Tesztfejlesztési módszertani kutatások Bernáth lászló 2017.02.07.
Milyen teszteket használnak az iskolapszichológusok? És más, a diákok életébe beleszóló szakemberek (pl. minek alapján diagnosztizálnak valakinél diszkalkuliát)? Iskolai klíma és személyiség viszonya
Tesztfejlesztés, adaptálás Tanulási stílus Matematikai szorongás Tanítási stílus Téri képességek Iskolai klíma és személyiség viszonya
Tanulási stílus A skála neve tételszám Cronbach α teszt-reteszt Auditív-aktív 4 0,85 0,84 Auditív-befogadó 0,78 0,70 Vizuális-ábra 8 0,76 0,72 Vizuális-szöveg 9 Mozgás 6 0,87 Csend 0,88 0,92 Társas Értelmes tanulás 10 0,79 0,80 Intuitív
Matematikai szorongás A matematikai szorongás a matematikai teljesítmény között negatív kapcsolat van (Hembree,1990) Ez pedig azért elgondolkodtató, mert a 2012-es PISA felmérés alapján (OECD, 2013), az OECD országok 15 éves diákjainak több mint 30%-a számolt be matematikai szorongásról.
Matematikai szorongás „…a számolási nehézség nagyobb hátrányt jelent az egyén életében, mint az írás-olvasás hiánya: hiszen kevesebbet keresnek, kevesebbet költenek, könnyebben megbetegednek, hamarabb kerülnek összetűzésbe a törvénnyel és több segítségre van szükségük az iskolában.” (Butterworth, Varma és Laurillard, 2011, 1049. old.).
Matematikai szorongás MAS-UK (U.K. Scale for Matematics Anxiety; Hunt, Clark-Carter és Sheffield, 2011) A skála neve Cronbach α teszt- reteszt A teljes teszt 0,89 0,88 Matematikai szorongás mindennapos/ társas helyzetekben 0,82 0,86 Matematikai műveletekkel kapcsolatos szorongás 0,83 Matematika obszervációs szorongás 0,81
Matematikai szorongás AMAS (Abbreviated Math Anxiety Scale; Hopko et al., 2003) 9 tételt tartalmaz, melyek 2 skálán mérnek: matematikai tanulási szorongás és matematikai feladat szorongás
Tanítási stílus Téri képességek Iskolai klíma és személyiség viszonya
Köszönjük a figyelmet!