Jó gyakorlatok összegzése 2018. március 8. Teremtésvédelmi munkacsoport III. foglakozása Készítette: Somogyiné Tálas Anikó munkacsoport vezető
Tartalom Óvodák gyakorlata a környezettudatos magatartás megalapozásában: Mosonmagyaróvári Hildegárd Óvoda – Örökös Zöld Óvoda, Szolnoki Mustármag R. K. Óvoda, Nyíregyházi Szent Imre Katolikus Óvoda, -gyakorlata Zöld Óvodai pályázat dokumentumai Játékgyűjtemény a környezettudatos életmód megalapozásához Tanösvény Elméleti segítségnyújtás: Laudato si’, ONAP, tervezés
Mosonmagyaróvári Hildegárd Óvoda Elkötelezettség Helyi adottságok, értékek Partnerek, széles körű kommunikáció Hagyományápolás Komplexitás
Szolnoki Mustármag R.K. Óvoda Környezet felosztása: 1.Természetes külső környezet, 2. Ember alkotta külső környezet, épített környezetet, 3. Természetes belső környezet (egészség és az egészséges életmód, helyes napirend, mozgás, megfelelő öltözködés, táplálkozás, személyi higiénia), 4. Ember alkotta belső környezet (belső világunk, hitünk, lelki egészségünk, önértékelésünk, a családdal való kapcsolataink és társas viszonyaink, keresztény életvitelünk, a konfliktuskezelésünk és tudásunk) Új eszköz: Öko-dobókocka
Nyíregyházi Szent Imre Katolikus Óvoda Elhivatottság Tudatosság Helyi adottságok, értékek Komplexitás Gazdag tevékenységi lehetőségek (kísérletek)
Zöld Óvodai Pályázat dokumentumai Első alkalommal pályázóknak: Adatlap Önértékelés Fenntartói nyilatkozat Nevelőtestületi nyilatkozat Külső szakember támogató nyilatkozata
Kritériumok röviden Az óvoda a pedagógiai küldetése, PP- ja és szellemisége összhangban van az ONAP- al és a helyi ök – i dokumentumokkal Óvodai nevelés dokumentumaiban hangsúlyos a fenntarthatóságra nevelés Óvodai nevelési célok, feladatok – zöld tartalmak Hungarikumok beépülése a helyi sajátosságok figyelembe vételével
5. Óvodapedagógusok alkalmazott módszerei (tevékenykedtetés, felfedeztetés, szenzitív módszerek, élménypedagógia,stb.) 6. Differenciálás megvalósulása. A nevelés folyamatában megtalálható a fogyasztói, táplálkozási, élelmiszerhigiéniai, hulladékkezelési szokások alakítása, ételkészítési ismeretekre nevelés, szoktatás 7. Széles körű kommunikációs kapcsolatok a helyi térségi identitás erősítése 8. A kapcsolatrendszer segíti a helyi igények, lehetőségek és szükségletek összhangjának megteremtését.
9. Hagyományok ápolása, gazdagítása 10 9. Hagyományok ápolása, gazdagítása 10. Az óvoda dolgozóinak példamutatása, a fenntarthatóság tartalmi jellemzői az óvoda minden tevékenységében megnyilvánul 11. A nevelőmunka folyamatában résztvevő szakemberek és a pedagógiai munkát segítő alkalmazottak tiszteletben tartják az óvoda helyi nevelési elveit 12. Intézményvezető és az óvodapedagógusok példamutató magatartása, és erős szemléletbeli meggyőződése vezérli a Zöld Óvoda Kritériumai szerinti működést
13. Óvodapedagógusok folyamatos külső, belső továbbképzése 14 13. Óvodapedagógusok folyamatos külső, belső továbbképzése 14. Használt papírok újrahasznosítása 15. Az óvoda működésében a tudatos fogyasztó és vásárló program célkitűzése kap helyet 16. Az óvodaépület helyiségeinek berendezése segíti a környezetbarát szemléletmód, valamint az egészséges életmód megalapozását 17. Csoportszobák: sok növény, természetsarokban a természet által adott „kincsekkel”. Növényápolási és állatgondozási feladatok a gyermek számára
18. Óvoda udvara: zöldséges- és virágoskert, gyógy-és fűszernövény rész, sziklakert, a kerti tó, ivási lehetőség stb. 18. Szelektív hulladékgyűjtés, újrahasznosítás 20. Az óvoda működtetésére jellemző: környezetkímélő anyaghasználat, (környezetbarát tisztítószerek használata), a tudatos takarékosság, a kapcsolatok széles és többirányú kiépítése
Játékgyűjtemény a környezettudatos életmód megalapozásához Gyakorlójáték Szerepjáték Szabályjáték Építő-és konstruáló játék Drámajáték (kiadvány összeállítása)
Tanösvény alkalmazásának célja, feladata Cél: a tanösvény bejárásával, az ott végezhető felfedezésekkel a „minden mindennel összefügg”, és minden élőlénynek szerepe van a természetben - elve alapján komplex, rendszer szemléletű ökológiai látásmódot megalapozása. Feladat: komplexitás érvényesítése a természetben játszható érzékenyítő játékokkal, tevékenységekkel.
Tanösvény állomásai 2 db növényismertető tábla Konyhakert Komposztáló és tábla 2 db Udvarunkon élőmadarak tábla Szélenergia tábla Napenergia tábla Mezítlábas park Fűszernövények Szelektív hulladékgyűjtő
Fotók
Elméleti segítségnyújtás Laudatosi’ Nem pusztán természeti környezet vesz körül bennünket, hanem emberi környezet is. Egyszerre kell gondját viselnünk mindennek és mindenkinek! A természetet csak úgy tudjuk megóvni ha az embertársainkhoz és Istenhez fűződő kapcsolatunkon is változtatunk. „Minden összefügg mindennel.”
ONAP Az óvodai nevelés feladata a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása. Az óvodáskorú gyermek egyik jellemző sajátossága a magatartásának érzelmi vezéreltsége. Meghatározó a közös élményeken alapuló tevékenységek gyakorlása. Az óvodai tanulás elsődleges célja az óvodás gyermek képességeinek fejlesztése, tapasztalatainak bővítése, rendezése. A tanulás feltétele a gyermek cselekvő aktivitása, a közvetlen, sok érzékszervét foglalkoztató tapasztalás, felfedezés lehetőségének biztosítása, kreativitásának erősítése.
Tervezés Az óvodai tanulási folyamatban alkalmazott módszerek: Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, megfigyelés, gyakorlás dicséret, buzdítás, ismétlés, gyűjtögetés, vizsgálódás, tanakodás, hitetlenkedés, kétely ébresztés, vita, kíváncsiság, bátorító megjegyzés, ráhangolódás, serkentés, érvelés, véleménynyilvánításra késztetés, próbálkozás, stb. A differenciálás lehetőségei: óvodai élet kereteivel, célokkal, feladatokkal, módszerekkel, eszközökkel, elsajátítás idejével, tempójával, munka formájával, visszajelzésekkel, értékeléssel.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!