KONFLIKTUSMENEDZSMENT

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Advertisements

GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
1 Ferge Zsuzsa: A magyar „GYEP” ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata – MTA-KTI Gyerekprogram.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Egészségügyi Menedzserképző Központ
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Teljesítményértékelési rendszer
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Szervezetfejlesztés II. előadás
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Konfliktusok az iskolában
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Innovációs képesség és jólét összefüggései
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Munkanélküliség.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A gyermeki jogok érvényesítése
Családi vállalkozások
Intézmény minőségirányítási programja
Céges értekezlet címe Előadó.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

KONFLIKTUSMENEDZSMENT A KONFLIKTUS FOGALMA A latin „conflictus” – összecsapni - szóból származik. Két vagy több fél között fennálló feszültség, vagy egyet nem értés. Egy kérdésre adott eltérő válaszuk. Nem statikus állapot, hanem dinamikus jelenség.

KONFLIKTUSMENEDZSMENT A KONFLIKTUSOK MEGÍTÉLÉSE A konfliktusok elkülöníthetőek. A konfliktusok a szervezeti folyamatokkal. tevékenységek következményei. Konstruktív konfliktus. A konfliktusok utóhatásai.

A KONFLIKTUS FOLYAMAT SZAKASZAI KONFLIKTUSMENEDZSMENT A KONFLIKTUS FOLYAMAT SZAKASZAI Előző állapotok vagy látens konfliktus Észlelt konfliktus Átérzett konfliktus Kézzelfogható konfliktus Konfliktus feloldás / elnyomás Konfliktus utóhatások

KONFLIKTUSOK CSOPORTOSÍTÁSA RÉSZTVEVŐK SZERINT KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSOK CSOPORTOSÍTÁSA RÉSZTVEVŐK SZERINT Ember és tárgy közötti? A személy belső konfliktusai Személyközi konfliktusok Csoportközi konfliktusok

KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSFORRÁSOK 1. Egyéni jellemzőkből adódó, személyiséghez kapcsolódó konfliktusok okai: személyi ellentétek személyiségjegyekből, tulajdonságokból, vérmérsékletből adódó fizikai, fiziológiai állapotok hibás észlelés, illetve ítéletalkotás szükségletek kielégítésének az igénye értékrendszerek különbözőségei önmegvalósítás

KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSFORRÁSOK 2. Környezeti tényezők: a./ Általános(makro-, mikro-) környezeti tényezők: társadalmi, kulturális, gazdasági tényezők: nehéz gazdasági helyzet, politikai létbizonytalanság; természeti hatások: fronthatások; mikrokörnyezeti tényezők: családi problémák, válás, haláleset, stb.;

KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSFORRÁSOK b./ Az adott szervezet struktúrájából és annak belső jellemzőiből fakadó sajátosságok: kommunikációs problémák információs problémák kapcsolatok gyakorisága kölcsönös egymásrautaltság, függőség szerep-kétértelműség, tisztázatlanság szervezeti felépítés hiányosságai korlátozott források érdekek és célok különbözősége hatalom gyakorlásából eredő konfliktusok változások

VÁRHATÓ EMBERI REAKCIÓK KONFLIKTUSMENEDZSMENT VÁRHATÓ EMBERI REAKCIÓK agresszió visszavonulás, passzivitás projekció (kivetítés) elfojtás racionalitás pótcselekvések tudatos törekvések a konfliktus megoldására, kezelésére.

KONFLIKTUSOK UTÓHATÁSAI KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSOK UTÓHATÁSAI Negatív következmények: emberek közötti kapcsolatok megromlása idő és emberi energia improduktív pazarlása teljesítménycsökkenés (minőség, mennyiség) hiányzások, fluktáció növekedése káros konfliktuskezelési módszerek kialakulása (pl.: alkohol) pszichoszomatikus betegségek kialakulása

KONFLIKTUSOK UTÓHATÁSAI KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSOK UTÓHATÁSAI Pozitív következmények: személyiségfejlesztési hatások motiváló hatások elősegíti a korlátozottan rendelkezésre álló eszközök jobb elosztását önálló, aktív gondolkodásra serkent a rejtett, burkolt problémák is a felszínre kerülnek mindezek növelik a versenyképességet

KONFLIKTUSOK MEGELŐZÉSE KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSOK MEGELŐZÉSE 1./ Az egyéni jellemzőkhöz, személyiséghez kapcsolódó konfliktusok: A személyzeti munka során (felvétel, kinevezés, előléptetés) célszerű figyelembe venni a személyiség sajátosságait, így sok konfliktus megelőzhető.

KONFLIKTUSOK MEGELŐZÉSE KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSOK MEGELŐZÉSE 2./a A környezeti (makro-, mikro-) tényezők: Befolyásolni nem igen tudjuk, de hatásukat figyelembe vehetjük.

KONFLIKTUSOK MEGELŐZÉSE KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSOK MEGELŐZÉSE 2./b Az adott szervezet struktúrájából, annak belső jellemzőiből adódó konfliktusok megelőzhetők, ha: tisztázottak a munkaköri feladatok, hatáskörök; megfelelő a szervezeti felépítés; az adott szervezet igyekszik megteremteni a megfelelő érdekeltségi rendszert; a változatokat jól készítik elő; megfelelő a vezetési stílus, módszer.

KONFLIKTUSKEZELÉSI STÍLUSOK KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉSI STÍLUSOK

konfliktus megoldása helyett KONFLIKTUSMENEDZSMENT ELKERÜLÉS konfliktus megoldása helyett elkerülés, kilépés Lehetséges okai: nehéznek ítélik meg a helyzetet nem tartják fontosnak a kérdést a következmény számára érdektelen

KONFLIKTUSMENEDZSMENT ELKERÜLÉS Hasznos lehet ha: olyan problémákról van szó, amelyek nem jelentősek; a megoldás „költsége” nagyobb, mint az eredménye; kevés az esély a sikeres megoldásra; időnyereséget jelent egy későbbi hatékonyabb megoldásra.

KONFLIKTUSMENEDZSMENT ALKALMAZKODÁS Az egyik fél enged a másik akaratának az alkalmazkodó fél feladja álláspontját nem vállalja az esetleges következményeket

KONFLIKTUSMENEDZSMENT ALKALMAZKODÁS Jó stratégiának bizonyul, ha az alkalmazkodó fél: nem érzi elég erősnek saját pozícióját; rájön arra, hogy hibázott; „gesztusként” növeli tekintélyét; a jó kapcsolat hosszú távon fontosabb, mint a pillanatnyi győzelem; számára kevésbé jelentős a kérdés, mint partnerének.

KONFLIKTUSMENEDZSMENT VERSENGÉS mindkét fél erősen érvényesítni akarja saját érdekeit akár a másik fél rovására is nem működnek együtt a győzelem a fontos

KONFLIKTUSMENEDZSMENT VERSENGÉS Eredményes lehet: válsághelyzetekben, amikor nincs idő egymás meghallgatására, a vélemények egyeztetésére, olyan helyzetekben, amikor szükségszerű és népszerűtlen döntéseket kell hozniuk.

KONFLIKTUSMENEDZSMENT KOMPROMISSZUM Egyik fél sem érheti el, hogy csak az ő szempontjai érvényesüljenek Mindkét fél nyer is veszít is Pozitívuma: a párbeszéd fennmarad korrekció lehetséges a megegyezés végrehajtása közös törekvés

KONFLIKTUSMENEDZSMENT KOMPROMISSZUM Hasznos lehet ha: időbeni korlátokkal kell számolni; a verseny nem vezetne megoldáshoz; az együttműködés nem lehetséges.

KONFLIKTUSMENEDZSMENT EGYÜTTMŰKÖDÉS a résztvevők a másik érdekeit is elfogadják olyan megoldás kialakítása, amelyik mindegyikük érdekeit kielégíti alapos, időigényes munka

KONFLIKTUSMENEDZSMENT EGYÜTTMŰKÖDÉS Hasznos akkor, ha: a felek erősen kötődnek céljaikhoz; a kompromisszum költségesebb lenne; egyetértés van a célokban, de a megoldásban eltérő a vélemény.

KONFLIKTUSMENEDZSMENT ÖSSZEGZÉS A gyakorlatban általában nem a leírt módon jelennek meg, hanem keverednek; Egy konfliktuskezelési folyamatban több is megjelenhet az ismertetettek közül. A konfliktuskezelési stílusok közül egyik sem kiáltható ki a legjobbnak, bármely stílus eredményes lehet az adott helyzetekben.

KONFLIKTUS MEGOLDÁSI STRATÉGIÁK KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUS MEGOLDÁSI STRATÉGIÁK 1./ Minimális hatékonyságú stratégiák: kényszer halogatás bíráskodás „megvásárlás” erőltetett koalíciók

KONFLIKTUS MEGOLDÁSI STRATÉGIÁK KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUS MEGOLDÁSI STRATÉGIÁK 2./ Közepesen hatékony stratégiák: szétválasztás ügy átadása közvetítés nyílt verseny

KONFLIKTUS MEGOLDÁSI STRATÉGIÁK KONFLIKTUSMENEDZSMENT KONFLIKTUS MEGOLDÁSI STRATÉGIÁK 3./ A leghatékonyabb stratégiák: munkacsoportok átszervezése közös cél megtalálása integratív alku

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!