Érvelés, tárgyalás, meggyőzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Advertisements

Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Szakbolti kommunikációs stratégia. információ A mai nap Feltérképezzük, hogy milyen – Irányba folyik a kommunikáció – Kommunikációs csatornákon keresztül,
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A szakiskolák aktuális problémái
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dr.Vécsei Pál A világgazdasági válság hatása a munkanélküliség területi alakulására Budapest, február.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Valószínűségi kísérletek
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
1Transzplantációs Alapítvány
Adatbázis normalizálás
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Mayer József Budapest február 27.
6. rész: Otthoni vérnyomásmérés
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Segíteni vagy megmenteni
HÉL (Hasonló értelmű licit)
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
1993-as közoktatási törvény
A mozgási elektromágneses indukció
Hipotézisvizsgálat.
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
Projektmunka Földrajzolok
Innovációs képesség és jólét összefüggései
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Cipész, maradj a kaptafánál!
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A kutatás etikai vonatkozásai
Megfigyelés és kísérlet
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A kurzus teljesítése Két kurzuskód
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Meggyőzéstechnika
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Stratégiai gondolkodás
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Érvelés, tárgyalás, meggyőzés 2. óra Az attitűd Csordás – Geng – Szabó

TÉMAKÖRÖK Az attitűd: 3 aspektusa (affektív, kognitív, konatív) változása (célja és iránya) mérése 4 funkciója (ismereti, adaptív, értékkifejező és énvédő) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Az attitűd A világban lévő tárgyakról, eseményekről, ötletekről, emberekről stb. értékítéletekkel rendelkezünk. Ezeknek az értékítéleteknek az összessége egy kognitív reprezentációban összegződik: attitűd. Azt a valamit/valakit, amiről attitűddel rendelkezünk, attitűdtárgynak nevezzük. Ez lehet egy tárgy, esemény, ötlet, személy (akár mi magunk is). Tehát: az attitűd kognitív reprezentáció, amely összegzi egy attitűdtárggyal kapcsolatos értékeléseinket, értékítéleteinket, viszonyainkat. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Az attitűd 3 aspektusa Háromemeletes attitűdmodell: affektív (érzelmi): a kedvelés és nem kedvelés értékelő viszonyulásai kognitív (megismerésbeli): a tárgyra vonatkozó ismeretek, hiedelmek, vélekedések, elképzelések konatív (cselekvéses): viselkedési szándékok és cselekvési tendenciák BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Milyen attitűdjeink vannak róla? Milyen kognitív, affektív és konatív attitűdöket rendelünk a fenti sémához? az ábra sok konfliktussal terhelt más és más információkat és érzelmeket mozgósít. ezek nem zárják ki egymást, de mégis különböző súlyokkal vesszük őket figyelembe. az viszont egyértelmű, hogy a Nagy-Magyarország irányába lévő attitűdünknek mi a kognitív és affektív aspektusa. ugyanakkor ez a konatívvel is szorosan együtt mozog. sokat mozgósít, akár pro, akár kontra. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Mindenre tekinthetünk attitűdtárgyként A betűtípus is lehet attitűdtárgy. Számos ismeretünk van, érzelmeink vannak (melyiket szeretjük jobban), használjuk (beadandóhoz, vagy csak átváltunk egyikről a másikra). BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Példák a három aspektusra Előítélet/diszkrimináció affektív: előítélet kognitív: sztereotípia konatív: diszkrimináció Politikai párt affektív: érzelmi viszonyulás a párthoz kognitív: választási program konatív: szavazás, demonstráció Reklám affektív: termékhez rendelt érzelmek kognitív: termék leírása konatív: megveszem? BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Attitűdváltozás A hosszú távú hatást eredményező kommunikációs aktus sikere annak köszönhető, hogy a kommunikátor tartós attitűdváltozást ér el a célszemélyben. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Attitűdváltozás A befolyásolás tekinthető: attitűdváltoztatásnak/egy még nem létező attitűd kialakításának/egy már létező attitűd megerősítésének. egy attitűd megváltoztatására irányuló törekvés indulhat mind az  affektív, mind a kognitív, mind a konatív összetevő irányából, de ezek mindig hatással vannak egymásra. a célszemély a továbbiakban azért fog a kommunikátor szándékainak megfelelően viselkedni/gondolkodni, mert az attitűdtárgyat pozitívan/negatívan értékeli. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Attitűdváltozás Mi lehet a meggyőzés célja? egy attitűd irányának megváltoztatása (pozitív vagy negatív irányba) egy attitűd intenzitásának változtatása/megerősítése egy új attitűd kialakítása a célszemélyben A hatékony befolyásolás alapvető szükséges feltétele, hogy a célszemély rendelkezzen a megkívánt reakcióhoz szükséges választendenciákkal. Azaz: ha rosszul ítéljük meg a másik attitűdjét, és a lehetőségekhez képest túlzott attitűdváltozást akarunk elérni, akkor a siker kétséges. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Hogyan mérnétek az attitűdöt? BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Attitűdmérés – Közvetlen módszerek Önbeszámoló: mindennapi eszmecsere közvélemény kutatás pl.: attitűdskála (1-5-ig osztályozd: mennyire szereted, mennyire nem szereted) felosztásának lehetnek torzító hatásai ismerjük azt az érzést, amikor nem tudunk választani a felkínált alternatívák közül az emberek őszinteségét előfeltételezik a megfigyelői paradoxon: az emberek általában igyekeznek jó képet mutatni magukról mások felé (senki sem akar tudatlan, elmaradott stb. lenni) lehetséges megoldás: anonimitás BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Attitűdmérés – Közvetlen módszerek A viselkedés megfigyelése BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Attitűdmérés – Közvetett módszerek Az attitűdök leképezése: pl. embereket arra kérnek, hogy hírességek életének homályos részleteivel kapcsolatos részleteket egészítsenek ki. Pl. melyik igaz? Ronald Reagennek ötös átlaga volt az Eureka College-ben vagy Ronald Reagennek sosem volt hármasnál jobb átlaga az Eureka College-ban? Mivel a kérdezettek többsége nem tudja a választ, statisztikai alapon ez a módszer alkalmas lehet egy csoport attitűdjeinek felmérésére. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Attitűdmérés – Közvetett módszerek „Hamis vezetékek”: ha az emberek azt hiszik, hogy hazugságvizsgálóra kötötték őket, általában őszintébben nyilatkoznak. a hazugságvizsgáló azonban maga nem hatékony eszköz, csak az attitűdök intenzitását tudja mérni, és azt sem a legjobb hatásfokkal – legfeljebb segédeszköz lehet. Egyéb hatékonyabb pszichológiai-fiziológiai eszközök: inkább csak a kutatók számára elérhetőek költségesek, így ritkán használják őket BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Az attitűd négy funkciója Ismereti funkció (knowledge) Társadalmi alkalmazkodás (adaptive) Értékkifejező funkció (value-expressive) Énvédő funkció (ego-defensive) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

1. Ismereti funkció (knowledge) Az attitűd szervezi, strukturálja tapasztalatainkat: az attitűdtárgyakat jelentéssel látja el konzisztens, relatív stabil, kiszámítható, várakozásoknak megfelelő világot biztosít Lehetséges, hogy ugyanazt a dolgot/eseményt két eltérő hallgatóság alapvetően különbözőnek láthatja: meglévő attitűdjeink kihatnak arra, hogy mit és hogyan látunk a világból. Egy kérdés volt: "Kérem, mondja meg őszinte véleményét arra nézve, hogyan lehetne megoldani az élelmiszer hiányt a világ többi részén?" Afrikában nem tudták, mit jelent az "élelmiszer". Kelet-Európában nem tudták, mit jelent az "őszintén". Nyugat-Európában nem tudták, mit jelent a "hiány". Kínában nem tudták, mit jelent a "vélemény". Közel-Keleten nem tudták, mit jelent a "megoldás". Dél-Amerikában nem tudták mit jelent a "kérem". Az USA-ban pedig nem tudták, mit jelent a "világ többi része". BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

1. Ismereti funkció (knowledge) Az attitűdök befolyásolják, hogy: a kommunikációs relációrendszerben az üzenetek mely részeire fogunk odafigyelni, melyiket fogjuk megérteni, feldolgozni és elfogadni. a tapasztalatainkat hogyan értelmezzük. Mások attitűdjeinek ismerete segíthet viselkedésük megértésében. Pl. egy protestáns és egy katolikus észreveszik, amint egy katolikus pap bemegy a nyilvánosházba. A protestáns gúnyosan mosolyog: milyen képmutató az egyházad! A katolikus viszont büszke: még ha egy nyilvánosházban haldoklik is valaki, a pap akkor is bemegy feladni az utolsó kenetet! Pl.: egy protestáns és egy katolikus észreveszik, amint egy katolikus pap bemegy a nyilvánosházba. A protestáns gúnyosan mosolyog: milyen képmutató az egyházad! A katolikus viszont büszke: még ha egy nyilvánosházban haldokol is valaki, a pap akkor is bemegy feladni az utolsó kenetet! BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

1. Ismereti funkció (knowledge) A legtöbb tárggyal kapcsolatban több oldalról kapunk információkat. Elképzelhető, hogy az attitűdök aspektusai ellentmondanak egymásnak. pl. a véradás fontosnak tartjuk, de nem bírjuk a vér látványát. Mindamellett általában konzisztenciára törekszünk és jobbára világos iránnyal rendelkező, egyértelmű attitűdjeink vannak. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

1. Ismereti funkció (knowledge) Fontos, hogy az egyes attitűdtárgyakhoz kapcsolódó tartalmak részben függetlenek egymástól. Rendszerint előfordul, hogy a különböző tárgyakkal kapcsolatos attitűdjeink egymásnak tartalmilag ellentmondanak. Ha ezzel szembesülünk, igyekszünk feloldani a feszültséget (lásd később: a disszonancia redukciójánál!) Az attitűdök konzisztenciája annak köszönhető, hogy információbázisunk általában egyoldalú a különböző információkhoz eltérő súlyokat rendelünk (befogadhatóság, kiugróság) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Példa az attitűd ismereti funkciójára Milyen ismereteink vannak a zászlókról? Milyen ismereteket tulajdonítunk a két zászlóhoz bal felső: inkább a munkásosztály zászlója vagy inkább a Szovjetunióé? (az utóbbi nem pontosan ugyanaz, de majdnem. a különbségnek van jelentősége vagy nincs?) jobb alsó: inkább az Árpád-korban használt zászló vagy inkább a nyilasok zászlója? (az utóbbi nem pontosan ugyanaz, de majdnem. a különbségnek van jelentősége vagy nincs?) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Példa az attitűd ismereti funkciójára Orbán Viktor 2014-es évértékelőjének reakciói: „egy ilyen higgadt, középre beszélő, mérsékletről, józanságról tanúságot tevő és biztonságot, erőt sugárzó beszédet mondott a miniszterelnök” (Lánczi Tamás, Századvég) „az általa vártnál sokkal ideologikusabb beszédet mondott a miniszterelnök, a cél ezzel a saját tábor mozgósítása volt, a bizonytalanok számára ez kevésbé vonzó” (Magyar Kornélia, Progresszív Intézet) Az első szerint hatással lehetett a bizonytalanokra, a második szerint nem a kampányon túl, amelyben vélhetőleg az elemzőknek is konkrét álláspontuk BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

2. Társadalmi alkalmazkodás (adaptive) Minden társadalmi csoport rendelkezik attitűdökkel és ennek függvényében értékeli az embereket. Ezek átvétele a beilleszkedést, bekerülést, bennmaradást segíti. Az ember eleve hajlamos csoportokhoz tartozni. Pl.: Ha a reklám által felvázolt csoporthoz tartozol, azt a terméket kell vásárolnod, amit ők fogyasztanak. (Lásd: Big Beer Ad) Eper és vér (The Strawberry Statement, 1970) (Columbia Universityn lévő 1968-as lázadásról szól). A főszereplő csajozás miatt kapcsolódik a demonstrálókhoz, végül adoptálja a sztrájkolók attitűdjét. Szabadság, szerelem c. film! BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

3. Értékkifejező funkció (value-expressive) önkifejező eszköz jó érzés megmutatni magunk gyakran identitásunk része az attitűd önmegerősítő szerepe is lehet nem feltétlen verbális reklámnál: adott értékhez rendeljük hozzá az adott terméket Mit üzenek kifele magamról? (öltözködés, termékek, szóhasználat) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

4. Énvédő funkció (ego-defensive) önbecsülés megvédése, önigazolás pl. ha nem vagyok jó tornában, akkor nem szeretem a sportot pl. a „savanyú a szőlő” története a racionalizálás is erre épül reklámnál: régi technológiát használni ciki: megváltoztatom az attitűdöm a régi és új technológiákkal szemben Bunkó érv (megnehezítem, hogy valaki egy adott álláspontot képviseljen. pl. normális ember nem gondolhatja ezt. ha valakinek nem túl erősek az attitűdjei, ehhez hasonló „fenyegetések” elrettenthetik. a bunkósbot is fenyegetés, ezért ez az érvelési hiba neve :) latinul: argumentum ad baculum) A zh volt-e a nehéz vagy a tanár szemét? Aisopos 174. meséje: Egy rókáról Lát vala az róka igen szép szőlé fejeket, teljeseket immáran és meg érteket. És mikoron igen kévánna azokba enni, és minden tudományát reá vetette volna, mint azokhoz férkezhetnék. Végre, mikoron meg ösmeré, hogy minden igyekezeti héjába való volna és kévánságának eleget nem tehetne, erömét bánatra fordítá és mondá: Ez szőlő fejek még nem értenek, hanem igen savanyúk és fog váslalók. Értelme. Okosnak mindennek ezt kell tartani eszébe, Hogyha mit kéván, és nem lehet kezébe, Azt úgy tettesse, hogy nem akarja tenni tegzébe. (Forrás: Esopus fabulái, mellyeket mastan újonnan magyar nyelvre fordított Pesti Gábriel) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Az attitűd négy funkciója A funkciók közvetítenek a saját világunk, érzeteink (értékkifejező, énvédő funkció) és a külső világ (adaptív, ismereti funkció) között. Részletesebben lásd: Zentai: A meggyőzés útjai (http://mek.oszk.hu/05000/05034/html/#6) Az attitűdök szerepe c. fejezet BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

KÖSZÖNÖM SZÉPEN A FIGYELMET! Egres Dorottya: egres.dorottya@filozofia.bme.hu Geng Viktor: geng.viktor@gmail.com Szabó Krisztina: kriszti.szabo@filozofia.bme.hu Szemere Alexandra: szemere.szandra@filozofia.bme.hu BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz