Újratervezés a hazai közigazgatási eljárásjogban Dr. Bencsik András PhD egyetemi adjunktus PTE ÁJK
A hatósági eljárásjog hazai fejlődéséről Általános eljárási törvény Magyarországon 1957. évi IV. törvény (Et.) 1981. évi I. törvény (Áe.) 2004. évi CXL. törvény (Ket.) → módosítás: 2008, 2011, 2012, 2013, 2014 (…) 2015 január → IM ≈ Kodifikációs Bizottság(ok) Közigazgatási Eljárásjogi Kodifikációs Bizottság T/12233 (Ákr.) Közigazgatási Perjogi Kodifikációs Bizottság T/12234 (Kp.)
A kodifikáció „keretei” T/6410. sz. törvény-javaslat 2015. évi CLXXXVI. törvény Jogállamiság elve Diszkrimináció-tilalom Tisztességes eljáráshoz való jog Jogorvoslathoz való jog Közigazgatás jogszerűségének realizálása Minőségi jogalkotás követelménye Jogos érdek és közérdek közötti egyensúly
Az új törvény megalkotásának indokai A megújításhoz vezető okok Eljárások gyorsítása Egyszerűbb normaszöveg Tömörebb szabályozás megalkotása Az „általános szabályok” alkalmazhatósága
Ket. rendszere, felülvizsgálva Az eljárási alapelvek Az alapelvek szerepéről A JOGSZERŰSÉG ELVE OFFICIALITÁS ELVE A HATÉKONYSÁG ELVE AZ ÜGYFÉLRE VONATKOZÓ ALAPELVEK A JÓHISZEMŰSÉG ELVE ÉS A BIZALMI ELV Ve. módszere Német-osztrák modell Ket. rendszere, felülvizsgálva
Az új törvény hatálya A tárgyi hatály kérdése ≈ általános érvényűség értelmezési és tárgyi elsődlegesség külön tartott- privilegizált eljárások kivett eljárások elvi lehatárolása ÁKR felhatalmazása → speciális szabályok „az Ákr.-ben nem szabályozott…” - szabálysértési eljárás - választási-, népszavazási eljárás - adó- és vámigazgatási eljárás - állampolgársági eljárás - menekültügyi eljárás
Újragondolt alapintézmények a hatósági eljárásban KISKORÚAK, CSELEKVŐKÉPTELEN, KORLÁTOZOTTAN CSELEKVŐKÉPES ÉS FOGYATÉKOS SZEMÉLYEK VÉDELME MEGKERESÉS JOGHATÓSÁG, HATÁSKÖR, ILLETÉKESSÉG ÜGYFÉLI JOGÁLLÁS
Az újratervezett elsőfokú eljárás Az eljárás megindítása A kérelem megvizsgálása A tényállás tisztázása Szakhatóság Kérelem Függő hatályú döntés Ügyfél nyilatkozata Teljes eljárásra áttérő döntés Sommás eljárás A kérelem visszautasítása
A hatóság döntései Határozat vagy végzés A döntés tartalma A döntés véglegessége A HATÓSÁGI SZERZŐDÉS
Hatékony és gyors jogorvoslat Kiindulópont: duális rendszer fenntartása Az ÁKR jogorvoslati alapmodellje Közigazgatási (első fok) eljárás Elsőfokú közigazgatási bírósági eljárás Kivételesen: másodfokú közigazgatási bírósági eljárás Kivételes jogorvoslat: fellebbezés Sommás eljárásban hozott döntések Automatizált elektronikus döntések Járási (kerületi) hivatal vezetője vagy ÖK szerve döntése
A bírósági felülvizsgálat útja A jogorvoslati kérelem előterjesztése Egyes eljárási szabályok „finomhangolása” BÍRÓSÁG 1. fokon eljárt hatóságnál KÉRELEM Felügyeleti szerv Illetékköltségek Formakényszer enyhítése Végrehajthatóság – halasztó hatály (↔) Közigazgatási Perrendtartás (Kp.)
Az átalakuló közigazgatási perrend A bíróság döntési jogköre Megváltoztatási jogkör elsődlegessége Hatályon kívül helyezés ≈ KORLÁTOZÁS Mérlegelési jogkör Perorvoslati „rendszer” Kivételesen RENDES perorvoslat (táblaszintű bíróság) Alapvetően RENDKÍVÜLI perorvoslat (Kúria) Közbizalom Megfelelő jogvédelem Alkalmas a jogorvoslásra Megakadályozza a perelhúzást
A végrehajtási eljárás újraszabályozása Elévülés A végrehajtás jogi szabályozása A végrehajtás foganatosítása
Zárszó „a közigazgatás az emberekért van” • minőségi jogalkotás, hatásvizsgálat és visszacsatolás, • jó ügyfél kapcsolat, ügyfelvétel – kormányablak, • költségvetés célszerű tervezése és végrehajtása (közbeszerzés) „a közigazgatás az emberekért van”