ISO 9001:2009 SZABVÁNYNAK MEGFELELŐ MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER 1 Minőségügy alapjai 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Advertisements

A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Egészségügyi Menedzserképző Központ
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Öröklési szerződés és Köteles rész
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Teljesítményértékelési rendszer
SZÁMVITEL.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Szervezetfejlesztés II. előadás
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Oktató: Dr. Csutorás Csaba Főiskolai tanár
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Posteinerné Toldi Márta
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

ISO 9001:2009 SZABVÁNYNAK MEGFELELŐ MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER 1 Minőségügy alapjai 2.

ISO 9000 –ES SZABVÁNYCSALÁD  ISO 9000:2005- Alapok és szótár (alapelvek, szakkifejezések)  ISO 9001: Minőségirányítási rendszerek. Követelmények.  ISO 9004: Útmutató a működés fejlesztéséhez 2

ISO 9001:2009 ALAPELVEI  Folyamatszemléletű megközelítés  Vevőközpontúság  Vezetés  Munkatársak bevonása  Rendszerszemlélet az irányításban  Folyamatos javítás  Tényeken alapuló döntéshozatal  Kölcsönösen előnyös beszállítói kapcsolat 3

ÁLTALÁNOS KÖVETELMÉNYEK: „A szervezetnek dokumentálnia kell, be kell vezetnie és fenn kell tartania egy minőségirányítási rendszert, valamint folyamatosan fejlesztenie kell annak eredményességét.” 4

ISO 9001:2009 SZABVÁNY FELÉPÍTÉSE ELŐSZÓ 0. BEVEZETÉS 1. ALKALMAZÁSI TERÜLET 2. RENDELKEZŐ HIVATKOZÁS 3. SZAKKIFEJEZÉSEK ÉS MEGHATÁROZÁSOK 4. MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER 5. A VEZETŐSÉG FELELŐSÉGI KÖRE 6. GAZDÁLKODÁS AZ ERŐFORRÁSOKKAL 7. A TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS 5

MSZ EN ISO 9001:2009 MIR SZABVÁNY\ELŐSZÓ „E nemzeti szabványt a Magyar Szabványügyi Testület a nemzeti szabványosításról szóló évi XXVIII. törvény alapján teszi közzé. A szabvány alkalmazása e törvény alapján önkéntes, kivéve, ha jogszabály kötelezően alkalmazandónak nyilvánítja.” „Ez a nemzeti szabvány teljesen megegyezik az EN ISO 9001:2008 európai szabvánnyal és a CEN – rue de Stassart 36, B-1050 Bruxelles, Belgium – engedélyével kerül kiadásra.” 6

0 BEVEZETÉS\0.2 FOLYAMATSZEMLÉLETŰ MEGKÖZELÍTÉS Bármely tevékenység, amely erőforrásokat használ, és amelyet úgy irányítanak, hogy bemeneteket kimenetekké alakítson át, folyamatnak tekinthető. Ahhoz, hogy a szervezet eredményesen és hatékonyan tudjon működni, meg kell határoznia és irányítania kell számos, egymással összefüggő folyamatot. Az egyik folyamat kimenete gyakran egyben a következő folyamat közvetlen bemenetét is jelenti. Minden folyamat esetében alkalmazni lehet a PDCA ciklust. 7

DO A fejlesztési terv végrehajtása CHECK Az eredmények ellenőrzése és értékelése ACT Szükséges lépések az elégtelen eredmények kezeléséhez PLAN Egy fejlesztési terv összeállítása 0 BEVEZETÉS\0.2 FOLYAMATSZEMLÉLETŰ MEGKÖZELÍTÉS 8

PDCA CIKLUS  Plan (tervezés): azoknak a céloknak és folyamatoknak a megállapítása, amelyek a vevői követelményeknek és a szervezet politikájának megfelelő eredmények eléréséhez szükségesek;  Do (végrehajtás): a folyamatok bevezetése;  Check (ellenőrzés): a folyamatok és a termékek figyelemmel kísérése és összehasonlítása a politikával, a célokkal és a termékre vonatkozó követelményekkel, valamint az eredmények bemutatása;  Act (intézkedés): intézkedések megtétele a folyamat működésének folyamatos fejlesztésére. 9

MIR FOLYAMATOS FEJLESZTÉSE 10

1. ALKALMAZÁSI TERÜLET Ennek a nemzetközi szabványnak minden követelménye általános, azzal a céllal, hogy minden szervezetre alkalmazható legyen, azok típusától, méretétől és az általuk szolgáltatott terméktől függetlenül. Ha ennek a nemzetközi szabványnak valamely követelménye(i) nem alkalmazható(k) a szervezet jellege, terméke miatt, akkor meg lehet fontolni annak (azoknak a) kizárását. Ha kizárásokat hajtanak végre, ott ennek a nemzetközi szabványnak való megfelelőség csak akkor fogadható el, ha ezek a kizárások a 7. fejezet követelményeire korlátozódnak, és ezek a kizárások nincsenek hatással a szervezetnek arra a képességére vagy felelősségére, hogy a vevői, valamint az alkalmazandó kötelező és szabályozó követelményeknek megfelelő terméket szolgáltasson. 11

2. RENDELKEZŐ HIVATKOZÁSOK A következő hivatkozott dokumentumok nélkülözhetetlenek ennek a szabványnak az alkalmazásához. - ISO 9000:2005, Minőségirányítási rendszerek - Alapok és szótár. 12

3. SZAKKIFEJEZÉSEK ÉS MEGHATÁROZÁSUK  E nemzetközi szabvány alkalmazásakor az ISO 9000-ben szereplő szakkifejezések és meghatározások érvényesek.  Mindenhol, ahol a „termék” kifejezés előfordul ennek a nemzetközi szabványnak a szövegében, ez egyben „szolgáltatás”-t is jelenthet. 13

4. MIR KIÉPÍTÉSE ÉS MŰKÖDTETÉSE ELLENŐRZÉS, FEJLESZTÉS MEGVALÓSÍTÁS, MŰKÖDTETÉS, TANÚSÍTÁS KÉPZÉS DOKUMENTÁCIÓS RENDSZER KIALAKÍTÁSA FOLYAMATOK MEGHATÁROZÁSA HELYZETFELMÉRÉS VEZETŐSÉG ELKÖTELEZETTSÉGE 14

4.2 DOKUMENTÁCIÓS RENDSZER MINŐSÉGPOLITIKA MINŐSÉGCÉLOK MIR KÉZIKÖNYV MIR ELJÁRÁSOK, MUNKAKÖRI LEÍRÁSOK, MUNKAUTASÍTÁSOK, FORMANYOMTATVÁNYOK, BIZONYLATOK 15

4.2.2 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI KÉZIKÖNYV A szervezetnek minőségirányítási kézikönyvet kell készítenie és fenntartania, amely tartalmazza:  a rendszer alkalmazási területét, indokolja a kizárásokat,  meghivatkozza a dokumentált eljárásokat és  leírja a folyamatok közötti kölcsönhatásokat. 16

4.2.3 DOKUMENTUMOK KEZELÉSE Dokumentált eljárást kell készíteni, mely meghatározza:  kiadás előtti jóváhagyását  átvizsgálását frissítését, majd az ismételt jóváhagyás  azonosíthatóságát (verziószám)  rendelkezésre állását  érvénytelenítési folyamatát. 17

4.2.4 FELJEGYZÉSEK KEZELÉSE A szervezetnek dokumentált eljárást kell kialakítania a feljegyzések  azonosításának,  tárolásának,  megóvásának,  előkeresésének,  megőrzésének és  selejtezésének szabályozására. 18

5. VEZETŐSÉG FELELŐSSÉGI KÖRE 5.1 VEZETŐSÉ ELKÖTELEZETTSÉGE A felső vezetőségnek bizonyítania kell elkötelezettségét a minőségirányítási rendszer létrehozása, bevezetése és eredményességének folyamatos fejlesztése iránt azáltal, hogy:  a vevői, valamint a törvényi és a szabályozó követelmények teljesítése fontosságát közzéteszi a szervezeten belül,  meghatározza a minőségpolitikát,  gondoskodik arról, hogy a minőségcélok meg legyenek határozva,  vezetőségi átvizsgálásokat végez, valamint  gondoskodik az erőforrásokról. 19

5.2 VEVŐKÖZPONTÚSÁG „A felső vezetésnek gondoskodnia kell arról, hogy a vevői követelményeket meghatározzák és kielégítsék a vevő megelégedettségének fokozása céljából.” 20

5.3 MINŐSÉGPOLITIKA „ELKÖTELEZETTSÉG KINYILVÁNÍTÁSA”  folyamatos fejlesztésre  vevői elégedettség növelésére  munkatársak képzésére  gazdasági hatékonyság növelésére 21

5.4 TERVEZÉS Minőségcélok: A felső vezetésnek gondoskodnia kell arról, hogy a minőségcélokat kitűzzék és lebontsák a szervezet minden érintett funkciója és szintje számára. A minőségcéloknak mérhetőknek kell lenniük, és összhangban kell lenniük a minőségpolitikával. A minőségirányítási rendszer tervezése: A szervezetnek kötelessége meghatározni a minőségcélok elérése érdekében magának a minőségirányítási rendszernek a tervezését. A MIR működőképességét biztosítani kell a fejlesztés ideje alatt. 22

5.5 FELELŐSSÉGI KÖR, HATÁSKÖR ÉS KOMMUNIKÁCIÓ Felelősségi körök és hatáskörök A felső vezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy a felelősségi köröket és hatásköröket meghatározzák és közzétegyék a szervezeten belül. A vezetőség képviselője Ki kell jelölni a vezetőség egy tagját, olyan felelősséggel és hatáskörrel kell rendelkeznie, hogy gondoskodni tudjon a minőségirányítási rendszer számára szükséges folyamatok létrehozásáról, bevezetéséről és fenntartásáról. 23

5.5 FELELŐSSÉGI KÖR, HATÁSKÖR ÉS KOMMUNIKÁCIÓ Belső kommunikáció „A szervezetnek megfelelő kommunikációs folyamatokat kell kialakítani és működtetni a minőségirányítási rendszer eredményessége tárgyában.” 24

5.6 VEZETŐSÉGI ÁTVIZSGÁLÁS A vezetőségnek időközönként felül kell vizsgálnia a minőségirányítási rendszer működését, hogy ezzel is biztosítsa a rendszer hatékony működését. A szabvány rögzíti a vezetőségi átvizsgálás bemenő és kimenő adatait. 25

5.6 VEZETŐSÉGI ÁTVIZSGÁLÁS BEMENŐ ADATOK A vezetőségi átvizsgálás bemenő adatainak információt kell tartalmazniuk: a)a felülvizsgálatok eredményeiről(audit jelentések), b)a vevői visszajelzésekről, c)a folyamatok működéséről és a termék megfelelőségéről, d)a megelőző és helyesbítő tevékenységek helyzetéről, e)a korábbi vezetőségi átvizsgálásokat követő intézkedésekről, f)a változásokról, amelyek hatással lehetnek a minőségirányítási rendszerre, valamint g)a fejlesztésre vonatkozó javaslatokról. 26

5.6 VEZETŐSÉGI ÁTVIZSGÁLÁS KIMENŐ ADATOK A vezetőségi átvizsgálás kimenő adatainak tartalmazniuk kell a döntéseket és intézkedéseket: a)a minőségirányítási rendszer és folyamatai eredményességének fejlesztésére, b)a terméknek a vevői követelményekkel összefüggő fejlesztésére, valamint c)az erőforrás szükségletekre. 27

6 GAZDÁLKODÁS AZ ERŐFORRÁSOKKAL Gondoskodás az erőforrásokról A szervezetnek meg kell határoznia és biztosítania kell azokat az erőforrásokat, amelyek szükségesek a minőségirányítási rendszer hatékony működéséhez, valamint a vevő megelégedettségének fokozásához.  Emberi erőforrások (képzés, tudatosítás, feljegyzések)  Infrastruktúra (épület, munkaterület, eszközök, hardver, szoftver, információs rendszer)  Munkakörnyezet ( zaj, hőmérséklet, pára, világítás) 28

(„meg kell határozni”)  a termékre vonatkozó minőségcélokat és követelményeket,  a folyamatok és dokumentumok kialakításának szükségességét  igazolási, jóváhagyási, figyelemmel kísérési, mérési, ellenőrzési és vizsgálati tevékenységeket  a termék elfogadásának kritériumait,  azokat a feljegyzéseket, amelyek szükségesek annak bizonyítására, hogy az előállítás folyamatai és az ezek eredményeként létrejött termék kielégíti a követelményeket 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.1 A TERMÉK-ELŐÁLLÍTÁS MEGTERVEZÉSE 29

A termékre vonatkozó követelmények meghatározása/átvizsgálása  vevő által előírt követelmények  a szándék szerinti felhasználáshoz kapcsolódó követelmények Kapcsolattartás a vevőkkel  a termékre vonatkozó információk (tájékoztatás)  ajánlatkérések, szerződések vagy megrendelések kezelése, (beleértve a módosításokat)  vevői visszajelzések (beleértve a vevői panaszokat) 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.2 VEVŐKKEL KAPCSOLATOS FOLYAMATOK 30

7.3.1 A tervezés és fejlesztés megtervezése A szervezetnek meg kell terveznie és szabályoznia kell a termék tervezését és fejlesztését. Meg kell határozni:  a tervezés és fejlesztés szakaszait  azokat az átvizsgálási, igazolási és jóváhagyási tevékenységeket, amelyek az egyes tervezési és fejlesztési szakaszokban alkalmazandók  a tervezésért és fejlesztésért viselt felelősségi köröket és hatásköröket 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.3 TERVEZÉS ÉS FEJLESZTÉS 31

7.3.2 A tervezés és fejlesztés bemenő adatai A szervezetnek meg kell határozni a termék követelményeivel kapcsolatos bemenő adatokat. Kiinduló információk:  a funkcionális és a működési követelmények,  az alkalmazandó jogszabályi és szabályozó követelmények,  a korábbi hasonló tervezésekből származó információk 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.3 TERVEZÉS ÉS FEJLESZTÉS 32

7.3.3 A tervezés és fejlesztés kimenő adatai  teljesíteniük kell a tervezés és fejlesztés kiinduló követelményeit,  megfelelő információt kell szolgáltatniuk a beszerzéshez, a termék-előállításhoz és a szolgáltatás nyújtásához,  tartalmazniuk kell a termék elfogadási kritériumait, vagy hivatkozniuk kell ezekre, valamint  meg kell határozniuk a terméknek azokat a jellemzőit, amelyek a termék biztonságos és megfelelő használata szempontjából lényegesek. 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.3 TERVEZÉS ÉS FEJLESZTÉS 33

7.3.4 A tervezés és fejlesztés átvizsgálása  kiértékeljék a tervezés és fejlesztés eredményeinek a követelmények kielégítésére vonatkozó képességét, valamint  feltárják a problémákat és javaslatot tegyenek a szükséges intézkedésekre. 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.3 TERVEZÉS ÉS FEJLESZTÉS 34

7.3.5 A tervezés és fejlesztés igazolása (verifikálás) „Igazolást (verifikálást) kell végrehajtani a tervezett intézkedéseknek megfelelően (lásd a szakaszt), hogy meggyőződjenek arról, hogy a tervezés és fejlesztés kimenő adatai teljesítik a tervezés és fejlesztés bemenő adatainak követelményeit.” Az igazolás (verifikálás) eredményeiről és a szükséges intézkedésekről feljegyzéseket kell megőrizni (lásd a szakaszt). 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.3 TERVEZÉS ÉS FEJLESZTÉS 35

7.3.6 A tervezés és fejlesztés jóváhagyása (validálása) „ A tervezés és fejlesztés jóváhagyását a tervezett intézkedéseknek megfelelően kell végrehajtani (lásd a szakaszt), hogy biztosítsák: létrehozott termék képes kielégíteni a meghatározott alkalmazás vagy a szándék szerinti felhasználás követelményeit, ha ezek ismertek. Ahol csak lehetséges, a jóváhagyást (validálás) be kell fejezni a termék kiszállítása vagy alkalmazásba vétele előtt. A jóváhagyás (validálás) eredményeiről és a szükséges intézkedésekről feljegyzéseket kell megőrizni (lásd a szakaszt).” 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.3 TERVEZÉS ÉS FEJLESZTÉS 36

7.3.7 A tervezési és fejlesztési változások kezelése A tervezésben és fejlesztésben eszközölt változásokat dokumentálni kell, a változásokat át kell vizsgálni és bevezetés előtt kötelező jóváhagyni. 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.3 TERVEZÉS ÉS FEJLESZTÉS 37

7.4.1 A beszerzés folyamata A szervezetnek gondoskodnia kell arról, hogy a beszerzett termékek és szolgáltatások megfeleljenek az előírt beszerzési követelményeknek Beszerzési információ A beszerzési információnak tartalmaznia kell a beszerzendő termékeket, valamint a jóváhagyási követelményeket A beszerzett termék igazolása (verifikálása) A szervezetnek olyan ellenőrzéseket kell végeznie, amely ahhoz szükséges, hogy a beszerzett termék megfeleljen az előírt követelményeknek. 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.4 BESZERZÉS 38

7.5.1 A termék-előállítás és a szolgáltatás végrehajtásának szabályozása  a termék jellemzőit leíró információk rendelkezésre állását,  munkautasítások rendelkezésre állását, ha szükségesek,  megfelelő berendezések használatát,  megfigyelő és mérőberendezések rendelkezésre állását és használatát,  figyelemmel kísérés és mérés végrehajtását, valamint  a termék kibocsátási, kiszállítási és a kiszállítás utáni tevékenységek végrehajtását. 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.5 TERMÉK-ELŐÁLLÍTÁS ÉS SZOLGÁLTATÁS VÉGREHAJTÁSA 39

7.5.2 A termék-előállítás és a szolgáltatás végrehajtási folyamatának jóváhagyása (validálása) A szervezetnek jóvá kell hagynia (validálnia kell) mindazokat a termék-előállítási és szolgáltatás végrehajtási folyamatokat, amelyeknek a kimenete nem igazolható verifikálható. 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.5 TERMÉK-ELŐÁLLÍTÁS ÉS SZOLGÁLTATÁS VÉGREHAJTÁSA 40

7.5.3 Azonosítás és nyomon követhetőség  Ahol helyénvaló, a szervezetnek azonosítania kell a terméket megfelelő eszközök segítségével végig a termék- előállítás során.  Ahol a nyomon követhetőség követelmény, ott a szervezetnek ellenőrzése alatt kell tartania a termék egyedi azonosítását, és feljegyzéseket kell megőriznie (lásd a szakaszt). 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.5 TERMÉK-ELŐÁLLÍTÁS ÉS SZOLGÁLTATÁS VÉGREHAJTÁSA 41

7.5.4 A vevő tulajdona A szervezetnek gondosan kell kezelnie a vevő tulajdonát, ameddig az a szervezet ellenőrzése alatt áll(azonosítania kell, meg kell védenie a vevőnek használatra vagy a termékbe történő beépítésre átadott tulajdonát) A termék megóvása  belső feldolgozás során  csomagolás közben  tárolás során  kiszállítás során 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.5 TERMÉK-ELŐÁLLÍTÁS ÉS SZOLGÁLTATÁS VÉGREHAJTÁSA 42

A szervezetnek meg kell határoznia, hogy milyen figyelemmel kíséréseket és méréseket kell végezni, és milyen megfigyelő- és mérőeszközökre van szükség annak igazolásához, hogy a termék megfelel a meghatározott követelményeknek. (a mérőberendezéseket)  meghatározott időközönként kalibrálni vagy hitelesíteni kell  mérési etalonokhoz (nemzetközi vagy nemzeti mérési etalonok)  azonosítani kell  meg kell óvni a sérüléstől és állaguk romlástól a kezelés, a karbantartás és a tárolás során 7. TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA 7.6 A MEGFIGYELŐ ÉS MÉRŐBERENDEZÉSEK KEZELÉSE 43

A szervezetnek meg kell terveznie és be kell vezetnie azokat a mérési folyamatokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy bizonyítani tudja a termék megfelelőségét, a minőségirányítási rendszer eredményességét fejleszteni tudja. 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS 8.1 ÁLTALÁNOS RÉSZ 44

8.2.1 Vevői elégedettség A szervezetnek mérnie kell a vevői megelégedettséget és az eredményeknek megfelelően intézkedéseket kell bevezetnie Belső felülvizsgálat (audit) A szervezetnek tervezett időközönként belső auditot (felülvizsgálatot) kell végezni annak megállapítására, hogy a minőségirányítási rendszer megfelel-e a szabvány követelményeinek, valamint a szervezet által kitűzött követelményeknek. 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS 8.2 FIGYELEMMEL KÍSÉRÉS ÉS MÉRÉS 45

8.2.3 A folyamatok figyelemmel kísérése és mérése A szervezetnek megfelelő módszereket kell kialakítani a minőségirányítási rendszer folyamatainak mérésére, ezeket a méréseket el kell végezni és az elemzések alapján, ha szükséges helyesbítő intézkedéseket kell hozni A termék figyelemmel kísérése és mérése A szervezetnek figyelemmel kell kísérnie és mérnie kell a termék jellemzőit, annak bizonyítására, hogy a termék megfelel az előírt követelményeknek. 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS 8.2 FIGYELEMMEL KÍSÉRÉS ÉS MÉRÉS 46

A szervezetnek gondoskodnia kell a nem megfelelő termék azonosításáról és ellenőrzés alatt tartásáról, hogy megakadályozzák véletlen felhasználását vagy kiszállítását.  intézkedés az észlelt eltérés kiküszöbölésére  ha a nem megfelelő terméket kijavítják, akkor ismételten igazolni (verifikálni) kell, hogy bizonyítsák a követelményeknek való megfelelőséget. 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS 8.3 A NEM MEGFELELŐ TERMÉK KEZELÉSE 47

A szervezetnek megfelelő adatokat kell meghatároznia, összegyűjtenie és elemeznie, hogy bizonyítsa a minőségirányítási rendszer megfelelőségét és eredményességét, és értékelje, hogy hol lehetséges a minőségirányítási rendszer eredményességének folyamatos fejlesztése.  a vevői elégedettségről  a termékre vonatkozó követelményeknek való megfelelőségről  a folyamatok és termékek jellemzőiről és tendenciáiról, beleértve a megelőző tevékenységek lehetőségeit  a szállítókról 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS 8.4 AZ ADATOK ELEMZÉSE 48

8.5.1Folyamatos fejlesztés „A szervezetnek folyamatosan fejlesztenie kell a minőségirányítási rendszer eredményességét a minőségpolitika, a minőségcélok, a felülvizsgálati eredmények, az adatok elemzése, a helyesbítő és megelőző tevékenységek, valamint a vezetőségi átvizsgálások útján.” 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS 8.5 FEJLESZTÉS 49

8.5.1Helyesbítő tevékenység A szervezetnek intézkednie kell az eltérések okainak kiküszöbölésére annak érdekében, hogy megelőzze az ismételt előfordulást.  az eltérések átvizsgálására (beleértve a vevői panaszokat),  az eltérések okainak meghatározására,  az eltérések ismétlődését megakadályozó tevékenység szükségességének kiértékelésére,  a szükséges tevékenység meghatározására és végrehajtására,  az elvégzett helyesbítő tevékenység eredményességének átvizsgálására. 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS 8.5 FEJLESZTÉS 50

8.5.2Megelőző tevékenység A szervezetnek intézkedést kell meghatároznia a lehetséges eltérések okainak kiküszöbölésére annak érdekében, hogy megelőzze az előfordulásukat.  a lehetséges eltérések és okaik meghatározására,  az eltérések előfordulását megelőző tevékenység szükségességének kiértékelésére,  a szükséges tevékenység meghatározására és végrehajtására,  az elvégzett megelőző tevékenység eredményességének átvizsgálására 8. MÉRÉS, ELEMZÉS ÉS FEJLESZTÉS 8.5 FEJLESZTÉS 51

2. ELŐADÁS ÖSSZEFOGLALÁSA  Az ISO 9001:2008-es szabvány felépítése.  A szabványhoz tartozó modell értelmezése.  PDCA ciklus.  Az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő dokumentációs rendszer. 52

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET KÖVETKEZŐ ELŐADÁS CÍME Környezetközpontú irányítási rendszer Következő előadás megértéséhez ajánlott ismeretek kulcsszavai: fenntartható fejlődés, fenntartható fogyasztás, környezetirányítás 53

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET 54