A Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport találkozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Gyermekjóléti Szolgálatok IV. Országos Konferenciája Az iskolai agresszió megelőzése és kezelése - a MFPI projektjének bemutatása október 28. NÉMETH.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az IKER önértékelő IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
… HOL JÁR AZ ISTEN? BENNÜNKET ELFELEJT?. HOL? Dél-Baranya Kedvezőtlen gazdaságföldrajzi elhelyezkedés Rossz infasrtuktúrális ellátottság Alacsony képzettségi.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Pedagógus szerep és változásai
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Gyűjtőköri szabályzat
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Mayer József Budapest február 27.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Iskolaérettség.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Oltáriszentség, Papság,
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A katolikus óvodák feladata a Hit évében
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Katolikus Óvodáink alakulása, beszámoló a 2011-es szakmai programokról
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Projektmunka Földrajzolok
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Oktatás helyzete az óvodai nevelésben
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Az Animációkészítés lehetőségei az óvodában, iskolában
Isten hozott! A család mint nevelő, és a hit továbbadója.
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Bábel tornya Kolozsváriné Váray Ibolya Anna.
Környezeti Kontrolling
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Új pályainformációs eszközök - filmek
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
A tér képi megjelenítése 1
Előadás másolata:

A Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport találkozása Készítette Szerepi Imréné 2016. október 20. A prezentáció Az ünnepek, egyházi ünnepek, hagyományok megélésének lehetőségei a katolikus óvodákban, KPSZTI 2007 kiadványa felhasználásával készült.

2002-től napjainkig Fő célkitűzések A Magyarországon működő katolikus óvodák pedagógusainak segítése A magyarországi katolikus óvodákban folyó vallásos és erkölcsi nevelés támogatása Ismerkedés a magyarországi katolikus óvodákban megvalósuló nevelőmunkával Kapcsolatteremtés, kapcsolatápolás Segédanyag összeállítása Fő célkitűzések

2002-től napjainkig Kiadványaink • Jézus hív és vár 2003 • 3-7 éves korú gyermekek vallásos és erkölcsi nevelésének ajánlott éves terve 2004 • Ajándék a világ 2005 • Komplexitás a katolikus nevelésben 2006 • Az ünnepek, egyházi ünnepek, hagyományok megélésének lehetőségei a katolikus óvodákban 2007 • Küldött vagy! KPSZTI 2008 • Közös kincstárunk a Biblia 2009 • Csillagösvény 2010 • Barátunk a teremtett világ Budapest, 2011. • A játék – az élet kicsiben 2012 • Növekedés a hitben tevékeny szeretettel 2013. • Együtt lenni jó! Az erkölcsös viselkedés alapozása katolikus óvodáinkban 2014 • Óvodából iskolába – segédanyag óvodapedagógusok részére 2015 • Szent Mártonnak ünnepén égő lámpást viszek én 2016 Kiadványaink

2016/17-es nevelési év Kiemelt témánk: Feladatai: A gyermekek érdeklődésének a művészeti tevékenységek felé irányítása – esztétikai érzék fejlesztése, nyitottság formálása a szépre Vizuális élmények, megfigyelési lehetőségek felkínálása A különböző vizuális tevékenységek kipróbálása a mindennapokban Eszközhasználat megismertetése, próbálgatás, kísérletezés különböző lehetőségekkel Erkölcsi nevelés lehetőségeinek kihasználása Katolikus óvodáinkban a hit/lelkiség és az ábrázolás/képi megjelenítés összekapcsolása Kiemelt témánk: Rajzolás, festés, mintázás, kézi munka – Vizuális nevelés

Területek Vizuális élmények, megfigyelési lehetőségek felkínálása Közvetlen környezet, a „világ” érzékelése, megismerése Kirándulások, séták, megismerő lehetőségek biztosítása – természet, épített környezet, műalkotások, közös „örömös”tevékenységek… (Pécsi Rita) Megfigyelési képesség fejlesztése Tér- és időérzék fejlesztése Képi kifejezés formáinak megismertetése Vallásos élmények közös átélése Vizuális élmények, megfigyelési lehetőségek felkínálása

Területek A vizuális tevékenységek kipróbálása, az alkotás támogatása Képességfejlesztés (értelmi, ábrázoló, konstruáló…) Kreativitás fejlesztése (képzelet, érzelem, emlékezet, problémamegoldás…) Téri és síkbeli tájékozódás támogatása Környezettudatos gondolkodás alapozása. A teremtett világ a Mennyei atya ajándéka. Hála, az ajándékozó iránt. Ennek kifejezése különböző módon. Erkölcsi nevelés megvalósulása (öröm, hála, megbecsülés, segítés, elismerés…) A vizuális tevékenységek kipróbálása, az alkotás támogatása

Területek Eszközhasználat megismertetése, próbálgatás, kísérletezés… Értelmi fejlesztés, ismerkedés az anyagok tulajdonságaival Változatos lehetőségek biztosítása, próbálgatások támogatása (környezetünkben fellelhető anyagok, eszközök kipróbálása) Szem-kéz koordináció fejlődésének segítése Finommotorika fejlődésének megsegítése Tevékenységek, játékok a szabadban Erkölcsi nevelés lehetőségeinek kihasználása (udvariasság, jószívűség…)”Amit egynek tettetek a legkisebbek közül..” (Mt 25,40) Eszközhasználat megismertetése, próbálgatás, kísérletezés…

ÉPÍTÉS Térbeli alakzatok, nyitott-zárt vonalak létrehozása, sorakoztatás játékeszközökkel, a könnyen mozgatható bútorokkal, tárgyakkal Térrészek berendezése, formacsoportok, építmények alakítása Makettek készítése Terepasztal készítése Homok, hó, magvak, termések… használatával, különféle tárgyak felhasználásával építések, alakítások  KÉPALAKÍTÁS Rajzolás változatos technikákkal, különböző méretekben és felületen, együtt is, közös kompozíciók létrehozása (közös öröm) A rajzolt formák gazdagítása, díszítése Festés sokféle anyag és eszköz használatával Színkeverés gyakorlása (papírbatik, lenyomatkészítés…) Agyagkompozíciók alkotása (lenyomatkészítés, szurkálás, karcolás, ragasztás…) Formák képzése, térkifejezés megvalósulása IKT lehetőségek (?) Tartalmak Építés, képalakítás, plasztikai munkák, műalkotások nézegetése

PLASZTIKAI MUNKÁK Emberalakok, állatok, tárgyak mintázása, összerendezése térbeli kompozícióba Szerkesztő és konstruáló munka (mintázás, szövés, fonás, hajtogatás, bábkészítés, tépés, nyírás, ragasztás, varrás) A különböző anyagok és technikák alkalmazásának gyakorlása Formálhatóságra, alakíthatóságra vonatkozó tapasztalatszerzés . Mi Isten alkotása vagyunk. Ő is azt tesz velünk, mint mi az agyagozás során az agyaggal. Jó nekünk, hogy a mennyei Atya szeret, és vigyáz ránk, segít minket. Mi is viszonozzuk a szeretetét azzal, hogy figyelünk rá. MŰALKOTÁSOK NÉZEGETÉSE Közös gyönyörködés A hangulat megfogalmazása Helyi kiállítás meglátogatása Művészi album nézegetése Ismerkedés népi mesterségekkel Tartalmak Építés, képalakítás, plasztikai munkák, műalkotások nézegetése

Katolikus arculat A vallásos nevelés lehetőségeinek kihasználása Templomépítés. Istennek mindig a legszebbet akarjuk adni. Ezért szépek a templomok. Azonban a legszebbet a szeretet cselekedetekkel adhatjuk Istennek. Vallásos témák megjelenése A mennyei Atya teremtette a világot, mi pedig tovább építjük Érzelmi állapot visszatükrözése, érzelmek kifejezése Vallásos szimbólumok és témák megjelenítése A szép formára való rácsodálkozás, öröm. (esztétikum-harmónia) A teremtés szépségeivel kapcsolatos megtapasztalások biztosítása A vallásos nevelés lehetőségeinek kihasználása

Katolikus arculat Az erkölcsös viselkedés alakításának lehetőségei Közösségi érzés fejlesztése – közös öröm, együttjátszás, együvé tartozás alakítása Saját, és egymás munkájának megbecsülése A kész alkotásokról pozitív véleménynyilvánítás Magatartási és viselkedési normák gyakorlása Közösségi fegyelem, önfegyelem-kitartás alakítása Tolerancia alakítása – mások elfogadása és segítése, türelem „Ahol ketten-hárman összejöttök, ott vagyok veletek” –A közösségben megélt istenkapcsolat fontossága! (Mt 18, 20. Lásd még: Mt 18,19) Közösségformálás – ünnep alkalmával egymást ajándékozzuk meg A sikerélmény biztosításával az önértékelés pozitív befolyásolása Saját értékek felismerése, hálaadás Empátia alapozása Az erkölcsös viselkedés alakításának lehetőségei

Köszönöm a figyelmet, sok közös örömös tevékenységet kívánok!