JEGYZŐI ÉRTEKEZLET március 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Advertisements

2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Munkaszervezési ismeretek
Területi államigazgatási szervek
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
Pályáztatás, vezetői megbízás visszavonása
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
 a legszükségesebb garanciális szabályokat tartalmazza  tág teret ad az egyéni és kollektív alkunak  egyszerűbb szabályozásokat foglal magában.
Mivel foglalkozunk?  Reklám – és média jog  Fogyasztóvédelem  Szellemi alkotások joga  Társasági jog, cégjog  Ingatlanjog  Pénzügyjog  Követeléskezelés.
Közszolgálati jog Díjazás a közszolgálatban 10. előadás 2013
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Az ügyeleti szabályok től módosult rendelkezései
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
2010. December Dudás Katalin
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Jegyzői értekezlet szeptember 24. Dr Penczné dr Zoltán Zsuzsanna
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A papír alapú egzisztenciától a személyre szabott értékelés igényéig: a munkaköröket meghatározó szabályozás hatásai huszonkét év tükrében Dr. Horváth.
A közszolgálati jogviszony tartalma
A köztisztviselők jogállásáról…
Közszolgálati jogviszony létesítése
Képzés, továbbképzés. Milyen képzésre jogosult a köztisztviselő? Jogosult az előmenetelhez szükséges képzésben részt venni. Köteles a központilag vagy.
A köztisztviselő díjazása
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
Kttv.-hez kapcsolódó jogalkotás
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL „A évi közszolgálati ellenőrzések tapasztalatai.” Jegyzői értekezlet – Heves Megyei Kormányhivatal december 3.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Munkajogi ismeretek.
Álláskeresés, foglakoztatásra irányuló jogviszony létesítése.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Ellenőrzések számvitele. Ellenőrzés célja az általa képviselt érdekek alapján: - k ülső ellenőrzés (adóhatósági, hitelezők..) - belső ellenőrzés - önellenőrzés.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
Önkormányzat és állam.
2014. I. negyedév munkaügyi ellenőrzési tapasztalatai!
A közigazgatási eljárás II.
Munkáltatói intézkedések közlésének Hszt. szerinti szabályozása
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
MUNKAJOGI AKTUALITÁSOK május 03.
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Munkaidő 2. előadás.
Munkaügy
Foglalkoztatás a közszférában
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Közbeszerzési Döntőbizottság
Krity Csilla Katolikus Pedagógiai Intézet
A munka díjazása.
A KÖZSZOLGÁLATI TISZTVISELŐK JOGVISZONYA
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

JEGYZŐI ÉRTEKEZLET 2017. március 6. 2015-2016. évi KÖZSZOLGÁLATI ELLENŐRZÉS TAPASZTALATAI

KÖZSZOLGÁLATI ELLENŐRZÉS 2015 VIZSGÁLATI TÁRGYKÖRÖK – VEZETŐI MUNKAKÖRÖK Vezetői munkakört betöltő közszolgálati tisztviselői jogviszony létesítésének, megszűnésének, megszüntetésének gyakorlata, A polgármester, az alpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke, alelnöke, valamint a jegyző, és az aljegyző illetményének megállapítása – 2014.11.26.- 2015.07.31. Vezetői munkakört betöltő közszolgálati tisztviselő esetében az illetmény-megállapítás gyakorlata, ideértve az alapilletmény-eltérítés, a személyi illetmény, a céljuttatás és a helyettesítési díj megállapítása. VIZSGÁLT IDŐSZAK: 2014.01.01.- 2015.07.31.

KÖZSZOLGÁLATI ELLENŐRZÉS 2016 VIZSGÁLATI TÁRGYKÖRÖK –– VEZETŐK, ÜGYINTÉZŐK Az illetmény-megállapítás gyakorlata, ideértve az alapilletmény-eltérítés és a személyi illetmény megállapítását, A rendkívüli munkaidő elrendelésének gyakorlata, Az egyéb juttatások megállapításának gyakorlata, ideértve a jutalmazás és a céljuttatás megállapítását, A szabadság megállapításának és kiadásának gyakorlata. VIZSGÁLT IDŐSZAK: 2015. ÉV

KÖZSZOLGÁLATI JOGVISZONY LÉTESÍTÉSE Általános hiányosságok: Összeférhetetlenség vizsgálata nem dokumentált, nincs írásbeli nyilatkozat, foglalkoztatási jogviszonyból származó igazolások hiányoznak a személyi anyagokból, A polgármesteri egyetértési jog írásban nem dokumentált, határozott idejű kinevezéseknél a jegyzők helyettesítése esetén az Mötv. rendelkezései helyett a Kttv. 129.§ rendelkezéseit alkalmazták.  

VEZETŐI MUNKAKÖRBE KINEVEZETT, TARTÓSAN TÁVOLLEVŐ KÖZTISZTVISELŐ HELYETTESÍTÉSE A jogszabályi előírásoknak megfelelő: aljegyző látta el, akinek munkaköri kötelezettsége a jegyző helyettesítése - Mötv. 81. § (2) bek. igazgatási előadó látta el a jegyzői feladatokat az önkormányzati hivatal szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint - Mötv. 82. § (3) bek. A jogszabállyal ellentétes: az aljegyző helyettesítése céljából történt új aljegyzői kinevezése jegyző helyettesítése név szerint megjelölt köztisztviselővel megbízási szerződéssel

KÖZSZOLGÁLATI JOGVISZONY MEGSZŰNÉSE, MEGSZÜNTETÉSE A közszolgálati jogviszony megszűnése és megszüntetésének gyakorlata 1 eset kivételével a jogszabályi előírásoknak megfelelő volt. A jegyző közszolgálati jogviszonya a Kttv. 63. § (2) bekezdés f) pontja alapján a nők 40 éves nyugdíjazására tekintettel került megszüntetésre, azonban végkielégítés kifizetése miatt a Kormányhivatal intézkedést kezdeményezett, mert a Kttv. a 7. § (1) bekezdés d) pont szerint nyugdíjasnak minősült és a 69. § (9) bekezdés b) pont alapján végkielégítés jogalap nélküli kifizetésére került sor.

POLGÁRMESTER ILLETMÉNYÉNEK MEGÁLLAPÍTÁSA Az Mötv. 71. §-a rögzítette a polgármester illetményének, tiszteletdíjának, költségtérítésének konkrét mértékét. Illetmény: 2 települési önkormányzat jóval a törvényi maximum felett állapította meg az illetményt, de a Kormányhivatal által tett törvényességi felhívás elfogadását követően a törvénysértést megszüntették. Alapilletmény eltérítésre nem került sor. Költségtérítést 4 önkormányzat kivételével az Mötv. 71. § (6) bekezdésének megfelelően, az illetmény 15%-a szerinti összegben állapítottak meg. Intézkedés történt a költségtérítés megállapításának felülvizsgálata iránt, mivel a hatályos szabályozás nem tesz lehetővé: a korábban választható tételes elszámolást, illetve a költségtérítésről való lemondást a tiszteletdíjjal ellentétben. A cafetéria-juttatás megállapításától a Kttv. alapján nem lehet eltekintetni, ennek ellenére 69 polgármester vonatkozásában elmaradt az intézkedés, vagy nem megfelelő mértékben történt.

POLGÁRMESTER ILLETMÉNYÉNEK MEGÁLLAPÍTÁSA Alanyi jogon járó idegennyelv-tudási pótlék (angol, francia, német, arab, kínai és orosz nyelvek) megállapítása érdekében 7 polgármester esetében került sor intézkedés kezdeményezésére.

ILLETMÉNYEK MEGÁLLAPÍTÁSA Az illetmények megállapításával összefüggésben került sor a legtöbb intézkedés kezdeményezésére. Illetmény megállapításának egyik legfontosabb feltétele: a rendezett személyi anyag, amely tartalmazza a jogviszonyban töltött időhöz szükséges előző foglalkoztatási jogviszonyból származó munkáltatói igazolásokat, a kinevezéshez szükséges adatok és tények igazolására szolgáló iratokat. Általános, visszatérő probléma: KIRA program szerinti formanyomtatványon rossz jogcím megjelölésével kerültek feltüntetésre az illetményelemek (alapilletmény-eltérítés, személyi illetmény, illetménykiegészítés).

ILLETMÉNYKIEGÉSZÍTÉS Kttv. hatályba lépését követően, 2012. március 1. után - önkormányzati rendeletben tárgyévre kell megállapítani Kttv. 234. § (3) bek. 21 önkormányzatnál = 35 % nem volt megfelelő a szabályozás

GARANTÁLT BÉRMINIMUM 46 önkormányzati szervnél 227 főt érintett Jogszerű alkalmazás: Kttv. 131. § (3) bek. Az alapilletmény és az illetménykiegészítés együttes összege kerül kiegészítésre a garantált bérminimum összegére. Jogszerűtlen alkalmazás: csak az alapilletmény kiegészítése történt meg a garantált bérminimum összegére és ehhez került hozzáadásra az illetménykiegészítés az alapilletmény-eltérítés figyelmen kívül hagyása

VEZETŐI ILLETMÉNYPÓTLÉK 47 önkormányzati hivatalban 86 főt érintően rendelkeztek vezetői illetménypótlékról, amely- néhány kivétellel - helyesen került megállapításra.

KÉPZETTSÉGI PÓTLÉK Szabályozása: 249/2012. (VIII. 31.) Korm. rendelet, szükséges a feladatkör szakszerűbb ellátását biztosító szakképesítés. Ellenőrzött szervek 18 %-a jogszerűtlenül állapította meg, mivel a képzettségi pótlékra jogosító munkaköröket és képzettségeket tartalmazó közszolgálati szabályzattal vagy ügyrenddel nem rendelkezett, illetve annak aktualizálása nem történt meg. Képzettségi pótlék megállapítása anyakönyvvezetői vagy mérlegképes könyvelői feladatok ellátására jogszerűtlen, ha az anyakönyvi szakvizsga, illetve a mérlegképes könyvelői szakképesítés a képesítési előírások szerint e feladatok ellátásához szükséges alkalmazási feltételt jelent.

ALAPILLETMÉNY-ELTÉRÍTÉS 2015. évben 38 önkormányzati hivatalban került megállapításra, ebből 22 önkormányzati hivatalban jogszerűtlenül = 58% Jogszerűtlenség okai: megállapítást követően folyamatosan hatályban volt, nem egy évre, a tárgyév január 1. napjától december 31. napjáig terjedő időszakra vonatkozott, előzőleg a köztisztviselő minősítésére vagy teljesítményértékelésére nem került sor, kinevezéssel egyidejűleg történt.

SZEMÉLYI ILLETMÉNY 2015. évben 40 önkormányzati hivatalban került megállapításra 172 főt érintően. Az önkormányzatok 28 %-át érintően jogszerűtlenül került megállapításra Jogszerűtlenség okai: minősítés vagy teljesítményértékelés hiánya, időbeli hatálya (tárgyév március 1-jétől a következő év február végéig terjedő időszak), kinevezéssel egyidejűleg, idegennyelv-tudási pótlék vagy illetménykiegészítés is megállapításra került, polgármesteri jóváhagyás hiánya.

RENDKÍVÜLI MUNKAVÉGZÉS A rendkívüli munkavégzés elrendelése, nyilvántartása, elszámolásának rendje néhány kivétellel, a Kttv. 96. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően, az önkormányzati hivatalok közszolgálati szabályzatában vagy jegyzői utasításban került szabályozásra. 7 önkormányzatnál nem, 2 önkormányzatnál nem teljes körűen került szabályozásra. Az elrendelés 8 szervet és 104 köztisztviselőt érintett. Az önkormányzatok 13%-a alkalmazta.

RENDKÍVÜLI MUNKAVÉGZÉS A rendkívüli munkavégzés ellenértékeként járó Főszabályként: a szabadidő a rendkívüli munkaidő teljesítését követően legkésőbb 30 napon belül kiadásra került, amely 12 főt érintett, ha munkaszervezési okból ez nem volt lehetséges, akkor a szabadidő megváltásra került, amely 92 főt érintett. Az ellenérték: Heti pihenőnapon: 2X Munkaszüneti napon: 3X

RENDKÍVÜLI MUNKAVÉGZÉS A munkaidőn túli munkavégzés jelenléti íven történő jelölése esetén szükséges dokumentálni: annak időtartamával azonos mértékű szabadidő kiadását, illetve megváltását. Ellenkező esetben a hivatal gyakorlata nem felel meg a Kttv. 98. § rendelkezésének.

EGYÉB JUTTATÁSOK Jubileumi jutalom - Kttv. 150. § A Kttv. 2012. március 1.-ei hatályba lépésével - szigorúbb szabályok vonatkoznak a jubileumi jutalomra jogosító idő számítására, szükségessé vált az önkormányzati hivatalokban foglalkoztatott köztisztviselők jubileumi jutalomra jogosító idejének ismételt megállapítása, ami sok esetben nem került végrehajtásra. A jubileumi jutalom megállapítása az alábbi okok miatt nem felelt meg a jogszabályban foglaltaknak: A jubileumi jutalomra jogosító idő jogszerűtlen meghatározása miatt, a kezdő időponthoz képest előbb vagy később került kifizetésre (7 évvel előbb, 2 évvel később), illetve a jubileumi jutalom esedékességének a napja helytelenül került meghatározásra. A jubileumi jutalmat megállapító önkormányzati hivatalok 45 %-a (20 szervből 9) helytelenül állapította meg a jubileumi jutalom összegét.

JUBILEUMI JUTALOM Speciális eset: A közszolgálati jogviszonyban töltött és a jubileumi jutalomra jogosító idő egyezősége. Helyes sorrend: 1. jubileumi jutalom összegének megállapítása, ezt követően 2. a köztisztviselő átsorolása (a magasabb illetmény megállapítása). A jubileumi jutalmat a köztisztviselő átsorolását megelőző napon, az esedékesség napján, a régi illetményével kell megállapítani, kifizetni és egy nappal később kerülhet sor a magasabb fizetési fokozatba sorolásra.

JUBILEUMI JUTALOM Jogszabályi alap: A Kttv. 150. § (1) bekezdés alapján a jubileumi jutalom a közszolgálati jogviszonyban töltött idő (25, 30, 35, 40 év) betöltésének a napján esedékes. A Kttv. 118. § (1) bekezdése szerint a köztisztviselőt - a 117. §-ban meghatározott közszolgálati jogviszonyban töltött idő megszerzését követően - magasabb besorolási fokozatba kell sorolni. Az átsorolást követően, a magasabb illetménnyel megállapított jubileumi jutalom összege jogosulatlan kifizetésnek minősült.

SZABADSÁG MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS KIADÁSA Fő szabály: A szabadságot az esedékesség évében kell kiadni, amely a munkáltató felelőssége (Kttv. 104.§). A szabadság mértékének megállapítása néhány kivétellel megfelelt a Kttv. 101-102. §-ban foglaltaknak. Szabadságolási tervet az önkormányzati hivatalok 25 %-a nem készített. A szabadságok kiadása 90 %-ban a tárgyévet követő év január 31. napjáig megtörtént. (szolgálati érdek, kivételesen fontos szolgálati érdek) A ki nem adott szabadság megváltására a Kttv. 107. § (2) bekezdésében előírtaknak megfelelően, a közszolgálati jogviszony megszűnésekor került sor.

ÖSSZEGZÉS Jogszerűtlen állapot helyreállítása érdekében: 213 munkáltatói intézkedés kezdeményezése történt és 17 önkormányzatnál utóellenőrzés elrendelésére került sor. Cél: a feltárt hibák kiküszöbölésével elősegíteni az önkormányzatok jogszabályi előírásoknak megfelelő működését. Eredmény elérése: csak kölcsönös együttműködéssel valósítható meg.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!