A pszichológiai szakvizsgálatok a beteg megismerésében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
1993-as közoktatási törvény
Hipotézisvizsgálat.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Standardizálás.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Compliance és Corporate Governance
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
BTMN.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Megfigyelés és kísérlet
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Intézmény minőségirányítási programja
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

A pszichológiai szakvizsgálatok a beteg megismerésében A pszichodiagnosztokus eljárások alkalmazási területe A klinikai szemléletben fokozódó jelentőséget nyert a beteg személyiségének megismerése minthogy a mindennapi gyakorlat során a beteg aktuál-személyisége többnyire kaleidoszkóp szerű rendezetlenségben jelenik meg. Az aktuálszemélyiség összetevői: A1, A2, A3 premorbid személyiség épen maradt részei C kóroktani tényezők által létrehozott negatív (kiesési) és pozitív (izgalmi vagy liberációs) tünetek. B1,B2,B3 védekező-kompenzáló másodlagos kórlélektani szimptómák

Pszichodiagnosztikus módszerek áttekintésének sémája I. A pszichodiagnosztikus eljárások alkalmazási területe II. A klinikus pszichológus feladatai III.A tesztvizsgálatok története IV. Pszichometriai alapelvek 1. Mérés 2. Pszichometriai adatok forrásai 3. A tesztek tesztelése, minősítésük, kritériumai a.) Standardizáció b.) normák c.) objektivitás d.) a teszt megbízhatósága (reliabilitás) e.) a teszt érvényessége (validitás V. A fontosabb mérésfajták elvi szerkezete VI. A pszichológiai teszt fogalma és fajtái

II. A klinikus pszichológus feladatai: - feltérképezi a személyiség ép intellektuális, emócionális és karakterológiai sajátosságait - megállapítja a különböző biológiai és lélektani ártalmakkal szemben tanúsított fajlagos sebezhetőséget és a személyiségre jellegzetes korrektív munkamódokat - rekonstruálja a személyiség genezisét, kiemeli az alakító, strukturáló hatásokat és megjelöli a fejlődés kritikus csomópontjait. - közreműködik egyes organikus agyi betegségek lelki tüneteinek kimutatásában, a pszichogén kórokok felderítésében és a pszichés felbomlás mozzanatainak meghatározásában

-Dinamikus elemzés révén előrejelzést ad a személyiség patológiás fejlődésére, torzulására, dementálódására vonatkozóan illetve a rehabilitációs lehetőségekre, öngyógyító készségekre ad támpontot - tudományos munkát végez az experimentálisan előidézett változások követésében - segítséget nyújt a nevelési nehézségek megoldásában, a kriminális viselkedési formák feltárásában - módszerei az egészséges egyén optimális szociális beilleszkedését és a személyiség kiteljesülését is szolgálják pl. alkalmasság vizsgálatok formájában

III. A tesztvizsgálatok története Az emberiség hajnalának tárgyi emlékei utalnak a különbözőségekre (törzsfőnök, gyógyító ember, művész stb.) I.e. 5-4. sz. Platón, Állam című művében fogalmazza meg, hogy nincs két személy aki egyformának születik illetve mindenki azt a feladatot végzi, amelyre leginkább alkalmas.

Első képességvizsgáló teszt battéria a katonák kiválasztására. Bibliai utalások is vannak az emberek közötti különbségekre alapozott kiválogatásra. Az Ótestamentumban Jehova katonákat választ ki Gideon számára a midianiták elleni harca. „Kétlépcsős alkalmasság vizsgáló rendszert használ”. Akik félnek távozzanak, illetve a folyóból való ivás módja alapján. A kiválasztás érvényességét a győzelem bizonyítja. A Bibliából ismertes a leghíresebb „pszichológiai vizsgálat” alapján hozott bírói ítéletet, Salamon király döntése, miszerint egy gyereket magának követelő két asszony közül nem lehet az igazi anya az, aki meghallva a gyerek szétvágását elrendelő provokatív ítéletet így szól: „Ne legyen se az enyém, se a tied, vád ketté!”

Középkorban a tesztelést az istenítéletek jelentették a bűnösség eldöntésére (tűzpróbák, vízpróbák, vérpróbák). XVII. Sz. vége XIX. Sz. elején a természetes nevelést hirdető gondolkodók –Rousseau, Pestalozzi, Herbart és Fröbel – a gyermekek egyéni különbségeire alapozott oktatást részesítette előnyben. Az egyéni különbségek első mérését csillagászok végezték. 1796-ban Maskelyne, a Greenwichi Obszervatórium királyi csillagásza elbocsátotta asszisztensét, mert egy másodperccel később észlelt egy csillagászati jelenséget, mint ő. 1879-ben alapította meg Wilhelm Wundt Lipcsében az első kísérleti pszichológiai laboratóriumot. Ettől kezdve a mérés a pszichológiai megismerés alapvető eszköze.

1882-ben Francis Galton Londonban antropometriai laboratóriumot hozott létre, ahol csekély fizetség ellenében megvizsgálták az egyének látási, mozgási stb. képességeit, és következtetéseket vontak le az intellektuális képességekkel kapcsolatban. A „mentális teszt” kifejezést James McKeen Cattel amerikai pszichológus használta először a pszichológiai irodalomban 1890-ben, aki számos pszichológiai laboratóriumot hozott létre és útjára indította a tesztmozgalmat Amerikában. 1904-ben a francia közoktatási miniszter bizottságot hozott létre a szellemileg visszamaradt iskolás gyerekek problémájának a tanulmányozására. Ebből a munkából született meg az első intelligencia-teszt, a Binet-Simon teszt, melyben tapasztalati eredmények alapján a feladatok az egyes életkoroknak megfelelő nehézségi csoportokba voltak rendezve. Ennek következtében a gyerek pontértékét ezen feladatsoron „szellemi kor”-ként lehetett értelmezni, ami az olyan gyerekek életkorában felelt meg akikkel azonos teljesítményt nyújtott.

A magyar pszichológiatudományban Éltes Mátyás gyógypedagógiai igazgató jelentette meg a tesztet 1914-ben Ranschburg Pál előszavával. Amerikában az 1910-es évek elején a Stanford Egyetemen Terman dolgozta ki az úgynevezett Stanford-Binet tesztet, melyben Stern hamburgi professzor javaslatára először használták az intelligencia kvóciens fogalmát: intelligenciakor (szellemi kor)/életkorx100=IQ. Minthogy az IQ ily módon csak gyerekkorban értelmezhető, két bécsi pszichológia professzor Charlotte Bühler és Hildegard Hetzer a szellemi kor helyében fejlődési kor, az IQ helyébe fejlődési kvócienst állít.

A felnőttkori intellektus megállapításának végső állomása, amikor az egyén képességeit a korcsoportjának és iskolai végzettségének megfelelő korosztály értékeihez viszonyítjuk. A fejlődés útja a globális intelligencia fogalma több egymástól független tényezőre és működésre való felbontása révén teljesedett ki, melyet Sperman (1904), Wechsler (1939,1949), stb. munkássága fémjelez. Nem verbális intelligenciavizsgáló módszereket is kidolgoztak, mint a Raven féle progresszív matricák. A tesztek történetének utolsó szakaszát a projekciós módszerek és kérdőíves vizsgálatok kidolgozása jelenti.

IV. Pszichometriai alapelvek Mérés Az alkalmazott lélektan fő feladata, hogy bizonyos normarendszerhez igazodóan szelektáljon. a.) adott feladatok követelményeinek való megfelelés a mérce b.) adott képességekhez milyen feladatok rendelhetők A régi filozófikus gondolkodással szemben az egzaktság igénye merül fel. 2. Pszichometriai adatok forrásai Cattel szerint (1967) kifejezhetik a megfigyelt lelki jelenségeket (életjelenségeket, viselkedéselemeket) és azok előfordulási gyakoriságáról, intenzitásáról tájékoztatnak a.) fentiek az L-adatok, „life-record data” ---- rating scale L-adat----- közvetlenül mennyiségileg kifejez valamit

b.) a mért adatok származhatnak rendszerezett kérdésekre kérdőívekre adott válaszokból Q-adatok „questionnaire-data”, melyek arra a kérdésre adnak választ, hogy az illető a válaszok gyakorisága alapján mekkora valószínűséggel tartozik valamely diagnosztikai csoportba Q-adatok----- közvetlenül semmilyen jelenség nincs mögötte, csak a válasz igen vagy nem c.) tesztek– „test-data”, személyiség és teljesítmény-tesztek. Jelenség közeli mutatókat szolgáltatnak, miközben eredményük nem maga az „élet”, hanem az „élethű modell”.

3. A tesztek tesztelése, minősítésük kritériumai a.) Standardizáció A feladatokat, az instrukciót, a tesztszituációt olyannyira standardizálni (egységesíteni) kell, hogy minden vizsgálati személy lényegében ugyanolyan feltételek közé kerüljön a teszt megoldása során. A vizsgálati eszközök fizikai standardizálását is biztosítani kell. b.) Normák Ahhoz, hogy valamilyen kvantitatív állításhoz jussunk egy vsz. valamely tulajdonságára vonatkozóan, a feladatot más vizsgálati személyekkel is el kell végeztetni, hogy megállapíthassuk a viszonylagos helyzetét. c.) objektivitás A teszt objektivitásának fokát két független ítélő által kapott végső pontértékek összehasonlításával szokták mérni.

d. ) A teszt megbízhatósága (reliabilitás) d.) A teszt megbízhatósága (reliabilitás). Milyen pontosan méri a vizsgáló eljárás azt amit mér. A teszt belső összefüggéseinek a vizsgálata, konzisztenciája A teszt egészének megismétlésekor kapott eredmény stabilitása Hasonló tesztformákkal való összehasonlítás (ekvivalencia)

e. ) A teszt érvényessége (validitás) e.) A teszt érvényessége (validitás). A teszt érvényessége lényegében azt mutatja, hogy a teszt valójában azt méri-e, amit mérni akar. -előrejelző (prediktív) validitás: a teszteredmény és valamilyen jövőben bekövetkező teljesítmény közötti korreláció. -egyidejű (konkurens) validitás: a teszteredmény és valamilyen kritériumváltozó közötti korreláció (pl. egy órás vizsgálat, több napos vizsgálat). tartalmi validitás: milyen mértékben terjed ki a tesztvizsgálat a jelenség egészére (pl. mentális folyamatok). - elméleti (konstrukciós) validitás: milyen mértékben igazolódnak a teszteredményekre épített, valamilyen modellen alapuló hipotézisek (pl. szorongás vizsga előtt és utána).

V. Fontosabb mérésfajták elvi szerkezete (4. ábra) A mérésekkel kapott számok értelmezése bonyolult, nem lehet velük tetszőleges műveleteket végezni. A mérések jelentéstanilag és elvileg is különböznek. Stewens (1946, 1951) a klinikai pszichológiai gyakorlatban fontosabb mérésfajták elvi szerkezetét határozta meg.

VI. A pszichológiai teszt fogalma és fajtái Az utóbbi időben a teszt egyike lett a divatos szavainknak, jelentése=próba, működési próba. Szűkebb értelemben a pszichológiai teszt „képességek, tudás, vagy személyi vonások vizsgálatára alkalmas, meghatározott feladatsorokból álló próba”. Széles körben alkalmazott az orvosi-, klinikai-, munka-, fejlődés-, pedagógiai-, kriminálpszichológiában és a kutatások során. A teszt kiegészítő módszer a pszichodiagnosztikában nem ad önálló diagnosztikai támpontot, össze kell vetni a szomatikus státusz, pszichés státusz és környezeti státusz megismerését szolgáló más diagnosztikai eljárásokkal.

A pszichológiai teszt komplex meghatározása: A pszichológiai teszt az emberi viselkedés vizsgálatára szolgáló olyan rendszeres, de viszonylag gyors eljárás (módszer), amellyel a vizsgálati személy valamilyen szempontból lényeges más viselkedése előre jelezhető, bizonyos lelki jelenségei egy kategóriarendszer kategóriáiban elhelyezhetők vagy egy számszerű skálán mérhetők. A pszichodiagnosztikai feladatok tömör áttekintését és a tesztek felosztását az 5. ábra mutatja. Gyakorlati szempontból a tesztek három nagy csoportját különíthetjük el: a.) A teljesítménytesztek olyan vizsgáló eljárások, amelyek során a vizsgált személy viselkedésmintáinak mérésével a személy maximális teljesítményét a vizsgálati szituáció vonatkozásában megállapíthatjuk, a társadalmilag hasznos tevékenység vizsgálatában valószínűsíthetjük, ellenőrizhetjük.

A felnőtt populáción Magyarországon is széles körben használt Wechsler intelligencia teszt (MAWI). A tesztnek gyermek változata is ismeretes. Elterjedt még a RAVEN féle progresszív matricák, a Benton-prógba és a Ray-Ajkai 15 szó- 15 kép módszer. A teljesítményvizsgálatok során merül föl egy újonnan kibontakozó tudományterület a neuropszichológiai tesztvizsgálatok jelentősége. Segítségével feltérképezhető és kérgi területekre lokalizálható az agy patológiás károsodása. A neuropszichológia a károsodások pontos feltérképezése után vizsgál. Jeles képviselője az orosz neuropszichológus Lurija, akinek neve fémjelzi a módszere elterjedését. A hazai diagnosztikus gyakorlatban az Afázia teszt a szélesebb körben alkalmazott.

A pszichodiagnosztikai tesztek felosztása Teljesítmény tesztek MAWI RAVEN BENTON RAY-AJKAI 15 SZÓ 15 KÉP AFÁZIA b. Projektív tesztek RORSCHACH TAT PFT SZONDI LÜSCHER C. Kérdőíves eljárások MMPI TAYLOR B.D.I. SPIELBERGER H-, SZ-, N-lap