Konfliktusok az iskolában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Pedagógus szerep és változásai
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Szociális kompetencia
Összeállította: Horváth Józsefné
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Segíteni vagy megmenteni
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
A BERUHÁZÁSI FOLYAMAT ALAPELVEI
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Az „I. Nagy Tavaszi Rábcatorkolás” vetélkedő
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
KONFLIKTUSMENEDZSMENT
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A szaktanácsadásról.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A beteggé válás folyamata
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben
Isten hozott! A család mint nevelő, és a hit továbbadója.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Az EU támogatások ellenőrzésének rendszere
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
PIACORIENTÁLT - INNOVÁCIÓ
Az egyén társadalmi integrációja
A BERUHÁZÁSI FOLYAMAT ALAPELVEI
A tudáspiacok.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
Stratégiai gondolkodás
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

Konfliktusok az iskolában

A konfliktus fogalma Conflictus – fegyveres összeütközés Igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények és értékek szembekerülése Érzelmi töltet

A konfliktusok fajtái Szintjei: Belső, személyközi (interperszonális), Csoportok közötti, Szervezeti, társadalmi szintű (pl. etnikai), Országos, nemzetközi konfliktusok. Szereplők: egyén-egyén, egyén-csoport, egyén- intézmény, csoport-csoport, csoport-intézmény, intézmény-intézmény Tartalom: igény- és értékkonfliktus; realisztikus, hamis Relevancia: látszatkonfliktus, peremkonfliktus, központi és extrémkonfliktus Indoka: szükségszerű, elkerülhető Formája: nyílt – rejtett Hatás: konstruktív - destruktív

A konfliktuskezelés három archetípusa Szemet szemért, fogat fogért! Aki megdob kővel, dobd vissza kenyérrel! Kard által vész, ki kardot ragad!

A konfliktuskezelés előfeltétele Önbecsülés és mások megbecsülése. Készség a meghallgatásra és a megértésre. Beleérzés képessége. Önérvényesítés erőszak nélkül. Együttműködés. Nyitottság és kritikai gondolkodás. Fantázia, kreativitás. Versenyszellem (vitatkozás) helyett együttműködés (odafigyelés).

A konfliktusra reagáló magatartás modellje Rámenős önérdekű versengés együttműködés kompromisszum Saját érdekek követése elkerülés alkalmazkodás Visszahúzódó lemondó Nem kooperatív, a kapcsolat nem fontos Kooperatív, a kapcsolat fontos A másik fél szempontjainak figyelembe vétele

Konfliktuskezelés érdekérvényesítés alapú megközelítése Elkerülő „nincs út – nincs győzelem” Versengő (önérvényesítő) „az én utam – én győztem” Alkalmazkodó (önalávető) „a te utad – én vesztettem” Kompromisszumkereső (feltételezi az együttműködést, a kölcsönös bizalmat, az igazságosságot) „fél út – fél győzelem” Problémamegoldó (együttműködő, konstruktív, közös megegyezéssel egyeztetnek érdekeket, szükségleteket, szándékokat) „a mi utunk – mindketten győztünk”

A kezelési stratégia kialakítása Szempontváltás Megoldási lehetőségek összegyűjtése Okok feltárása Konfliktus kezelési stratégia Megoldási lehetőségek mérlegelése Végrehajtás Optimális megoldás megkeresése Következmények valószínűségének összegyűjtése

Megelőzés Feszültségcsökkentés fizikai módszerekkel Fokozott tolerancia és elfogadás, emocionális támogatás Az aktuális témák ellenőrzése, kézben tartása A konfliktus esetleges következményeinek, árának felmérése és tudatosítása

A megelőzés módszere a hiteles élet, amelynek alapvető követelményei: Tisztán kommunikálni. Versengés helyett együttműködni. Legyőzés helyett megerősíteni, hatalmat adni a másiknak. Kategorizálás helyett az egyén egyediségét hangsúlyozni. Az engedelmesség kikényszerítése helyett a hatalmat útmutatásra, s az emberi lehetőségek kibontakoztatására használni. Önmagunkat szeretni, értékelni és megbecsülni, békében élni önmagunkkal. Személyes és társadalmi felelősséget vállalni. A problémákat kihívásként, és kreatív megoldások lehetőségeként kezelni.