A DAJKA – VÁLTOZÓ KOROK, VÁLTOZÓ IGÉNYEK, VÁLTOZÓ SZEREPEK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
A koragyermekkori nevelésről
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Napocska Napköziotthon
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
A gondozás,nevelés egysége
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Szásziné Sustyák Anna óvodavezető Svetits Katolikus Óvoda, Debrecen
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere
Életmód – Harmónia - Egészségtanoda „Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani!” (G.B.Isnaw)
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Szeretettel köszöntöm
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Óvodai nevelés országos alapprogramjáról
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Összeállította: Szabó Ilona
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
TÁMOP B ,,Esély a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde gyermekeinek” Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek támogatásának eredményessége 3.
Közös útkeresés: Óvodavezetők Országos Konferenciája Hétköznapok kihívásai a paragrafusok útvesztőjében – Szakmai segítség a változásokhoz és a vezetői.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Domszky András: Önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munkában A szakértői munka jelentősége, elismertsége az ellátórendszerben. Függetlenség, szervezeti.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Óvodai szakmai programok, továbbképzések bemutatása 2013/2014 Készítette: Grolyóné Szabó Éva szeptember 11. KPSZTI, Óvodavezetői Értekezlet.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Barcsák Marianna KPSZTI
A dajka a nevelés folyamatában
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
főosztályvezető-helyettes
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Vezetői célok és feladatok
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A DAJKA – VÁLTOZÓ KOROK, VÁLTOZÓ IGÉNYEK, VÁLTOZÓ SZEREPEK KPSZTI Dajkatalálkozó 2014.11. 07. Móczár Ferencné óvodavezető, szaktanácsadó

„ A legnagyobb ajándék, amit a gyermekeknek adhatunk, a feltétlen szeretet, a széttárt karok és egy készséges fül.” (ismeretlen)

Átértékelődött a közvetlen segítői szerepkör fogalma Megváltozott célok és feladatok Társadalmi elvárások – Pedagógiai és nevelési, pszichológiai, egészségtani ismeretek, További elvárások Megváltozott dajkakompetenciák Kompetencia értelmezése: tudás, alkalmasság – képességek – attitűd

Törvényi változások Jogszabályi alapok 2011. év CXC törvény a nemzeti köznevelésről (Nkt.) 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról 326/2013.(VIII.30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről 2013. szeptember 1. Pedagógus előmeneteli rendszer Országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés Pedagógus portfólió

Az óvoda szabályzatai és dokumentumai Alapító okirat SZMSZ és mellékletei Az óvoda helyi pedagógiai programja Házirend Éves óvodai munkaterv A csoportok nevelési terve AZ ÓVODA SZABÁLYZATAI ÉS DOKUMENTUMAI

Kormányrendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról (363/2012 Kormányrendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról (363/2012. a továbbiakban: Alapprogram) A köznevelés rendszerében az Alapprogram határozza meg az óvodai nevelés szakmai, jogi kereteit. Az óvodai nevelés szakmai követelményeinek teljesülése az Alapprogram keretszabályain nyugszik. Tartalmi részletszabályait intézményi szinten az óvodák pedagógiai programjai rögzítik.

Az Óvodai nevelés országos alapprogramja Az Alapprogram megújulása a köznevelési törvényben rögzített értékek és alapelvek mellett Hangsúlyozza: az óvodai nevelés hátránycsökkentő szerepét, rendszeres testmozgás gyakorlati megvalósulásának szükségességét, kiemelik a mozgás jelentőségét,

Az Óvodai nevelés országos alapprogramja 2013.05.09. Rögzíti a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek fejlődését támogató követelményeket. 2015. 09. 01. után az óvodába járás három éves kortól általánosan kötelezővé válik.

Hangsúlyos elemei: Egyenlő esély valamennyi gyermek számára A tevékenységekben megvalósuló tanulás Cselekvő-felfedező tanulásszervezés az óvodában Az erkölcsi nevelés megalapozása az óvodában A gyermeki fejlődés nyomon követése A rendszeres testmozgás gyakorlati megvalósulásának szükségessége, a mozgás jelentősége A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek fejlődése - érvényesülése az óvodai nevelés folyamatában. Az egészséges életvitel alakítása az óvodai nevelés folyamatába

Megváltozott elvárások a dajka munkájában  Társadalmi elvárások megkívánták - A dajkák nevelésbe való intenzívebb bevonását, Partneri elvárások - az óvodapedagógus/dajka partnerkapcsolat kiszélesítését. Pedagógiai elvárások Hogy intenzíven segítsék a nevelő munkát Ezek a kötelezettségek új tartalmat adtak a dajkák munkájának. Felértékelődött helyük, szerepük az óvoda belső életében.

Elvárások: A keresztény dajka jellemző tulajdonságai Példamutató keresztény életet él Istenhez tartozónak tudja magát Lelkiismeretes, toleráns, empatikus Önzetlen, ugyanakkor vállalja önmagát Munkavégzése lelki kérdés is Hivatástudat Etikai Kódex (KPSZTI 1998)

A dajka szakmai feladatai A pedagógiai program eredményes megvalósítása, a gyermekek zavartalan és folyamatos ellátása érdekében segítse az óvodapedagógusok munkáját. Az óvodai környezet rendjének, tisztaságának fenntartása A dajka jobb keze, segítőtársa az óvodapedagógusnak, a gyerekeknek a szülőknek Dajkák nélkül nincs hatékony nevelés!

A dajka szerepe az óvodai tevékenységekben Megismerni a gyerekeket Differenciált segítségnyújtás a gondozásban Kivárás, türelem Az önállóság támogatása - a próbálkozások segítése Segítség a terem elrendezésében Bekapcsolódás a játékba Bekapcsolódás a tevékenységekben megvalósuló tanulásban

A dajka szerepe az óvodai tevékenységekben Segítségnyújtás a tanuláshoz szükséges eszközök készítésében Segítségnyújtás az előkészítésben Kirándulások, séták - előre megbeszélni az elvárásokat, sajátosságokat Bármilyen külön feladat adódik - részvétel, segítés, támogatás

Dajkakompetenciák Személyes Keresztény hit megvallása,megélése Érzelmi stabilitás, Kiegyensúlyozottság Elhivatottság, Elkötelezettség Felelősségtudat Türelem Kapcsolatteremtő készség Empatikus készség Tolerancia Konfliktusmegoldó készség Kézügyesség Pontosság, Megbízhatóság, Segítőkészség.

Dajkakompetenciák Társas: Módszertani: Kapcsolatteremtő készség Empatikus készség Közérthetőség Konfliktusmegoldó készség Tolerancia Az óvoda óvó-védő funkciójának teljesítése Módszertani: Kreativitás, ötletgazdagság Körültekintés, Elővigyázatosság Figyelemmegosztás

A katolikus dajka munkájának erkölcsi alapelvei Feladataihoz fűződő viszony Gyermekekhez fűződő viszony Munkatársaihoz fűződő viszony A szülőkhöz fűződő viszony Intézményéhez fűződő viszony Az egyházhoz fűződő viszony A nemzethez, a hazához fűződő viszony

Nevelői hatások A család /a legfontosabb célok/ A nevelés fogalma, jellemzői A nevelés területei A kisgyermek fejlődését befolyásoló tényezők A család /a legfontosabb célok/ Az egyszülős család Szegénység Nagycsalád Több generációs család Nevelési stílusok (Tekintélyelvű nevelői stílus, irányító nevelői stílus és engedékeny nevelői stílus)

Nevelői hatások MÉDIA A televízió, számítógép hatása, veszélyei Külső képek nézésekor leáll a belső képteremtő tevékenység nő a szorongás, agresszió indulatok, feszültségek, állandósult félelemérzet a negatív viselkedési minták követendővé válnak

A játék A játék, mint a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége A játék nevelő hatása - Játék közben szorongások indulatok, feszültségek, vágyak dolgozódnak föl - A külvilágból nyert tapasztalatokba ágyazva elrendeződnek, megoldás nyernek A játéktevékenységek örömteli átélésével a gyermek egész személyisége fejlődik.

Az érzelem fontossága Közvetlen kapcsolat van az érzelmek, az agytevékenység és a test működése között Az érzelmi intelligencia szerepe Örömös tevékenységek. „Járni járva tanulunk, szeretni szeretve!” Óvodás korban az értelmi intelligencia fejlesztése a legfőbb feladatunk Az érzelmi harmónia Egyéni és közösségi szociális tulajdonságok alakítása Szokás- és normarendszer megalapozása A helyes viselkedés megerősítése A dajka modell szerepe

Gondolatok a gyermekről Milyen a gyermek? – Gyönyörű, mert…. Szeretet nélkül nem lehet nevelni! Elfogadjuk őt olyannak, amilyennek a Jó Isten alkotta Csak akkor tudjuk szeretetünket átadni, ha megtanuljuk gyermekeinket feltétel nélkül szeretni!

Szeretetnyelv (G. Chapmann, R. Campbell) Érzelmi tank Szeretet kifejezésének módjai: 5 szeretetnyelv testi érintés elismerő szavak minőségi idő ajándékozás apró szívességek

A gyermekre serkentően ható viselkedésformák A felnőtt viselkedése Nyugodt Mosolygós Vidám Magabiztos Nyitott Lelkesítő Segítőkész Bizakodó Reakciók: Szeretet,vidámság,empátia,tolerancia,lelki béke A gyermek érzései Biztonság Öröm Elégedettség Önbizalom Boldogság Nyugalom Aktivitás Kiegyensúlyozottság

A gyermekre gátlón ható viselkedésformák A felnőtt viselkedése Vádaskodó Szorongást keltő Közömbös Levert Önsajnáló Neheztelő Kétségbeeső Reakciók: düh, szorongás, szégyen, félelem, zavar, A gyermek érzései Elhagyatottság Bizonytalanság Szomorúság Ijedtség Elbátortalanodás Kirekesztettség Csalódottság

A dajka lelki egészsége Az óvoda jó munkahely, hiszen gyermekek között vagyunk! Csak lelkileg egészséges felnőtt tud felelősséget vállalni a sérülékeny, fejlődő személyiségű óvodás gyermekért. A különböző feladatoknak kötelezettségeknek összeegyeztethetőknek kell lenni. Váratlan problémák gyermekkel, szülőkkel, kollégákkal, Tudjunk megbeszélni, tisztázni helyzeteket,hogy a lelki béke is megmaradjon „Fontos vagy!”ezt érezni is, és ezzel olyan lelki erőt kapni, ami a nehéz és váratlan helyzetekben is segít helytállni

Jó tanács „ Száz év múlva mindegy lesz, hogy milyen házban laktál, milyen autód volt, h hány forint volt a bankszámládon, de talán egy picivel jobb lehet a világ, mert ott voltál, amikor egy gyermeknek szüksége volt rád.” /Paul Newman/

Köszönöm! a türelmet a figyelmet az azonosulást az empátiát az együttműködést érzelmi biztonságot az együtt gondolkodást a lelkesedést a derűt A katolikus óvodák vezetői nevében köszönöm óvodájukért és a gyermekekért végzett áldozatos munkájukat!