Kognitív modellek, sémák, attribúciók

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Advertisements

A kognitív önszabályozás perspektívája
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Kiss István.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Elhárító mechanizmusok. A szorongásról A szorongás két típusa ( ) A szorongás két típusa ( ) reális szorongás neurotikus szorongás: a.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Az IKER önértékelő IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Kognitív személyiség- elméletek Charles Carver és Michael Scheier.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
Grafológia. Tű Valéria 7.b Homola Melinda 6.a Jánoska Dorina 5.a.
Gazdasági informatika - bevezető
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Dr. Kovács László Főtitkár
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Iskolaérettség.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Bemeneti kompetencia mérése
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
Hipotézisvizsgálat.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Munkahelyi stressz HR-es szemmel
Munkanélküliség.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Kiss István.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Az iskolai szervezet és fejlesztése
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Stratégiai gondolkodás
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

Kognitív modellek, sémák, attribúciók

Az emberi működés metaforái A számítógép Információfeldolgozás Döntési folyamatok A robot célorientáltság

Információfeldolgozás Sémák: mind a kategóriák általános jelentéséről, mind az egyes esetekről tartalmaznak információt Prototípus, életlen halmaz

A séma szerepe Az új tapasztalatok, élmények felismerését szolgálja Az információt szervezett struktúrába illeszti Alapértelmezést ad

A sémák kidolgozottsága

Szociálisan jelentős sémák Szociális megismerés: sémákat alakítunk ki a szociális környezetről is Egyénekről Nemi szerepekről Társas viszonyokról Érzelmi tapasztalatokról stb… Énsémák: az önmagunkról szóló szervezett tudáskészlet

Az énsémával kapcsolatos vizsgálatok Énkomplexitás (Linville) Lehetséges szelfek (Markus, Nurius) A képességeinkről szóló gondolkodás (Dweck)

Sémák hierarchiája

Attribúciók (oktulajdonítás) Heider Számít a nézőpont Sémáink befolyásolják Siker és kudarc attribúciója Weiner 2 dimenziója: az okság helye és az okok stabilitása

Az emlékezet szerveződése Szemantikus emlékezet Epizodikus emlékezet Forgatókönyvek Deklaratív és procedurális tudás

Szemantikus és epizodikus emlékezet hálója

Az emlékezeti háló vizsgálatai Priming (előfeszítés) kísérletek

Kognitív személyiségelméletek Mischel: a személyiség kognitív változói A személy kompetenciái Kódolási stratégiák és személyes konstrukciók Elvárások: inger-következmény és viselkedés-következmény elvárások Szubjektív érték (incentív) Önszabályozó rendszerek és tervek

Személyiségvizsgáló eljárások Interjú, önjellemző skálák, hangos gondolkodás, gondolatminták gyűjtése Eseménykövetés

A viselkedészavarok magyarázata Az információfeldolgozás hiányosságai Beck: depresszív énsémák A környezeti kihívásra utomatikus gondolatok → tovaterjedő aktiváció → negatív érzelmek Kognitív triász: az énnel, a világgal és a jövővel kapcsolatos gondolatok

A kognitív terápia Beck: a kognitív keretek átstrukturálása. Nem automatikus, hanem kontrollált gondolatok Módszerek: Hajtson végre olyan dolgot, aminek a negatív kimenetelét várja Ellenőrizze hipotéziseit Próbálja ki magát más területen

A kognitív önszabályozás perspektívája A megismerés és cselekvés viszonya

Hogyan vezet a megismerés cselekvéshez? Cselekvéssémák Motoros séma Cselekvésterv Cselekvések felismeréséhez használt sémák Mi az összefüggés a cselekvésfelismeréshez használt sémák és a cselekvéssémák közt?

Az értelmezési séma előfeszítő hatása a sémával kapcsolatos viselkedésre

Viselkedéses szándékok

Célok Energizálják a viselkedést Rövidebb és hosszabb távú célok Életfeladatok (Cantor, Kihlstrom) Személyes törekvések (Emmons) Aktuális érdeklődés (Klinger) Személyes tervek (Little)

Az önszabályozás és a visszacsatoláson alapuló kontroll A visszacsatolási hurok

Elágazó láncolatok Döntési fa:

Hierarchikus szerveződés Visszacsatolási hierarchia (Powers) A magasabb szinten álló visszacsatolási kör kimenete az alacsonyabb szint vonatkoztatási értéke

Nyitott kérdések Az alacsonyabb szintek néha „átveszik” a vezetést A program összeütközésbe kerülhet az elvvel Ugyanaz a program különböző elvet szolgálhat, ugyanahhoz az elvhez sok program tartozhat A hierarchia ugyanazon szintjén több cél lehet, ezek néha konfliktusba kerülhetnek egymással

A félbeszakítás és az elvárások hatása További erőfeszítés vagy a célok feladása A megszakítás után újraértékeljük a célelérés valószínűségét Siker-elvárás, kudarc-elvárás Énhatékonyság-elvárás (Bandura)

Az érzelem kérdése Simon (1967): az érzelmek döntő szerepet játszanak az információfeldolgozásban Carver, Scheier (1990): az érzelmek olyan önszabályozó rendszer termékei, amely a célok felé tett elmozdulást monitorozza Weiner: az okok attribúciója Bower: Az érzelemről szóló információ is a háló csomópontja

Viselkedészavarok értelmezése Célok közötti ellentétek A célhoz vezető viselkedést nem tudják azonosítani Nem tudják feladni céljaikat

A terápiás folyamat Kanfer: az emberi viselkedések többsége automatikus, a terápia a rossz automatizmusok megszakítására és új automatizmusok kialakítására irányul A terápiás folyamat dinamikus feed-back rendszer, a célok hierarchiáját lehet közben változtatni A terápia a problémamegoldókészség javítására irányul Az eszköz-cél rendszer kidolgozása lényeges A visszacsatolással korrigálhatjuk viselkedésünket