Felnőttképzők Szövetsége A felnőttképzés várható szabályozása Dr. Lakos István Gárdony, október 16.
Ami ismert és ami várható Szakképzési hozzájárulás évi CLV. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról OKJ 150/2012. (VII. 6.) Korm. rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzék módosításának eljárásrendjéről 27/2012.( VIII. 27.) NGM rendelet a nemzetgazdasági miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeiről 217/2012. (VIII. 9.) Korm. rendelet az állam által elismert szakképesítések szakmai követelménymoduljairól Felnőttképzési törvény
Országos Képzési Jegyzék Az óraszámok Gépi forgácsoló óra 480 óra helyett Pénzügyi-számviteli ügyintéző óra 350 óra helyett Ft (500 Ft/fő/óra) 4 év (4 órával 360 alkalom, 180 hét) KimenetekRégi OKJÚj OKJ Részszakképesítés Szakképesítés Szakképesítés-elágazás432- Szakképesítés-ráépülés Összesen
Javasolt OKJ-forma (MKIK) Szakképesítés azonosító száma Szakképesítések megnevezése Szakmacsoport Szakközépiskolai ágazati besorolás Iskolarendszerű képzési idő (év) Iskolarendszeren kívüli képzési idő (óra) Távoktatás A szakképesítésért felelős minisztérium a évi XLII. tv. alapján Szint Tanulmányi terület Sorszám Szakképesítés köre Szakképesítés megnevezése Részszakképesítés megnevezése Szakképesítés- ráépülés megnevezése 3 Autógyártó 5 3 év1000 óra NGM 4 Bányaipari technikus 572 év1200 óra NGM 3 Bányaművelő óra NGM 3 Hűtő- és légtechnikai rendszerszerelő 5 3 év1000 óra NGM 3 Hűtéstechnikai berendezéskezelő óra NGM 3 Hűtő-, klíma- és hőszivattyú berendezés- szerelő 5 1 év700 óra NGM 3 Központifűtés- és gázhálózat, víz-, csatorna- és közmű- rendszerszerelő 5 3 év1000 óra NGM 3 Gáz- és hőtermelő berendezés-szerelő 5 1 év700 óra NGM 3 Csőhálózatszerelő óra NGM 3 Vízgépészeti és technológiai berendezésszerelő 5 1 év700 óra NGM
Az új OKJ formája /2012. (VII. 6.) Korm. rendelet – 1. melléklet 1. táblázat : szakképesítések, szakképesítés-ráépülések
Az új OKJ formája 2.
A képzés minősége – az… akkreditációs rendszer ellenére, a képző intézmények ellenérdekeltsége miatt – …nem javult. A… képzettség… mögötti tudás nem egyenszilárdságú az iskolai rendszerben megszerzettel. A felnőttképzési rendszer… átláthatatlan, visszaélésekre ad lehetőséget. A támogatott képzések struktúrája és tartalma nem felel meg a gazdaság igényeinek… A szabályozás nem tesz különbséget az állami és az egyéb… képzők között. Helyzetkép…
Differenciált szabályozás… El kell választani a felzárkóztató, a szociális szövetkezetekben megvalósuló munkavégzéshez és a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolt képzéseket a felnőttképzés egészétől. …mert… - résztvevői… képzési szempontból is sajátos célcsoportot alkotnak; - … állami felnőttképzési intézményrendszerben valósulnak meg, központilag meghatározott képzési programok és tananyagok alapján;… - finanszírozásuk… állami forrásokból történik.
Differenciált szabályozás… A felnőttképzési törvény csak azon képzők működését szabályozza, amelyek - államilag elismert végzettségekre felkészítő (OKJ szerinti szakképesítés, illetve nyelvvizsga megszerzésére felkészítő), valamint - állami, uniós forrásból támogatott (továbbiakban: támogatott) képzéseket valósítanak meg (kivéve a külön jogszabályban szabályozott un. „hatósági képzéseket”).
Differenciált szabályozás… E képzéseket szabályozási szempontból négy nagy körre osztjuk: - OKJ szerinti szakképzések…, - támogatott egyéb szakmai képzések…, - államilag elismert nyelvvizsgára felkészítő és támogatott nyelvi képzések…, - egyéb támogatott általános képzések… (a négy képzési kör összefoglalóan: felnőttképzésben szabályozott képzések).
Differenciált szabályozás… A 2. és a 3. képzési körbe tartozó képzések esetében – az OKJ szerinti szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeihez hasonló tartalommal és nyilvánossággal - létrehozzuk a felnőttképzési szakmai…, illetve a felnőttképzési nyelvi programkövetelmények nyilvántartását… A nyilvántartások vezetését…a nyelvi programok esetében a Nemzeti Munkaügyi Hivatal, …illetve a szakmai programok esetében a köztestületként hatósági jogosítványokkal felruházott Magyar Kereskedelmi és Iparkamara… végzi…
Differenciált szabályozás… Megváltoztatjuk a nem kellően differenciált és sok felesleges adminisztrációt igénylő akkreditációs rendszert… Az engedélyt a hatóság adja ki. A hatóság az 1. és a 2. képzési körbe tartozó kérelem esetén – az MKIK programszakértői nyilvántartásában szereplő – szakértőt is kijelölhet, vagy erre az MKIK-t felkérheti. A 3. és 4. képzési körbe tartozó kérelem elbírálásában a hatóság… szakértője vehet részt.
Differenciált szabályozás… Az OM-azonosítóval rendelkező közoktatási intézmény iskolai rendszerben folytatott főtevékenységével összhangban lévő kérelmét nem véleményezi szakértő. A hatóság… – kétévenként legalább egyszer - a helyszínen törvényességi és szakmai szempontból ellenőrzi a… képző tevékenységét. …az ellenőrzést az 1. és… 2… körbe tartozó képzéseket folytató intézmények esetében… MKIK… szakértő bevonásával folytatja le. … az 1. képzési körbe tartozó gyakorlati képzések ellenőrzéséhez… az MKIK közvetlenül jelöli ki képviselőjét.
Akkreditáció… …az akkreditált intézménynek „felelősségbiztosítási szerződéssel”, felnőttképzési biztosítékkal kell rendelkeznie,… Az… akkreditált intézmény… folyamatosan működtet egy, az EU által… kidolgozott referenciakeretnek (EQAVET) megfelelő minőségbiztosítási rendszert. A támogatott képzések legfontosabb indikátorai (…lemorzsolódók, sikeres vizsgát tett személyek száma,…)… Legyen-e „főállású” tanár, „saját” infrastruktúra?
A nyilvántartási rendszer Megszüntetjük a felnőttképzést folytató intézmények jelenlegi nyilvántartási rendszerét. Ezután a… szabályozott… képzésekről kell – az OSAP adatszolgáltatáson túl – részletes információkat szolgáltatni elektronikus formában. A veszteségek: - az átfogó nyilvántartás és statisztika - a felnőttképzési szerződés, - a képzési program, - az előzetes tudásmérés.
Felnőttképzők Szövetsége Köszönöm megtisztelő figyelmüket!