Kognitív személyiség- elméletek Charles Carver és Michael Scheier.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kognitív személyiségelméletek
Advertisements

VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
A tartalommarketingről röviden Tartalom generálás és megosztás Először látogatók, olvasók, majd belőlük vásárlók lesznek. Bárhol, bármikor és bármilyen.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
Elhárító mechanizmusok. A szorongásról A szorongás két típusa ( ) A szorongás két típusa ( ) reális szorongás neurotikus szorongás: a.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Mozgáselemzés használata 1. 2 Módszer vizsgálata.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
Internet tudományos használata
Gazdasági informatika - bevezető
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Szociális kompetencia
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
Fraktálok a tőzsdén Szegedi Tudományegyetem
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Környezetgazdaságtan 1
A mozgási elektromágneses indukció
Konfliktusok az iskolában
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Business Mathematics
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Érték-, ár-, volumenindexek
Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
STRUKTURÁLT SERVEZETEK: funkció, teljesítmény és megbízhatóság
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Karrier, karriermenedzsment, egyéni karriergondozás
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szerzője Konzulens neve
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A szállítási probléma.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Az egyén társadalmi integrációja
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Előadás másolata:

Kognitív személyiség- elméletek Charles Carver és Michael Scheier

Alapelvek A viselkedés célvezérelt és visszajelzés által szabályozott  A céloknak hierarchiája van  Az érzelem helye  A kontroll megfogalmazásai

Az önszabályozás és a visszacsatoláson alapuló kontroll A visszacsatolási hurok

Közelítés-elkerülés Ha a magatartás célirányos és feed-back kontrollos, akkor a negatív feed-back a sztenderdhez való közelítés, a pozitív feed-back a „céltól” való távolodást fogja eredményezni

Hierarchikus szerveződés Visszacsatolási hierarchia (Powers) A magasabb szinten álló visszacsatolási kör kimenete az alacsonyabb szint vonatkoztatási értéke

Az érzelem kérdése Az érzelmek olyan önszabályozó rendszer termékei, amely a célok felé tett elmozdulást monitorozza Sebesség-kontroll

A standardok változása hosszabb folyamat Közelítés Távolítás

Rendszerszemlélet: Célok mint attraktorok és taszítók Fázis-tér: a lehetséges viselkedések (rendszer-állapotok) előfordulása egy időszak alatt Gravitáló és taszító pontok Az attraktorok másik ábrázolása

Gyakorlat Írjunk le egy személyiséget az attraktorok és taszítók segítségével! Konkrét szituációt, amelyben így vagy úgy viselkedik.

Katasztrófa-elmélet Akkor következik be katasztrófa, ha a bejósló változók egyikének kis változása hirtelen, nagy változáshoz vezet a másik változóban

Katasztrófa-elmélet a személyiségpszichológiában

Gyakorlat Találjunk olyan 2 változót, amelyek kapcsolata a katasztrófa-elmélettel írható le!

Fogalmazzunk meg hipotéziseket arról, milyen módon értelmezhető kognitív pszichológiai keretben a következő problémák egyike! 1.) Párkapcsolati problémával keres fel egy fiatalember: nem tud tartósan megmaradni egy nő mellett sem 2.) Egy fiatal lánynak problémát okoz alapvető félénksége, ami főleg teljesítményhelyzetekben jelentkezik: pl. nem tud szóban vizsgázni 3.) Egy már 30-as fiatalembernek az okoz problémát, hogy családja összes tagjával rossz a kapcsolata

Kognitív-affektív személyiségrendszer (CAPS) Mischel és Shoda modellje

Mi volt a személyiség- szituáció vita?

Cél: feloldani a személy-szituáció vitát A személyek a különböző helyzetekben „viselkedéses ujjlenyomatot” hagynak maguk után, amelyek a különböző helyzetek közötti viselkedésbeli változások mintázatában figyelhetők meg

A modell alapja A társas információk kognitív-érzelmi feldolgozása Az egyének hozzáférhető kognícióik és érzelmeik mentén jellemezhetők, és azzal, mely szituációk aktiválják ezeket a kogníciókat és érzelmeket.

A személyiségrendszer Funkcionális viszonyok dinamikus hálózata, amely a gondolatok és érzelmek aktivációját irányítja és keretek közé rendezi.

Miscel eredeti személyiségváltozói:  A személy kompetenciái  Kódolási stratégiák és személyes konstrukciók  Elvárások: inger-következmény és viselkedés-következmény elvárások  Szubjektív érték (incentív)  Önszabályozó rendszerek és tervek

Gyakorlat Mischel személyiségváltozóinak segítségével írjuk le az előző feladatul választott személyiséget! 1.) Párkapcsolati problémával keres fel egy fiatalember: nem tud tartósan megmaradni egy nő mellett sem 2.) Egy fiatal lánynak problémát okoz alapvető félénksége, ami főleg teljesítményhelyzetekben jelentkezik: pl. nem tud szóban vizsgázni 3.) Egy már 30-as fiatalembernek az okoz problémát, hogy családja összes tagjával rossz a kapcsolata

Rendszerességek és szabályszerűségek feltárása a személy viselkedésében helyzetről helyzetre Átlagolás (Epstein) De: az átlag lehet azonos, a mintázat más (pl. jótékonykodás)

Stabil személyiség-lenyomatok kimutatása

Mi hozza létre a viselkedéses ujjlenyomatot? Olyan modell kell, amely felismeri, hogy az emberi viselkedések nagy része önmagát generálja, az ember nem pusztán reagál, de rendelkezik egy időben folytonos mentális reprezentációs rendszerrel (célok, tervek, önreguláció, gondolkodás stb…) Hideg és forró kogníció Viszonylag stabil kognitív-affektív rendszerek

Kognitív-affektív személyiségrendszer

A CAPS illusztrációja Bill két különböző helyzetben: A helyzet: a repülőn szomszédos ülésen utazó férfi bajsza Bill-t joviális nagybátyjára emlékezteti B helyzet: a repülőn szomszédos ülésen utazó férfi copfja Bill-t hippi apjára emlékezteti

Számítógépes szimulációval létrehozott hipotetikus terepvizsgálat A kognitív-affektív egységek típusai:  Kódolás  Elvárások és hiedelmek  Affektusok  Célok és értékek  Kompetenciák és önszabályozási tervek

Alkalmazás feltételezett személyekre

Milyen típusú embereket generál a CAPS rendszer? Egyedi és tartós variabilitás-profilokat hoz létre, amelyek személy-helyzet interakciókban mutatkoznak meg (Ha x, akkor…, ha y, akkor…) A rendszer vonás-szerű tulajdonságokat is generál

A CAPS előnye Úgy veszi figyelembe a helyzetet, hogy közben nem fosztja meg az egyént attól, hogy saját cselekvései forrása legyen  Célorientált kogníciók és affektusok aktiválódása irányítja a helyzetek kódolását  A rendszer nem-lineáris, ezért kisebb kezdeti különbségekből is nagyobb kimeneti különbségek származhatnak  Diádikus és nagyobb interperszonális rendszerekben az egyik személy viselkedése a másik szituációs ingere és fordítva