2008. január31. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról- 5 félév tapasztalatai alapján.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

BAJA október 25. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról egy TIOK Iskolában Nagy Czirok Lászlóné.
Matematika kompetencia
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Kompetencia-konferencia
Angol nyelvi kompetencia
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
Szűts József Általános Iskola
Matematika kompetenciaterület
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Kompetencia alapú képzés  Képességek, kézségek fejlesztése  9.C Közlekedési osztály  9.D Informatikai osztály.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
„C” típusú programcsomag bevezetése
Matematika Kompetenciaterület
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
LKG–HEFOP konferencia, / Kompetensek lettünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról-
Szent László Középiskola Szekszárd
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

2008. január31. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról- 5 félév tapasztalatai alapján

2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS alsó tagozat Évf. FELADATTÍPUS szereplőkhelyszín lényegkiemel és szintézis %% Átlag989485

2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS igaz/hami s állítások Mondat-kiegészítés információ- kereséssel időrend megállapítása következtetés tulajdonságok felsorolása %%% Átlag

2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA alsó tagozat Évfolya m FELADATTÍPUS számok válogatása szabályjátékszámfeladatok szöveges feladat %% Átlag888273

2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS számok tulajdonságai alapműveletek matematikai szöveg értelmezése matematikai gondolkodás %% Átlag

Fazekas Iskola Kiskunhalas február január  TIOK mérés 5., majd 6. osztályban a hozzáadott érték meghatározására  Pirossal jelölve az országos értéket meghaladó iskolai hozzáadott értékek és területek

országos - Fazekas a)- Fazekas b)  Szöveges feladat- és problémamegoldás  A B A B A B  mérés átlaga  mérés átlaga  Hozzáadott érték  Kombinatív képesség  mérés átlaga  mérés átlaga  Hozzáadott érték  Rendszerező képesség  mérés átlaga  mérés átlaga  Hozzáadott érték

országos - Fazekas a)- Fazekas b)  Törtek, százalékszámítás mérés átlaga mérés átlaga 15137Hozzáadott érték  Induktív gondolkodás  mérés átlaga  mérés átlaga  Hozzáadott érték  Deduktív gondolkodás  mérés átlaga  mérés átlaga  744Hozzáadott érték

országos - Fazekas a)- Fazekas b)  Fogalmazás/helyesírás  mérés átlaga  mérés átlaga  323Hozzáadott érték  Fogalmazás/tartalom  mérés átlaga  mérés átlaga  Hozzáadott érték  Fogalmazás/nyelvhelyesség  mérés átlaga  mérés átlaga  Hozzáadott érték

országos - Fazekas a)- Fazekas b)  Íráskészség/mennyiség  mérés átlaga  mérés átlaga  Hozzáadott érték  Íráskészség/minőség  mérés átlaga  mérés átlaga  Hozzáadott érték

ORSZÁGOS MÉRÉSI EREDMÉNYEK - SZÖVEGÉRTÉS ( hozzáadott érték )

Hozzáadott értékek- országos  Kombinatív képesség 16  Törtek, százalékszámítás 15  Induktív gondolkodás 12  Rendszerező képesség 7.5  Szöveges feladat- és problémamegoldás 7  Deduktív gondolkodás 7

országos  Fogalmazás/tartalom 10  Íráskészség/mennyiség 9.5  Fogalmazás/nyelvhelyesség 6  Fogalmazás/helyesírás 3  Íráskészség/minőség 1.5

Hozzáadott értékek- Fazekas a,b átlag  Kombinatív képesség 16  Szöveges feladat- és problémamegoldás 11  Rendszerező képesség 11  Induktív gondolkodás 11  Törtek, százalékszámítás 10  Deduktív gondolkodás 4

Fazekas  Íráskészség/mennyiség 18  Fogalmazás/tartalom 14  Íráskészség/minőség 5  Fogalmazás/helyesírás 2.5  Fogalmazás/nyelvhelyesség - 6

Tanulók véleménye  Két hét elteltével: „Ági néni, mikor lesznek már normális matek óráink?”

Hogyan érezték magukat ezeken az órákon:  Nincs javaslatom, az órák így jók.  Szeretek így dolgozni, jobb a hangulat, többet nevetünk, ennek ellenére tanulunk is.

ATTITŰDMÉRÉS 1. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 2. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 3. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 4. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 6. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 7. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 8. kérdés

ATTITŰDMÉRÉS 9. kérdés

Kíváncsiak voltunk, hogyan vélekednek a csoportmunkáról  Jobban megismertük egymást.  Sok jó dolgot hallottam. Sokat tanultam a társaimtól.  Csoportban, nem egyedül kellett kitalálnom a megoldást, hanem a többiek is segítettek.  Közös döntéssel jutottunk el a megoldáshoz.

A programcsomagok tartalmára vonatkozóan:  Érdekes így tanulni. Együtt dolgoztam a barátaimmal. Játékosak voltak a feladatok.  Többször volt szükség arra, hogy az Interneten is kutakodjunk, ennek során sok új dolgot tanultunk.  Jobban megismertem a mindennapi életet a feladatok kapcsán.

Bemeneti mérés tapasztalatai  Országos átlag5.a5.b  Olvasáskészség88%93%92%  Szókészlet80%85% 82%  Íráskészség / minőség69%74%65%  Olvasásképesség64%84% 73%  Fogalmazás / nyelvhelyesség62%78% 75%  Fogalmazás / helyesírás54%54% 41%  Fogalmazás / tartalom52%64%61%  Íráskészség / Mennyiség45%37% 37%

 Elsajátítási motiváció70%70% 74%  Deduktív gondolkodás67%73%71%  Szöveges feladat- és problémamegoldás52%52%53%  Rendszerező képesség44%61%50%  Törtek, százalékszámítás40%22% 19%  Kombinatív képesség37%67%50%  Induktív gondolkodás20%25% 25%

 országos átlag 2.a 2.b  Olvasáskészség86%89% 82%  Szókészlet64%73% 59%  Íráskészség / Mennyiség17%14% 10%  Íráskészség /  Minőség70%88%71%

6. osztályok, január  OrszágosFazekas a) osztály Fazekas b) osztály  Érzelmek és hobbi szabályozása   Önhatékonyság   Önszabályozó stratégiák 

Fejlesztendők  Tanulói kompetenciák  Nevelői kompetenciák  Felkészülés a bevezetésre  Igazgató feladatai  Munkaközösségek feladatai

Tanulói kompetenciák- Új NAT  Szövegértés- szövegalkotási-Anyanyelvi  Szociális, életviteli és környezeti- Szociális és állampolgári  Informatika és médiahasználat-Digitális  Matematikai-Matematikai  Idegen nyelvi –Idegen nyelvi  Életpálya-építési-Kezdeményező képesség és vállalkozás  - Hatékony, önálló tanulás  - Esztétikai, művészeti és kifejezőképesség  - Természettudományos

Részletezve  Véleményilvánítás, beszédkészség, írásbeli kifejezőkészség, gyorsolvasás, kommunikáció, szövegalkotás; komplex anyanyelvi fejlesztés  Figyelem megosztása, koncentráció, megfigyelő-képesség, lényeg kiemelése, érvelés, képi látás  Memória, tudatos emlékezet, fantázia  Csoportmunka, egymásra figyelés, empátia, együttműködés, kooperáció; szociális készség

 Mozgáskoordináció, nagymozgások, finommotorika, térészlelés, testséma, szerialitás, auditív és vizuális észlelés  Rész- egész értelmezés, összefüggések észrevétele, kombinatív készség, önállóság (általában, s az ismeretszerzésben is)  Kreativitás, eredetiség, problémamegoldó gondolkodás, döntéshozatal

Matematika  Számlálás- számolás  Mennyiségi és valószínűségi következtetés  Becslés, mérés, mértékváltás  Szöveges feladatok megoldása  Problémamegoldás  Rendszerezés  Kombinativitás  Induktív és deduktív következtetések

A különbség:  Módszertani megújulás- tanulás természetesebb módon történik  Tevékenységre épül, tapasztalatokra  Képességfejlesztés a központban  Életkornak jobban megfelel; differenciál  Segíti az eligazodást a mindennapi életben  Rejtett tanterv- minták

Veszélyek  Módszertani felkészületlenség  Íráskép, füzetkép- igényesség!  Betűírás, helyesírás  Időbeosztás  Bevésésre, gyakorlásra lehetőség  Éretlen az együttműködésre

Nevelői kompetenciák  Vezetői, minőségügyi, módszertani alkalmasságok  Tudatosodott a pedagógusokban, hogy melyik készséget melyik feladat fejleszti- ezt a modulértékelések segítették

Felkészülés a bevezetésre  Erőforrás-elemzés  Igény, elégedettség és eredményesség, hatékonyság ismerete  Látogatások TIOK iskolákban, óvodákban- döntés  Képzések

Igazgató feladatai  Feltételek megteremtése  Tájékoztatás  Beavatkozás

Vezetői kompetenciák  Projektmenedzsment  Változások menedzselése  Csapatépítés  Korszerű vezetés ismerete  Szervezet fejlesztése

1-3. és 5-6. évfolyam, 6 osztály, 15 pedagógus  Tanulók véleménye  Pedagógusok véleménye  …szövegértés terület  …matematika terület  …életpálya  …szociális  Mérés tapasztalatai  Összegzés

Pedagógusok véleménye …szövegértés terület  Az írásbeli munkák külalakja a munkafüzetben rendezetlen, több a helyesírási hiba, igénytelenebb a mondatszerkesztés, az elrendezés.  Munkatempójuk az apróbb feladatokban gyorsabb. Az összetettebb feladatokban nem jól gazdálkodnak az idővel.

 A szövegalkotásban nyelvhelyességgel vagyok elégedetlen.  Jó fogalmazásokat írnak. Helyesírásuk, a pontos olvasás és felolvasás szintje elmarad a hagyományos program szerint haladók szintjétől.

…matematika terület  Sok jó ötlettel gyarapodtunk, amelyet a továbbiakban is alkalmazni fogunk.  Tárgyi tudásuk megfelelő, nem kimagasló.  A szövegértési nehézségek sajnos továbbra is fennállnak.

…életpálya  Bár felkészültségben nem rosszabbak diákjaink a külhoniaknál, gyengébb önérvényesítéssel szerepelnek.  Hiányoznak azok a képességek, melyek a tudásukat felszínre hozná idegen környezetben.  Versenyelőnyüket képtelenek érvényesíteni.

Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztése kiemelten fontos..  probléma felismerése és megoldás területén  kommunikációs technikák, a kooperativitás fejlesztésében  önismeret, önfegyelem, önérvényesítés képességének fejlesztésében  életvezetési és gyakorlati ismeretek területén  pályaorientáció, munkaerő-piaci ismeretek  egészséges életszemlélet és életmód kialakításában, megerősítésében

…szociális  Pozitívumok  az introvertált gyerekeket is rá tudtuk venni a véleményalkotásra  az egymással nem szimpatizáló gyerekek a siker érdekében együtt tudtak dolgozni  fejlődött a kritikai érzékük, alkotó- és előadókészségük, önértékelésük

 a gyűjtőmunkák során jól használták az Internetet, szívesen keresgéltek a könyvtárban  jobban megismerték a család mindennapi életét  a sok játék, a változatos tevékenység miatt jobb volt az órák hangulata  a gyerekek jobban megismerték egymást, s mi is a gyerekeket

 Nehézségek  a csoportok beszámolóinál nem figyelnek egymásra  a gyenge képességű, kevésbé érdeklődő tanulókat nehéz bevonni a közös munkába,  csoportmunka alkalmával többször érvényesül a hangadók véleménye

Hozzáadott érték:  Saját be- és kimeneti méréseink alapján 1. évfolyamon – hagyományos oktatásban Olvasásából 18%, Matematikából 6%  Többi évfolyamról nincs megbízható adat  Úgy tűnik, a kompetencia-fejlesztés matematikából nagyobb sikert hozott  Én magyarban több lehetőséget látok!

 A hagyományos szervezeti munkaformák pl: munkaközösségek szerepe csökken. A vertikális szervezeti forma helyett eredményesebben működtettünk egy horizontálisan szerveződő, könnyen átjárható, rugalmas felépítésű fejlesztő csoportot.

 A siker érdekében sokféle műveltségterületet képviselő kolléga dolgozik együtt.  Technika és életvitel, történelem és honismeret, földrajz, biológia, testnevelés, rajz, ének –tanórán kívüli tevékenységek: kirándulás, akadályverseny, osztályfőnöki munka szoros integrációja szükséges.

Kapcsolódó innovációink Tudástérképek (Mind Map) alkalmazásának kidolgozása, fejlesztése, e-tananyagok létrehozása, könyvírás, publikáció Arduino Board módszertani és taneszközfejlesztés, digitális, esztétikai, természettudományos kompetencia együttes fejlesztése

Összegzés  Aki részese volt ennek az időszaknak, az tisztában van az új koncepció előnyeivel és hátrányaival, aki nem, annak pedig ki kell próbálnia ahhoz, hogy véleményt alkothasson.  Nagyon tetszett az újfajta óraszervezés, a különféle munkaformák alkalmazása, a játékokba rejtett ismeretszerzés, gyakorlás lehetősége, a mindennapi életszituációkhoz kapcsolódó feladatok sokasága.