Jó gyakorlatok összegzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A pedagógiai asszisztens, a pedagógusok önértékelésének, szakmai ellenőrzésének és minősítésének sikeres megvalósulásában betöltött szerepe Pedagógiai.
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
HEREND MINT VILÁGMÁRKA VÉDELME MÁRCIUS 17.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Budapest XVI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Mayer József Budapest február 27.
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
HHR.
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Az iskolavezetés lehetőségei a környezettudatosság fejlesztésében a a Than Károly Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Az iskolavezetés lehetőségei a környezettudatosság fejlesztésében a a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
Intézmény minőségirányítási programja
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Iskolai szociális segítő
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Jó gyakorlatok összegzése 2018. március 8. Teremtésvédelmi munkacsoport III. foglakozása Készítette: Somogyiné Tálas Anikó munkacsoport vezető

Tartalom Óvodák gyakorlata a környezettudatos magatartás megalapozásában: Mosonmagyaróvári Hildegárd Óvoda – Örökös Zöld Óvoda, Szolnoki Mustármag R. K. Óvoda, Nyíregyházi Szent Imre Katolikus Óvoda, -gyakorlata Zöld Óvodai pályázat dokumentumai Játékgyűjtemény a környezettudatos életmód megalapozásához Tanösvény Elméleti segítségnyújtás: Laudato si’, ONAP, tervezés

Mosonmagyaróvári Hildegárd Óvoda Elkötelezettség Helyi adottságok, értékek Partnerek, széles körű kommunikáció Hagyományápolás Komplexitás

Szolnoki Mustármag R.K. Óvoda Környezet felosztása: 1.Természetes külső környezet, 2. Ember alkotta külső környezet, épített környezetet, 3. Természetes belső környezet (egészség és az egészséges életmód, helyes napirend, mozgás, megfelelő öltözködés, táplálkozás, személyi higiénia), 4. Ember alkotta belső környezet (belső világunk, hitünk, lelki egészségünk, önértékelésünk, a családdal való kapcsolataink és társas viszonyaink, keresztény életvitelünk, a konfliktuskezelésünk és tudásunk) Új eszköz: Öko-dobókocka

Nyíregyházi Szent Imre Katolikus Óvoda Elhivatottság Tudatosság Helyi adottságok, értékek Komplexitás Gazdag tevékenységi lehetőségek (kísérletek)

Zöld Óvodai Pályázat dokumentumai Első alkalommal pályázóknak: Adatlap Önértékelés Fenntartói nyilatkozat Nevelőtestületi nyilatkozat Külső szakember támogató nyilatkozata

Kritériumok röviden Az óvoda a pedagógiai küldetése, PP- ja és szellemisége összhangban van az ONAP- al és a helyi ök – i dokumentumokkal Óvodai nevelés dokumentumaiban hangsúlyos a fenntarthatóságra nevelés Óvodai nevelési célok, feladatok – zöld tartalmak Hungarikumok beépülése a helyi sajátosságok figyelembe vételével

5. Óvodapedagógusok alkalmazott módszerei (tevékenykedtetés, felfedeztetés, szenzitív módszerek, élménypedagógia,stb.) 6. Differenciálás megvalósulása. A nevelés folyamatában megtalálható a fogyasztói, táplálkozási, élelmiszerhigiéniai, hulladékkezelési szokások alakítása, ételkészítési ismeretekre nevelés, szoktatás 7. Széles körű kommunikációs kapcsolatok a helyi térségi identitás erősítése 8. A kapcsolatrendszer segíti a helyi igények, lehetőségek és szükségletek összhangjának megteremtését.

9. Hagyományok ápolása, gazdagítása 10 9. Hagyományok ápolása, gazdagítása 10. Az óvoda dolgozóinak példamutatása, a fenntarthatóság tartalmi jellemzői az óvoda minden tevékenységében megnyilvánul 11. A nevelőmunka folyamatában résztvevő szakemberek és a pedagógiai munkát segítő alkalmazottak tiszteletben tartják az óvoda helyi nevelési elveit 12. Intézményvezető és az óvodapedagógusok példamutató magatartása, és erős szemléletbeli meggyőződése vezérli a Zöld Óvoda Kritériumai szerinti működést

13. Óvodapedagógusok folyamatos külső, belső továbbképzése 14 13. Óvodapedagógusok folyamatos külső, belső továbbképzése 14. Használt papírok újrahasznosítása 15. Az óvoda működésében a tudatos fogyasztó és vásárló program célkitűzése kap helyet 16. Az óvodaépület helyiségeinek berendezése segíti a környezetbarát szemléletmód, valamint az egészséges életmód megalapozását 17. Csoportszobák: sok növény, természetsarokban a természet által adott „kincsekkel”. Növényápolási és állatgondozási feladatok a gyermek számára

18. Óvoda udvara: zöldséges- és virágoskert, gyógy-és fűszernövény rész, sziklakert, a kerti tó, ivási lehetőség stb. 18. Szelektív hulladékgyűjtés, újrahasznosítás 20. Az óvoda működtetésére jellemző: környezetkímélő anyaghasználat, (környezetbarát tisztítószerek használata), a tudatos takarékosság, a kapcsolatok széles és többirányú kiépítése

Játékgyűjtemény a környezettudatos életmód megalapozásához Gyakorlójáték Szerepjáték Szabályjáték Építő-és konstruáló játék Drámajáték (kiadvány összeállítása)

Tanösvény alkalmazásának célja, feladata Cél: a tanösvény bejárásával, az ott végezhető felfedezésekkel a „minden mindennel összefügg”, és minden élőlénynek szerepe van a természetben - elve alapján komplex, rendszer­ szemléletű ökológiai látásmódot megalapozása. Feladat: komplexitás érvényesítése a természetben játszható érzékenyítő játékokkal, tevékenységekkel.

Tanösvény állomásai 2 db növényismertető tábla Konyhakert Komposztáló és tábla 2 db Udvarunkon élőmadarak tábla Szélenergia tábla Napenergia tábla Mezítlábas park Fűszernövények Szelektív hulladékgyűjtő

Fotók

Elméleti segítségnyújtás Laudatosi’ Nem pusztán természeti környezet vesz körül bennünket, hanem emberi környezet is. Egyszerre kell gondját viselnünk mindennek és mindenkinek! A természetet csak úgy tudjuk megóvni ha az embertársainkhoz és Istenhez fűződő kapcsolatunkon is változtatunk. „Minden összefügg mindennel.”

ONAP Az óvodai nevelés feladata a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása. Az óvodáskorú gyermek egyik jellemző sajátossága a magatartásának érzelmi vezéreltsége. Meghatározó a közös élményeken alapuló tevékenységek gyakorlása. Az óvodai tanulás elsődleges célja az óvodás gyermek képességeinek fejlesztése, tapasztalatainak bővítése, rendezése. A tanulás feltétele a gyermek cselekvő aktivitása, a közvetlen, sok érzékszervét foglalkoztató tapasztalás, felfedezés lehetőségének biztosítása, kreativitásának erősítése.

Tervezés Az óvodai tanulási folyamatban alkalmazott módszerek: Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, megfigyelés, gyakorlás dicséret, buzdítás, ismétlés, gyűjtögetés, vizsgálódás, tanakodás, hitetlenkedés, kétely ébresztés, vita, kíváncsiság, bátorító megjegyzés, ráhangolódás, serkentés, érvelés, véleménynyilvánításra késztetés, próbálkozás, stb. A differenciálás lehetőségei: óvodai élet kereteivel, célokkal, feladatokkal, módszerekkel, eszközökkel, elsajátítás idejével, tempójával, munka formájával, visszajelzésekkel, értékeléssel.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!