A novellaelemzés szempontjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
H OGYAN SEGÍTHETEK GYERMEKEMNEK A STRESSZ LEKÜZDÉSÉBEN ? Szülők Iskolája 4. Nagyvárad, Dr. Balla Annamária.
Advertisements

Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Jegyzőkönyv Számítógépes adatrögzítő képzés 2015 CsIP ©
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
CSONGOR & TÜNDE Rendezte: Németh Antal. A CSONGOR ÉS TÜNDE SZERKEZETE  kétféleképpen is értelmezhető. A lineáris szerkezet lényegében a felvonásokkal.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, május 05. Veres Gábor balesetvizsgáló A „KLÁRA” személyhajó felakadása a Szentendrei – Dunán Avagy a mentés.
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Mozart: Varázsfuvola és Vörösmarty: Csongor és Tünde összehasonlítás.
Közfeladatok finanszírozása dr. Gárdos Csaba c. egyetemi tanár a Költségvetési Felügyelet igazgatója NGM – Kincstár.
1. 2 káros tartalmak típusai és előfordulásuk a gyerekek védelmét biztosító szabályok, a felelősség kérdése a korhatár-kategóriák megítélése, a besorolás.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
Két nagy múltú szövegszerkesztő összehasonlítása az oktatás szempontjából.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szakiskolák aktuális problémái
Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Tanszék Budapest a nemzetközi utazók szemével Előzetes kutatási jelentés A Ráday utca pozicionálása kapcsán Budapestre.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
A munka eszköze magam vagyok
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
A halál utáni élet Ifjúsági óra Békés.
Elvtársak!!!.
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
BÁNK BÁN Színes módszertan, avagy irodalom a matematika tagozaton (is…és…)… tárgyalunk, problémákat feszegetünk és megoldunk Készítette az irodalomtanításban.
Táncsics Mihály Szakközépiskola Szakiskola és Kollégium Veszprém
1. dia A szakdolgozat címe
Szabó Róbert Csaba (1981- ).
Befektetések II. Dr. Ormos Mihály, Befektetések.
Új molekuláris biológiai módszerek
Lineáris függvények.
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
OLVASÓ KÖZÖSSÉG OLVASÓTÁBOR, IFJÚSÁGI OLVASÓKÖRÖK DUNAÚJVÁROSBAN
Downstream Power Back Off (DPBO)
Kiskunfélegyházi Szakképző Intézmény és Kollégium Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Középiskolája és Szakiskolája OM azonosító: Kiskunfélegyháza,
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Társadalmi célú reklám
és ami ebből következik moduláris szakképzési szerkezet
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
Hol itt a hasonlóság? Csongor és Tünde és a Varázsfuvola.
Portia ládikái (ld. A velencei kalmár)
Downstream Power Back Off (DPBO)
A HELLÉN KOR Összefoglalás.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
TILTÁS + INFORMÁLÁS. TILTÁS + INFORMÁLÁS TILTÁS (Tabu) INFORMÁLÁS -> PORNÓ -> test mint szexuális objektum.
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Felhasználóképzés a kórházban
Hivatása bibliográfus
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
VII. TÉSZTAHÍDÉPÍTŐ VERSENY
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
A személyiség mint komponensrendszer
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Munkaerő-piaci ismeretek kurzus
Szerzője Konzulens neve
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Milyen értékeket hordozzon egy valódi költő verse?
Matematika II. 5. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2015/2016. tanév
Ciklusok, témák, motívumok
A Föld, mint égitest.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
Miért veszélyes a gyógyszerhamisítás?
Előadás másolata:

A novellaelemzés szempontjai

Bevezetés Mű születésének ideje, körülményei, szerzője

Tárgyalás: Cím Mire utalhat? Mi lesz a téma? Hogyan/Hányféleképpen értelmezhető? A novella szövege hogyan értelmezi/módosítja a cím jelentését?

Történet Tér idő, szerkezet: Hol játszódik? Tér : valóságos/fantasztikus, nyitott/zárt, természeti/civilizált? Mikor játszódik, mennyi időt ölel fel? Idővezetése: egyenes/lineáris?, retrospektív?,in medias res? Mi az alaphelyzet? Mi a fordulópont? Miért?

Szereplők Kik a szereplők? Mi tudunk meg róluk? Lélekábrázolás: Hogy viselkednek? Miért? Milyen szándék, indíték van cselekedeteik, magatartásuk, szavaik mögött? Motívumok: Mi a jelentésük?

Elbeszélésmód Kinek a szemszögéből látjuk az eseményeket? /elbeszélő? Vmelyik szereplő?/ Mennyit tud a szereplőkről?/mindentudó v. korlátozott a tudása?/ Mit hallgat el az elbeszélő? Vajon miért teszi? Események elbeszélése folyamatos/kihagyásos, leíró/jelenetező?  Mi következik ebből? /szaggatottság, balladaiság, drámaiság/ Mi mindent feltételez az elbeszélő az olvasóról?

BEFEJEZÉS Mi a mű tanulsága,mondanivalója? Egyéni vélemény? Összegzés