Üzleti levelezés Levél - beszéd Könnyebb írni, mint beszélni?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Hogyan készüljünk a francia nyelvi érettségi változásaira?
Irattári és levéltári funkciók a tanúsított szoftverekben Vágujhelyi Ferenc.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Adattárház fejlesztés módszertani tapasztalatok a HIFI-ben
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Az Élet Vonata Olvastam egy könyvet, ahol az életet egy vonatutazáshoz hasonlították. Nagyon érdekes olvasmány.
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Pályaválasztási tanácsadás
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Innováció a közoktatásban
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
Microsoft Office Publisher
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kockázat és megbízhatóság
Caracalla udvarában Kalandjáték 1.
HÉL (Hasonló értelmű licit)
Kockázat és megbízhatóság
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
Colorianne Reinforce-B
Szervezetfejlesztés II. előadás
Elektronikus számlázás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
2. Bevezetés A programozásba
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
középfokú felvételi eljárás
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Tantárgyfelosztás Mint az intézményi költségvetés alapdokumentuma
Környezeti Kontrolling
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Genogram Ecomap
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
travel margie’s margie’s travel
Családi vállalkozások
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Iskolai szociális segítő
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Informatika Oktató: Katona Péter.
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
A tehetséggondozás kihívásai
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

Üzleti levelezés Levél - beszéd Könnyebb írni, mint beszélni?

Írásbeli kommunikációt választunk,ha Az információ komplex és kiterjedt Személyes kommunikáció nem megoldható vagy nem szükséges hozzá a személyes jelenlét Azonnali visszajelzés nem szükséges Dokumentálni tudjuk ……

Üzleti levél Konkrét ügyeket tárgyal Célja: –Félreérthetetlen tájékoztatás –Érdemi közlés –A személyes kapcsolat elhalványul???

Az üzleti levél célja Másik/mások befolyásolása Cselekvésre ösztönzése Ezért hatékonyan módon írjunk levelet! A levelünket elolvassák (ne kerüljön PK- ba) a kívánt eredményt elérjük –a levelünk személyes ízt kapjon „ én szólok hozzád” fogalmazással –Tűnik ki a többi közül, mert olvashatóbb

A levél stílusa többirányú igazodást vár el a levél írójától Figyelembe kell venni –levél tárgyát –a levél írásának célját és azt, hogy –ki a címzett –a címzett és a levélíró közötti kapcsolatot –a kapcsolat jellege meghatározza a hangnemet –bárki a címzett, kötelező az udvarias forma

Az írás Hátrány Pontosan, egyértelműen kell fogalmazni Nincs közvetlen visszacsatolás Kapcsolati sík kezelésénél magunkra maradunk Előnye Hosszasan átgondolható Keresgélhetünk a szavak között

Hogyan írjunk levelet? Írjunk úgy, mintha beszélnénk. Fogalmazzunk egyszerű mondatokat Fogalmazzunk konkrétan, képi jelleg Fogalmazzunk pozitívan A rövid egyszavas mondatok erős impulzust jelentenek. Képzelje maga elé azt a személyt akinek a levelet szánja.

Az olvasó a levélben mindig azt keresi, hogy Mi a jó nekem ebben a levélben ? MAJNE = Empátia Úgy kell nézni a dolgokat, ahogy a másik ember látná!

Köszöntés, megszólítás Kerüljük Használjuk Tiszteltelt, Kedves XY Uram, Asszonyom, Úrhölgy, T. Cím Üdvözlöm,Jó napot, Szia, Hello! (Állhat önmagában) Személynév, Keresztnév, Rang Szóljunk az egyénhez!

Példák Üdvözlöm, kedves János! Üdvözlöm Kovács úr! Jó napot, Kovács úr! Jó estét, Tamás! (indoklás a kezdésnél) Jó reggelt, Főnök! Jó napot Uram!

Oldjuk a levélírás merev szabályait! Kerüljük Csatoltan küldöm Indítványoz Megállapítható Rendelkezésre bocsát Szíveskedjen Használjuk Amint, láthatja elküldöm önnek a… Javasol Tekintse át vagy Vegye figyelembe Átad Kérem

Bevezetés Hatásos, lendületes Kerüljük a sablonokat Közöljük, hogy miről írunk

Első mondat Igaz, egyszerű, őszinte szavakkal kifejezett bók. (ha lehet) (Hadd köszönjem meg,Bevallom, örülök, hogy önnel tárgyalok, Lekéstem a határidőd, vagy fogalmazzak nyíltabban? Eltoltam.) Mire a levél végére ér, biztos, hogy a következő két dolog egyikét teszi majd: Vagy felveszi a kagylót és tárcsázza a számomat, Vagy kidobja a levelet a kukába

Első mondat Figyelem felkeltő, a sablontól eltérő legyen A cég imago-ját emeljük ki. (Pl. megbízható, pontos, vevőorientált, hatékonyság stb.) Majd, így folytatjuk. Mondják, a jó menő cégnél ez a siker titka. És milyen igazuk van! Vagy „Jaj, ne!” Többnyire így reagál minden főnök, ha fizetésemelést kérnek tőle.

Átvezetés a tárgyaláshoz Fontos az átvezetés. Ilyen mondatokkal pl. –Tudnia kell –Elmagyarázom mit értsünk ezen –Gondoljuk csak végég –Képzelje el a következő helyzetet

Tárgyalás Annak konkrét megfogalmazása, mi a jó az olvasónak az ügy kapcsán. Pl. –Azért hogy…..Ön is –Ez annyit jelent, hogy …….Ön is TényÖsszekötő elemMAJNE A könyv számos példalevelet tartalmaz, azért hogy a segítségükkel Ön is üzleti és magánszférájában egyaránt alkalmazni tudja a bemutatott ötleteket.

Összekötő elemek A beékelt összekötő elemek közvetlen képbe hozzák az olvasót, olyanba, amilyet az olvasó maga szeretne.

Lezárás Fontosnak tartom megemlíteni… Jó tudni, hogy… Ezen túlmenően… Ami az ön számára valódi előnyt jelent… Sőt tapasztalni fogja…

Befejezés Mit kívánok a másiktól

Elköszönés Tisztelettel, esetleg helyette Minden jót kívánok! Üdvözlettel További jó munkát! Addig is had kívánjak önnek minden jót! …… egyre több üzleti sikert!

Utóirat (U.i.) Kézzel is lehet írni 25 % - kal megnöveli a levelünkre adott választ! A különösen fontos gondolatokat a levél testétől elválasztva újból leírjuk, kiemeljük, de nem ugyanúgy. Pl. Majd elfelejtettem! „Ha személyesen is szeretne beszélni..velem, kérem, hívjon….. Számon.” „Kata hamarosan jelentkezik majd Önöknél, hogy a tréning időpontját mielőbb egyeztessék”

További szabályok Inkább kifejezően, mint lenyűgözően írjunk! Idegen szavak kerülése* Technikai zsargon kerülése* Kérdve kifejő módszer alkalmazása

Technikai zsargon kerülése A tó biotópjának mortalitása elérte a 100% -ot. A tó élővilágának halálozásai aránya elérte a 100 %-ot. A tó élővilága teljesen kipusztult. Az összes hal megdöglött.

Technikai zsargon,idegen szavak kerülése „A rekonstrukcionális terveinket csak optimális lehetőségek esetén realizálhatjuk. Kapacitásunk csak minimális rekonstrukciómódosítás feltételeit produkálja az eljövendő periódus időszakában, ezért maximálisan kell orientálódnunk a racionálisan produktív termelés irányába.”

Tartózkodjon a Kioktató, támadó Ironikus hangvételtől Pl. Nem tartotta be a használati utasítást! Kérem ellenőrizze, hogy a csomagba mellékeltük-e a használati utasítást.Talán ön nem követte a használati utasítást!

Fontos a személyes hangvétel Egyes és többes szám első személy helyett, inkább az olvasó megszólítása kapjon helyet. Én vagy MiÖn vagy Önök Név szerint Feladtuk önnek a csomagot! Ön hamarosan kézhez kapja a csomagot! Nem kaptuk meg a visszaigazolást. Ön még nem jelzett vissza.

Pozitív tónus Kerüljük a negatív tartalmú szavakat pl. probléma, akadály, lehetetlen, nem Garantáljuk, hogy a gépkocsi fényezése nem veszti el fényét, nem tompul meg, Nem karcosodik, nem korrodálódik öt évig. A gépkocsi fényezése garantáltan színtartó, korróziómentes marad legalább öt évig. Tilos a dohányzás! Kérem kerüljék a dohányzást!

Fogalmazzon konkrétan „Az Önt megillető adóvisszatérítést hamarosan megküldjük. „ „ Ön a Ft ÁFA visszatérítést június 20.-áig kézhez kapja.”

Formázás Fontos a tagolás –Behúzás –Szövegkiemelés –Aláhúzás –Idézőjelek használata –Nagybetűket csak módjával használjunk

A helyesírás szabályainak betartása! Ügyeljen a központozásra!*

Központozás A mondatok tagolását,hanglejtését jelző írásjelek alkalmazása. „ A burok nem ehető késsel könnyen eltávolítható, a csokoládét sokáig frissen tartja.”

A hivatalos levél formája Céges papír Küldő (név, cím, tel/fax) Bizalmas CímzettHivatkozási szám Ügyintéző (aki az üggyel foglalkozik, telefon / faxszáma) Tárgy: Megszólítás (ezt helyettesítheti a T. cím) Az üzenet szövege Keltezés (város megjelöléssel) Elköszönés Aláírás Mellékletek

A levél megszerkesztésének szabályai Fejrész: –Küldő pontos intézmény név, cím elérhetőség, bankszmlszám –Keltezés –Iktatószám –Hivatkozási szám –Ügyintéző –Címzett jobb oldal Szövegrész Aláírás

Cégszerű aláírás (jobb vagy baloldal) –Név, beosztás (gépelve és kézzel) –Pecsét –Dátum –Mellékletek –Kapják

Szövegrész Tárgy: a lényeget összefoglaló mondat. pl: –Megrendelés –Kérvény –Megszólítás A levél szövegének tagolása: –bevezetés –tárgyalás –befejezés