2008. január31. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról- 5 félév tapasztalatai alapján
2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS alsó tagozat Évf. FELADATTÍPUS szereplőkhelyszín lényegkiemel és szintézis %% Átlag989485
2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS igaz/hami s állítások Mondat-kiegészítés információ- kereséssel időrend megállapítása következtetés tulajdonságok felsorolása %%% Átlag
2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA alsó tagozat Évfolya m FELADATTÍPUS számok válogatása szabályjátékszámfeladatok szöveges feladat %% Átlag888273
2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS számok tulajdonságai alapműveletek matematikai szöveg értelmezése matematikai gondolkodás %% Átlag
Fazekas Iskola Kiskunhalas február január TIOK mérés 5., majd 6. osztályban a hozzáadott érték meghatározására Pirossal jelölve az országos értéket meghaladó iskolai hozzáadott értékek és területek
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Szöveges feladat- és problémamegoldás A B A B A B mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Kombinatív képesség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Rendszerező képesség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Törtek, százalékszámítás mérés átlaga mérés átlaga 15137Hozzáadott érték Induktív gondolkodás mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Deduktív gondolkodás mérés átlaga mérés átlaga 744Hozzáadott érték
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Fogalmazás/helyesírás mérés átlaga mérés átlaga 323Hozzáadott érték Fogalmazás/tartalom mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Fogalmazás/nyelvhelyesség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Íráskészség/mennyiség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Íráskészség/minőség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték
ORSZÁGOS MÉRÉSI EREDMÉNYEK - SZÖVEGÉRTÉS ( hozzáadott érték )
Hozzáadott értékek- országos Kombinatív képesség 16 Törtek, százalékszámítás 15 Induktív gondolkodás 12 Rendszerező képesség 7.5 Szöveges feladat- és problémamegoldás 7 Deduktív gondolkodás 7
országos Fogalmazás/tartalom 10 Íráskészség/mennyiség 9.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség 6 Fogalmazás/helyesírás 3 Íráskészség/minőség 1.5
Hozzáadott értékek- Fazekas a,b átlag Kombinatív képesség 16 Szöveges feladat- és problémamegoldás 11 Rendszerező képesség 11 Induktív gondolkodás 11 Törtek, százalékszámítás 10 Deduktív gondolkodás 4
Fazekas Íráskészség/mennyiség 18 Fogalmazás/tartalom 14 Íráskészség/minőség 5 Fogalmazás/helyesírás 2.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség - 6
Tanulók véleménye Két hét elteltével: „Ági néni, mikor lesznek már normális matek óráink?”
Hogyan érezték magukat ezeken az órákon: Nincs javaslatom, az órák így jók. Szeretek így dolgozni, jobb a hangulat, többet nevetünk, ennek ellenére tanulunk is.
ATTITŰDMÉRÉS 1. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 2. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 3. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 4. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 6. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 7. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 8. kérdés
ATTITŰDMÉRÉS 9. kérdés
Kíváncsiak voltunk, hogyan vélekednek a csoportmunkáról Jobban megismertük egymást. Sok jó dolgot hallottam. Sokat tanultam a társaimtól. Csoportban, nem egyedül kellett kitalálnom a megoldást, hanem a többiek is segítettek. Közös döntéssel jutottunk el a megoldáshoz.
A programcsomagok tartalmára vonatkozóan: Érdekes így tanulni. Együtt dolgoztam a barátaimmal. Játékosak voltak a feladatok. Többször volt szükség arra, hogy az Interneten is kutakodjunk, ennek során sok új dolgot tanultunk. Jobban megismertem a mindennapi életet a feladatok kapcsán.
Bemeneti mérés tapasztalatai Országos átlag5.a5.b Olvasáskészség88%93%92% Szókészlet80%85% 82% Íráskészség / minőség69%74%65% Olvasásképesség64%84% 73% Fogalmazás / nyelvhelyesség62%78% 75% Fogalmazás / helyesírás54%54% 41% Fogalmazás / tartalom52%64%61% Íráskészség / Mennyiség45%37% 37%
Elsajátítási motiváció70%70% 74% Deduktív gondolkodás67%73%71% Szöveges feladat- és problémamegoldás52%52%53% Rendszerező képesség44%61%50% Törtek, százalékszámítás40%22% 19% Kombinatív képesség37%67%50% Induktív gondolkodás20%25% 25%
országos átlag 2.a 2.b Olvasáskészség86%89% 82% Szókészlet64%73% 59% Íráskészség / Mennyiség17%14% 10% Íráskészség / Minőség70%88%71%
6. osztályok, január OrszágosFazekas a) osztály Fazekas b) osztály Érzelmek és hobbi szabályozása Önhatékonyság Önszabályozó stratégiák
Fejlesztendők Tanulói kompetenciák Nevelői kompetenciák Felkészülés a bevezetésre Igazgató feladatai Munkaközösségek feladatai
Tanulói kompetenciák- Új NAT Szövegértés- szövegalkotási-Anyanyelvi Szociális, életviteli és környezeti- Szociális és állampolgári Informatika és médiahasználat-Digitális Matematikai-Matematikai Idegen nyelvi –Idegen nyelvi Életpálya-építési-Kezdeményező képesség és vállalkozás - Hatékony, önálló tanulás - Esztétikai, művészeti és kifejezőképesség - Természettudományos
Részletezve Véleményilvánítás, beszédkészség, írásbeli kifejezőkészség, gyorsolvasás, kommunikáció, szövegalkotás; komplex anyanyelvi fejlesztés Figyelem megosztása, koncentráció, megfigyelő-képesség, lényeg kiemelése, érvelés, képi látás Memória, tudatos emlékezet, fantázia Csoportmunka, egymásra figyelés, empátia, együttműködés, kooperáció; szociális készség
Mozgáskoordináció, nagymozgások, finommotorika, térészlelés, testséma, szerialitás, auditív és vizuális észlelés Rész- egész értelmezés, összefüggések észrevétele, kombinatív készség, önállóság (általában, s az ismeretszerzésben is) Kreativitás, eredetiség, problémamegoldó gondolkodás, döntéshozatal
Matematika Számlálás- számolás Mennyiségi és valószínűségi következtetés Becslés, mérés, mértékváltás Szöveges feladatok megoldása Problémamegoldás Rendszerezés Kombinativitás Induktív és deduktív következtetések
A különbség: Módszertani megújulás- tanulás természetesebb módon történik Tevékenységre épül, tapasztalatokra Képességfejlesztés a központban Életkornak jobban megfelel; differenciál Segíti az eligazodást a mindennapi életben Rejtett tanterv- minták
Veszélyek Módszertani felkészületlenség Íráskép, füzetkép- igényesség! Betűírás, helyesírás Időbeosztás Bevésésre, gyakorlásra lehetőség Éretlen az együttműködésre
Nevelői kompetenciák Vezetői, minőségügyi, módszertani alkalmasságok Tudatosodott a pedagógusokban, hogy melyik készséget melyik feladat fejleszti- ezt a modulértékelések segítették
Felkészülés a bevezetésre Erőforrás-elemzés Igény, elégedettség és eredményesség, hatékonyság ismerete Látogatások TIOK iskolákban, óvodákban- döntés Képzések
Igazgató feladatai Feltételek megteremtése Tájékoztatás Beavatkozás
Vezetői kompetenciák Projektmenedzsment Változások menedzselése Csapatépítés Korszerű vezetés ismerete Szervezet fejlesztése
1-3. és 5-6. évfolyam, 6 osztály, 15 pedagógus Tanulók véleménye Pedagógusok véleménye …szövegértés terület …matematika terület …életpálya …szociális Mérés tapasztalatai Összegzés
Pedagógusok véleménye …szövegértés terület Az írásbeli munkák külalakja a munkafüzetben rendezetlen, több a helyesírási hiba, igénytelenebb a mondatszerkesztés, az elrendezés. Munkatempójuk az apróbb feladatokban gyorsabb. Az összetettebb feladatokban nem jól gazdálkodnak az idővel.
A szövegalkotásban nyelvhelyességgel vagyok elégedetlen. Jó fogalmazásokat írnak. Helyesírásuk, a pontos olvasás és felolvasás szintje elmarad a hagyományos program szerint haladók szintjétől.
…matematika terület Sok jó ötlettel gyarapodtunk, amelyet a továbbiakban is alkalmazni fogunk. Tárgyi tudásuk megfelelő, nem kimagasló. A szövegértési nehézségek sajnos továbbra is fennállnak.
…életpálya Bár felkészültségben nem rosszabbak diákjaink a külhoniaknál, gyengébb önérvényesítéssel szerepelnek. Hiányoznak azok a képességek, melyek a tudásukat felszínre hozná idegen környezetben. Versenyelőnyüket képtelenek érvényesíteni.
Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztése kiemelten fontos.. probléma felismerése és megoldás területén kommunikációs technikák, a kooperativitás fejlesztésében önismeret, önfegyelem, önérvényesítés képességének fejlesztésében életvezetési és gyakorlati ismeretek területén pályaorientáció, munkaerő-piaci ismeretek egészséges életszemlélet és életmód kialakításában, megerősítésében
…szociális Pozitívumok az introvertált gyerekeket is rá tudtuk venni a véleményalkotásra az egymással nem szimpatizáló gyerekek a siker érdekében együtt tudtak dolgozni fejlődött a kritikai érzékük, alkotó- és előadókészségük, önértékelésük
a gyűjtőmunkák során jól használták az Internetet, szívesen keresgéltek a könyvtárban jobban megismerték a család mindennapi életét a sok játék, a változatos tevékenység miatt jobb volt az órák hangulata a gyerekek jobban megismerték egymást, s mi is a gyerekeket
Nehézségek a csoportok beszámolóinál nem figyelnek egymásra a gyenge képességű, kevésbé érdeklődő tanulókat nehéz bevonni a közös munkába, csoportmunka alkalmával többször érvényesül a hangadók véleménye
Hozzáadott érték: Saját be- és kimeneti méréseink alapján 1. évfolyamon – hagyományos oktatásban Olvasásából 18%, Matematikából 6% Többi évfolyamról nincs megbízható adat Úgy tűnik, a kompetencia-fejlesztés matematikából nagyobb sikert hozott Én magyarban több lehetőséget látok!
A hagyományos szervezeti munkaformák pl: munkaközösségek szerepe csökken. A vertikális szervezeti forma helyett eredményesebben működtettünk egy horizontálisan szerveződő, könnyen átjárható, rugalmas felépítésű fejlesztő csoportot.
A siker érdekében sokféle műveltségterületet képviselő kolléga dolgozik együtt. Technika és életvitel, történelem és honismeret, földrajz, biológia, testnevelés, rajz, ének –tanórán kívüli tevékenységek: kirándulás, akadályverseny, osztályfőnöki munka szoros integrációja szükséges.
Kapcsolódó innovációink Tudástérképek (Mind Map) alkalmazásának kidolgozása, fejlesztése, e-tananyagok létrehozása, könyvírás, publikáció Arduino Board módszertani és taneszközfejlesztés, digitális, esztétikai, természettudományos kompetencia együttes fejlesztése
Összegzés Aki részese volt ennek az időszaknak, az tisztában van az új koncepció előnyeivel és hátrányaival, aki nem, annak pedig ki kell próbálnia ahhoz, hogy véleményt alkothasson. Nagyon tetszett az újfajta óraszervezés, a különféle munkaformák alkalmazása, a játékokba rejtett ismeretszerzés, gyakorlás lehetősége, a mindennapi életszituációkhoz kapcsolódó feladatok sokasága.