Interjúzás vállalatoknál

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
Advertisements

TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Gazdasági informatika - bevezető
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Egészséges táplálkozás
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A munka eszköze magam vagyok
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Pályaválasztási tanácsadás
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A matematikatanítás aktuális kérdései február
A közigazgatással foglalkozó tudományok
HÉL (Hasonló értelmű licit)
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A „fény százada”.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
KRE-AKTÍV motivációs projekt
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
13. A MELLÉRENDELŐ ÖSSZETETT MONDATOK FAJTÁI
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Projektmunka Földrajzolok
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
középfokú felvételi eljárás
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Northwind Traders Kik vagyunk?
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A CSOPORTMUKA VÁZLATOS FOLYAMATA ÁLTALÁNOS CSOPORTTERVEZÉSI MODELL
Szerzője Konzulens neve
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A kutatás etikai vonatkozásai
Interjúzás vállalatoknál
Pénzügyi kontrolling bemutatása
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A szállítási probléma.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Interjúkészítési technikák
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Interjúzás vállalatoknál
Iskolai szociális segítő
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Informatika Oktató: Katona Péter.
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Interjúzás vállalatoknál Készítette: Farkas Éva

Interjú Helye a kutatási folyamatban Interjú típusok: Pilot study Kérdőív  interjú Interjú  kérdőív Interjú típusok: Strukturálatlan Félig strukturált Strukturált interjú Fókusz csoportos interjú

Az interjúk előkészítése, megszervezése A személyes kapcsolat kialakításának kiemelt jelentősége van. Egy személyes (telefonos) megkeresés sokkal hatékonyabb, mint egy levélben (e-mailben) érkezett. Mivel az interjúalany személye kiemelt fontosságú, ezért nagyon alaposan mérlegelni kell, hogy a megfelelő személyt válasszuk ki: elérhető és kompetens legyen egyszerre (se túl magasan, se túl alacsonyan ne legyen a szervezeti hierarchiában). Az interjúk előkészítése időigényes folyamat, rengeteg egyeztetést igényel. Inkább fontos az interjúk minősége, mint számossága. Igyekezzünk minél több dokumentumot összegyűjteni az interjúk mellé (interjúalanytól, netről stb-).

Az interjúk Mivel az interjú csak rövid ideig tarthat (a gyakorlatban max. 60 perc), ezért nagyon alapos előkészítésre van szükség. Pontosan tisztában kell lenni azzal, hogy kitől, mit szeretnék megtudni. Az interjú során igyekezzünk a lehető legpontosabban megérteni az interjúalany által elmondottakat. Ha nem értünk valamit, kérdezzünk vissza, igyekezzük meg rávenni, hogy minél több gyakorlati példával illusztrálja az általa elmondottakat: ez segít a megértésben és színesebbé teszi az esettanulmányt. Az interjúk során legalább annyira fontos az, amit az interjúalany elmond, mint amit nem mond el. Az interjúalany egy a maga szempontjából kerek, egész történetet igyekszik elmondani. Ennek során azonban gyakran kerül önellentmondásba, az interjú során ezekre is figyelni kell. Az interjú alatt viszonylag rövid időn belül kell megszerezni a legfontosabb adatokat: felkészültséget és folyamatos koncentrációt igényel . Ügyelni kell az öltözékre és a pontosságra! Az interjút legegyszerűbb diktafonnal rögzíteni, emellett írásos jegyzeteket készíteni. Az interjút igyekezzünk még azon a napon kiírni, amikor az interjú készült.

Praktikus tanácsok interjúk készítéséhez (1) Készítsünk interjúvázlatot, amely meghatározza a beszélgetés időintervallumát, kijelöli a főbb érintendő témákat, továbbá tartalmazza azokat a kérdéseket, amelyekre választ kívánunk kapni az interjú során (nem strukturálatlan interjúk esetében). Az interjú elején kérjünk engedélyt diktafon használatára. A mégsem kapunk engedélyt felvétel rögzítésére, akkor jegyzetelni kell, ilyenkor jobb, ha ketten készítik az interjút és valaki mindig jegyzetel. Szintén az interjú elején biztosítsuk a kutatás anonimitásáról az interjúalanyt.

Praktikus tanácsok interjúk készítéséhez (2) Az interjúkészítés során nemcsak verbális, hanem metanyelvi kommunikáció is zajlik. A gesztusok, a hangszín, a testtartás, a tekintet egyaránt információforrásként működik az adatfelvétel során. Hagyjuk beszélni az alanyt (bizonyos keretek között), maradjunk semlegesek, ne sugalmazzunk jó vagy rossz válaszokat A kérdések legyenek rövidek és világosak (ne beszéljünk többet, mint az interjúalany). Ne tegyünk fel eldöntendő kérdéseket! Egy kérdés ne tartalmazzon több állítást!

Praktikus tanácsok interjúk készítéséhez (3) A kérdéseket körbe kell járni, az adott témát le kell zárni, mielőtt továbbmennénk, ne csapongjunk a témák között (interjúvázlat). Mindig legyenek tények is, ne csak vélemények (pl. „Mire alapozza a véleményét?”) Mindig legyen elem, sőt, pótelem a diktafonhoz. Igyekezzünk az interjút mihamarabb kiírni: minimalizálhatók a technikai bakikból adódó veszteségek + sokkal jobban emlékszünk az interjúra: egyszerűbb, gyorsabb

Az interjúszituáció A bizalom megteremtése A felek egyenrangúsága nem jelenti a szerepek egyenrangúságát (a kérdező ne magyarázza, hanem gyakorolja a szerepét) Bemutatkozás A technikai eszközök problémája A téma maradjon rejtve Kitérhet a kérdések elől A nyitókérdés problémája

Általános kérdezési alapelvek A vezérfonal csak segítség, nem cél, hogy mechanikusan végigkérdezzük Tudjunk hallgatni Használjunk semleges és egyszerű nyelvet Kerüljük az értékelő megnyilvánulásokat (ha mégis, akkor inkább megerősítő legyen) Tartózkodjunk a véleménynyilvánítástól Kerüljük a zárt kérdéseket Ne várjuk meg, amíg elhallgat az interjúalany Ismételjük meg, amit utoljára mondott

Az interjú készítése Szakmai hibák 1. A szereptisztázás problémái. 2. A kérdéshalmozás. 3. A sugallás és ellentmondás. 4. Az átfogalmazás és fölösleges új információk, szavak bevezetése 5. A továbblendítés, elmélyítés problémái egy adott témán belül. 6. A témához visszatérítés problémái. 7. A témaváltás problémái

Az interjú készítése II. Magatartás- és személyiséghibák A kérdezett érzelmi állapotába való beleélés hiánya, rossz szituáció A kérdezett gondolati rendszerébe, értékrendjébe való beleélés hiánya. Problémaérzéketlenség A kérdezett nyelvi világába való beleélés hiánya. Egyéb hibákból kialakuló, nem egyenrangú viszony.

Az interjú befejezése Az interjúnak akkor van vége, amikor azt úgy érezzük. a kérdéseink elfogynak az interjúalany elfárad mi magunk fáradunk el úgy érezzük, már mindent megtudtunk tőle Levezetés, elköszönés, további beszélgetések

Köszönöm a figyelmet!!