BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Teljesítményértékelés Emberi erőforrás menedzsment Teljesítményértékelés Dr. Gyökér.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
1 Teljesítményértékelés - TÉR. 2 Az előadás vázlata, témakörei 1.A teljesítményértékelés -TÉR fogalma 2.A TÉR céljai (Elbert, Randell) 3.A TÉR kérdései.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
PEDAGÓGIAI ÉS KÖZMŰVELŐDÉSI INTÉZMÉNY 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán Vezetés Összeállította: Piacsek László Zoltán.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Gazdasági informatika - bevezető
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Teljesítményértékelési rendszer
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Cipész, maradj a kaptafánál!
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Karrier, karriermenedzsment, egyéni karriergondozás
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
AGRION Vállalkozásfejlesztő Iroda
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
Emberi erőforrás menedzsment
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Családi vállalkozások
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Előadás másolata:

BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Teljesítményértékelés Emberi erőforrás menedzsment Teljesítményértékelés Dr. Gyökér Irén

A teljesítményértékelés A teljesítményértékelés a szervezetben dolgozó valamennyi munkatárs adott időszakra vonatkozó teljesítményének felmérése és megítélése. Céljai: ▪ Az alkalmazott munkájának megítélése, visszajelzés ▪ Teljesítménynövelés DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 2

Mit értünk teljesítmény alatt?  Először a szervezet szintjén kell meghatározni, majd ebből kell lebontani, hogy ehhez a különböző szervezeti egységek, csoportok és egyének mivel járulnak hozzá.  A szervezeti siker definiálása nem egyszerű feladat. Pl. Quinn 16 szervezeti sikerkritériuma: * DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 3

A szervezet eredményességének Quinn féle kritériumai 1.Termelékenység 2.Hatékonyság 3.Minőség 4.Növekedés 5.Munkamorál 6.Kohézió 7.Rugalmasság/ alkalmazkodóképesség 8.Tervezés és célkitűzés 1.Inf.menedzsment, kommunikáció 2.Készenlét 3.Erőforrásokhoz való hozzáférés 4.Külső támogatottság 5.Stabilitás 6.Az emberi erőforrások értéke 7.Képzési és fejlesztési 8.Ellenőrzés * DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 4

Balanced scorecard (Kaplan –Norton) DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 5 Vevők Pénzügyi mutatók Működési folyamatok folyamatok(Menedzsment) NövekedésTanulás Stratégia *

Miért fontos az egyéni teljesítmény értékelése?  Az alkalmazottak költsége az egyik legnagyobb költség  Más erőforrások teljesítményét is értékeljük  A teljesítmény értékelés más döntéseket is megalapoz  A alkalmas a motiváció építésére és lerombolására is. DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 6 64

A teljesítmény értékelési rendszer kulcskérdései  Mi a cég stratégiai irányvonala?  Szükséges-e, hogy az adott csoport, dolgozó munkája a stratégiai irányba hasson?  Milyen konkrét viselkedést várunk a dolgozóktól, hogyan mérjük?  Hogyan biztosítja a teljesítmény értékelési rendszer a stratégiai célok megvalósítását, pl. vevők elégedettségének növelését? DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 7 *

Értékelő technikák Egyéneket értékelő technikák  Kvalitatív – Kötetlen formájú jelentés – Kritikus esetek módszere  Kvantitatív módszerek – Osztályozó v. értékelő skálák – Munkanorma módszere – BARS (Magatartásformákkal jellemzett osztályozó skála) – BOS (magatartás megfigyelő skála) – Célközpontos vezetés, MbO DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 8 66

A teljesítményértékelés fajtái DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 9 65

Értékelő (ítélkező) célok  Kompenzációs, adminisztratív döntések (béremelés, bónuszok, tulajdonosi opciók)  Belső munkaerőmozgás (előléptetés, áthelyezés, elbocsátás)  Toborzási, kiválasztási, fejlesztési programok értékelése DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 10 *

Fejlesztési célok  Teljesítmény visszajelzés az alkalmazott számára - motiváció, elégedettség  Jövőbeli teljesítménnyel kapcsolatos előrejelzés, a megerősítést igénylő területek kijelölése  Képzési, fejlesztési igények megfogalmazása DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 11 *

A teljesítményértékelés célja  A bérezés megalapozása  A jövőbeli potenciálok felmérése  A teljesítmények vizsgálata, elemzése (Randell) Egy értékelő rendszer csak egy célt szolgáljon! DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 12 65

Teljesítménymérés Mérőrendszer:  mit, mikor, mennyit megfigyelni  Mércék és indikátorok DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 13 *

Több személy egyidejű értékelése  Rangsorolás – egyszerű rangsorolás (preferencia sorrend meghatározása) – páros összehasonlítás  Kényszertett megosztás (meghatározott arányok szerint i megosztás, pl. felső 10%, középső 40%, stb.) DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 14 71

Teljesítményértékelés dimenziói DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 15 Munkakörhöz kapcsolódó tulajdonságok Munkakörhöz kapcsolódó eredmények Munkakörhöz kapcsolódó magatartás, tevékenység 69

Mit értékelünk? DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 16 *

Értékelők  Közvetlen felettes  Közvetlen irányító felettese  Humán osztály munkatársai  Munkatársak, beosztottak  Értékelő központok  Önértékelés DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA

360 fokos értékelés A munkatársak megítélésébe minden információval bírót bevonunk:  Önértékelés  Közvetlen felettes, az ő főnöke  Beosztottak  Munkatársak  Vevők DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA

Módszerek  Tesztek  Személyiségjegy vizsgáló tesztek  Magatartás megfigyelésére alapuló tesztek (BARS, BOS skálák)  Célelérés vizsgálata  Kérdőívek  Értékelő interjú DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 19 *

71 Személyiségjegyek értékelése  Olyan tulajdonságok mérésére, amelyek a munkakör betöltésével kapcsolatban fontosak, pl. lelkesedés, motiváció, sokoldalúság, motiváció  Problémák: szubjektív és ezek a tulajdonságok nem függetlenek egymástól.  Az értékelők nem tudják pontosan mit is értékelnek  Gond, ha ugyanazt az értékelő rendszert alkalmazzák különböző munkakörök esetén  Célszerű ezek mérését elkerülni, inkább –Munkakörre irányuló értékelés –Magatartás és teljesítmény megítélésére épülő értékelési rendszer alkalmazása DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 20

BARS módszer 71 Magatartásalapú értékelési rendszerek DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 21

BOS skála: magatartás megfigyelési skála 72 Magatartásalapú értékelési rendszerek DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 22

Teljesítményértékelő kérdőív  Szempontok (szempontok száma, a tartalom világossága)  Értékelési skálák (skála szélesség, azonosítása, sorrendje)  Adminisztratív hatékonyság  Papír vagy web-alapú megoldások DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 23 *

Az értékelő beszélgetés célja  A teljesítmény minősítése  Az értékelő indokai az adott értékelésről  A munkafeladatok problémái  Elvárások, gondok megvitatása  Továbbképzési, fejlesztési igény megfogalmazása DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 24 74

Az interjú során kerülendő  Kész ítéletek a megbeszélés előtt  A megbeszélés előkészítetlensége  Az olyan ütemezés, ami miatt az értékelt nem tud felkészülni  Túl rövid idő a beszélgetésre DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 25 74

Az értékelő interjún alkalmazható stílusok  Közlő- meggyőző : a vezető ismeri az értékelt erőségeit, gyengeségeit. Cél az értékelt meggyőzése, hogy milyen irányban változtasson a viselkedésén.  Közlő, figyelő : az önállóbb, de még fejlesztésre szoruló alkalmazottak értékelésére. A vezető a közlésen túl nyitott az értékelt véleményének befogadására.  Problémamegoldó: a felmerülő problémák, ötletek és elégedetlenséget okozó tényezők feltárásával igyekszik elérni a beosztott fejlődési szükségleteinek felkeltését. Konkrét fejlesztési akciók és megoldási javaslatok megbeszélése következik. DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA

Teljesítményértékelés és teljesítmény menedzsment DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA Egyéni fejlesztési terv Tanácsadás, coaching A feladatok kijelölése munkaköri leírás az osztály feladata Egyéni célok kijelölése A célelérés vizsgálata folyamatos évenkénti

A sikeres értékelő rendszer feltételei  Célok tisztázottsága  A vezetés elkötelezettsége  Nyitottság és részvétel lehetősége  Az értékelési kritériumok elfogadása  Tréning  Minimális adminisztráció  Nyomon követés  Kultúra és rugalmasság DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA

Köszönöm a figyelmet! DR. GYÖKÉR IRÉN: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 29