Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SNI-s ALKALMAZÓI VERSENY. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK FŐVÁROSI INFORMATIKA TANULMÁNYI VERSENYE Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola.
Advertisements

Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
Tolerancia Erősítő Innovatív Szövetség projektprogram.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Becsléselmélet - gyakorlat október 14.. Példa 1 - Feladatgyűjtemény Egy nagyvállalat személyzeti osztályvezetője azt gyanítja, hogy különbség van.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Kockázat és megbízhatóság
Gazdasági informatika - bevezető
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Valószínűségi kísérletek
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Gyűjtőköri szabályzat
Leíró statisztika Becslés
Becslés gyakorlat november 3.
Mintavétel és becslés október 25. és 27.

Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
SZÁMVITEL.
Jelek, titkosírás.
Becsléselmélet - Konzultáció
SZÁMVITEL.
Hasonlítsuk össze a két legjobbat!
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Kockázat és megbízhatóság
Monostoriné Hörcsik Renáta
Csak nem-szignifikáns próba
Kvantitatív módszerek
Környezeti teljesítményértékelés
Hipotézisvizsgálat.
Az életvezetés etikája - a döntésről
V. Optimális portfóliók
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
Összefüggés vizsgálatok
Varianciaanalízis- ANOVA (Analyze Of VAriance)
MEGKEZDTÜK A FELKÉSZÜLÉST A TANULÓI LAPTOP PROGRAMRA
2. Bevezetés A programozásba
Kvantitatív módszerek
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Kvantitatív módszerek
Regressziós modellek Regressziószámítás.
3, u-próba, t-próba Kemometria 2016/2017 3, u-próba, t-próba
Dr. Varga Beatrix egy. docens
Környezeti Kontrolling
Statisztika Érettségi feladatok
Szerzője Konzulens neve
A kutatás etikai vonatkozásai
Megfigyelés és kísérlet
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Készletek transzformációja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A szállítási probléma.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Publikálni vagy nem publikálni? Ez itt a kérdés
„Vásárolj okosan” Mobil kiegészítők vásárlási szokásai
Paraméteres próbák Adatelemzés.
A piaci árak alakulása Bevezetés Mi a vizsgált probléma?
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Kísérlettervezés 2018/19.
Munkaszámos munkaidő nyilvántartás
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
Hipotéziselmélet Adatelemzés.
Táblázatkezelés 6. Diagramkészítés.
Mintavételes eljárások
Előadás másolata:

Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy a gyártósor megfelelő részéhez, és egy kézi műszerrel megméri az ott lévő gyártott alkatrészeket. Kísérletesen szeretnék vizsgálni azt, hogy a gyártott alkatrészek ellenállása mennyire ingadozik. Olyan kiegyensúlyozott tervet szeretnének készíteni, amiben 3 gyártósor és 6 munkás (az üzemben dolgozó sok közül kiválasztott) szerepel, és minden egyes munkás 30 alkatrész ellenállását méri meg összesen (minden munkás minden alkatrészt csak egyszer mér meg, ugyanazt az alkatrészt nem méri meg két különböző munkás). a) Hogyan kell a kísérleteket végezni ahhoz, hogy az eredményeket keresztosztályozásos modellben lehessen elemezni? Összesen hány alkatrész ellenállását mérték meg a kísérletben a munkások?

Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy a gyártósor megfelelő részéhez, és egy kézi műszerrel megméri az ott lévő gyártott alkatrészeket. Kísérletesen szeretnék vizsgálni azt, hogy a gyártott alkatrészek ellenállása mennyire ingadozik. Olyan kiegyensúlyozott tervet szeretnének készíteni, amiben 3 gyártósor és 6 munkás (az üzemben dolgozó sok közül kiválasztott) szerepel, és minden egyes munkás 30 alkatrész ellenállását méri meg összesen (minden munkás minden alkatrészt csak egyszer mér meg, ugyanazt az alkatrészt nem méri meg két különböző munkás). b) Döntsük el a faktorokról, hogy véletlen vagy rögzített jellegűek, választásunkat indokoljuk!

c) Írjuk fel a modellt és a nullhipotéziseket! Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy a gyártósor megfelelő részéhez, és egy kézi műszerrel megméri az ott lévő gyártott alkatrészeket. Kísérletesen szeretnék vizsgálni azt, hogy a gyártott alkatrészek ellenállása mennyire ingadozik. Olyan kiegyensúlyozott tervet szeretnének készíteni, amiben 3 gyártósor és 6 munkás (az üzemben dolgozó sok közül kiválasztott) szerepel, és minden egyes munkás 30 alkatrész ellenállását méri meg összesen (minden munkás minden alkatrészt csak egyszer mér meg, ugyanazt az alkatrészt nem méri meg két különböző munkás). c) Írjuk fel a modellt és a nullhipotéziseket!

Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy a gyártósor megfelelő részéhez, és egy kézi műszerrel megméri az ott lévő gyártott alkatrészeket. Kísérletesen szeretnék vizsgálni azt, hogy a gyártott alkatrészek ellenállása mennyire ingadozik. Olyan kiegyensúlyozott tervet szeretnének készíteni, amiben 3 gyártósor és 6 munkás (az üzemben dolgozó sok közül kiválasztott) szerepel, és minden egyes munkás 30 alkatrész ellenállását méri meg összesen (minden munkás minden alkatrészt csak egyszer mér meg, ugyanazt az alkatrészt nem méri meg két különböző munkás). d) Az elemzés során a gyártósor hatására p = 0,007 adódott. Mekkora a valószínűsége, hogy másodfajú hibát követünk el ilyenkor?

Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy a gyártósor megfelelő részéhez, és egy kézi műszerrel megméri az ott lévő gyártott alkatrészeket. Kísérletesen szeretnék vizsgálni azt, hogy a gyártott alkatrészek ellenállása mennyire ingadozik. Olyan kiegyensúlyozott tervet szeretnének készíteni, amiben 3 gyártósor és 6 munkás (az üzemben dolgozó sok közül kiválasztott) szerepel, és minden egyes munkás 30 alkatrész ellenállását méri meg összesen (minden munkás minden alkatrészt csak egyszer mér meg, ugyanazt az alkatrészt nem méri meg két különböző munkás). e) Mit kellene a kísérletben megváltoztatni ahhoz, hogy a kapott adatokat hierarchikus modellben lehessen elemezni?

Kísérleteket végeztek egy folyamatban, ennek során a C véletlen faktor n = 6 szintjét kombinálták a K rögzített faktor m szintjével, minden kombinációban p = 3 ismétlést végeztek. a) Írjuk fel a modellt és a nullhipotéziseket! b) Írjuk be a hiányzó számokat a táblázatba! c) Döntsünk a nullhipotézisekről! d) Adjunk becslést a modellben lévő ingadozásforrások varianciájára! Mekkora a folyamat ingadozáshoz tartozó variancia?

Egy kísérletben arra voltak kíváncsiak, hogy a nyulak vércukorszintjét mennyire befolyásolja az, hogy a különböző gazdik hogyan bánnak velük. A kísérletben 4 nyulat tartó személy vett részt, nekik adták oda a véletlenszerűen sorsolt, fejenként 3-3 „tesztnyulat”, amiket 2 hétig kellett tartaniuk. A 2 hét letelte után minden „tesztnyúltól” két vérmintát vettek a kutatók, és megmérték a vércukorszintet. a) Miért fontos az, hogy a vizsgálatot „tesztnyulak” segítségével végezték, és nem a gazdik saját nyulainak vércukorszintjét mérték le?

Egy kísérletben arra voltak kíváncsiak, hogy a nyulak vércukorszintjét mennyire befolyásolja az, hogy a különböző gazdik hogyan bánnak velük. A kísérletben 4 nyulat tartó személy vett részt, nekik adták oda a véletlenszerűen sorsolt, fejenként 3-3 „tesztnyulat”, amiket 2 hétig kellett tartaniuk. A 2 hét letelte után minden „tesztnyúltól” két vérmintát vettek a kutatók, és megmérték a vércukorszintet. b) Mik a faktorok? Döntsük el, hogy véletlen vagy rögzíett jellegűek-e az egyes faktorok! Választásunkat indokoljuk!

Egy kísérletben arra voltak kíváncsiak, hogy a nyulak vércukorszintjét mennyire befolyásolja az, hogy a különböző gazdik hogyan bánnak velük. A kísérletben 4 nyulat tartó személy vett részt, nekik adták oda a véletlenszerűen sorsolt, fejenként 3-3 „tesztnyulat”, amiket 2 hétig kellett tartaniuk. A 2 hét letelte után minden „tesztnyúltól” két vérmintát vettek a kutatók, és megmérték a vércukorszintet. c) Ismerjük fel a modellt! (Az egyenletet is írjuk fel!) Választásunkat indokoljuk!

Egy kísérletben arra voltak kíváncsiak, hogy a nyulak vércukorszintjét mennyire befolyásolja az, hogy a különböző gazdik hogyan bánnak velük. A kísérletben 4 nyulat tartó személy vett részt, nekik adták oda a véletlenszerűen sorsolt, fejenként 3-3 „tesztnyulat”, amiket 2 hétig kellett tartaniuk. A 2 hét letelte után minden „tesztnyúltól” két vérmintát vettek a kutatók, és megmérték a vércukorszintet. d) Mi változna a modellben akkor, ha a nyulaktól nem 2, hanem csak 1 vérmintát vennének a kutatók?

Rajzoljunk olyan reziduumábrákat, amiről a következő következtetéseket lehet levonni! (Ne felejtsük el megjelölni, hogy a tengelyeken mit ábrázoltunk!) a) Nem konstans a variancia, mert a várható érték növekedésével az is nő. b) A napi adatokat vizsgálva dél körül a mért értékek pozitív irányba tolódtak el. c) Az egy faktor szerinti ANOVA-nál a 3 szintes faktor mindhárom szintjén azonos a variancia. d) A méréseket 4 mérőeszközzel végezték (ez nem faktor!), a 2. eszköznek nagy pozitív rendszeres hibája van a másik 3-hoz képest. e) A hibák egyazon normális eloszlásból származnak.