SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8. előadás 1
2. Önértékelési fázis 2
SZÖM I. FOLYAMAT 2.1. LÉPÉS Intézmény bemutatása 3
2.1. Az intézmény bemutatása Helyzetfelmérés – Intézmény bemutatása 5-6 oldalas leírás kulcs szerep az intézmény kulcsfontosságú jellemzőinek bemutatása, képzési struktúra intézményi környezet célrendszer partnerkapcsolatok mérési-értékelési rendszer folyó intézményi fejlesztések 4
2.1. Az intézmény bemutatása Keletkező dokumentum: „Helyzetfelmérés – Intézmény bemutatása” A dokumentum felhasználása az önértékelés során: Az Értékelő könyv készítésekor Az erősségek és fejlesztendő területek összesített listájának elkészítésekor. 5
SZÖM I. FOLYAMAT 2.2. LÉPÉS Eredmények összesítése 6
2.2. Eredmények összesítése 2.2.1. A modell értelmezése 2.2.2. Adatgyűjtés 2.2.3. Adatok bemutatása 7
2.2.1. A modell értelmezése A modell struktúrája: Kritérium Alkritérium Vizsgálati terület Indikátor 2 kötelezettség: Minden számozott területre kötelező a válaszadás 40 kulcsindikátor kötelező vizsgálata Adattípusok a kritériumokon belül és között: Vélemények és számszerű adatok 8
2.2.2. Adatgyűjtés Csak az Eredmények vizsgálata Az Eredmények teljes körű vizsgálata Az erősségek és a fejlesztendő területek feltárását támogató információk, adatok, tények azonosítása és összegyűjtése. 9
2.2.2. Adatgyűjtés AZ ADATGYŰJTÉS ALAPVETŐ KÉRDÉSEI Milyen forrásokból gyűjthetők be az adatok? Hogyan osztjuk fel az adatgyűjtés területeit? Kiket vonjunk be a munkatársak közül az adatok gyűjtésébe? 10
2.2.2. Az adatgyűjtés forrásai Intézmény belső mérési rendszerének adatai, Szervezeti nyilvántartások, Jelentések, beszámolók. Dokumentum elemzés ? Kérdőívek Partneri elégedettség felmérők Közvetlen partnerek, Közvetett partnerek. Interjúk Folyamatok, működés felelősei Intézményi vezetők, Munkaközösségi vezetők, Partneri kapcsolattartók. Más intézmények adatai, eredményei (benchmarking adatbázis).
2.2.2. Adatgyűjtő lap - Eredmények Kritérium: Alkritérium: Alkritérium felelőse: MIT ért el az intézmény a(z) ............................................................................... terén ? Eredmény/ Mutató megnevezése Jellemző paraméter Forrás Mérés kezdete és gyakorisága Felelős Határidő 1 2 12
2.2.3. Adatok bemutatása A mutatók rendszerezése az Eredmények alkritériumai szerint („Eredmény oldali adatok”): számszerű, tényadatok bemutatása az eredmények időbeli alakulása célok elérése (célok megfelelősége) összehasonlítás más intézményekkel kapcsolat a működéssel szemléletes bemutatás (grafikonok, táblázatok, rövid szöveges magyarázatok ) 13
Eredmények - Tényszerűség MAGUNKHOZ képest? MIÓTA? (trend) MENNYI? (adat) MÁSOKHOZ képest? MIÉRT? (ok) IGAZOLÓ DOKUMENTUMOK MELY adatok? 14
Munkatársak éves hiányzása százalékban az összes óraszámhoz viszonyítva Cél
Eredmények - Tendencia 2 éves adat Tendencia (ez csak változás) Kiugró eredmények Csökkenő tendencia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 8 7 6 5 4 3 2 1 1 2 3 4 Magyarázat 1 2 3 4 5 6 7 8 2001 2002 2003 2004 16
Eredmények - Célok 1. Hiányoznak vagy 2. Rossz célképzés 17
Eredmények - Összehasonlítás Hiányoznak az összehasonlító adatok. Közös felmérések, fejlesztések más intézményekkel Fenntartói mérések, ellenőrzések adatai HONNAN? Országos felmérések, listák adatai Benchmar-king adatbázis 18
Eredmények - Kiterjedtség Adatok mennyisége Túl kevés Túl sok Éppen elég Szegmentáció hiánya 19
SZÖM I. FOLYAMAT 2.3. LÉPÉS Értékelő könyv készítése 20
2.3. Értékelő könyv készítése Megállapítások kritériumonként: Erősségek meghatározása (5-8) Fejlesztendő területek meghatározása (5-8) Az összegyűjtött tények, adatok feldolgozása, elemzése: Helyzetfelmérés információinak felhasználása Eredmény oldali adatok felhasználása 21
2.3. Értékelő könyv készítése ERŐSSÉGEK, FEJLESZTENDŐ TERÜLETEK Eredmény oldali adatok vizsgálata Kritériumokon belüli koherencia vizsgálata (6a-6b; 7a-7b; 9a-9b) Helyzetfelmérés vizsgálata: Célok és az eredmények/ indikátorok összevetése Mérési rendszer vizsgálata 22
Mi lehet erősség az Eredmények oldalon? javuló tendencia eléri az intézmény céljait jobbak más hasonló intézmény, vagy intézmények eredményeinél jobbak a megyei, és/vagy az országos átlagnál jobbak az intézmény más típusú képző részeinek eredményeinél 23
Mi lehet fejlesztendő az Eredmények oldalon? Nincs mérés (nincs feldolgozva) Negatív tendencia Alacsony (vagy túl magas) érték Saját céltól való eltérés (hibás célképzés) Összehasonlító adatok hiánya 24
2.3. Értékelő könyv készítése ÉRTÉKELŐ KÖNYV KITÖLTÉSE Erősségek és fejlesztendő területek meghatározása kritériumonként Az Eredmények 4 kritériumára készül Tényekkel való alátámasztás Legfeljebb 8 oldal terjedelmű A nagyobb jelentőségű erősség és fejlesztendő terület kerüljön rögzítésre (átlagosan 5-8) 25
Értékelő könyv Kritérium száma, és címe: Erősségek: Azonosítás: Erősségek indoklása: 1. 2. 3. Fejlesztendő területek: Fejlesztendő területek indoklása: Megjegyzések (elemzést segítő ötletek, megállapítások): 26
Kérdések 27
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 28