Enkulturáció, szocializáció, nevelés, individualizáció, művelődés Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szociális kompetencia
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Innovációs képesség és jólét összefüggései
HHR.
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Az egyén társadalmi integrációja
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Enkulturáció, szocializáció, nevelés, individualizáció, művelődés Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens

Enkulturáció Colere: művelni, lakni, gondot viselni, ápolni, megőrizni. Kultúra: az ember által megteremtett mesterséges környezet egésze, amely a társadalom vagy az azon belül élő csoportok életmódjára utal, és elsősorban az általuk követett normákból és a létrehozott anyagi javakból áll.

Kultúra - az ember állásfoglalásai és gondolatai, - erkölcsi normák és egyéb viselkedési minták, - emocionális önkifejezési formák, - szociális, jogi és politikai szervezetek, - gazdasági tevékenységformák, - a technika és alkotásai, - művészetek, tudományok, vallás, önálló társas tevékenységek (játék, sport, ünnepek...) - egyes intézmények összetett szimbólumrendszerei, formai megoldásai, technikái, az ezekkel összefüggő szokások, célok, divatok, tervek, amelyek emberré tesznek.

Enkulturáció A legátfogóbb tanulási folyamat, amelynek során az ember belenő a kultúrába, minden ember számára minden társadalomban elengedhetetlenül szükséges alapképességek elsajátítását jelenti, ami a társadalom által kialakított intézmények és tevékenységformák segítségével, mint nyelv, vallás, technika, művészet, sport, nevelés útján valósul meg. A nevelés a legfontosabb eszköz, hogy egy-egy társadalom kultúráját az egyénben reprodukálja, és azt az egyes generációk közvetítésével továbbörökítse.

Enkulturáció Az enkulturációs folyamat során az újszülött kultúrlénnyé válik, aki rendelkezik az emberre jellemző alapvető tulajdonságokkal (nyelv, értelem, erkölcs, szociokulturális sajátosságok), és amelynek eredményeként alkalmassá válik a kulturális életmód elsajátítására, képessé válik a társadalomba való beilleszkedésre.

Szocializáció Szocializáció: kompatens társadalmi lénnyé válás, folyamat, mely által az egyének olyan tudásra, képességekre és állapotokra tesznek szert, amely alkalmassá teszi őket arra, hogy a különböző csoportoknak és a társadalomnak többé-kevésbé hasznos tagjaivá váljanak.

Mindezeket elsősorban a családban, szüleitől, rokonaitól, ismerőseitől kell elsajátítania, másodsorban pedig azokban az intézményekben (óvoda, iskola, nevelőotthon), amelyeket a társadalom kifejezetten ezzel a céllal hozott létre.

Enkulturáció és szocializáció A szocializáció az enkulturáció részeként, a társadalmi lénnyé válás folyamatát jeleníti meg. Az anyanyelv elsajátítása kultúrlénnyé válást jelent, de van szocializációs aspektusa is, hiszen a nyelvet szociális és erkölcsi normákkal való összefüggésben sajátítja el. A társadalomra jellemző morális nyelvi kód elsajátítása szocializációs folyamat.

Nevelés „Nevelés alatt azokat a cselekvéseket értjük, amelyek által az emberek megkísérlik más emberek lelki diszpozícióinak bonyolult rendszerét valamely tekintetben tartósan javítani, vagy az értékesnek ítélt összetevőket megtartani, ill. a rossznak ítélt diszpozíciók létrejöttét megakadályozni.” (Brezinka 1978 In: Németh A)

Nevelés A nevelés tudatos, tervezett, szervezett, célorientált személyiségformáló tevékenység, amely rendszerint szakszerűen kiképzett nevelők irányításával és általában sajátos intézményi keretek között zajlik.

Nevelés A nevelés olyan célra irányuló, szervezett hatásrendszer, amely egyének és csoportok fejlesztését szolgálja, s amelyben az ember saját tevékenysége által elsajátítja a társadalmilag, történelmileg felhalmozott tapasztalatokat, kibontakoztatja legjobb adottságait, hajlamait. A nevelés a társadalmi lét velejárója, örök kategória. A nevelés a társadalom viszonyai által meghatározott, s e viszonyok változásaival együttjáró specifikus jegyeket hordoz magában, ezért a nevelés történelmi kategória is.

A nevelés fogalmának jellemzői Célirányos jellegű, A másik emberre ható tevékenység, Viszonylag tartós állapotot ér el, Nevelési tartalmakat, értékeket közvetít és teremt, Esetleges, azaz lehet sikeres v. sikertelen, A nevelési folyamatban az emberek a közvetítendő tartalmak által változnak, a tartalmak pedig az emberek által változnak, A nevelés mindig konkrét helyzetben történik, amelyet a környezet és a benne cselekvő emberek befolyásolnak, A nevelő és nevelés címzettjei bármilyen korú emberek lehetnek.

Individualizáció A kultúrlénnyé válás egyén felől értelmezhető komponense, az énné, társadalmi vonatkozások és tevékenységek kontextusában történő önmagunkká válást jelent. Individuális tartalmak kibontakoztatásának a folyamata: ítélőképesség, önkontroll, felelősségtudat, kritikai képesség. Az egyén sokféle életforma-lehetőség, társadalmi – kulturális értékszempont, társadalmi igény és elvárás közül elfogad v. visszautasít. Ebben az értékválasztási folyamatban nyeri el az ember személyes, csak rá jellemző egyediségét, individualitását.

Művelődés Művelődésre csak valamennyire iskolázott ember képes. A nevelésnek van művelődést megalapozó, segítő funkciója. Az ember az egyetlen élőlény, aki tudatosan foglalkozik saját képességeinek megújításával, és továbbfejlesztésével. Ez az értéknövelő aktivitás függ a - rendelkezésre álló időtől, - az önfejlesztő, önértéknövelő szándéktól.

Művelődés A művelődés a viszonylag kifejlett, érett személyiség kötetlen műveltséggyarapító, szabad választáson alapuló, kötetlen önfejlesztő önnevelő, önképző tevékenysége. A művelődés irányát az egyén érdeklődése, mélységét az egyéni képességek fejlettségi foka határozza meg. A művelődésnek nincs kívülről eleve meghatározott célja, tartalma. Eredménye: a műveltség, a világegész szerves és arányos gondolati, esztétikai elsajátítása.