Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról-

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról-"— Előadás másolata:

1 Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról-
5 félév tapasztalatai alapján HEFOP P / január31.

2 2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS alsó tagozat
Évf. FELADATTÍPUS szereplők helyszín lényegkiemelés szintézis % 2 97 96 80 87 3 100 88 86 4 98 82 Átlag 94 85

3 2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS felső tagozat
Évfolyam FELADATTÍPUS igaz/hamis állítások Mondat-kiegészítés információ- kereséssel időrend megállapítása következtetés tulajdonságok felsorolása % 5 91 80 81 58 6 93 90 64 97 7 55 88 95 92 Átlag 75 86 72 82

4 2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA alsó tagozat
Évfolyam FELADATTÍPUS számok válogatása szabályjáték számfeladatok szöveges feladat % 2 84 80 81 75 3 92 86 69 73 4 87 82 71 Átlag 88

5 2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA felső tagozat
Évfolyam FELADATTÍPUS számok tulajdonságai alapműveletek matematikai szöveg értelmezése matematikai gondolkodás % 5 100 83 46 75 6 92 32 80 76 7 52 62 53 82 Átlag 81 59 60 78

6 Fazekas Iskola Kiskunhalas 2006. február -2007. január
TIOK mérés 5., majd 6. osztályban a hozzáadott érték meghatározására Pirossal jelölve az országos értéket meghaladó iskolai hozzáadott értékek és területek

7 országos - Fazekas a)- Fazekas b)
Szöveges feladat- és problémamegoldás A B A B A B mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Kombinatív képesség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Rendszerező képesség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték

8 országos - Fazekas a)- Fazekas b)
Törtek, százalékszámítás mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Induktív gondolkodás mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Deduktív gondolkodás mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték

9 országos - Fazekas a)- Fazekas b)
Fogalmazás/helyesírás mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Fogalmazás/tartalom mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Fogalmazás/nyelvhelyesség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték

10 országos - Fazekas a)- Fazekas b)
Íráskészség/mennyiség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték Íráskészség/minőség mérés átlaga mérés átlaga Hozzáadott érték

11 ORSZÁGOS MÉRÉSI EREDMÉNYEK - SZÖVEGÉRTÉS (hozzáadott érték)

12 Hozzáadott értékek- országos
Kombinatív képesség 16 Törtek, százalékszámítás 15 Induktív gondolkodás 12 Rendszerező képesség 7.5 Szöveges feladat- és problémamegoldás 7 Deduktív gondolkodás 7

13 országos Fogalmazás/tartalom 10 Íráskészség/mennyiség 9.5
Fogalmazás/nyelvhelyesség 6 Fogalmazás/helyesírás 3 Íráskészség/minőség 1.5

14 Hozzáadott értékek- Fazekas a,b átlag
Kombinatív képesség 16 Szöveges feladat- és problémamegoldás 11 Rendszerező képesség 11 Induktív gondolkodás 11 Törtek, százalékszámítás 10 Deduktív gondolkodás 4

15 Fazekas Íráskészség/mennyiség 18 Fogalmazás/tartalom 14
Íráskészség/minőség Fogalmazás/helyesírás Fogalmazás/nyelvhelyesség - 6

16 Tanulók véleménye Két hét elteltével: „Ági néni, mikor lesznek már normális matek óráink?”

17 Hogyan érezték magukat ezeken az órákon:
Nincs javaslatom, az órák így jók. Szeretek így dolgozni, jobb a hangulat, többet nevetünk, ennek ellenére tanulunk is.

18 ATTITŰDMÉRÉS 1. kérdés

19 ATTITŰDMÉRÉS 2. kérdés

20 ATTITŰDMÉRÉS 3. kérdés

21 ATTITŰDMÉRÉS 4. kérdés

22 ATTITŰDMÉRÉS 6. kérdés

23 ATTITŰDMÉRÉS 7. kérdés

24 ATTITŰDMÉRÉS 8. kérdés

25 ATTITŰDMÉRÉS 9. kérdés

26 Kíváncsiak voltunk, hogyan vélekednek a csoportmunkáról
Jobban megismertük egymást. Sok jó dolgot hallottam. Sokat tanultam a társaimtól. Csoportban, nem egyedül kellett kitalálnom a megoldást, hanem a többiek is segítettek. Közös döntéssel jutottunk el a megoldáshoz.

27 A programcsomagok tartalmára vonatkozóan:
Érdekes így tanulni. Együtt dolgoztam a barátaimmal. Játékosak voltak a feladatok. Többször volt szükség arra, hogy az Interneten is kutakodjunk, ennek során sok új dolgot tanultunk. Jobban megismertem a mindennapi életet a feladatok kapcsán.

28 Bemeneti mérés tapasztalatai- 2006.
Országos átlag 5.a 5.b Olvasáskészség 88% 93% 92% Szókészlet 80% 85% 82% Íráskészség / minőség 69% 74% 65% Olvasásképesség 64% 84% 73% Fogalmazás / nyelvhelyesség62% 78% 75% Fogalmazás / helyesírás 54% 54% 41% Fogalmazás / tartalom 52% 64% 61% Íráskészség / Mennyiség 45% 37% 37%

29 Elsajátítási motiváció 70% 70% 74%
Deduktív gondolkodás 67% 73% 71% Szöveges feladat- és problémamegoldás 52% 52% 53% Rendszerező képesség 44% 61% 50% Törtek, százalékszámítás 40% 22% 19% Kombinatív képesség 37% 67% 50% Induktív gondolkodás 20% 25% 25%

30

31 Olvasáskészség 86% 89% 82% Szókészlet 64% 73% 59% Íráskészség /
országos átlag 2.a 2.b Olvasáskészség 86% 89% 82% Szókészlet 64% 73% 59% Íráskészség / Mennyiség 17% 14% 10% Minőség 70% 88% 71%

32

33 6. osztályok, január Országos Fazekas a) osztály Fazekas b) osztály Érzelmek és hobbi szabályozása Önhatékonyság Önszabályozó stratégiák

34 Fejlesztendők Tanulói kompetenciák Nevelői kompetenciák
Felkészülés a bevezetésre Igazgató feladatai Munkaközösségek feladatai Sulinova Változó tudás- befogadó iskola kiadványa

35 Tanulói kompetenciák- Új NAT
Szövegértés- szövegalkotási-Anyanyelvi Szociális, életviteli és környezeti- Szociális és állampolgári Informatika és médiahasználat-Digitális Matematikai-Matematikai Idegen nyelvi –Idegen nyelvi Életpálya-építési-Kezdeményező képesség és vállalkozás - Hatékony, önálló tanulás - Esztétikai, művészeti és kifejezőképesség - Természettudományos Sulinova Változó tudás- befogadó iskola kiadványa Oldalai Érzelmi intelligencia és szociális kompetencia feladatok 6-8 évesek számára készült tesztfüzet Ezeket találtam kollégáim modulértékeléseiben

36 Részletezve Véleményilvánítás, beszédkészség, írásbeli kifejezőkészség, gyorsolvasás, kommunikáció, szövegalkotás; komplex anyanyelvi fejlesztés Figyelem megosztása, koncentráció, megfigyelő-képesség , lényeg kiemelése, érvelés, képi látás Memória, tudatos emlékezet, fantázia Csoportmunka, egymásra figyelés, empátia, együttműködés, kooperáció; szociális készség Leglátványosabb eredmény a szociális készségekben

37 Mozgáskoordináció, nagymozgások, finommotorika, térészlelés, testséma, szerialitás, auditív és vizuális észlelés Rész- egész értelmezés, összefüggések észrevétele, kombinatív készség, önállóság (általában, s az ismeretszerzésben is) Kreativitás, eredetiség, problémamegoldó gondolkodás, döntéshozatal

38 Matematika Számlálás- számolás
Mennyiségi és valószínűségi következtetés Becslés, mérés, mértékváltás Szöveges feladatok megoldása Problémamegoldás Rendszerezés Kombinativitás Induktív és deduktív következtetések Deklaráltan ezek a fejlesztendő készségek kötődnek leginkább a matematikához Versenyre készítéskor is ezek szerint gondozom a tehetséget

39 A különbség: Módszertani megújulás- tanulás természetesebb módon történik Tevékenységre épül, tapasztalatokra Képességfejlesztés a központban Életkornak jobban megfelel; differenciál Segíti az eligazodást a mindennapi életben Rejtett tanterv- minták Kollégáim ebben látták a hagyományos oktatástól való eltérést

40 Veszélyek Módszertani felkészületlenség Íráskép, füzetkép- igényesség!
Betűírás, helyesírás Időbeosztás Bevésésre, gyakorlásra lehetőség Éretlen az együttműködésre Kollégáim figyelmeztetnek erre

41 Nevelői kompetenciák Vezetői, minőségügyi, módszertani alkalmasságok
Tudatosodott a pedagógusokban, hogy melyik készséget melyik feladat fejleszti- ezt a modulértékelések segítették Könyvünkből átemelni a megváltozott szerepet Balatoni képzésekből ideírni az ajánlott témákat A 3. Diára pedig az Aura középső lapja, jobb felső sarokból a gondolatok A modulértékelések nemcsak a tananyagfejlesztésről szóltak, hanem a pedagóguséról is; sőt… A hiányzó szemléltetőeszközöket pótolni kellett…

42 Felkészülés a bevezetésre
Erőforrás-elemzés Igény, elégedettség és eredményesség, hatékonyság ismerete Látogatások TIOK iskolákban, óvodákban- döntés Képzések Listájuk megtalálható- Internet cím!

43 Igazgató feladatai Feltételek megteremtése Tájékoztatás Beavatkozás
Változásmenedzsment és projektmenedzsment vázlataimba írtak!

44 Vezetői kompetenciák Projektmenedzsment Változások menedzselése
Csapatépítés Korszerű vezetés ismerete Szervezet fejlesztése

45 1-3. és 5-6. évfolyam, 6 osztály, 15 pedagógus
Tanulók véleménye Pedagógusok véleménye …szövegértés terület …matematika terület …életpálya …szociális Mérés tapasztalatai Összegzés

46 Pedagógusok véleménye …szövegértés terület
Az írásbeli munkák külalakja a munkafüzetben rendezetlen, több a helyesírási hiba, igénytelenebb a mondatszerkesztés, az elrendezés. Munkatempójuk az apróbb feladatokban gyorsabb. Az összetettebb feladatokban nem jól gazdálkodnak az idővel.

47 A szövegalkotásban nyelvhelyességgel vagyok elégedetlen.
Jó fogalmazásokat írnak. Helyesírásuk, a pontos olvasás és felolvasás szintje elmarad a hagyományos program szerint haladók szintjétől.

48 …matematika terület Sok jó ötlettel gyarapodtunk, amelyet a továbbiakban is alkalmazni fogunk. Tárgyi tudásuk megfelelő, nem kimagasló. A szövegértési nehézségek sajnos továbbra is fennállnak.

49 …életpálya Bár felkészültségben nem rosszabbak diákjaink a külhoniaknál, gyengébb önérvényesítéssel szerepelnek. Hiányoznak azok a képességek, melyek a tudásukat felszínre hozná idegen környezetben. Versenyelőnyüket képtelenek érvényesíteni.

50 Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztése kiemelten fontos..
probléma felismerése és megoldás területén kommunikációs technikák, a kooperativitás fejlesztésében önismeret, önfegyelem, önérvényesítés képességének fejlesztésében életvezetési és gyakorlati ismeretek területén pályaorientáció, munkaerő-piaci ismeretek egészséges életszemlélet és életmód kialakításában, megerősítésében

51 …szociális Pozitívumok
az introvertált gyerekeket is rá tudtuk venni a véleményalkotásra az egymással nem szimpatizáló gyerekek a siker érdekében együtt tudtak dolgozni fejlődött a kritikai érzékük, alkotó- és előadókészségük, önértékelésük

52 a gyűjtőmunkák során jól használták az Internetet, szívesen keresgéltek a könyvtárban
jobban megismerték a család mindennapi életét a sok játék, a változatos tevékenység miatt jobb volt az órák hangulata a gyerekek jobban megismerték egymást, s mi is a gyerekeket

53 Nehézségek a csoportok beszámolóinál nem figyelnek egymásra a gyenge képességű, kevésbé érdeklődő tanulókat nehéz bevonni a közös munkába, csoportmunka alkalmával többször érvényesül a hangadók véleménye

54 Hozzáadott érték: Saját be- és kimeneti méréseink alapján 1. évfolyamon – hagyományos oktatásban Olvasásából 18%, Matematikából 6% Többi évfolyamról nincs megbízható adat Úgy tűnik, a kompetencia-fejlesztés matematikából nagyobb sikert hozott Én magyarban több lehetőséget látok!

55 A hagyományos szervezeti munkaformák pl: munkaközösségek szerepe csökken. A vertikális szervezeti forma helyett eredményesebben működtettünk egy horizontálisan szerveződő, könnyen átjárható, rugalmas felépítésű fejlesztő csoportot.

56 A siker érdekében sokféle műveltségterületet képviselő kolléga dolgozik együtt.
Technika és életvitel, történelem és honismeret, földrajz, biológia, testnevelés, rajz, ének –tanórán kívüli tevékenységek: kirándulás, akadályverseny, osztályfőnöki munka szoros integrációja szükséges.

57 Kapcsolódó innovációink
Tudástérképek (Mind Map) alkalmazásának kidolgozása, fejlesztése, e-tananyagok létrehozása, könyvírás, publikáció Arduino Board módszertani és taneszközfejlesztés, digitális, esztétikai, természettudományos kompetencia együttes fejlesztése

58 Összegzés Aki részese volt ennek az időszaknak, az tisztában van az új koncepció előnyeivel és hátrányaival, aki nem, annak pedig ki kell próbálnia ahhoz, hogy véleményt alkothasson. Nagyon tetszett az újfajta óraszervezés, a különféle munkaformák alkalmazása, a játékokba rejtett ismeretszerzés, gyakorlás lehetősége, a mindennapi életszituációkhoz kapcsolódó feladatok sokasága.

59


Letölteni ppt "Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról-"

Hasonló előadás


Google Hirdetések