Az ÁFA 2019 ÉVI változásai Munkácsi Márta okleveles könyvvizsgáló

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

Áfa változások
Adózási alapismeretek 5.1. konzultáció Általános forgalmi adó
Az adózási szabályok felszámolókat érintő fontosabb kérdései
Pénzforgalmi elszámolás [2012. évi CXLVI. tv. Áfa tv. XIII/A. fejezet]
Áfa
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
Általános forgalmi adó
Áfa – Számlázás
üzleti ajándék, támogatás áfa-ja,
Az általános forgalmi adó
Az Áfa törvény évi alkalmazásának lényegesebb szabályai
Szolgáltatások.
A közösségi áfa-szabályok
Az új Áfa-törvény.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ
Áfa-változások július
Általános forgalmi adó
Gróf Gabriella Kamarai tag könyvvizsgáló
Általános forgalmi adó ÁFA változások JOGHARMONIZÁCIÓS CÉLÚ VÁLTOZÁSOK EGYÉB MÓDOSÍTÁSOK JOGALKALMAZÁST SEGÍTŐ PONTOSÍTÁSOK.
Az általános forgalmi adó törvény módosítása
A szállásadás adóügyi kérdései
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete Szakmai nap SOTE szeptember 22. Előadó: Vadász Iván.
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
A HELYI IPARŰZÉSI ADÓVAL KAPCSOLATOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK JANUÁR 1. NAPJÁT KÖVETŐ VÁLTOZÁSAI.
1 Az Áfa évi változásai CÉL: a fogyasztás helyén adóztatni („célország szerinti adózás elve”)
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Az Áfa törvény változásai 2010.Január 01.. Miről is lesz szó? 1.a szolgáltatásnyújtások teljesítési helyének újra kodifikálása 2.az összesítő nyilatkozattal.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
A fordított adózás alkalmazása az ÁFA rendszerében
Szarvasné Vadászi Csilla
Áfa – Számlázás
Áfa-törvény jövő évi változásai
Vagyon-, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem Mezőgazdasági tevékenység adózása az Szja-ban.
Bevezető a könyvvizsgáló-jelöltek részére december 04.
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
2010. évi XCIV. törvény az egyes ágazatokat terhelő különadóról.
Az Általános forgalmi adó és a likviditás
Az áfa-törvény jövő évi változásai
Az ÁFA törvény változások 2015.
Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER)
Az Áfa évi változásai Előadó: dr. Csátaljay Zsuzsanna
Általános forgalmi adó 2009.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ VÁLTOZÁSOK 2015.
Általános forgalmi adó változásai 2011.
Horváth Dávid Nemzeti Adó- és Vámhivatal. * Időszakos elszámolású ügyletek teljesítésének időpontja * Levonási jog érvényesítésének módja * Sertéshús.
Közösségi ügyletek és számlakorrekciók NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság Jogi, Tájékoztatási és Törvényességi Főosztály Tájékoztatási.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Társasági adó Civil szervezetek adózása Tao tv. 9.§, 20.§, 29/A.§ (14), 6.sz. mell. A) része Civil tv. (2011. évi CLXXV.) 2.§ 1., 11. pontja,
Pénzforgalmi elszámolás az általános forgalmi adóban.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
(Horányi Márton) Lényegi változás nincs, pontosítások, értelmezések.
1990. évi C. törvény a helyi adókról MUISZ közgyűlés, Sousse.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Az általános forgalmi adóról szóló évi CXXVII. törvény változásai től ; től től ; től.
Dr Darák Péter: Áfa (és jövedék). Jövedelem versus fogyasztás Adózott jövedelem: Fogyasztás, vagy megtakarítás.
ÁFA (Horányi Márton) évközi változások Törvényi szöveg változása (186 §). EU Bírósági döntés miatt a pénzügyileg nem rendezett tételek visszaigényelhetőségének.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Általános forgalmi adó törvény 2017.
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Általános forgalmi adó
Üdvözöljük az előadás résztvevőit!
Dr. Kiss Mariann Tájékoztatási Főosztály
Az ÁFA törvény változásai
Az ÁFA törvény változások 2015.
Előadás másolata:

Az ÁFA 2019 ÉVI változásai Munkácsi Márta okleveles könyvvizsgáló okleveles adószakértő Hatvan, 2019. február 13. dr. Csátaljay Zsuzsa elaőadása nyomán

Az utalvány fogalma Utalvány: olyan eszköz, amelyet termékértékesítés, illetve szolgáltatásnyújtás ellenértékeként, illetve részellenértékeként kell elfogadni, és amely esetében magán az eszközön vagy a kapcsolódó dokumentációban - ideértve az eszköz általános szerződési feltételeit is - fel van tüntetve a beszerezhető termékeknek, igénybe vehető szolgáltatásoknak vagy azok lehetséges értékesítőinek, szolgáltatóinak a megnevezése; (Áfa törvény 259.§ 4/A. a) pont)

Az utalvány fajtái Egycélú utalvány: olyan utalvány, amelynek kibocsátásakor ismert az utalvány tárgyát képező termék értékesítésének, szolgáltatás nyújtásának teljesítési helye, valamint az adott termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás után fizetendő adó összege; Többcélú utalvány: az egycélú utalványtól eltérő utalvány;

Az utalvány beváltása Utalvány beváltása: utalvány termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás ellenértékeként, illetve részellenértékeként történő elfogadása; Utalvány beváltója: aki az utalványt termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás ellenértékeként, illetve részellenértékeként saját név alatt elfogadja;" (259.§ 4/A. b) –c) pont)

Az egycélú utalvány adózása Az egycélú utalvány saját név alatti minden egyes ellenérték fejében történő átruházását, átengedését (a továbbiakban együtt e §-ban: átruházás) az utalvány tárgyát képező termék értékesítésének, szolgáltatás nyújtásának kell tekinteni. Az egycélú utalvány más nevében történő átruházása esetében az utalvány tárgyát képező termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást az teljesíti, akinek (amelynek) a neve alatt az utalványt átruházzák.

Az egycélú utalvány adózása Amennyiben a beváltó az egycélú utalványt kibocsátó adóalany, a beváltáskor az utalvány ellenében teljesített termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás nem minősül adóztatandó ügyletnek. Amennyiben a beváltó az egycélú utalvány kibocsátójától eltérő adóalany, a beváltáskor az utalvány ellenében teljesített termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás nem minősül adóztatandó ügyletnek, azonban úgy kell tekinteni, hogy a beváltó - olyan érték fejében, amelyen az utalványt ellenértékként vagy részellenértékként elfogadja - az utalvány tárgyát képező termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást teljesít az utalványt kibocsátónak.

Az egycélú utalvány ingyenes átadása Ellenérték fejében történő átruházás az is, ha az adóalany az egycélú utalványt más tulajdonába ingyenesen átruházza – ide nem értve az utalványt kibocsátó adóalany általi ingyenes átruházást –, feltéve, hogy az utalvány szerzéséhez kapcsolódóan az adóalanyt egészben vagy részben adólevonási jog illette meg. Az adó alapja az utalvány adó nélkül számított beszerzési ára.

Az utalvány átruházása kapcsán levont adó Nem minősül az eredetileg levonható előzetesen felszámított adó összegét meghatározó tényezők utólagos változásának, ha az egycélú utalvány ellenében nem teljesítenek termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást (Áfa tv. 153/D.§ e) pont). Ez azt jelenti, hogy az egycélú utalvány átruházásakor annak vevője által levont adót akkor sem kell visszafizetni, ha végül az utalványt nem váltják be. Ugyanígy igaz az is, hogy az utalvány átruházását terhelő adót sem kapja vissza az utalvány átruházója akkor sem, ha végül az utalványt nem váltják be.

A többcélú utalvány adózása Többcélú utalvány ellenérték fejében történő átruházása, átengedése (a továbbiakban együtt e §-ban: átruházás) nem minősül termék értékesítésének, szolgáltatás nyújtásának. Többcélú utalvány beváltása esetén a beváltó termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást teljesít. Az előzőek sérelme nélkül, a többcélú utalványt átruházó adóalany által nyújtott valamennyi azonosítható szolgáltatás, így különösen a forgalmazás, illetve vásárlásösztönzés, szolgáltatásnyújtásnak minősül.

Az utalványokra vonatkozó átmeneti rendelkezések Az utalványokra vonatkozó új szabályokat a 2018. december 31-ét követően kibocsátott utalványok esetében kell először alkalmazni (Áfa törvény 318.§).

Távolról nyújtott szolgáltatások EU-n belül A más tagállami nem adóalany felé nyújtott elektronikus, telekommunikációs és rádiós- televíziós műsorszolgáltatás teljesítési helye alapesetben továbbra is a megrendelő megrendeléssel érintett letelepedettségének/lakhelyének tagállama.

Távolról nyújtott szolgáltatások EU-n belül De ha a szolgáltatásnyújtó kizárólag egy tagállamban letelepedett és a megrendelő nem adóalany másik tagállamban letelepedett/lakhellyel rendelkező és az oda irányuló szolgáltatása ellenértékének adó nélkül számított és éves szinten göngyölített összege sem a tárgyévben, sem azt megelőző évben nem haladja meg a 10 000 EUR-t, akkor a nyújtó letelepedettsége tagállamában teljesített a szolgáltatás. (Áfa tv. 45/A.§ /3/-/6/ bek.)

Távolról nyújtott szolgáltatások EU-n belül Ez azt jelenti, hogy ilyenkor a saját (a nyújtó letelepedettségének tagállama) áfáját számítja fel. De ilyen esetben is választható a célország szerinti adózás. Ezen választása azonban a választása évét követő két évig köti az adóalanyt. Abban az esetben, ha a szolgáltatásnyújtásával túllépi a 10.000 EUR küszöbértéket, az átlépéssel érintett szolgáltatásnyújtása után már az igénybevevő letelepedése szerinti tagállamban kell az adót megfizetnie. (Áfa tv. 45/A.§ /3/-/6/ bek.)

Távolról nyújtott szolgáltatások – MOSS rendszer A MOSS-rendszert érintő egyszerűsítés: azon ügyletek tekintetében, amely után az adóalany az adófizetési kötelezettségét az egyablakos rendszer alkalmazásával teljesíti, az ügyletek bizonylatolására (azaz a számlázásra) annak a tagállamnak a szabályait kell alkalmazni, ahol az adóalanyt az egyablakos rendszerbe regisztrálták (tehát a letelepedése szerinti tagállamét).

Időszaki elszámolású ügyletek teljesítési időpontja (Áfa tv. 58.§) Időszaki elszámolású ügyletek teljesítési időpontja továbbra is az elszámolási időszak utolsó napja vagy a számla kelte vagy a fizetési esedékesség vagy az időszak utolsó napját követő 60. nap. De ha e § szerinti teljesítési időpontot megelőzően a terméket értékesítő vagy szolgáltatást nyújtó adóalany jogutód nélkül szűnik meg, akkor a teljesítési időpont az adóalany a jogutód nélküli megszűnését megelőző nap.

Adómérték csökkenés: tej 2019. január 1-jétől az UHT tej és az ESL tej is 5 %-os áfa kulccsal adózik. Arra az értékesítésre kell először alkalmazni az 5 %-ot, ahol az adókötelezettség keletkezési időpontja (Áfa törvény 84.§) 2018. december 31-ét követő napra esik.

5 %-os lakás-áfa kivezetésével összefüggő átmeneti rendelkezés (Áfa tv A lakóingatlan-értékesítésre az 5 %-os áfa akkor is alkalmazható, ha a 84. § szerint megállapított (teljesítési) időpont a 2020. január 1. napjával kezdődő és 2023. december 31. napjával záruló időszakra esik, feltéve, hogy építési engedélyhez kötött építési munka esetén a lakóingatlan építésére 2018. november 1. napján van végleges építési engedély, vagy az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységet legkésőbb 2018. november 1. napján bejelentették.

Fuvarozáshoz illetve ahhoz kapcsolódó szolgáltatásra vonatkozó adómentesség szigorítása (Áfa tv. 102.§ /3/ bek.) A fuvar és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatás adómentességének feltétele, hogy „a szolgáltatást közvetlenül azon személy, szervezet részére nyújtsák, aki (amely) a termékkel a 102.§-ban leírt mentességre jogosító tényállást megvalósítja.”

Fuvarozáshoz illetve ahhoz kapcsolódó szolgáltatásra vonatkozó adómentesség szigorítása (Áfa tv. 102.§ /3/ bek.) „102. § (1) Mentes az adó alól a szolgáltatás nyújtása (…) ha az olyan termékhez kapcsolódik közvetlenül, a) amely az 54. § alkalmazása alá tartozik; b)amely kiviteli eljárás hatálya alá vonva elhagyja a Közösség területét, és a Közösség területéről való kiléptetés tényét a kiléptető hatóság igazolja; c) amelyen a 101. § (1) bekezdése szerint adómentesen végeznek munkát. (2) Az (1) bekezdés különösen alkalmazandó a termék fuvarozására és a termék fuvarozásához járulékosan kapcsolódó szolgáltatások nyújtására.”

Fuvarozáshoz illetve ahhoz kapcsolódó szolgáltatásra vonatkozó adómentesség szigorítása (Áfa tv. 102.§ /3/ bek.) „54. § (1) Az 53. §-tól eltérően, ha a termék a 24. § (1) bekezdése értelmében nincs szabad forgalomban, és a) vámjogi helyzete a 111. § (1) bekezdésének a) és b) pontja szerint alakul, vagy b) a 111. § (1) bekezdésének c) pontjában említett eljárások hatálya alatt áll, vagy c) teljes vámmentességgel járó ideiglenes behozatali eljárás hatálya alatt áll, vagy d) külső közösségi árutovábbítási eljárás hatálya alatt áll, ….”

Az alanyi mentesség értékhatárának emelkedése Az alanyi mentesség értékhatára 2019-től egységesen 12 millió Ft. 324. § (1) Az alanyi adómentesség 2019. naptári évre abban az esetben választható, ha az adóalany összes termékértékesítése/szolgáltatásnyújtása ellenértéke a) sem a 2018. naptári évben ténylegesen, b) sem a 2019. naptári évben észszerűen várhatóan, illetve ténylegesen nem haladja meg a 12 millió Ft-ot. Akkor választható a mentesség 2019-re, ha még nem telt le a 2 éves visszatérési korlát időtartama.

A bejelentkezés előtti időszakra alapozott adólevonási jog (Áfa tv A bejelentkezés előtti időszakra alapozott adólevonási jog (Áfa tv. 153/A.§ /4/ bek.) Az adóalany a belföldi nyilvántartásba vételét megelőzően keletkezett, az Art. szerint el nem évült, a XVIII. Fejezet szerint vissza nem téríttetett, levonható előzetesen felszámított adó összegét az előzetesen felszámított adó összegét növelő tételként a nyilvántartásba vétel napját magában foglaló adómegállapítási időszakban jogosult figyelembe venni.

Adólevonás – személygépkocsi bérleti díj A személygépkocsi bérleti díj áfa tartalma 2019-től két módon vonható le: Az adóalany választhatja az 50 %-os diktált levonási hányadot (új szabály) vagy ahogy eddig, útnyilvántartással igazoltan az adóköteles gazdasági tevékenységéhez kapcsolódó részét vonja le a bérleti díjnak.

Adólevonás – személygépkocsi bérleti díj Amennyiben a diktált levonási hányadot választja, akkor nem szükséges útnyilvántartás, csak azt kell igazolnia egy-két üzleti út dokumentálásával, hogy bevonta a gazdasági tevékenységébe a bérelt gépkocsit. Diktált levonási hányad alkalmazása esetén – szintén útnyilvántartás nélkül – a teljes bérleti díj levonható, ha annak legalább 50%-át közvetített szolgáltatásként az adóalany továbbszámlázza vagy Igazoltan egészben vagy túlnyomó részben úgy használja, hasznosítja, hogy az közvetlen anyagjellegű ráfordításként az általa teljesített bérbeadás adóalapjába épül be. (Áfa tv.124.§ /1/bek.f.pont,125.§ /2/ bek.c) pont)

Adólevonás – személygépkocsi bérleti díj A diktált levonási hányadot arra az időszakra lehet először alkalmazni, amikor az elszámolási időszak 2018. december 31-ét követően kezdődik és a levonási jog 2018. december 31-ét követően keletkezik.

Adólevonás – személygépkocsi bérleti díj Ami változatlan: továbbra is útnyilvántartás nélkül levonható a bérleti díj teljes áfa tartalma, ha a magánhasználatért díjat (ellenértéket) szed az adóalany és adóköteles a gazdasági tevékenysége. A magánhasználati térítést ki kell számlázni és áfával kell terhelni. Amennyiben aránytalanul alacsony a beszedett összeg, akkor az adóalanynak a szokásos piaci árra kell megfizetnie az adót, de a levonási jog ekkor sem sérül.

Külföldi adóalany számára adandó visszatérítés Amennyiben az adó-visszatéríttetési kérelem vonatkozásában kiegészítő információk bekérésére volt szükség, akkor az adóhatóság a válasz beérkezésétől számított 2 hónapon belül, vagy ha a megkeresésre nem kapott hiánytalan választ, akkor a válaszadásra nyitva álló határidő lejártát követő 2 hónapon belül dönt. Új elem, hogy ha a határidő egyébként 6 hónapnál rövidebb lenne, akkor az adóhatósági határidő az adó-visszatéríttetési kérelem beérkezésétől számított 6 hónap. A határidő összességében továbbra sem haladhatja meg az adó-visszatéríttetési kérelem beérkezésétől számított 7, illetve 8 hónapot.

Külföldi adóalany számára adandó visszatérítés Már Szerbiával és Törökországgal is lesz viszonosságunk. Törökország tekintetében a) termékfuvarozási vagy személyszállítási szolgáltatás nyújtása érdekében beszerzett üzemanyag, igénybevett úthasználati szolgáltatás, a gépjármű működtetéséhez, üzembentartásához beszerzett termék vagy igénybevett szolgáltatás; b) kiállításon, vásáron kiállítóként való megjelenés érdekében beszerzett termék, igénybevett szolgáltatás tekintetében illeti csak meg a kivételes visszatérítés az adóalanyokat.

Belföldi fordított adózás - munkaerőkölcsönzés A munkaerő kölcsönzés fordított adózásának alkalmazását meghosszabbították. De 2021. január 1-től csak az építőiparral összefüggésben adózik fordítottan a munkaerőkölcsönzés. De nem fog számítani akkor sem, hogy engedélyköteles-e az az építési munka, amelyhez kölcsönzik a munkaerőt. „c) munkaerő kölcsönzése, kirendelése, rendelkezésre bocsátása esetén, mely az a) pont szerinti termékértékesítéshez vagy szolgáltatásnyújtásnak minősülő olyan építési szerelési és egyéb szerelési munkához kapcsolódik, mely ingatlan létrehozatalára, bővítésére, átalakítására vagy egyéb megváltoztatására – ideértve a bontással történő megszüntetését is – irányul;”

Belföldi fordított adózás – gabona- és vas- acéltermék 2022. július l-jéig alkalmazandó a 142. § (1) bekezdés h) pontja – széndioxid kibocsátási kvóta fordított adózása 142. § (1) bekezdés i) pontja – gabonafélék fordított adózása 142. § (1) bekezdés j) pontja – vas- és acéltermék fordított adózása A gabonafélékre és a vas- és acéltermékekre vonatkozó külön adatszolgáltatást utoljára a 2022. június 30. napját magában foglaló adómegállapítási időszak tekintetében kell alkalmazni (Áfa törvény 320. §).

Ingatlan értékesítés miatti adóalanyiság A sorozatjellegű ingatlanértékesítés miatt adóalannyá váló személynek, szervezetnek az adóalanyiságot eredményező termékértékesítéséről a teljesítés időpontját követő 30 napon belül kell bejelentést tennie az e célra rendszeresített nyomtatványon.  2018. naptári év tekintetében a bejelentési kötelezettséget 2019. január 31-ig kell teljesíteni.

Pénzforgalmi adózás választása A pénzforgalmi elszámolást nem kizárólag a naptári év kezdetével vagy tevékenység kezdetekor lesz választható, hanem év közben is abban az esetben, ha értékhatár túllépés miatt szűnik meg az adóalany az adóalany alanyi adómentessége.

Utazásszervezési szolgáltatás Az utazásszervezési (árrés szerint adózó) szolgáltatásnál 2020. január 1-jétől nem alkalmazható az önálló pozíciószámonkénti adóalap megállapítás. Amennyiben az utazásszervező 2019. év vonatkozásában élt az adóalap önálló pozíciószámonként történő megállapításának lehetőségével, úgy az önálló pozíciószámokat legkésőbb a 2019. december 31-ét magában foglaló adó-megállapítási időszakában le kell zárnia. További változás, hogy nemcsak utas (végfogyasztó)felé, hanem továbbértékesítő felé is árrés adózás alkalmazandó.

Kijavítási kérelem különleges adózásoknál Az adómegállapítás különleges módját alkalmazó utazásszervezők és viszonteladók kijavítási kérelem benyújtásával jogosultak az adó kiszámításának bejelentett módszerét visszamenőlegesen megváltoztatni.

Állapotrögzítő rendelkezés és TESZOR szám Az Áfa tv. tekintetében SZJ szám helyett TESZOR számot kell alkalmazni. (TESZOR: a KSH által kezelt Termékek és Szolgáltatások Osztályozási Rendszere). Hol lényeges ez? – a besorolási számmal megjelölt adómentességeknél, kedvezményes adókulcsoknál és a tételes levonási tiltásoknál. Elvileg a besorolások tartalma nem változik. A besorolási számmal meghatározott termékek esetében a Kereskedelmi Vámtarifa (vtsz), szolgáltatások tekintetében a TESZOR’15 2018. január 1-jén érvényes besorolási rendjét kell irányadónak tekinteni.

Köszönöm szépen a figyelmet!