1 Transzferár szabályozás a társasági adó tükrében 2012 Erdeiné Szemán Eszter NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási és Koordinációs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pénzforgalmi elszámolás [2012. évi CXLVI. tv. Áfa tv. XIII/A. fejezet]
Advertisements

HAJDU & MENYHEI ÜGYVÉDI IRODA
Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Készítette: Matukovics Gábor,1 Honlap:
1 Törvényi szabályozás  Az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló évi XXXV. törvény  A közteherviselés rendszerének.
K+F adóalap kedvezmény E-Qualitas Egyesület Badak Béla okl. könyvvizsgáló.
Kapcsolt vállalkozások közti árak a társasági adó törvény tükrében
Kereskedelmi gazdálkodás elemzése
Adózási alapismeretek 4. konzultáció Társasági adó
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Társasági adó bevallás 0928-as, 0929-es bevallás a évi társasági adóról, a különadóról, a hitelintézeti járadékról, valamint az energiaellátók jövedelemadójáról.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Társasági adó és osztalékadó
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Szarvasné Vadászi Csilla
Utazási iroda alapítása
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Kapcsolt vállalkozások közötti elszámoló árak Adókamara Január 26.
Tőkejövedelmek adózása
Budapest, január 26. dr. Kaszó Éva FOE Elnökségi tag
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
GOP /A Mikro- és kisvállalkozások technológia fejlesztése.
2012. évi adótörvény változások. Az adótörvényeket módosító törvények évi CLVI. törvény az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények.
MiFiN Mikrofinanszírozó Zrt. hitelezési termékei
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Informatikát érintő adóváltozások BADAK BÉLA OKL.KÖNYVVIZSGÁLÓ
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Számviteli törvényváltozások évi várható változások (1/4) USA $-ban könyvvezetés, USA $-ban könyvvezetés, ( vállalkozó döntését Számviteli Politikájában.
Horváth Dávid Nemzeti Adó- és Vámhivatal. * Időszakos elszámolású ügyletek teljesítésének időpontja * Levonási jog érvényesítésének módja * Sertéshús.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
Közösségi ügyletek és számlakorrekciók NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság Jogi, Tájékoztatási és Törvényességi Főosztály Tájékoztatási.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
Pénzforgalmi elszámolás az általános forgalmi adóban.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
(Horányi Márton) Lényegi változás nincs, pontosítások, értelmezések.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
CÉGBEJEGYZÉSRE KÖTELEZETT ADÓZÓK BEJELENTKEZÉSE, VÁLTOZÁSBEJELENTÉSE, ADÓREGISZTRÁCIÓS ELJÁRÁS október 30. Ujjady Enikő NAV Heves Megyei Adóigazgatósága.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A társasági adó és az osztalékadó Törvényi háttere: évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalék adóról.(rövidítve:Tao.) A törvény célja:
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Az első házasok kedvezménye
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Általános forgalmi adó törvény 2017.
Az eredmény keletkezése, eredménykimutatás
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
Transzferár-dokumentáció
Közbeszerzési tudnivalók
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Polgári perjog előadás
SZÁMVITEL.
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Dr. Kiss Mariann Tájékoztatási Főosztály
Közbeszerzési Hatóság
Előadás másolata:

1 Transzferár szabályozás a társasági adó tükrében 2012 Erdeiné Szemán Eszter NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási és Koordinációs Osztály október 30.

Kapcsolt vállalkozások fogalma [Tao. tv. 4.§ 23. pont] a)az adózó és az a személy, amelyben az adózó - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával - közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással rendelkezik, b) az adózó és az a személy, amely az adózóban - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával - közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással rendelkezik, c) az adózó és más személy, ha harmadik személy - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával - közvetlenül vagy közvetve mindkettőjükben többségi befolyással rendelkezik azzal, hogy azokat a közeli hozzátartozókat, akik az adózóban és a más személyben többségi befolyással rendelkeznek, harmadik személynek kell tekinteni; d) a külföldi vállalkozó és belföldi telephelye, valamint a külföldi vállalkozó telephelyei, továbbá a külföldi vállalkozó belföldi telephelye és az a személy, amely a külföldi vállalkozóval a fentiekben meghatározott viszonyban áll; e) az adózó és külföldi telephelye, továbbá az adózó külföldi telephelye és az a személy, amely az adózóval a fentiekben meghatározott viszonyban áll.

Definíciók Adózó pl.: gazdasági társaság, ügyvédi iroda, alapítvány…stb. [Tao tv. 4. § 2. pont] Személy a belföldi, külföldi személy és a magánszemély [Tao. tv. 4. § 31/b. pont] Külföldi vállalkozó [Tao. tv. 2. § (4) bek.] Többségi befolyás [Ptk. 685/B. § (1) bek.] A szavazatok birtoklása > 50 %, vagy meghatározó befolyás

Meghatározó befolyás [Ptk. 685/B (2) bek.] A jogi személy vezető tisztségviselőének, felügyelő bizottsága tagjának megválasztására, visszahívására való jogosultság; a s zavazatok egyedüli birtoklása > 50 %, vagy a z említett jogosultságokkal való közvetett befolyás. Közeli hozzátartozók [Ptk § b) pont] A házastárs, a bejegyzett élettárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és neveltgyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő, valamint a testvér. Bejelentési kötelezettség: január 1-től a kapcsolt vállalkozási viszony megszűnését is be kell jelenteni - változásbejelentő lapon - a megszűnést követő 15 napon belül [Art. 23. § (4) bek. b) pont]. Gyakorlati példák

Az adózás előtti eredmény módosítása Adóalap növelés [Tao. tv. 18. § (1) bek. b) pont] Az adózó kapcsolt vállalkozásának 100 Ft/db áron adja el termékét, míg független félnek 200 Ft/db áron értékesíti ugyanazt a terméket, ugyanolyan feltételek mellett. A termék önköltsége 50Ft/db. Mindkét fél 10 db terméket vásárolt az adóévben.

6 Az adózás előtti eredmény módosítása Adóalap csökkentés [Tao. tv. 18. § (1) bek. a) pont] Feltételek: aa) az alkalmazott ellenérték következtében adózás előtti eredménye nagyobb, mint a szokásos piaci ár alkalmazása mellett lett volna, és ab) a vele szerződő kapcsolt vállalkozás belföldi illetőségű adózó, vagy olyan külföldi személy (az ellenőrzött külföldi társaság kivételével), amely az illetősége szerinti állam jogszabályai szerint társasági adónak megfelelő adó alanya, valamint ac) rendelkezik a másik fél által is aláírt okirattal, amely tartalmazza a különbözet összegét.

Az adózás előtti eredmény módosítása Adóalap csökkentés A kapcsolt vállalkozás a piacon Ft-ot érő termékhez jut, azonban csak Ft-ot fizet érte. Ugyanezen termékért egy független vállalkozás Ft-ot fizetett volna (piaci ár).

A szokásos piaci ár meghatározása [Tao. tv. 18. § (2) bek.] a) összehasonlító árak módszere b) viszonteladási árak módszere c) költség és jövedelem módszer d) ügyleti nettó nyereségen alapuló módszer e) nyereségmegosztásos módszer f) egyéb módszer alapján, ha a szokásos piaci ár a fentiek alapján nem határozható meg.

Transzferár nyilvántartási kötelezettség [Tao. tv. 18. § (5) bek.] 22/2009. (X.16.) PM rendelet előírásai alapján a Tao. bevallás benyújtásáig transzferár nyilvántartási kötelezettség terheli az adóév utolsó napján kisvállalkozásnak nem minősülő gazdasági társaságot, egyesülést, európai részvénytársaságot, szövetkezetet, európai szövetkezetet és külföldi vállalkozót (kivéve a közhasznú non-profit gazdasági társaságot, és azt az adózót, amelyben az állam rendelkezik közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással), amennyiben a kapcsolt vállalkozásával kötött szerződés alapján az adóévben teljesítés történt. Kisvállalkozásnak minősül a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvény alapján az a vállalkozás, amelynek: - összes foglalkoztatotti létszáma 50 főnél kevesebb, és - éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 10 millió eurónak megfelelő forintösszeg. (Az átszámításhoz az üzleti év lezárásakor érvényes MNB által megállapított deviza középárfolyamot kell alkalmazni. Újonnan alapított vállalkozás esetén a tárgyévet megelőző év utolsó napján érvényes árfolyamot kell alkalmazni).

Nem terheli nyilvántartási kötelezettség az adózót a magánszeméllyel nem egyéni vállalkozóként kötött szerződése alapján, ha a Tao. 18. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelő kis- és középvállalkozás, a belföldi illetőségű adózó külföldi telephelye és kapcsolt vállalkozása közötti ügylet vonatkozásában, ha a belföldi illetőségű adózó nemzetközi szerződés alapján a társasági adóalapját úgy módosítja, hogy az ne tartalmazza a külföldön adóztatható jövedelmet (az adózó és a külföldi telephelye közötti ügyletre nincs mentesség), azon ellenőrzött ügylettel kapcsolatban, melynek vonatkozásában az Art. 132/B. § szerint - az adózó kérelmére - a szokásos piaci árat az adóhatóság határozatban megállapította, abban az esetben, ha valamely független féltől igénybevett szolgáltatást, vásárolt terméket változatlan formában, felár felszámítása nélkül értékesít tovább kapcsolt vállalkozása részére nem főtevékenység keretében,

Nem terheli továbbá ingyenes pénzeszköz-átadás esetén (követelés elengedésekor, tartozás átvállalásakor a nyilvántartási kötelezettség fennáll), ha a szerződés alapján történő teljesítések értéke (általános forgalmi adó nélkül számított) szokásos piaci áron az 50 millió forintot nem haladja meg a szerződés megkötésétől az adóév utolsó napjáig terjedő időszakban, azzal, hogy az értékhatár megállapításánál – az összevonás tényétől függetlenül – a PM rendelet szerint összevonható szerződésekben szereplő ügyletek értékét együttesen kell figyelembe venni. a tőkepiacról szóló törvény szerinti tőzsdei ügylet, továbbá meghatározott összegben rögzített hatósági ár vagy jogszabályban meghatározott más ár alkalmazása esetében. (Az adózó nem mentesül a nyilvántartási kötelezettség alól bennfentes kereskedelem és tisztességtelen árfolyam- befolyásolás, illetve jogszabály megsértésével alkalmazott ár esetében) január 1-től angol, német, vagy francia nyelvű nyilvántartás esetén mentesül az adózó a nyilvántartás szakfordítása alól [Art. 95. § (2) bek.]

Transzferár nyilvántartás Ellenőrzött ügylet: a Tao. tv. szerinti kapcsolt vállalkozások egymással kötött szerződése, megállapodása alapján megvalósuló ügylet, beleértve a Tao. tv.18. § (6) bekezdésében felsorolt ügyleteket is: amennyiben többségi befolyással rendelkező tag apportálás útján emeli meg valamely társaság jegyzett tőkéjét, vagy tőkeleszállításkor az őt megillető vagyont nem pénzben veszi ki, vizsgálni kell hogy az apport, illetve a kivett vagyon értéke szokásos piaci áron került-e meghatározásra, ha többségi befolyással rendelkező tag a társaság jogutód nélküli megszűnése során részesedik a társaság vagyonából nem pénzbeli eszközök formájában, szintén ki kell igazítani az adózás előtti eredményt a piaci ár és az alkalmazott ár különbségével, Ha a tagot megillető osztalék nem pénzben kerül teljesítésre, szintén vizsgálni kell a kapcsolt vállalkozásokra vonatkozóan, hogy szükséges-e korrekció.

Transzferár nyilvántartás Meghatározott esetekben az adózó saját döntése alapján két, vagy több szerződésről is készíthet nyilvántartást (összevont nyilvántartás), amennyiben : az összevonandó szerződések tárgya azonos és a szerződések teljesítésének minden lényeges feltétele előre rögzített és azonos (vagy ha eltérés van, akkor az nem jelentős) és az összevonás az összehasonlíthatóságot nem veszélyezteti, vagy az összevonandó szerződések egymással szorosan összefüggnek és az összevonás az összehasonlíthatóságot nem veszélyezteti, valamint a nyilvántartás tartalmazza az összevonás indokait.

Transzferár nyilvántartás Önálló nyilvántartás: Tartalmi kellékeit a PM rendelet 4. §-a foglalja magában. Közös nyilvántartás: olyan vállalatcsoport esetében, melynek tagjai az Európai Unió valamely tagállamában rendelkeznek illetőséggel, lehetővé teszi közös nyilvántartás vezetését is. (E döntésről a bevallásban nyilatkozni kell) Két fő részből áll: Fődokumentumból, amely a vállalatcsoport valamennyi, az Európai Unió valamely tagállamában illetőséggel rendelkező tagjára vonatkozó közös, szabványosított információkat tartalmazza, valamint a specifikus nyilvántartás(ok)ból, amely(ek) az adózó és kapcsolt vállalkozása(i) szerződésé(ei)t mutatja be [PM rendelet 5. §]. Alacsony hozzáadott értékű, csoporton belüli szolgáltatások nyilvántartása (A „régi” egyszerűsített nyilvántartáshoz hasonló, adminisztrációs könnyítés)

Alacsony hozzáadott értékű, csoporton belüli szolgáltatások nyilvántartása Feltételei: a szerződés alapján történő teljesítések értéke (általános forgalmi adó nélkül számított) szokásos piaci áron a 150 millió forintot nem haladja meg a vizsgálat tárgyát képező adóévben, és a szerződés alapján a nyilvántartást készítő adózó által nyújtott szolgáltatások teljesítésének értéke (áfa nélkül számítva) nem haladja meg nettó árbevételének 5 százalékát, vagy az általa a szerződés alapján igénybe vett szolgáltatások teljesítésének értéke (szintén áfa nélkül számítva) nem haladja meg az üzemi költségeinek 10 százalékát. Az értékhatárok megállapításánál - az összevonás tényétől függetlenül - a PM rendelet szerint összevonható szerződésekben szereplő ügyletek értékét együttesen kell figyelembe venni, de a különböző jellegű, alacsony hozzáadott értékű szolgáltatások nem tekintendők összevonhatónak.

Alacsony hozzáadott értékű, csoporton belüli szolgáltatás: A Tao. tv. szerinti kapcsolt vállalkozások közötti olyan alacsony kockázattal járó, rutinjellegű szolgáltatások, amelyekre teljesül hogy azokat a csoport egyik tagja a csoport másik, vagy több tagjának, vagy a vállalatcsoport valamennyi tagjának nem főtevékenysége (főszolgáltatása) keretében nyújtja, illetve az igénybevevő fél fő üzleti tevékenységéhez közvetlenül nem kapcsolódik, a nyújtott, illetve igénybe vett szolgáltatás értéke a 6. § (1) bekezdésében meghatározott értékhatárt nem haladja meg, és az igénybevevő számára gazdasági vagy üzleti értékkel bír. A PM rendelet 1. számú melléklete példálózó jelleggel meghatározza, hogy mely szolgáltatások tartoznak ide (Információs-technológiai szolgáltatások, ingatlanügyletek, oktatási tevékenység, adminisztratív szolgáltatások…stb. Az alacsony hozzáadott értékű, csoporton belüli szolgáltatások nyilvántartásának tartalmi kellékeit a PM rendelet 6. §-a foglalja magában. Alacsony

Köszönöm a figyelmet! 17