Közigazgatási eljárás III. 2016. október 24.
A közigazgatási hatósági eljárás szakaszai végrehajtás jogorvoslati eljárás alapeljárás
Officialitás a hatósági eljárásban Ket. alapelv (3. §) 3. § (1) A közigazgatási hatósági eljárásban a törvény keretei között a hivatalból való eljárás elve érvényesül. (2) A közigazgatási hatóság: a) a kizárólag kérelemre indítható eljárások kivételével hivatalból eljárást indíthat, illetve a kérelemre indult eljárást jogszabályban meghatározott feltételek fennállása esetén folytathatja, és ilyen esetben a végrehajtást is hivatalból indítja meg, b) hivatalból állapítja meg a tényállást, határozza meg a bizonyítás módját és terjedelmét, ennek során nincs kötve az ügyfelek bizonyítási indítványaihoz, ugyanakkor a tényállás tisztázása során minden, az ügy szempontjából fontos körülményt figyelembe kell vennie, c) e törvény keretei között felülvizsgálhatja mind a saját, mind a felügyeleti jogkörébe tartozó hatóság végzését és határozatát (a továbbiakban együtt: döntését), d) hivatalból intézkedhet a döntésének kijavításáról, kiegészítéséről, módosításáról és visszavonásáról.
Az eljárás megindítása jogszabály felügyeleti szerv/bíróság életveszély/súlyos kárral fenyegető helyzet Hivatalból sommás eljárás függő hatályú döntés Kérelemre
Az eljárás megindítása Ismert ügyfél értesítése (8 nap) Hivatalból első eljárási cselekmény kivételek Kérelemre kérelem beérkezésétől
Tartalma Formája Értesítés ügy tárgya, száma, ügyintéző megindítás napja, határidők, tájékoztatás iratbetekintés, nyilatkozattétel Formája kapcsolattartás hirdetmény közhírré tétel
Az eljárás megindítása eljárási akadály kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítása eljárás megszüntetése vizsgálat hivatalból kérelemre
Az eljárási akadályok – a kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítása 30. § A hatóság a kérelmet érdemi vizsgálat nélkül, nyolc napon belül elutasítja, ha a) az eljárásra magyar hatóságnak nincs joghatósága, b) a hatóságnak nincs hatásköre vagy nem illetékes, és a kérelem áttételének nincs helye, c) a kérelem nyilvánvalóan lehetetlen célra irányul, d) jogszabály a kérelem előterjesztésére határidőt vagy határnapot állapít meg, és a kérelem idő előtti vagy elkésett, e) a hatóság a kérelmet érdemben már elbírálta, és változatlan tényállás és jogi szabályozás mellett ugyanazon jog érvényesítésére irányuló újabb kérelmet nyújtottak be, és újrafelvételnek nincs helye, feltéve, hogy a kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítását jogszabály nem zárja ki, f) a kérelem nyilvánvalóan nem az előterjesztésére jogosulttól származik, vagy g) a kérelem tartalmából megállapítható, hogy az ügy nem hatósági ügy.
Az eljárási akadályok – az eljárás megszüntetése 31. § Ha: a kérelmet el kellett volna utasítani, az eljárás okafogyottá vált, kérelem: visszavonás, nincs képviselet, nem fizetett, hiánypótlásnak nem tett eleget hivatalból: tényállás nem tisztázható, nincs jogsértés, felfüggesztésre nincs törvényben biztosított lehetőség
Kérelem Célja: a hatóság döntése Tartalma alapján kell elbírálni Jogszabály előírhat tartalmi/formai követelményeket, mellékleteket (pl. űrlapok) DE: adatszolgáltatási kötelezettséget érintő korlátok Hiánypótlás Törvény/Korm. rendelet alapján közreműködő hatóságnál is Illeték/igazgatási szolgáltatási díj
Ügyintézési határidő Mikortól Hány nap Speciális Be nem számító határidők Hány nap Számítás módja Speciális Eltérési lehetőségek (hosszabb/rövidebb)
Ügyintézési határidő Cél: folyamatos csökkentés munkanaposítás, majd vissza „bürokráciacsökkentés” tényleges rövidítés hosszabbíthatóság kereteinek szűkítése sommás eljárás látványos, érzékelhető eredmények
Sommás eljárás Cél: a hatósági eljárások egyszerűsítése. Főszabály a kérelemre induló eljárásokban az azonnali, de legfeljebb nyolc napon belül történő döntéshozatal A kérelemre induló eljárás akkor lehet sommás, ha – a kérelem és mellékletei, valamint a hatóság rendelkezésére álló adatok (ide értve az olyan adatokat is, amelyek szolgáltatására a kérelmező nem kötelezhető) alapján a tényállás tisztázott, – nincs ellenérdekű ügyfél és – az eljárásra irányadó ügyintézési határidő nem haladja meg a két hónapot vagy a hatvan napot. Ha a hatóság megállapítja, hogy fenti feltételek valamelyike nem áll fenn, a sommás eljárás szabályait mellőzi. Ebben az esetben 8 napon belül két lehetősége van a hatóságnak: 1. függő hatályú döntést hoz vagy 2. 71/A. § (6) bekezdésének a) pontjában meghatározott valamely döntést hozza. A 71/A. § (6) bekezdésének a) pontja alapján, ha nem kerül sor a függő hatályú döntés meghozatalára, a hatóság az eljárás megindításától számított nyolc napon belül, az egyes intézkedések feltételeinek fennállása esetén – érdemben dönt, – a kérelmet érdemi vizsgálat nélkül elutasítja, – az eljárást megszünteti, – az eljárást felfüggeszti vagy függőben tartja, vagy – nemzetközi jogsegélykérelemmel külföldi hatósághoz fordul.
Az ügyintézési határidő csökkentésének korlátai A gyors döntés mint önmagában való cél? http://www.gvh.hu/data/cms1027498/Kozlemeny_Egyszerusitett_ teljes_koru_1_2014.pdf Feltétele: alaposabb előkészítés, az ügyfelek nagyobb fokú tudatossága
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás Officialitás alapelve Cél: a döntés megalapozottsága Fogalmak: bizonyítási eljárás, bizonyítási eszköz, bizonyíték bizonyítási kötelezettség, bizonyítási teher
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás Bizonyítási eszközök ügyféli nyilatkozat tanú szakértő szemle hatósági ellenőrzés tárgyalás
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás Bizonyíték ügyfél nyilatkozata irat tanúvallomás szemléről/hatósági ellenőrzésen készült jegyzőkönyv szakértői vélemény tárgyi bizonyíték
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás Közhatalom lefoglalás elővezetés eljárási bírság
A tényállás tisztázása, bizonyítási eljárás Iratbetekintés Bizonyítékok ismertetése