VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSÉIG… KIHÍVÁSOK KERESZTTÜZÉBEN A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Alscher Tamás főov. Hidasi Sándor főov-h. Tóth László ov.
MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Egy dolog állandó, a Változás I. Intenzív jogalkotás Biztonsági filozófia térnyerése Egységes szabályozás Szigorú követelményrendszer (műszaki, biztonsági, intézményi) Bővülő hatáskör (területi, tartalmi, szabályozási, stb.) Kockázatelemzés
MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Egy dolog állandó, a Változás II. Központi felügyelet Biztonsági Hatóságok rendszere (NSA) Biztonsági Hatóságok tevékenységének ellenőrzése (Cross-Audit) Cross Acceptance (jármű engedélyezési egyezmény) ERA regiszterek bevezetése
MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Egy dolog állandó, a Változás III. Vasúti Hatóság feladata A vasúti közlekedés biztonságának kikényszerítése, felügyelete
MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Egy dolog állandó, a Változás III. RendszerszemléletKockázatelemzésPályaJárműEmberVállalkozás Üzemeltetés, fenntartás
MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Kezdeti feltételek I. Az EU csatlakozás előtti helyzet: – szuverén nemzeti vasúttársaságok – önálló hálózati politika – önálló üzleti politika Kölcsönös átjárhatóság biztosítása: – vasúttársaságok által létrehozott és müködtetett szakmai szervezetek (UIC) – két és többoldalú egyezmények (RIV, RIC, OPW, stb.) Vasúti hatóság elsődleges feladata: műszaki engedélyezés
MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Kezdeti feltételek II. Az 1987-től hatályos szabályozás: – Megengedi a határozott idejű használatbavételt. – Eltérő, diszkriminatív szabályozást tartalmaz az egyes infrastruktúra hálózatokra. Országos közforgalmú hálózatokon a mellék és alárendelt vágányokon, a relatívan kisnyílású hidaknál, az alacsony sebességű vonalakon az infrastruktúra üzemeltető engedély nélkül fejleszthet, bonthat. A helyi közforgalmú vasutak üzemeltetői már kevesebb szabadsággal élhetnek. Az iparvágányoknál teljes a hatósági „szigor”. – Élteti a feltételekhez nem kötött „próbaüzem” fogalmát. A fentiekben csak néhány dolgot emeltünk ki azok közül a hazai előírások közül, amelyek az Unió joganyagaival nem egyeznek.
MÁV CFR PKP DB ÖBB BDZ ATOC CD CIE CP RENFE SNCF FS SJ VR ZS Kezdeti feltételek III. Az 1987-es szabályozásban nem volt nagy kockázat: – A hatóság biztonsági funkciója másodlagos volt. A vasút biztonságáért a MÁV (GySEV) szervezete felelt. – A Vasúti Felügyelet munkavállalói a vasút szervezetéből váltak ki, szoros volt és működött a kapcsolati háló, az ügyek informális intézése legalább akkora, helyenként nagyobb súllyal bírt, mint a formális ügyintézés. – A Vasúti Felügyelet dolgozói napra kész ismeretekkel rendelkeztek a vasút műszaki paramétereiről és szabályozásáról.
UNIÓS csatlakozást követően ERA koordinálásával EU vasútjai: – az egységes közlekedési rendszer elválaszthatatlan részei, – a vasúti társaságok az országhatárokon átnyúló személy és áruszállítási szolgáltatók, – a nemzetállamok feladata az EU közlekedési rendszeréhez tartozó infrastruktúra, biztosítása, amelyre a működtetés, karbantartás szereplőit egységes elvek mentén jelöli ki A nemzeti vasúttársaságok tevékenységei fokozatosan liberalizálásra kerülnek, egyenértékűvé válnak a többi piaci alapon működő vállalkozással Kölcsönös átjárhatóság keretrendszere: – az ERA által kidolgozott és a Bizottság által elfogadott egységes európai jogi környezet biztosítása a vasúttársaságok és a vasúti infrastruktúra működtetésére, – egységes, a jármű-pálya kapcsolatra és a jelzési rendszerre vonatkozó műszaki előírások kidolgozása – egységes, minden tagállam által kölcsönösen elfogadandó tanúsítási rendszer bevezetése
Műszaki engedély Átjárhatósági alapfeltétel: Üzembehelyezési (használatbavételi) engedély
Specialitásaink I. Kérdés: Létezik-e ma Magyaroszágon olyan közforgalmú, vagy saját célú vasúti hálózat, amelyre nem vonatkozik: – jelzési és forgalmi utasítás, – nincs pályafelügyeleti/karbantartási utasítása, – nem vonatkozik rá fenntartási/karbantartási mérettűrési előírás?
Specialitásaink II. Válasz: Számottevő közforgalmú vasúti hálózatra nem vonatkoznak forgalmi, karbantartási, mérettűrési előírások utasítások: Ezek a nem MÁV (GySEV) tulajdonú, illetve kezelésű: – saját célú vágányhálózatok, – keskeny nyomtávolságú vasutak.
Specialitásaink III. – Valamennyi EU jogi anyagot ki kell adni hazai jogszabályként, ami jelentős időbeli csúszást jelent és sok esetben tartalmi eltérésekhez vezet. – Az EU vasúti szabályozásai és a hazai építési szabályozás rendszerének összehangolása nem „zökkenőmentes”, jogszabályaink egy része elavult, vagy nem egyértelmű. – Nincsenek bejelentett és kijelölt szervezeteink (egyelőre jogszabály sincs a kijelölésre). Engedélyezési gyakorlatunktól informális elvárás, hogy EU tagállam bejelentett szervezete helyett a műszaki auditálást az NKH munkatársai végezzék. – A használatbavételi engedélyezési gyakorlat nem felel meg az EU előírásainak (próbaüzem, engedélyhez nem kötött folyamatok határozott időre adott engedély).
NKH felügyeleti feladatai Folyamatban lévő beruházások Használatbavétel engedélyezése VASÚTBIZTONSÁ- GI ENGEDÉLY