Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY"— Előadás másolata:

1 PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
7. előadás Major Zsolt Balázs -

2 Miért fél Önöktől a gyerek páciens, mikor még soha nem találkoztak…?
TÖBBEK KÖZÖTT… Miért fél Önöktől a gyerek páciens, mikor még soha nem találkoztak…? Miért éri meg hangszigetelt ajtót venni…? Miből táplálkozhatnak a babonák..? Hogyan lehet növelni a beteg együttműködését? Hogyan lehet elérni, hogy a páciens változtasson az életmódján, különben megöli magát…? Hatékonyabban segíteni a szülőknek…! Megérteni a közösségfejlesztés jelentőségét…!

3 Prekognitív érzelmek is léteznek!
Összetevők: Belső testi válaszok Kognitív kiértékelés Arckifejezés Érzelmi reakciók Intenzitásuk (ld. gerincsérültek) Viselkedéses reakciók James-Lange elmélet vs. Kognitív kiértékelés Randi bokszmeccsen Vagy hegymászás után… Prekognitív érzelmek is léteznek!

4 Kulturális különbségek!
Érzelmek Kulturális különbségek! Funkciójuk Kommunikáció (ld. evolúciós alapok!) Cselekvésre késztet: menekülés vagy támadás Energizál (ld. Arousal görbe!) Pl. roma kultúra: Fogamzásgátlás, családtervezés… Teljesítmény Faciális feed-back… Stressz mértéke

5 Érzelmek Alap-érzelmek
Kultúrától függetlenül képesek az emberek felismerni: érdeklődés, öröm, meglepetés, szomorúság, harag, undor, megvetés, szégyen, félelem.

6 Saját érzelmeik – NEM ISTENEK: jogosak, de kezelni kell tudniuk őket!!
ÉRZELMEK: Különböző kultúrák Saját érzelmeik – NEM ISTENEK: jogosak, de kezelni kell tudniuk őket!!

7 Tanulás folyamata Jó az nekünk, ha egy galamb megtanul ping-pongozni…? És ha a hajótöröttek észrevételére és jelzésére tanítjuk meg…?! Klasszikus - Operáns - KONDICIONÁLÁS KOMPLEX TANULÁS (pl. belátásos tanulás)

8 Tanulás folyamata Klasszikus kondicionálás Gyakorlati haszon…!
= időbeli együtt járás (természetes viselkedés)! Kulcs-fogalmak Gyakorlati haszon…! Pavlov Feltétlen inger – feltétlen válasz Feltételes inger – feltételes válasz Generalizáció Diszkrimináció Kioltás Életben maradás (pl. mérgezés) Generalizált (kondicionált) félelem Gyereknevelés: ne büntessünk, ha hazaérünk és „szét van szedve” a lakás…

9 Kérdések..? Példák…? KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS:
Gyerek páciens félelme általában az orvosoktól lehet generalizált szorongás egy korábbi rossz élmény miatt (ld. pl. fúró hangja/fehér köpeny… - ld. feltétlen/feltételes inger / válasz) (lehet más is: ld. operáns kondicionálás, vikariáló/helyettesítő tanulás…) – ekkor ki kell oltani ezt – pl. kedvesség, játék, cukorka, vidám színek, mesefigurák a falon Tűtől való félelem szintén származhat ebből… Fogorvosi fúró hangja a váróban szintén kondicionált félelmet vált ki – érdemes elgondolkozni esetleg hangszigetelt ajtón… Kisgyerek, ha lenyel valamit ne haragudjunk rá, hiszen akkor azt velünk és nem a lenyelés tényével fogja összekapcsolni (ld. generalizált szorongás az orvosoktól!) Ingerült betegre ha idegesek leszünk mi is, velünk is összekapcsolhatja… Rosszul sikerült vizsga helyszínére belépve érzett gyomorgörcs… Babonák alapja… Kérdések..? Példák…?

10 Tanulás folyamata - Operáns kondicionálás
= jutalom vagy bünti utólagos hatása (vmi új viselkedés)! Kulcs-fogalmak Skinner Effektus törvénye = „véletlenszerű viselkedések közül az adaptívak megerősítődnek” – jutalom! Megerősítési & arány tervek (változó /állandó idejű /arányú megerősítés) Evolúciós korlátok Averzív kondicionálás = bünti… Vikariáló/helyettesítő tanulás = szociális tanuláselmélet Gyakorlati haszon…!!! Mancs, „figyelő galambok” Gyereknevelés: jutalmazás vs. bünti…! Lottó…

11 Kérdések..? Példák…? OPERÁNS KONDICIONÁLÁS:
Elsődleges-másodlagos betegségelőnyök… - pszichoszomatika, hipochondria…! (Pl. elfoglalt anyuka kisgyereke állandóan beteg… = jutalom, hogy anyu velem van…) Szülők saját félelme az orvostól/orvosi helyzetektől… - vikariáló tanulás… Szociális tanulás: mások jutalmat vagy büntit kapnak biz. Viselkedésért (Média hatása – ld. „Brinckmanntól House-ig”!) Compliance jutalmazása… (odafigyelés, kedvesség már jutalom!) Jutalom = mindenkinek lehet más és más…! (ld. pszichoszomatika pl.!) – Ld. Lajkó tanár úr előadásai: ürügy-lényeg / jutalom… Életmód/viselkedés változtatás = egy új viselkedést kell elérni a páciensnél, ami korábban nem volt… (ld. jutalom…!) Párkapcsolatok…: nem biztos, hogy ott is működik – ami nem tetszik, az csak rosszabb lesz… + „Változtatni lehetetlen” elve… Kérdések..? Példák…?

12 Tanulás folyamata Komplex tanulás Gyakorlati haszon…!!!
= valami új viselkedés létrejötte külső közvetlen megerősítő inger, pontosabban próbálkozás és gyakorlás nélkül nélkül: - kognitív reprezentációkon végrehajtott műveletek! Gyakorlati haszon…!!! Kulcs-fogalmak Felfedezések Problémamegoldás ORVOSI DIAGNOSZTIZÁLÁS…!!! Stb. Kognitív térkép Pl. belátásos tanulás (pl. majom+bot+banán vagy majom+ládák+banán) Rokonság (de nem azonosság) az operáns kondicionálással: jutalom szerepe…

13 Irodalom: Tanulás és kondicionálás (klasszikus kondicionálás, instrumentális vagy operáns kondicionálás) Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest o.

14 BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL!
ÖSSZEFOGLALÁS „DOLGOK MÖGÉ NÉZÉS!” EKLEKTIKA BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL!

15 NEM CSAK…!!!

16 …HANEM…!!!

17 …és Önök orvosok lesznek!
TÁRSADALMI SZEREP/RANG FELELŐSSÉGE HALLGATÓ VAGY LEENDŐ ORVOS

18 Személyiség-, fejlődéslélektan
PSZICHOLÓGIA TÉMÁI Általános lélektan (érzékelés, észlelés, emlékezet, gondolkozás, érzelmek, motiváció, tanulás, stb.) Személyiség-, fejlődéslélektan Szociálpszichológia

19 Félév végi követelmény:
Szóbeli kollokvium: A megismert összefüggések, fogalmak aktív, értő használata!! (Fogalomtár elérhető)

20 Az előadások módszertana
4. 1. 2. 3.

21 A MOSOLY SEMMIBE SEM KERÜL…!!
…ÉS FOGADJÁK EL ÉS SZERESSÉK MAGUKAT… …AZ EGYETLEN ÚT MÁSOK ELFOGADÁSÁHOZ ÉS SZERETÉSÉHEZ…!

22 Megköszönöm kitüntető figyelmüket!


Letölteni ppt "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY"

Hasonló előadás


Google Hirdetések