Az Endnote bibliográfia adatbázis-kezelő szoftver alapvető használata 2015 Skultéti Attila askulteti@lib.sote.hu
Mire használható? Bibliográfiai adatok, cikkek gyűjtése különböző adatbázisokból A kigyűjtött adatok rendszerezése Az adatok felhasználása: bibliográfia készítése cikkírás
Új Endnote adatbázis létrehozása és adatok gyűjtése: Start menü – Programok – Endnote – Endnote
Válasszuk a Create a new library opciót Második üdvözlőképernyő, itt van lehetőségünk új könyvtárat létrehozni, egy már meglévőt megnyitni, valamit a beépített súgót elolvasni Válasszuk a Create a new library opciót
1.a Create a new library Ezután megadhatjuk az új Endnote könyvtárunk nevét, és kiválaszthatjuk, hogy hova akarjuk elmenteni.
Az üres adatbázis
Egy már létrehozott adatbázist az alábbi módon nyithatunk meg A nemrég használt könyvtárak elérhetőek, valamint az Open Library menüponttal nyithatunk meg egy itt nem szereplő könyvtárat
Az importálás folyamatának bemutatása a következő adatbázisok esetén Web of Science Scopus Ovid Proquest Pubmed
Web of Science, keresés http://www.webofknowledge.com/ keresőkérdés keresés indítása
Web of Science, találati lista A kiválasztott tételek lementése Endnote-ba
Web of Science, exportálás A kiválasztott tételek lementése
Web of Science, eredmény Az eredmények automatikusan bekerülnek az Endnote programba
Scopus www.scopus.com keresőkérdés keresés indítása
A kiválasztott tételek lementése Endnote-ba Scopus, találati lista A kiválasztott tételek lementése Endnote-ba
Scopus, exportálás Lementés megkezdése
Az eredmények automatikusan bekerülnek az Endnote programba Scopus, eredmények Az eredmények automatikusan bekerülnek az Endnote programba
Ovid, adatbázis választás ovidsp.ovid.com/autologin Adatbázis kiválasztása, pl. MEDLINE
Kapcsoljuk ki az egyszerűbb keresés érdekében Ovid, keresés keresőkérdés keresés indítása Kapcsoljuk ki az egyszerűbb keresés érdekében
A kiválasztott tételek lementése Endnote-ba Ovid, találati lista A kiválasztott tételek lementése Endnote-ba
Ovid, exportálás A legördülő menüben válasszuk ki az Endnote, vagy RIS formátumot A kiválasztott tételek lementése Endnote-ba
Ovid, eredmények Az eredmények automatikusan bekerülnek az Endnote programba (esetleg ha nem, akkor a fájlt meg kell nyitni, vagy társítani az .ris kiterjesztéshez az endnote programot)
ProQuest, adatbázis választás search.proquest.com Adatbázis kiválasztása, pl. Dissertations & Theses
ProQuest, keresés keresés indítása keresőkérdés
ProQuest, találati lista A kiválasztott tételek lementése Endnote-ba
A kiválasztott tételek lementése Endnote-ba ProQuest, exportálás A kiválasztott tételek lementése Endnote-ba
Az eredmények automatikusan bekerülnek az Endnote programba ProQuest, eredmények Az eredmények automatikusan bekerülnek az Endnote programba
Pubmed, keresés www.pubmed.com keresőkérdés keresés indítása
A kiválasztott tételek lementése (Send to) Pubmed, találati lista A kiválasztott tételek lementése (Send to)
Pubmed, eredmények Sikeres importálás
Egyéb lehetőségek Új rekord létrehozása Online keresés az Endnote segítségével
Új referencia lehetőség kiválasztása Új rekord Új referencia lehetőség kiválasztása
Ki tudjuk választani a referencia típust Új rekord Ki tudjuk választani a referencia típust Kitölthető mezők
Online keresési mód kiválasztása Keresőmezők
Online keresés, találatok Az eredmény listát nem látjuk, csak a találatok számáról kapunk tájékoztatást, kiválaszthatjuk mettől-meddig akarjuk a találatokat megjeleníteni
Online keresés, eredmények A letöltött referenciákat itt őrzi meg
Rekordok szerkesztése, törlése, csoportosítása, rendszerezése
Rekordok szerkesztése Az előnézet ablakban is lehet szerkeszteni Jobb klikk a szerkeszteni kívánt referencia nevén, majd Edit References (vagy kétszer rá kell kattintani Ez megtalálható a References menü alatt is
Rekordok szerkesztése A mezőket átírhatjuk
Csoportok létrehozása összes referencia, kategorizálatlan referencia, lomtár, saját csoportjaink, online keresések
Csoportok létrehozása Két féle csoport: egyszerű csoport (group) „intellingens” csoport (smart group)
Csoportok létrehozása Csoportok létrehozása menüpont
Csoportok létrehozása, egyszerű csoport név megadása
Csoportok létrehozása, rekordok másolása a csoportba Referenciák mozgatása a létrehozott csoportba
Csoportok létrehozása, intelligens csoport Egy feltételt adhatunk meg, hogy milyen referenciák kerüljenek be a csoportba
Csoportok létrehozása, intelligens csoport Pl. csak a 2013-as cikkek kerülnek be, egy újabb keresésnél ez automatikusan frissülni fog
Full text letöltése Az Endnote megpróbálja megkeresni nekünk a full-text-et a kiválasztott referenciáknál
Full text letöltése Ha talált egy cikkhez, akkor azt a file attachments alatt tudjuk megnyitni
Keresés a saját rekordok között A keresés eredménye
Duplikátum szűrés kiszűrhetjük a duplán, vagy többszörösen az adatbázisunkban található tételeket
Duplikátum szűrés Összehasonlíthatjuk a két rekordot, a Keep This Record gomb segítségével válaszhatjuk ki, hogy melyiket akarjuk megtartani
Endnote Web www.myendnoteweb.com Az Endnote webes változata, a Web of Science-hez előfizetéshez ingyenesen jár, regisztráció után egyetemen kívül is használható Használható egyedülálló bibliográfia kezelő alkalmazásként, valamint az asztali Endnote programmal együtt Szinkronizálható az Endnote programmal
Új felhasználói fiók létrehozása Kezdőlap Új felhasználói fiók létrehozása
Regisztráció Email cím megadása
Regisztráció Regisztráció, ügyeljünk, hogy a jelszavunk megfeleljen az említett formátumnak
Főoldal
Collect – Online keresés Online keresés, kiválaszthatjuk a keresőszolgáltatást
Online keresés Keresés elindítása
Online keresés -találatok kiválasztása Megadhatjuk, hogy hány rekordot akarunk letölteni
Online keresés - találatok mentése A kiválasztott tételek egy csoporthoz adhatjuk, ekkor lesznek elmentve
Elnevezhetjük az új csoportot Csoport elnevezése Elnevezhetjük az új csoportot
A lementett rekordok a My References alatt jelennek meg A létrejött csoport A lementett rekordok a My References alatt jelennek meg
Új tétel hozzáadása Megadhatjuk a tétel típusát, pl. folyóirat cikk, és ilyenkor ki tudjuk tölteni a cikk bibliográfiai jellemzőit
Importálás file-ból Megadhatunk egy adatfájlt, amit különböző online forrásokból tudunk letölteni, valamint ki tudjuk választani a megfelelő fájl formátumot
PubMed Az asztali alkalmazás már különféle bibliográfia kezelők által használt fájlformátumok beolvasását is támogatja, pl. PubMedből is
A fájlt le tudjuk tölteni
Importálás fájlból
Csoportok kezelése Csoportokat hozhatunk létre, törölhetünk, átnevezhetjük, megoszthatjuk másokkal
Csoport megosztása, email címek megadásával
Velünk megosztott csoportok Más felhasználó velünk megosztott csoportja
Duplikátum szűrés Duplikátum szűrés, egy kattintással törölhetőek a többszörösen szereplő tételek
Fájl csatolmányok kezelése Az egyes tételekhez fájlokat is csatolhatunk (legtöbbször PDF fulltext)
Fájl csatolmányok kezelése A manage attachments alatt láthatóak a tételekhez csatolt fájlok, itt külön tudjuk ezeket kezelni is
Bibliográfia készítés Készíthetünk bibliográfiát tetszőleges csoportból, tetszőleges formátumban, különböző formátumokban
Elkészült dokumentum
Cite while you write plugin Letölthetjük a MS Word programba beépülő, eszköztárt, ezt az asztali Endnote program is feltelepíti
Format paper .rtf kiterjesztésű dokumentumot tudunk formázni a megfelelő hivatkozási stílusra, ha abban szerepelnek hivatkozások (lásd. Sample paper példa) Az oldal is javasolja, hogy .doc vagy .docx formátumú fájlok hivatkozásainak elkészítésére a beépített eszköztárat használjuk
Exportálás file-ba Tetszőleges csoportunkból adatfájlt készíthetünk, ezáltal biztosított a hivatkozás kezelő programok között az átjárhatóság
Match Saját cikk publikálásánál az Endnote Web, a Web of Science alapján megpróbál tudományos folyóiratokat ajánlani, ahol az közölhető.
Match - eredmény
Capture reference
Capture reference Egy weboldalon található cikk adatait képes kinyerni ez az eszköz, és azt lementeni Endnote online, vagy az asztali programba.
Connect béta
Endnote Web és Endnote szinkronizálása Szinkronizálás kezdeményezése ezzel a gombbal. Email és jelszó megadása szükséges (amivel regsztráltunk az Endnote Web szolgáltatásra)
Endnote Web és Endnote szinkronizálása
Endnote Web és Endnote szinkronizálása
Endnote ezköztár
Endnote ezköztár Citációk beszúrása és kezelése Citációk formázása Beállítások, Export és súgó
Endnote ezköztár
Citáció beszúrása A beilleszteni kívánt referencia kiválasztása az endnote programban
Citáció beszúrása
Formázás…
Formázás… A Select Another Style..-ra kattintva további formázási lehetőségeket láthatunk
Citáció beszúrása Szöveg Bibliográfia
Find Citations A find citations segítségével is illeszthetünk be referenciákat, valamit kereshetünk is közöttük.
Az Endnote adatbázisában keres Find Citations Az Endnote adatbázisában keres
Go to Endnote Az endnote program ablakát hozza előtérbe, vagy pedig megnyitja az endnote-ot, ha nem futott
Edit citations
Edit citations A szövegbe már beillesztett citációkat formázhatjuk,cserélhetjük, törölhetjük, stb..
Edit Library references
Edit Library references Ha kiválasztunk egy hivatkozást a szövegünkben, ezzel a funkcióval az endnote-on keresztül tudjuk szerkeszteni a referencia tartalmát.
Unformat Citations Eltávolítja a bibliográfia formázását, természetesen a format bibliography funkcióval újraformázhatjuk.
Convert to plain text Ezzel a funkcióval a szövegből az összes endnote specifikus formázást eltávolítjuk, így már egyszerű szöveg lesz a bibliográfia, javasolt, ha a dokumentumot véglegesíteni akarjuk. Előtte mindenképp készítsünk másolatot a dokumentumból!
Preferences..
Preferences.. Itt beállíthatjuk, hogy pl. az Endnote Webet használjuk az Endnote program helyett, ekkor meg kell adnunk az email címünket és jelszavunkat, amivel az Endnote Webre regisztráltunk.
Endnote Web.. Endnote webből a referenciáinkat a find citations funkcióval illeszthetjük be.
Köszönöm a figyelmet!