„Maradj a Zöld Zónában!” Kaucsek György - Simon Péter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
„Legyen jobb a gyermekeknek! Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Büntetés-végrehajtási
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Családi vállalkozás.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Minőségdíjak.
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 TÁMOP A-13/ A villamosenergia-iparág területén dolgozó munkavállalók munkavédelmi, munkabiztonsági, munkahelyi egészségmegőrzés helyzete.
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
Munkahelyi egészségfejlesztés szakmai irányelvei
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
„FÜGG Ő SÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia Egy attitűd-vizsgáló kérdőív tapasztalatai Dr. Papp Éva.
„Legyen jobb a gyermekeknek! ” Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Kaucsek György - Simon Péter Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet „Maradj a Zöld Zónában!” munkahelyi alkohol- és drog-megelőzési program Workshop – Dobogókő,
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Készítette: Farkasné Veres Edina
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

„Maradj a Zöld Zónában!” Kaucsek György - Simon Péter munkahelyi alkohol- és drog-megelőzési program TOVÁBBLÉPÉSI-FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK A MUNKAHELYI ALKOHOL- ÉS DROG-MEGELŐZÉSBEN Kaucsek György - Simon Péter Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet Workshop – Dobogókő, 2009. 12. 10-11.

FOGLALKOZTATÁS POLITIKA Fő cél: A foglalkoztatási képesség és ezzel együtt a nemzet innovációs- és versenyképességének javítása. Vezérelv: A foglalkoztatási képesség a munkaerő képzettségének, rugalmasságának és egészségének függvénye. Az érem két oldala: A foglalkoztatási képesség fenntartására és támogatására a foglalkoztatott magatartása és a munka- és életkörülmények hatnak. Következtetés: Érdemes a foglalkoztatási képességbe beruházni a társadalomért felelős vállalatoknak.

1. Aktualitás A válság hatására várhatóan felgyorsul a káros alkohol- és kábítószer-fogyasztás, és még inkább fontossá válik a prevenciós jellegű programok működtetése, és azoknak a lehető legszélesebb körű kiterjesztése. A foglalkoztatási képesség szempontjából nem kevésbé mellékes következmény az, hogy a káros tudatmódosító szerfogyasztók egy része véglegesen kikerül a munka világából.

2. Helyzetkép és összefoglaló megállapítások, 1. - Magyarországon változatlanul igen alacsony a munkáltatói érdeklődés a munkahelyi drog- és alkohol-megelőzés iránt és kevés vállalatnál vezettek be ilyen jellegű programot. Programjaink a munkahelyi megelőzés indoklásánál eddig koncepcionálisan főleg a szűken vett vállalati versenyképesség fokozására helyezték a hangsúlyt. A sajátos magyarországi körülmények között azonban ez nem motiválta a munkaadókat a program bevezetésére. A megelőzéshez kapcsolódó legfontosabb fogalmak ismerete elnagyolt, sekélyes. Ez derül ki a különböző munkahelyi egészségfejlesztési díjakra benyújtott pályázatok, tanulmányozásából, - különösen az alkohol és a drog esetében.

2. Helyzetkép és összefoglaló megállapítások, 2. - Az egyes megelőzési színterek közötti munkamegosztás és együttműködés koordinációja hiányzik. Az együttes fellépés kampányszerűen is ritka. A megelőzés stratégiája és módszere nem standardizált, nem úgy, ahogy pl. a pszichológiai tesztek felvétele és értelmezése esetében történik. A munkavállalói érdekképviseletek érdemben - néhány elszigetelt akción kívül - nem tanúsítanak érdeklődést a probléma iránt. Az ágazati kollektív szerződésekben nem kötelezik a vállalatokat arra, hogy rendelkezzenek alkohol- és drog-politikával.

2. Helyzetkép és összefoglaló megállapítások, 3. Az emberek munkavégző képességét, egészségét károsan érintő problémák - jelen esetben az alkohol- és drog-fogyasztás - társadalmilag hatékonyabb kezelése érdekében tett olyan kísérleti kezdeményezések, amelyek a munkahelyek aktív részvételével az egyes adott kistérségben elérhető különböző megelőző-támogató (a tájékoztatással, neveléssel, szűréssel, kezeléssel, rehabilitációval, reszocializációval foglalkozó) partnerek támogatását, összehangolt együttműködését akarták létrehozni, csak a felajánlkozásokig jutottak. Ennek egyik fő oka, hogy hiányzik az az irányítási-koordinációs kormányzati struktúra, amelyekbe ezek a kezdeményezések beleilleszthetők, integrálhatók lennének.

3. Feladatok A jelenlegi megelőzési koncepció, stratégia és aktivitások kritikai elemzése alapján a munkahelyi színtér megelőzési keretfeltételeinek fejlesztése. Átfogó stratégián alapuló többféle aktivitás (nevelés, információ, közösségi programok) kombinációjából álló munkahelyi csomagprogramok összeállítása. Típuscsomagok ajánlása. Felkészítő vállalati tréning programok kidolgozása és ajánlása a meggyőzési módszerek alkalmazásához

A jelenlegi megelőzési koncepció, stratégia és aktivitások kritikai elemzése alapján a munkahelyi színtér megelőzési keretfeltételeinek fejlesztése. Az 1. feladathoz: A vállalatok társadalmi felelősségvállalási (CSR) programjai, olyan keretek lehetnek, amelyekbe a drog- és alkohol-megelőzés hatékonyan beilleszthetővé, és széles körben elterjeszthetővé válhat. Indokok: A munkahely a megelőzés egyik leghatékonyabb és leghatásosabb színtere, mert itt érhetők el a legjobban az emberek, és rajtuk keresztül családtagjaik, különös tekintettel a fiatalokra. Csökkenteni lehet a veszélyeztetett dolgozók számát, vállalati erőforrások vonhatók be a krízis-megelőzésébe, kezelésébe, elősegítve a munkaerő hosszú távon fenntartható versenyképességét. Szükséges, hogy a vállalatok az önkéntes CSR tevékenységüket erős társadalmi nyomás hatására és szakmai támogatással végezzék. A vállalatok ismerjék, hogy mit és hogyan kell tenni ahhoz, hogy a CSR tevékenységüknek társadalmi haszna valóban mérhető legyen.

A jelenlegi megelőzési koncepció, stratégia és aktivitások kritikai elemzése alapján a munkahelyi színtér megelőzési keretfeltételeinek fejlesztése. Az 1. feladathoz: Szükséges, hogy a munkavállalói érdekképviseletek kezdeményezzenek megállapodásokat, amelyek olyan keretet biztosíthatnak, amelyek - figyelembe véve az eltérő körülményeket - minden egyes vállalat számára saját alkohol- és drog-politika kialakítását teszik lehetővé. Áltanosságban véve a vállalati politikáknak a megelőzésre és nem a szankcionálásra kell koncentrálniuk. Az ágazati kollektív szerződések olyan keretek, amelyekbe a drog- és alkohol-megelőzés hatékonyan beilleszthető, és általa széles körben elterjeszthető lehet.

A megelőzési kultúra szintjei (Szervezetek) A 2. feladathoz*: A megelőzési kultúra szintjei (Szervezetek) A munkavállalók megértik és betartják a munkavédelmi előírásokat. Aktív munkavállalói részvétel, és egyeztetés révén a helyzet ismerete. Az egészségfejlesztési célok a vállalati célokba integrálódnak. Az egészség-kompetencia szintjei (Egyének) Az egészség szempontjából fontos információk megértése, az egészségre és biztonságra vonatkozó alapvető előírások betartása. Az egészség szempontjából releváns információk gyűjtése, elemzése és megmagyarázása. A saját munkahelyi helyzettel való elmélyültebb foglalkozás. Részvétel annak javításában. Az egészség-kompetens magatartás kritikus elemzése, aktív alakítása hosszabb távon. 2. Átfogó stratégián alapuló többféle aktivitás (nevelés, információ, közösségi programok) kombinációjából álló munkahelyi csomagprogramok összeállítása. Típuscsomagok ajánlása. * Schweer, R.-Krummreich, U.:Gesundheitskompetenz und Präventionskultur. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft. 2009. 04.

Egészségkompetencia és megelőzési kultúra viszonya, összhangja A 2. feladathoz: Egészségkompetencia és megelőzési kultúra viszonya, összhangja - Megelőzési-kultúra deficit. Egészség-kompetencia deficit. Megfelelő szinten van mindkettő.(Általános fejlődési potenciál.) 2. Átfogó stratégián alapuló többféle aktivitás (nevelés, információ, közösségi programok) kombinációjából álló munkahelyi csomagprogramok összeállítása. Típuscsomagok ajánlása.

Meggyőzési lehetőségek a programok elfogadtatásához 3.Felkészítő vállalati tréning programok kidolgozása és ajánlása a meggyőzési módszerek alkalmazásához A 3. feladathoz: Meggyőzési lehetőségek a programok elfogadtatásához - Presztízs biztosítás (a vállalatnál tekintéllyel bíró személyek tanúságtétele). - Logikus magyarázat (adatokkal, ismertetőjegyekkel, alternatívákkal, mérésekkel, számításokkal, diagramokkal való érvelés). - Személyes kapcsolat-teremtés (bizalom, gondoskodás, kockázatmentesség, folytonosság, szervezetileg garantált támogatás).