Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Interjúzás vállalatoknál

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Interjúzás vállalatoknál"— Előadás másolata:

1 Interjúzás vállalatoknál
Készítette: Farkas Éva

2 Interjú Helye a kutatási folyamatban Interjú típusok: Pilot study
Kérdőív  interjú Interjú  kérdőív Interjú típusok: Strukturálatlan Félig strukturált Strukturált interjú Fókusz csoportos interjú

3 Az interjúk előkészítése, megszervezése
A személyes kapcsolat kialakításának kiemelt jelentősége van. Egy személyes (telefonos) megkeresés sokkal hatékonyabb, mint egy levélben ( ben) érkezett. Mivel az interjúalany személye kiemelt fontosságú, ezért nagyon alaposan mérlegelni kell, hogy a megfelelő személyt válasszuk ki: elérhető és kompetens legyen egyszerre (se túl magasan, se túl alacsonyan ne legyen a szervezeti hierarchiában). Az interjúk előkészítése időigényes folyamat, rengeteg egyeztetést igényel. Inkább fontos az interjúk minősége, mint számossága. Igyekezzünk minél több dokumentumot összegyűjteni az interjúk mellé (interjúalanytól, netről stb-).

4 Az interjúk Mivel az interjú csak rövid ideig tarthat (a gyakorlatban max. 60 perc), ezért nagyon alapos előkészítésre van szükség. Pontosan tisztában kell lenni azzal, hogy kitől, mit szeretnék megtudni. Az interjú során igyekezzünk a lehető legpontosabban megérteni az interjúalany által elmondottakat. Ha nem értünk valamit, kérdezzünk vissza, igyekezzük meg rávenni, hogy minél több gyakorlati példával illusztrálja az általa elmondottakat: ez segít a megértésben és színesebbé teszi az esettanulmányt. Az interjúk során legalább annyira fontos az, amit az interjúalany elmond, mint amit nem mond el. Az interjúalany egy a maga szempontjából kerek, egész történetet igyekszik elmondani. Ennek során azonban gyakran kerül önellentmondásba, az interjú során ezekre is figyelni kell. Az interjú alatt viszonylag rövid időn belül kell megszerezni a legfontosabb adatokat: felkészültséget és folyamatos koncentrációt igényel . Ügyelni kell az öltözékre és a pontosságra! Az interjút legegyszerűbb diktafonnal rögzíteni, emellett írásos jegyzeteket készíteni. Az interjút igyekezzünk még azon a napon kiírni, amikor az interjú készült.

5 Praktikus tanácsok interjúk készítéséhez (1)
Készítsünk interjúvázlatot, amely meghatározza a beszélgetés időintervallumát, kijelöli a főbb érintendő témákat, továbbá tartalmazza azokat a kérdéseket, amelyekre választ kívánunk kapni az interjú során (nem strukturálatlan interjúk esetében). Az interjú elején kérjünk engedélyt diktafon használatára. A mégsem kapunk engedélyt felvétel rögzítésére, akkor jegyzetelni kell, ilyenkor jobb, ha ketten készítik az interjút és valaki mindig jegyzetel. Szintén az interjú elején biztosítsuk a kutatás anonimitásáról az interjúalanyt.

6 Praktikus tanácsok interjúk készítéséhez (2)
Az interjúkészítés során nemcsak verbális, hanem metanyelvi kommunikáció is zajlik. A gesztusok, a hangszín, a testtartás, a tekintet egyaránt információforrásként működik az adatfelvétel során. Hagyjuk beszélni az alanyt (bizonyos keretek között), maradjunk semlegesek, ne sugalmazzunk jó vagy rossz válaszokat A kérdések legyenek rövidek és világosak (ne beszéljünk többet, mint az interjúalany). Ne tegyünk fel eldöntendő kérdéseket! Egy kérdés ne tartalmazzon több állítást!

7 Praktikus tanácsok interjúk készítéséhez (3)
A kérdéseket körbe kell járni, az adott témát le kell zárni, mielőtt továbbmennénk, ne csapongjunk a témák között (interjúvázlat). Mindig legyenek tények is, ne csak vélemények (pl. „Mire alapozza a véleményét?”) Mindig legyen elem, sőt, pótelem a diktafonhoz. Igyekezzünk az interjút mihamarabb kiírni: minimalizálhatók a technikai bakikból adódó veszteségek + sokkal jobban emlékszünk az interjúra: egyszerűbb, gyorsabb

8 Az interjúszituáció A bizalom megteremtése
A felek egyenrangúsága nem jelenti a szerepek egyenrangúságát (a kérdező ne magyarázza, hanem gyakorolja a szerepét) Bemutatkozás A technikai eszközök problémája A téma maradjon-e rejtve Kitérhet a kérdések elől A nyitókérdés problémája

9 Általános kérdezési alapelvek
Az interjúvázlat csak segítség, nem cél, hogy mechanikusan végigkérdezzük Tudjunk hallgatni Használjunk semleges és egyszerű nyelvet Kerüljük az értékelő megnyilvánulásokat (ha mégis, akkor inkább megerősítő legyen) Tartózkodjunk a véleménynyilvánítástól Kerüljük a zárt kérdéseket Ne várjuk meg, amíg elhallgat az interjúalany Ismételjük meg, amit utoljára mondott

10 Az interjú készítése Szakmai hibák 1. A szereptisztázás problémái.
2. A kérdéshalmozás. 3. A sugallás és ellentmondás. 4. Az átfogalmazás és fölösleges új információk, szavak bevezetése 5. A továbblendítés, elmélyítés problémái egy adott témán belül. 6. A témához visszatérítés problémái. 7. A témaváltás problémái

11 Az interjú készítése II.
Magatartás- és személyiséghibák A kérdezett érzelmi állapotába való beleélés hiánya, rossz szituáció A kérdezett gondolati rendszerébe, értékrendjébe való beleélés hiánya. Problémaérzéketlenség A kérdezett nyelvi világába való beleélés hiánya. Egyéb hibákból kialakuló, nem egyenrangú viszony.

12 Az interjú befejezése Az interjúnak akkor van vége, amikor azt úgy érezzük. a kérdéseink elfogynak az interjúalany elfárad mi magunk fáradunk el úgy érezzük, már mindent megtudtunk tőle Levezetés, elköszönés, további beszélgetések

13 Köszönöm a figyelmet!!


Letölteni ppt "Interjúzás vállalatoknál"

Hasonló előadás


Google Hirdetések