PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 7. előadás Major Zsolt Balázs
Tanulás folyamata Jó az nekünk, ha egy galamb megtanul ping-pongozni…? KlasszikusOperáns KONDICIONÁLÁS KOMPLEX TANULÁS (pl. belátásos tanulás)
Tanulás folyamata Klasszikus kondicionálás Pavlov Feltétlen inger – feltétlen válasz Feltételes inger – feltételes válasz Generalizáció Diszkrimináció Kioltás Kulcs- fogalmak Gyakorlati haszon…!!! Életben maradás (pl. mérgezés) Generalizált (kondicionált) félelem Gyereknevelés: ne büntessünk, ha hazaérünk és „szét van szedve” a lakás… = időbeli együtt járás (természetes viselkedés)!
KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS: Gyerek páciens félelme általában az orvosoktól lehet generalizált szorongás egy korábbi rossz élmény miatt (ld. pl. fúró hangja/fehér köpeny… - ld. feltétlen/feltételes inger / válasz) (lehet más is: ld. operáns kondicionálás, vikariáló/helyettesítő tanulás…) – ekkor ki kell oltani ezt – pl. kedvesség, játék, cukorka, vidám színek, mesefigurák a falon Tűtől való félelem szintén származhat ebből… Fogorvosi fúró hangja a váróban szintén kondicionált félelmet vált ki – érdemes elgondolkozni esetleg hangszigetelt ajtón… Kisgyerek, ha lenyel valamit ne haragudjunk rá, hiszen akkor azt velünk és nem a lenyelés tényével fogja összekapcsolni (ld. generalizált szorongás az orvosoktól!) Ingerült betegre ha idegesek leszünk mi is, velünk is összekapcsolhatja… Rosszul sikerült vizsga helyszínére belépve érzett gyomorgörcs… Babonák alapja… Kérdések..? Példák…?
Tanulás folyamata Operáns kondicionálás Skinner Effektus törvénye = „véletlenszerű viselkedések közül az adaptívak megerősítődnek” – jutalom! Megerősítési & arány tervek (változó /állandó idejű /arányú megerősítés) Evolúciós korlátok Averzív kondicionálás = bünti… Vikariáló/helyettesítő tanulás = szociális tanuláselmélet Kulcs-fogalmak Mancs, „figyelő galambok” Gyereknevelés: jutalmazás vs. bünti…! Lottó… Egyéb példák: = jutalom vagy bünti utólagos hatása (vmi új viselkedés)! Gyakorlati haszon…!!!
OPERÁNS KONDICIONÁLÁS: Elsődleges-másodlagos betegségelőnyök… - pszichoszomatika, hipochondria…! (Pl. elfoglalt anyuka kisgyereke állandóan beteg… = jutalom, hogy anyu velem van…) Szülők saját félelme az orvostól/orvosi helyzetektől… - vikariáló tanulás… Szociális tanulás: mások jutalmat vagy büntit kapnak biz. Viselkedésért (Média hatása – ld. „Brinckmanntól House-ig”!) Compliance jutalmazása… (odafigyelés, kedvesség már jutalom!) Jutalom = mindenkinek lehet más és más…! (ld. pszichoszomatika pl.!) – Ld. Lajkó tanár úr előadásai: ürügy-lényeg / jutalom… Életmód/viselkedés változtatás = egy új viselkedést kell elérni a páciensnél, ami korábban nem volt… (ld. jutalom…!) Párkapcsolatok…: nem biztos, hogy ott is működik – ami nem tetszik, az csak rosszabb lesz… + „Változtatni lehetetlen” elve… Kérdések..? Példák…?
Tanulás folyamata Komplex tanulás Kognitív térkép Pl. belátásos tanulás (pl. majom+bot+banán vagy majom+ládák+banán) Kulcs- fogalmak Felfedezések Problémamegoldás ORVOSI DIAGNOSZTIZÁLÁS…!!! Stb. = kognitív reprezentációkon végrehajtott műveletek! Gyakorlati haszon…!!!
Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest o. Irodalom:
ÖSSZEFOGLALÁS EKLEKTIKA „DOLGOK MÖGÉ NÉZÉS!” BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL!
NEM CSAK…!!!
…HANEM…!!!
…és Önök orvosok lesznek! TÁRSADALMI SZEREP/RANG FELELŐSSÉGE HALLGATÓ VAGY LEENDŐ ORVOS
Keret-függetlenség Alázat
Bejósolhatóság - befolyásolhatóság Csak akkor lesznek képesek adekvátan cselekedni, ha átlátják és értik az Önöket körülvevő világot!
Pszichológia … a dolgok mögé nézni, és felfedezni. megérteni az összefüggéseket, törvényszerűségeket a világ jelenségei (=egyén & társas közeg komplex dinamikus rendszere) között „A viselkedés és a mentális folyamatok tudományos tanulmányozása.”
Elemző rendszer (holisztikus) szemlélet = Bio-pszicho-szociális megközelítés
PSZICHOLÓGIA TÉMÁI Szociálpszichológia Általános lélektan (észlelés, emlékezet, gondolkozás, érzelmek, motiváció, gondolkodás, tanulás, stb.) Személyiség-, fejlődéslélektan
LEHETETLEN VÁLTOZTATNI, csak változni lehet!!! Ne arra várjanak, hogy a világ változzon…!
Félév végi követelmény: Szóbeli kollokvium: A megismert összefüggések, fogalmak aktív, értő használata!! (Fogalomtár elérhető)
Az előadások módszertana
Kérdések és válaszok
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA („Pszichológia, …és orvostudomány”) I. évf. KOLLOKVIUMI TÉTELSOR „A” 1)A pszichológia nézőpontjai, legfontosabb területei (Atkinson, 2005, o.) 2)Érzékelés, Észlelés, Figyelem (Atkinson, 2005, , , ) 3)Benyomásformálás (Atkinson, 2005, ) 4)Személyközi vonzalom (Atkinson, 2005, ) 5)Társas hatások - mások jelenléte (Atkinson, 2005, ) 6)Engedelmesség és ellenállás (Atkinson, 2005, ) 7)Csoportok, csoportfolyamatok (Atkinson, 2005, ) 8)Attitűd és Meggyőzés (Atkinson, 2005, ) 9)Emlékezet_I: alaptételei, felosztásai, szakaszai, fejlesztése (Atkinson, 2005, , ) 10)Emlékezet_II: rövid és hosszú távú memória (Atkinson, 2005, ) 11)Konstruktivitás az észlelésben, memóriában, implicit memória (ea., + Atkinson, 2005, ) 12)Gondolkodás és nyelv (ea. + Atkinson, 2005, ) 13)A motiváció, alapvető motívumok (Atkinson, 2005, , ) 14)Szexualitás - nemi identitás és nemhez igazodás (Atkinson, 2005, , ) 15)Érzelmek (Atkinson, 2005, , ) 16)Személyiség-lélektan_I: fogalma, mérése, kérdőívek, kialakulás = öröklés, környezet viszonya (Atkinson, 2005, , , 28-29, 91-93) 17)Személyiség-lélektan_II: Főbb személyiségelméletek nagy vonalakban (Atkinson, 2005, ) 18)Fejlődéslélektan_I: a fejlődés általában, újszülött képességei, kötődés) (Atkinson, 2005, 89-99, ) 19)Fejlődéslélektan_II: Különböző megközelítések a fejlődést illetően: analitikusok – Freud, Erikson -, szociális tanuláselmélet, biológiai megközelítés (Atkinson, 2005, , , ,, il.: Kopp Mária: Orvosi Pszichológia, Medicina, 2005: ) 20)Tanulás: klasszikus és opreáns kondicionálás, komplex tanulás (Atkinson, 2005, ) „B” Dr. Lajkó Károly előadásain elhangzott anyag alapján egy példahelyzet gyakorlati megoldása, valamint az általa kiadott fogalomlista IRODALOM (a fentebb megadott oldalszámok!): Atkinson&Hilgard: Pszichológia, Osiris, 2005(!) Kopp Mária: Orvosi Pszichológia, Medicina, 2005 Lajkó Károly által megadott irodalom, fogalomlista(!)
Megköszönöm kitüntető figyelmüket!