Az Európai Unió gazdasági joga Belső piac szabályozása Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
Az új Ptk. szerkezete, alapelvei
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. Székhelyáthelyezés és határokon átnyúló egyesülés az Európai Unióban A letelepedés szabadságának.
Rugalmasabb, egyszerűbb befektetések márciustól Dr. Bejó Ágnes.
Állampolgársága végképp eltörölve
9. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november TAKEOVER SZABÁLYOZÁS EURÓPÁBAN: EGY TAGÁLLAM, EGY TAGJELÖLT ÉS EGY LEENDŐ.
Mennyiségi korlátozások és azokkal azonos hatású intézkedések 1.
A MOL reakciója az ajánlatra Németh András Rónavári Márton.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedések 2.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Szabálysértési méltányossági kérelem
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A klaszterek jogi szabályozottsága
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Európai Unió 2. A 4 alapszabadság.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Az áfa-törvény jövő évi változásai
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A tagállami árszabályozás keretei az Európai Unió jogában, különös tekintettel a liberalizált piacokra Dr. Nagy Csongor István, LL.M., Ph.D., S.J.D. „Lendület”
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
Munkajogi ismeretek.
SOLVIT A belső piaci informális vitarendezési mechanizmus Miniszterelnöki Hivatal Európai Ügyek Hivatala.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A "KÜLFÖLDIEK", MINT ELLENSÉGEK, ÉS AZ EGYSÉGES BELSŐ PIAC Ziegler Dezső Tamás április
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Az egységes belső piac létrejötte és jellemzői I.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Az Európai Unió gazdasági joga Belső piac szabályozása
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Polgári perjog előadás
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Közbeszerzési Döntőbizottság
A regionális gazdasági integrációk
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

Az Európai Unió gazdasági joga Belső piac szabályozása Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens

Közös piac – négy szabadság Áruk szabad mozgása Személyek szabad mozgása Letelepedés szabadsága és szolgáltatások szabad mozgása Tőke szabad mozgása

Vámok és vámokkal azonos hatású intézkedések tilalma Vám és vámmal azonos hatású intézkedés: a határátlépésre tekintettel fizetendő díj. Irreleváns, hogy a díj diszkriminatív-e. Irreleváns, hogy nincs a termékkel versengő hazai termék.

Mennyiségi korlátozások és azonos hatású intézkedések Mennyiségi korlátozások a vámok mellett a másik fontos külkereskedelmi szabályozási eszköz. A WTO/GATT rendszer tiltja a mennyiségi korlátozásokat, azokat vámokká kellett átalakítani (tarification), így azok világszinten visszaszorultak. A közösségi jogban a jogi teszt két eleme: -mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésről van-e szó? - a közérdek indokolja el az intézkedést?

Mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedés „minden olyan tagállami kereskedelmi szabály, amely közvetve vagy közvetlenül, ténylegesen vagy potenciálisan akadályozhatja a Közösségen belüli kereskedelmet”. [Dassonville ügy] Rendkívül tág fogalom: minden intézkedés, amely negatív hatással lehet a tagállamközi kereskedelemre, mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek minősül, akkor is, ha nem diszkriminatív. Minden műszaki, közegészségügyi, közbiztonsági stb. szabvány ebbe a körbe tartozik, ha az az egyes tagállamokban eltér (ez elvezet a kölcsönös elismerés elvéhez).

Értékesítési módokkal kapcsolatos korlátozások Az értékesítési módokra vonatkozó szabályok nem tekinthetők mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek: „az értékesítés meghatározott formáit korlátozó nemzeti jogszabályok nem minősülnek a tagállamközi kereskedelmet közvetve vagy közvetlenül, ténylegesen vagy potenciálisan akadályozó intézkedésnek feltéve, hogy a szabály a tagállam területén működő minden kereskedőre kiterjed, és mind jogilag, mind ténylegesen ugyanúgy érintik a hazai és a más tagállamból származó termékek értékesítését.” [Keck és Mithouard ügy]

Összesítés: termékkötött és értékesítési módokkal kapcsolatos korlátozások Termékkötött (termékhez kapcsolódó) intézkedések: a tagállami szabály a termékre (tartalmára, összetételére, csomagolására stb.) vonatozik → vonatkozik rá a Dassonville formula. Értékesítési módra vonatkozó intézkedések: csupán azt határozza meg, hogy miként lehet az adott terméket értékesíteni – nem vonatkozik rá a Dassonville formula. A reklámmal kapcsolatos korlátozások speciális helyzetben vannak: az Európai Bíróság gyanakvással szemléli azokat, mivel az a kiindulópontja, hogy az importált termékek esetén a reklámnak nagyobb a jelentősége, mint a belföldi termékek esetén, ez utóbbiakat ugyanis a fogyasztók már ismerik.

Nem mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedés, amelyet kényszerítő körülmények indokolnak „a nemzeti jogszabályok közötti különbözőségekből fakadó Közösségen belüli forgalom korlátozásai annyiban fogadhatóak el, amennyiben e rendelkezések szükségesnek tekinthetőek, különösen a pénzügyi felügyelet hatékonyságával, a közegészség védelmével, a kereskedelmi ügyletek tisztességével és a fogyasztók védelmével kapcsolatos kötelező érvényű követelményeknek való megfelelés szempontjából.” [Cassis de Dijon ügy] Amennyiben ilyen körülmények indokolják az intézkedést, és az nem diszkriminatív (!), az nem tekinthető mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek. Fontos, hogy be kell tartani az arányosság követelményét.

Kivételek a tilalom alól „A 34. és a 35. cikk rendelkezései nem zárják ki a behozatalra, a kivitelre vagy a tranzitárukra vonatkozó olyan tilalmakat vagy korlátozásokat, amelyeket a közerkölcs, a közrend, a közbiztonság, az emberek, az állatok és növények egészségének és életének védelme, a művészi, történelmi vagy régészeti értéket képviselő nemzeti kincsek védelme vagy az ipari és kereskedelmi tulajdon védelme indokol. Ezek a tilalmak és korlátozások azonban nem lehetnek önkényes megkülönböztetés vagy a tagállamok közötti kereskedelem rejtett korlátozásának eszközei.” [EUMSz 36. cikk] Fontos különbség a 36. cikk és a Cassis de Dijon teszt között, hogy az előbbivel diszkriminatív intézkedések is indokolhatók.

Példa: francia likőr A Cassis de Dijon ügyben Németország nem engedélyezte a Cassis de Dijon likőrként történő értékesítését, mivel az nem felelt meg a minimális alkoholtartalommal kapcsolatos német követelményeknek. Németország azzal védekezett, hogy ez nem egy diszkriminatív intézkedés, ezért a közösségi jog nem tiltja. Az Európai Bíróság azonban arra az álláspontra helyezkedett, hogy mivel a német jognak ez a rendelkezése kizárja más tagállamokban jogszerűen termelt áruk bevitelét, illetve behozatalát (vö. kölcsönös elismerés elve), mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek minősül annak ellenére, hogy nem diszkriminatív.

Példa: német sörtisztaság Németország a „sör” elnevezés használatát azokra a termékekre korlátozta, amelyek megfeleltek a tradicionális német követelményeknek. Voltak és vannak olyan országok, ahol a nem a német minta vagy követelmények szerint gyártják a sört. Ezeket a termékeket nem lehetett sörnek nevezni. Az Európai Bíróság megállapította, hogy ugyan a sörtisztasági törvény valóban nem diszkriminatív, mégiscsak korlátozza a külföldről történő behozatalt. Bár a fogyasztóvédelem egy legitim cél, az intézkedés aránytalan.

Példa: „Vegyél Ír Terméket” A Bizottság kontra Írország ügyben az Európai Bíróság lényegében azért marasztalta el Írországot az EUMSZ 34. cikk megsértése miatt, mert az ír fogyasztókat – szervezett keretek mellett – az ír termékek vásárlására buzdította. Egyrészt, bátorította a „Garantáltan Ír” jelzés használatát az Írországban előállított termékek vonatkozásában; ennek a megjelölésnek a használatával kapcsolatban az Ír Terméktanács létrehozott egy speciális rendszert, amely a megjelölést viselő termékekkel kapcsolatos panaszok kivizsgálását volt hivatott ellátni. Másrészt, a kormányzat az Ír Terméktanács révén egy nagy reklám- kampányt szervezett az ír termékek érdekében; ennek keretében az Ír Terméktanács, többek között, olyan kiadványokat tett közzé és terjesztett, amelyek a fogyasztókat arra ösztönözték, hogy kizárólag belföldi termékeket vásároljanak.

Személyek szabad mozgása Címzettek: európai polgárok – tagállamok állampolgárai. Eredetileg a munkavállalókra vonatkozott (gazdasági integráció), napjainkban már minden személyre vonatkozik (európai polgár alapjoga). Egyenlő elbánáshoz való jog.

Jogosultságok Ki- és beutazás joga: automatikus Tartózkodás joga három hónapig Tartózkodás joga három hónapon túl: önfenntartás feltétele. Huzamos tartózkodás joga öt év után

Tartózkodás joga három hónapon túl - feltételek Munkavállalók és önfoglalkoztatók: önfenntartás vélelmezett. Hallgatók: anyagi források + egészségbiztosítás. Playboy-ok: anyagi források + egészségbiztosítás.

Kivételek A tagállamok korlátozhatják az uniós polgárok és családtagjaik szabad mozgáshoz való jogait, amennyiben ezt a közrend, a közbiztonság vagy a közegészségügy indokolja. Azonban ezeknek az indokoknak valósaknak kell lenniük, ténylegesen fenn kell állniuk, ilyenkor is be kell tartani az arányosság követelményét, indokolt határozatot kell hozni, biztosítani kell a jogorvoslathoz való jogot stb.

Letelepedés szabadsága és a szolgáltatások szabad mozgása Letelepedés: állandó jellegű jelenlét egy másik tagállamban – pl. gazdasági társaság alapítása, abban részesedés szerzése, fióktelep alapítása. Szolgáltatás: határon átnyúló szolgáltatás-nyújtás nulla vagy minimális jelenléttel a másik tagállamban.

Példák letelepedés szabadságára A Daily Mail ügyben egy vállalkozás át akarta tenni székhelyét Angliából Hollandiába, azzal a nyilvánvaló céllal, hogy a székhely áthelyezésével (az angol adójogot megkerülve) a holland adójogszabályok hatálya alá kerüljön, és ezzel elkerüljön egy komoly adófizetési kötelezettséget. Az angol jog értelmében adóhatósági hozzájárulásra volt szükség a székhely áthelyezéséhez, amelyet megtagadtak. Az Európai Bíróság azonban azon az állásponton volt, hogy a jogi személyeket a tagállamok hozzák létre, a tagállamok adományozzák a jogi személyiséget, és ők is jogosultak meghatározni a jogi személyiség fennmaradásának és megszűnésének feltételeit.

Példák letelepedés szabadságára A Centros ügyben dán állampolgárok alapítottak egy kft-t Angliában, azonban azzal a bevallott céllal, hogy minden tevékenységüket Dániában végezzék (az angol szabályok kedvezőbbek voltak a számukra). A dán hatóság azonban megtagadta az angol kft. dániai fióktelepének bejegyzését. Az Európai Bíróság kimondta, hogy amennyiben egy tagállamban érvényesen és jogszerűen megalapítottak egy gazdasági társaságot, más tagállamok nem vonhatják kétségbe ennek a társaságnak a létezését és kötelesek elfogadni azt.

Tőke szabad mozgása – aranyrészvény ügyek Többletjogokat állapítanak meg az állam számára (vétójog, vezető tisztségviselők delegálása stb.) Take-over megakadályozására irányulnak, menedzsment védelme. Magyarországi vonatkozása: ÖMV kontra Mol → lex Mol.

Aranyrészvény ügyek (példák) A Volkswagenwerk GmbH privatizációjáról szól 1960-as törvény az alábbi rendelkezéseket tartalmazta: - 20%-ban maximálta a szavazati jogot, - felhatalmazta a német államot és Alsószászország tartományát arra, hogy két-két tagot delegáljon a felügyelőbizottságba, amíg azoknak részesedésük van a társaságban, - előírta, hogy amikor a részvénytársaságokról szóló törvény a közgyűlésen háromnegyedes szótöbbséget ír elő, ott négyötödös többséget kell érteni.

Aranyrészvény ügyek (példák) A Bizottság kontra Belgium ügyben egy királyi rendelet, a hazai ellátás veszélye esetére vétójogot ruházott az illetékes miniszterre az energetikai cégek tevékenységével kapcsolatban, amelyet 21 napon belül gyakorolhatott. Emellett a miniszter két tagot delegálhatott az érintett vállalatok vezetőségébe, amelyek azonban csak tanácskozási joggal rendelkeztek, valamint négy munkanapon belül kezdeményezhették a tagállam energiapolitikájával ellentétes társasági határozatok megsemmisítését. Az Európai Bíróság a fenti szabályokat a közösségi joggal összhangban lévőnek találta, mivel azok célja az energiaellátás minimális szintjének biztosítása volt, valamint határidőt állapítottak meg a vétójog gyakorlására.

ÖMV kontra Mol ÖMV jelezte felvásárlási szándékát a MOL-ra. MOL számos fronton védekezett: versenyjog (nem engedélyezhető a fúzió), saját részvények vásárlása (részvények árának „felverése”) stb. A Mol szavazatelsőbbségi részvényt biztosított a magyar államnak (a megszűnt aranyrészvény helyén); emellett 2007-ben elfogadtak egy törvényt, amelynek értelmében a Magyar Energia Hivatal egy tanácskozási joggal rendelkező igazgatósági, illetve felügyelőbizottsági tagot delegálhatott a stratégiai jelentőségű, energiaellátást biztosító részvénytársaságokba.

ÖMV kontra Mol Emellett a évi CXVI. törvény a közellátás biztonsága szempontjából kiemelkedő jelentőségő vállalkozásokat érintő egyes törvények módosításáról a következő rendelkezéseket tartalmazta: - „nyilvános vételi ajánlat útján történő befolyásszerzés esetén a nyilvános vételi ajánlat mellékletét képező működési tervet az ajánlattevő legfőbb szervének is – az ajánlatnak a PSZÁF-hoz történő benyújtását megelőzően – jóvá kell hagynia.” - „A stratégiai jelentőségő gazdasági társaság igazgatósági és felügyelőbizottsági tagjainak visszahívásáról szóló határozatot a társaság legfőbb szervének háromnegyedes többséggel kell meghoznia, kivéve, ha a stratégiai jelentőségő gazdasági társaság legfőbb szerve a társaság igazgatósági és felügyelőbizottsági tagjait öt évnél hosszabb határozott időre vagy határozatlan időre választotta meg, vagy a társaság alapszabálya másként rendelkezik.”