S TRESSZKEZELÉS 2/1. ELŐADÁS 2010. OKTÓBER 1. Dr. Hermanné Fogarasi Éva Pszichológus-alvásterapeuta.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
T ű zvédelmi M ű szaki Irányelv Fire Protection Technical Guideline Azonosító: TvMI 6.1: Beépített t ű zoltó berendezések tervezése, telepítése.
Train the Trainer Trénerek: Eva Jambor, Johannes Lindner Időpont: péntek vasárnap Helyszín: Budapest, Magyarország.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Szervezeteken átnyúló folyamatok biztonsága Harsán Péter szervezőmérnök.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Innováció a közoktatásban
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
Hogyan lehetünk boldogabbak?
Segíteni vagy megmenteni
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Szervezetfejlesztés II. előadás
A szaktanácsadásról.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
Az életvezetés etikája - a döntésről
Közösségben ,együtt eredményesebben
Szombatiskola, mint baráti kör
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Cipész, maradj a kaptafánál!
Természettudományi kiselőadás címe
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
A Delegáció 7 Szintje.
Az „Egyetlen PPG” vagyunk
Vidékfejlesztési pályázatok megvalósításához útravaló
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

S TRESSZKEZELÉS 2/1. ELŐADÁS OKTÓBER 1. Dr. Hermanné Fogarasi Éva Pszichológus-alvásterapeuta

1. STRESSZKEZELÉS = a helyzet tudatos kontrollja Tudatosítani magunkban h most stresszt élünk át Hidegfejű riporterként objektív tudósítás a helyzetről A problémák azonosítása Érzelmi reakciók helyett problémamegoldó gondolkodás, stratégia tervezés, célirányos cselekvés = megküzdés A sikeres megküzdés pozitív stressz, nem árt Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

2. H A NINCS MÓD AZ AZONNALI MEGKÜZDÉSRE Mit gondolok /hidegfejű riporterként/ Mit érzek /minél árnyaltabban/ Mit reagáltam Mik lehetnek a következményei Mit kéne tennem? DÖNTÉSt kell hozni: menekülés v megküzdés Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

3. D ÖNTÉSI SÉMA Mennyire FONTOS ez a dolog számomra INDOKOLTAK-E a fenti érzéseim, gondolataim a hidegfejű riporter szerint is LEHET-E pozitív irányú változást elérni Mindent összevetve, magam és mások érdekeit szem előtt tartva ÉRDEMES-E megküzdeni HA bármelyik kérdésre NEM a válasz, nem szabad megküzdeni hanem menekülni kell és a stressz-szel kapcsolatos feszültségeket le kell vezetni Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

4.F ESZÜLTSÉGLEVEZETŐ TECHNIKÁK 1. gondolat átstruktúrálás 2. gondolatstop 3. figyelemelterelés 4. relaxáció Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

5. P ROBLÉMAMEGOLDÁS, MINT MEGKÜZDÉS Problémamegoldó stratégia 1. a probléma pontos meghatározása /hidegfejű riporter/ 2. célok tisztázása 3. minden elképzelhető megoldás /ötletbörze/ 4. döntéshozás 5. döntésnek megfelelő célirányos cselekvés 6. eredmények értékelése 7. ha szükséges: újabb megoldási stratégia Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

K ONFLIKTUSHELYZET MÁSOKKAL, MINT STRESSZFORRÁS ÖNÉRVÉNYESÍTÉS Kérésen keresztül /nem követeléssel!/ valósítható meg Kérések típusai: 1. A kérés arra vonatkozik h a másik ember változtasson a viselkedésén 2. További információt vagy tisztázást kérek /”magyarázd meg h miért…” 3. Megkérem h elmondhassam az álláspontomat Elv: a kérésnek konkrétnak és világosnak, pontosnak és udvariasnak kell lenni Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

NEM- ET MONDÁS, MINT ÖNÉRVÉNYESÍTÉS 1. Biztos h be akarom vállalni ezt a kötelezettséget? Fontos ez nekem? Mi indokolja h bevállaljam? Mondhatok nemet? A szempontokat /saját/másé/ mérlegelve érdemes nemet mondani? Ha igen: 2. Ha szükséges, késleltessem a válaszadást. Amit nem muszáj, nem kell azonnal eldönteni! 3. Fogalmazz egyszerűen és egyértelműen, ha nemet mondasz 4. Ne magyarázkodj és ne hagyj kiskapukat! 5. Légy együtt érző! Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

H ATÉKONY BESZÉD 1. Egyszerűen kezd el! 2. Fogalmazz I.1-ben! /Én-üzenet/ Ez lehetővé tesz a másiknak h ha nem ért egyet vitába szállhasson veled 3. Fogalmazd meg h TE mit érzel! 4. A helyzettel kapcsolatos KONKRÉT információkat mondd! 5. Alapozd a mondanivalódat a saját tapasztalatodra, mert akkor vagy hiteles! 6. A testbeszéded legyen összhangban azzal amit mondasz! Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

F IGYELMES HALLGATÓ A legjobb út a konfliktusmentes – pozitiv, támogató – kapcsolatok kiépitéséhez. Hogyan? Maradj csendben, amig a másik befejezi a mondanivalóját! Testbeszéddel, gesztusokkal fejezd ki az érdeklődésedet! Visszajelzés: miután a másik befejezte, foglald össze röviden a hallottakat. „Jól értettem..? De ne minősits, ne adj tanácsot, ne faggatózz Légy nyitott! Főleg a kéréseivel kapcsolatban. Ha szükséges, fejezd ki a magad részéről a változtatás szándékát! Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

E MPÁTIA A másik fejével gondolkodni a másik szívével érezni Azaz, megérteni és tekintettel lenni arra h miért viselkedikk v érez vki úgy, ahogy Az empátia lépései: 1. hallgasd meg figyelmesen a másikat, úgy h a Te esetleges téves feltételezéseid helyett az ő gondolatait és érzéseit értsd meg 2. éld bele magad a helyzetébe 3. dönts, ha kell: elfogadod az álláspontját v kitartasz a magadé mellett Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

K OMPLEX ÖNÉRVÉNYESÍTÉS Önérvényesítési stratégia Mielőtt belekezdesz, tisztázd a c é l o d a t !!! A kérés megfogalmazásának lépései: 1. Helyzetbemutatás a zavaró tényezők kiemelésével /világosan, tömören és ne sértően/ 2. Ha indokolt, fogalmazd meg I.1.-ben az érzéseidet 3. Kérd meg konkrétan mit szeretnél a másiktól 4. Fejezd ki h megérted az ő szempontjait is 5. Próbálj kicsikarni vmi együttműködési ígéretet 6. Ha szükséges, mutass rá a következményekre Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta