PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 7. előadás Major Zsolt Balázs

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Bevezetés a pszichológiába - tanulás Illés Anikó.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Tanszék Budapest a nemzetközi utazók szemével Előzetes kutatási jelentés A Ráday utca pozicionálása kapcsán Budapestre.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Egyén és társadalom A személyiség társas meghatározói
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A CMMI modell alkalmazása SOA-környezetben
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Befektetések II. Dr. Ormos Mihály, Befektetések.
Iskolaérettség.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Evolúciós Pszichológia
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A humán kognitív architektúra és a tanulás
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Konfliktusok az iskolában
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Bevezetés a környezetvédelembe
Evolúciós Pszichológia
Projektmunka Földrajzolok
2. Bevezetés A programozásba
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
DARUS.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
A személyiség mint komponensrendszer
BTMN.
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Megfigyelés és kísérlet
Bevezetés a környezetvédelembe
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKMAI FOLYÓIRATOK.
Belügyi Rendészeti Ismeretek
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Stratégiai gondolkodás
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 7. előadás Major Zsolt Balázs

Tanulás folyamata Jó az nekünk, ha egy galamb megtanul ping-pongozni…? KlasszikusOperáns KONDICIONÁLÁS KOMPLEX TANULÁS (pl. belátásos tanulás)

Tanulás folyamata Klasszikus kondicionálás Pavlov Feltétlen inger – feltétlen válasz Feltételes inger – feltételes válasz Generalizáció Diszkrimináció Kioltás Kulcs- fogalmak Gyakorlati haszon…!!! Életben maradás (pl. mérgezés) Generalizált (kondicionált) félelem Gyereknevelés: ne büntessünk, ha hazaérünk és „szét van szedve” a lakás… = időbeli együtt járás (természetes viselkedés)!

KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS: Gyerek páciens félelme általában az orvosoktól lehet generalizált szorongás egy korábbi rossz élmény miatt (ld. pl. fúró hangja/fehér köpeny… - ld. feltétlen/feltételes inger / válasz) (lehet más is: ld. operáns kondicionálás, vikariáló/helyettesítő tanulás…) – ekkor ki kell oltani ezt – pl. kedvesség, játék, cukorka, vidám színek, mesefigurák a falon Tűtől való félelem szintén származhat ebből… Fogorvosi fúró hangja a váróban szintén kondicionált félelmet vált ki – érdemes elgondolkozni esetleg hangszigetelt ajtón… Kisgyerek, ha lenyel valamit ne haragudjunk rá, hiszen akkor azt velünk és nem a lenyelés tényével fogja összekapcsolni (ld. generalizált szorongás az orvosoktól!) Ingerült betegre ha idegesek leszünk mi is, velünk is összekapcsolhatja… Rosszul sikerült vizsga helyszínére belépve érzett gyomorgörcs… Babonák alapja… Kérdések..? Példák…?

Tanulás folyamata Operáns kondicionálás Skinner Effektus törvénye = „véletlenszerű viselkedések közül az adaptívak megerősítődnek” – jutalom! Megerősítési & arány tervek (változó /állandó idejű /arányú megerősítés) Evolúciós korlátok Averzív kondicionálás = bünti… Vikariáló/helyettesítő tanulás = szociális tanuláselmélet Kulcs-fogalmak Mancs, „figyelő galambok” Gyereknevelés: jutalmazás vs. bünti…! Lottó… Egyéb példák: = jutalom vagy bünti utólagos hatása (vmi új viselkedés)! Gyakorlati haszon…!!!

OPERÁNS KONDICIONÁLÁS: Elsődleges-másodlagos betegségelőnyök… - pszichoszomatika, hipochondria…! (Pl. elfoglalt anyuka kisgyereke állandóan beteg… = jutalom, hogy anyu velem van…) Szülők saját félelme az orvostól/orvosi helyzetektől… - vikariáló tanulás… Szociális tanulás: mások jutalmat vagy büntit kapnak biz. Viselkedésért (Média hatása – ld. „Brinckmanntól House-ig”!) Compliance jutalmazása… (odafigyelés, kedvesség már jutalom!) Jutalom = mindenkinek lehet más és más…! (ld. pszichoszomatika pl.!) – Ld. Lajkó tanár úr előadásai: ürügy-lényeg / jutalom… Életmód/viselkedés változtatás = egy új viselkedést kell elérni a páciensnél, ami korábban nem volt… (ld. jutalom…!) Párkapcsolatok…: nem biztos, hogy ott is működik – ami nem tetszik, az csak rosszabb lesz… + „Változtatni lehetetlen” elve… Kérdések..? Példák…?

Tanulás folyamata Komplex tanulás Kognitív térkép Pl. belátásos tanulás (pl. majom+bot+banán vagy majom+ládák+banán) Kulcs- fogalmak Felfedezések Problémamegoldás ORVOSI DIAGNOSZTIZÁLÁS…!!! Stb. = kognitív reprezentációkon végrehajtott műveletek! Gyakorlati haszon…!!!

Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest o. Irodalom:

ÖSSZEFOGLALÁS EKLEKTIKA „DOLGOK MÖGÉ NÉZÉS!” BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL!

NEM CSAK…!!!

…HANEM…!!!

…és Önök orvosok lesznek! TÁRSADALMI SZEREP/RANG FELELŐSSÉGE HALLGATÓ VAGY LEENDŐ ORVOS

Keret-függetlenség Alázat

Bejósolhatóság - befolyásolhatóság Csak akkor lesznek képesek adekvátan cselekedni, ha átlátják és értik az Önöket körülvevő világot!

Pszichológia … a dolgok mögé nézni, és felfedezni. megérteni az összefüggéseket, törvényszerűségeket a világ jelenségei (=egyén & társas közeg komplex dinamikus rendszere) között „A viselkedés és a mentális folyamatok tudományos tanulmányozása.”

Elemző rendszer (holisztikus) szemlélet = Bio-pszicho-szociális megközelítés

PSZICHOLÓGIA TÉMÁI Szociálpszichológia Általános lélektan (észlelés, emlékezet, gondolkozás, érzelmek, motiváció, gondolkodás, tanulás, stb.) Személyiség-, fejlődéslélektan

LEHETETLEN VÁLTOZTATNI, csak változni lehet!!! Ne arra várjanak, hogy a világ változzon…!

Félév végi követelmény: Szóbeli kollokvium: A megismert összefüggések, fogalmak aktív, értő használata!! (Fogalomtár elérhető)

Az előadások módszertana

Kérdések és válaszok

BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA („Pszichológia, …és orvostudomány”) I. évf. KOLLOKVIUMI TÉTELSOR „A” 1)A pszichológia nézőpontjai, legfontosabb területei (Atkinson, 2005, o.) 2)Érzékelés, Észlelés, Figyelem (Atkinson, 2005, , , ) 3)Benyomásformálás (Atkinson, 2005, ) 4)Személyközi vonzalom (Atkinson, 2005, ) 5)Társas hatások - mások jelenléte (Atkinson, 2005, ) 6)Engedelmesség és ellenállás (Atkinson, 2005, ) 7)Csoportok, csoportfolyamatok (Atkinson, 2005, ) 8)Attitűd és Meggyőzés (Atkinson, 2005, ) 9)Emlékezet_I: alaptételei, felosztásai, szakaszai, fejlesztése (Atkinson, 2005, , ) 10)Emlékezet_II: rövid és hosszú távú memória (Atkinson, 2005, ) 11)Konstruktivitás az észlelésben, memóriában, implicit memória (ea., + Atkinson, 2005, ) 12)Gondolkodás és nyelv (ea. + Atkinson, 2005, ) 13)A motiváció, alapvető motívumok (Atkinson, 2005, , ) 14)Szexualitás - nemi identitás és nemhez igazodás (Atkinson, 2005, , ) 15)Érzelmek (Atkinson, 2005, , ) 16)Személyiség-lélektan_I: fogalma, mérése, kérdőívek, kialakulás = öröklés, környezet viszonya (Atkinson, 2005, , , 28-29, 91-93) 17)Személyiség-lélektan_II: Főbb személyiségelméletek nagy vonalakban (Atkinson, 2005, ) 18)Fejlődéslélektan_I: a fejlődés általában, újszülött képességei, kötődés) (Atkinson, 2005, 89-99, ) 19)Fejlődéslélektan_II: Különböző megközelítések a fejlődést illetően: analitikusok – Freud, Erikson -, szociális tanuláselmélet, biológiai megközelítés (Atkinson, 2005, , , ,, il.: Kopp Mária: Orvosi Pszichológia, Medicina, 2005: ) 20)Tanulás: klasszikus és opreáns kondicionálás, komplex tanulás (Atkinson, 2005, ) „B” Dr. Lajkó Károly előadásain elhangzott anyag alapján egy példahelyzet gyakorlati megoldása, valamint az általa kiadott fogalomlista IRODALOM (a fentebb megadott oldalszámok!): Atkinson&Hilgard: Pszichológia, Osiris, 2005(!) Kopp Mária: Orvosi Pszichológia, Medicina, 2005 Lajkó Károly által megadott irodalom, fogalomlista(!)

Megköszönöm kitüntető figyelmüket!