Érvelés, tárgyalás, meggyőzés - szeminárium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
Advertisements

Számítógépes alapismeretek Kommunikáció Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT)
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE Az 5M rendszere 1. A Brief.
Szakbolti kommunikációs stratégia. információ A mai nap Feltérképezzük, hogy milyen – Irányba folyik a kommunikáció – Kommunikációs csatornákon keresztül,
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
Internet tudományos használata
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A munka eszköze magam vagyok
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Adóhatósági tapasztalatok az e-kereskedelem ellenőrzése során
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Távolság- és térérzékelés
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
14. A SZÖVEGFAJTÁK JELLEMZŐI mozaweb. hu/mblite. php
Információszerzés spontán beszédből
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Projektmunka Földrajzolok
NE LÁZADJ, MOST AZ A COOL PRESENTATION TITLE 2012.
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Tárgyalás- és előadástechnika
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Család és iskola Nevelés.
Arany János Vojtina ars poétikája.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Környezeti Kontrolling
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A Microsoft SharePoint testreszabása Online webhely
Megfigyelés és kísérlet
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Oktatóbemutató címe Előadó név
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Az egyén társadalmi integrációja
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A POWERPOINT 2007 újdonságai
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Előadás másolata:

Érvelés, tárgyalás, meggyőzés - szeminárium 1-2. óra Bevezetés. Retorika. Keretezés Verbális és nem verbális kommunikáció Szabó Krisztina kriszti.szabo@filozofia.bme.hu BME GTK Filozófia és Tudománytörténet Tanszék - 2018. ősz

MIÉRT LESZ HASZNOS?

TÉMAKÖRÖK

Retorika Eredetileg díszes külsőségek között előadott beszédeket, ékes stílusú, nyilvános megszólalásokat jelentett. Ma a rendszeres gondolkodás és önkifejezés, a kulturált érvelés, vitatkozás eszköze. Tárgya minden nyilvános, közéleti megszólalás, minden közéleti kommunikációs helyzet, és szereplője minden nyilvánosan megszólaló ember. Beszédeket elemez: adott (gyakran heterogén) közönség és téma esetén milyen meggyőző érveket lehet találni.

A retorika 3 fő elemzési szempontja Logosz: a logikai, jól felépített és bizonyított állítások retorikailag is értelmezhetők, hiszen képesek hatni a közönségre. Éthosz: a vitában részt vevő fél a saját magáról alkotott képet építi fel, a személyiségével hat a hallgatóságra. Pátosz: a vitában részt vevő fél a hallgatóság érzelmeit kelti fel (szavakkal, szimbólumokkal stb.) és ezeket az érzelmeket rendeli magához vagy ellenfeléhez. Videó: A Rettenthetetlen https://www.youtube.com/watch?v=A74BUGZSVag

Keretezés/framing

Keretezés/framing A szövegek/kérdések megfogalmazása nagyban befolyásolhat akár tanúvallomásokat, esküdtszéki döntéseket is. Pl. a kísérleti személyek két autó ütközését látják egy videofelvételen. Az egyik esetben azt kérdezik tőlük: „Milyen sebességgel haladtak a kocsik, amikor egymásba csapódtak?” („smash”) Máskor azt: „Milyen sebességgel haladtak a kocsik, amikor egymásnak ütköztek? („hit”) Az első esetben 30 km/h-val nagyobb értéket becsülnek átlagosan! A „csapódás”-os esetnél az 1 héttel később felvett kérdőíven a kérdezettek már arra is emlékeztek, hogy a felvételen üvegszilánkok repkedtek, ami valójában nem történt meg. Elizabeth Loftus vizsgálatai

További példák keretezésre 2001.09.11. a terror mint bűncselekmény v. a terror mint háború? Globális felmelegedés v. globális klímaváltozás? Adóteher v. társadalmi hozzájárulás? Adófizetők pénze v. közösségi fogyasztás? Egy rossz alma megfertőzi a többit v. rohad a rendszer? Ajkai vörösiszap-katasztrófa v. baleset? Videó: G. W. Bush 9/11 https://www.youtube.com/watch?v=QP1K84iRZPo

Verbális kommunikáció Nyelv és beszéd  Roman Jakobson 6 beszédfunkciója: referenciális = ismerettovábbítás emotív = érzelmi jelleg konatív = akarat közvetítése fatikus = kapcsolatteremtés poétikai = esztétikai hatás metanyelvi = nyelvi megformáltság

Nem verbális kommunikáció Jellemzői: közvetlenebb, automatikusabb, gyorsabban feldolgozható egyből reagálunk rá (tudatosan és nem tudatosan egyaránt) kevésbé követjük figyelemmel kevesebb tudatos kontroll irányul rá hatásosabban kommunikálja az attitűdöket és az érzelmeket Videó: For the Birds https://www.youtube.com/watch?v=MOiyD26cJ2A

Nem verbális kommunikáció csatornái 11 Vokalitás „Testbeszéd” Arckifejezés, mimika Testtartás és mozgás Szemkontaktus - tekintet Érintés Szaglás Gesztusok és emblémák Proxemika (térközszabályozás) Fizikai jellemzők Fizikai megjelenés Mesterséges dolgok (a self kiterjesztései) Artikuláció Hangerő Dinamika Hangsúly Hanglejtés Gyorsaság Tempó Szünet Hangszín

A nem verbális kommunikáció jelentősége 12 (A. Mehrabian 1967) Nem feltétlenül: a különböző dimenziók nem kiegészítik, hanem inkább sokszorozzák vagy semlegesítik egymást kölcsönösen. Videó: Once Upon a Time in the West https://www.youtube.com/watch?v=qwb3P0fuM1c 12

Nem verbális kommunikáció Nem verbális üzenetek funkciói: társas helyzet kezelése az én bemutatása érzelmi állapotok kommunikációja attitűdök kommunikációja csatornavezérlés Videó: Szirmai Gergely – Egyetemi lelkesítő beszéd https://www.youtube.com/watch?v=tfVhLdxgERA

Paul Ekman Univerzális arckifejezések: a világon minden ember számára ugyanazt az érzelmi állapotot tükrözik. az emberi arckifejezések veleszületett, nem tanult válaszmintázatok, ezáltal nem kulturálisan meghatározottak. Kísérletei bebizonyították, hogy hét alapvető érzelem a világ minden táján egyetemleges: öröm, harag, meglepetés, undor, szomorúság, félelem, megvetés.

Ekman: Pápua Új-Guinea 15 Filmek Minden érzelemkifejezés ismerős Kontextus nélkül is azonosítható Terepkutatás Nyugati arcokat mutatott → azonosítsák az érzelmet Videó: Lie to me Gajdusek nevű virológus kutatta a P-Ú-G-akat, 6 hétnyi filmet forgatott, Ekman és Friesen fél évig elemezte a filmeket Módszertani pr-k: nem írnak, ha felolvassa a lehetséges érzelmeket, elfelejthetik, inkább: mondjanak történetet, mi lehetett vele. szomorú → meghalt a gyereke 15 15

Melyik az igazi mosoly? 16 16

KÖSZÖNÖM SZÉPEN A FIGYELMET! Szabó Krisztina kriszti.szabo@filozofia.bme.hu