Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara."— Előadás másolata:

1 Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

2 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara2

3 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara3

4 Tömegessé váló felsőoktatás – tartós kapacitás felesleg 20 év alatt négyszeresére növekedett hallgatói létszám 20 év alatt négyszeresére növekedett hallgatói létszám Minden második pályakezdő diplomás Minden második pályakezdő diplomás Az általános iskolába és a felsőoktatásba belépők száma szinte azonos Az általános iskolába és a felsőoktatásba belépők száma szinte azonos Jelentős létszámcsökkenés várható Jelentős létszámcsökkenés várható A beruházások döntő része az infrastruktúrába ment, az oktatás színvonala nem javult A beruházások döntő része az infrastruktúrába ment, az oktatás színvonala nem javult A mennyiségi változások és a minőségi követelmények aszinkronja A mennyiségi változások és a minőségi követelmények aszinkronja A kapacitások 30 %-a kihasználatlan A kapacitások 30 %-a kihasználatlan Hosszabbodó képzési idő Hosszabbodó képzési idő 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara4

5 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara5

6 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara6

7 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara7

8 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara8 Melléklet KSH Képzési terület a felsőoktatásban Időszak MutatókKépzési terület a felsőoktatásban2005. év2006. év2007. év2008. év2009. év Hallgatók száma (fő) Mindösszesen 424161416348397704381033370331 Tanárképzés, oktatástudomány 5907750754409443168325510 Művészetek 58286147693176517978 Humán tudományok 2908630797305263041428579 Társadalomtudományok 4658733532326183194533804 Gazdaság és irányítás 10337311009510601710106793106 Jog 2216121193198011901118352 Természettudományok 931511320127301338413882 Informatika 1356018143154971354312011 Műszaki tudományok 5334248459508005218954507 Mezőgazdaság 12725115931046294469202 Egészségügy, szociális gondoskodás 3533437589365093572035905 Szolgáltatás 3377336726348693498037155 Oklevelet, tudományos fokozatot, címet szerzettek száma (fő) Mindösszesen 7036965892633565950763093 Tanárképzés, oktatástudomány 124131180211391108948557 Művészetek 8598818909171108 Humán tudományok 43574233414240896753 Társadalomtudományok 63013580356034616513 Gazdaság és irányítás 2099820441180471630815066 Jog 34763438310530042860 Természettudományok 10951036105610071993 Informatika 14462943316826792308 Műszaki tudományok 46864275461245785717 Mezőgazdaság 19241803176412881387 Egészségügy, szociális gondoskodás 56986031649364005538 Szolgáltatás 71165429512848825293

9 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara9

10 Sok az egyetem? Gyenge a színvonal? 26 egyetem, 43 főiskola (29 állami, 26 egyházi, 14 alapítványi fenntartású) 26 egyetem, 43 főiskola (29 állami, 26 egyházi, 14 alapítványi fenntartású) Elitképzés vagy értelmiség megtartás / vidékfejlesztés Elitképzés vagy értelmiség megtartás / vidékfejlesztés „Elitegyetemek” > követelményerősítés! „Elitegyetemek” > követelményerősítés! Vidéki felsőoktatás Vidéki felsőoktatás A helyi értelmiség képzése és megtartása A helyi értelmiség képzése és megtartása Roma felzárkózás Roma felzárkózás A köztes felsőoktatás? A köztes felsőoktatás? 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara10

11 Oktatási szerkezet – reálgazdasági igény Műszaki és természettudományi képzésben résztvevők arányának duplára növelése! Műszaki és természettudományi képzésben résztvevők arányának duplára növelése! Államilag támogatott képzés radikális befolyásolása Államilag támogatott képzés radikális befolyásolása A reálgazdasági igények képzési megjelenítése A reálgazdasági igények képzési megjelenítése Felsőoktatási „RFKB-t”!? Felsőoktatási „RFKB-t”!? 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara11

12 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara12

13 Mi a megoldás? Évente minimum 70 – 80 Mrd Ft többletköltség a túlképzés / kiszorító hatás / lemorzsolódás miatt Évente minimum 70 – 80 Mrd Ft többletköltség a túlképzés / kiszorító hatás / lemorzsolódás miatt A végzett hallgatók 30 – 40 %-a nem kap diplomát a nyelvvizsga hiánya miatt A végzett hallgatók 30 – 40 %-a nem kap diplomát a nyelvvizsga hiánya miatt Nincs jelenleg érvényben lévő felsőoktatási stratégia Nincs jelenleg érvényben lévő felsőoktatási stratégia Intézményi érdekeltség a létszám növelésében Intézményi érdekeltség a létszám növelésében Akkut gyakorlati képzési hiány Akkut gyakorlati képzési hiány „Lebegő” felsőfokú szakképzés „Lebegő” felsőfokú szakképzés 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara13

14 MKIK GVI A be- és kilépők egybevetése alapján évente 15 – 20 ezer fő a túlképzés (főleg tanári, jogi és közgazdász diplomában) A be- és kilépők egybevetése alapján évente 15 – 20 ezer fő a túlképzés (főleg tanári, jogi és közgazdász diplomában) Egy hallgató képzése 2009-ben 935 e Ft/év > cca. 5 Millió forint / képzés Egy hallgató képzése 2009-ben 935 e Ft/év > cca. 5 Millió forint / képzés A humán – elméleti képzés olcsóbb A humán – elméleti képzés olcsóbb Nemzetközileg is kiugró „lemorzsolódási” arány Nemzetközileg is kiugró „lemorzsolódási” arány 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara14

15 Felsőfokú szakképzés A felsőoktatás leggyengébb láncszeme a gyakorlati képzés, továbbra is túlteng a teoretikus és akadémiai jelleg A felsőoktatás leggyengébb láncszeme a gyakorlati képzés, továbbra is túlteng a teoretikus és akadémiai jelleg Vitatott szerep Vitatott szerep Nem az igényelt szakmákban történik Nem az igényelt szakmákban történik Alacsony a gyakorlati óraszám Alacsony a gyakorlati óraszám „Dobbantó” a továbbtanuláshoz „Dobbantó” a továbbtanuláshoz 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara15

16 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara16

17 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara17

18 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara18

19 Gazdaság és felsőoktatás Intézményes együttműködés a szereplők között Intézményes együttműködés a szereplők között A felsőoktatás és az üzleti szféra együttműködésének erősítése A felsőoktatás és az üzleti szféra együttműködésének erősítése Vállalkozói kultúra a felsőoktatásban – menedzsment szemléletű vezetési gyakorlat Vállalkozói kultúra a felsőoktatásban – menedzsment szemléletű vezetési gyakorlat K+F, innováció és felsőoktatás K+F, innováció és felsőoktatás Szorosabb kapcsolat, kitörési lehetőség, klaszter Szorosabb kapcsolat, kitörési lehetőség, klaszter Alkalmazott kutatás erősítése Alkalmazott kutatás erősítése KKV-k bevonása KKV-k bevonása 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara19

20 A siker feltétele: együttműködés Élesedő verseny minden területen Élesedő verseny minden területen Közelítés a „piaci” igényekhez Közelítés a „piaci” igényekhez Állami irányítás erősítése a regionális tervezésben Állami irányítás erősítése a regionális tervezésben A Felsőoktatási Tudományos Tanács vagy más intézmény proaktív szerepvállalása A Felsőoktatási Tudományos Tanács vagy más intézmény proaktív szerepvállalása Pályakezdő diplomások pályakövetési rendszerének országos kiépítése és működtetése Pályakezdő diplomások pályakövetési rendszerének országos kiépítése és működtetése Pályakezdő diplomás munkanélküliek számának és összetételének figyelése, elemzése Pályakezdő diplomás munkanélküliek számának és összetételének figyelése, elemzése A végzettek elhelyezkedési mutatóinak figyelemmel kísérése intézményenként A végzettek elhelyezkedési mutatóinak figyelemmel kísérése intézményenként A kamarák, üzleti élet intézményes bevonása a fejkvóták meghatározásába A kamarák, üzleti élet intézményes bevonása a fejkvóták meghatározásába 2016. 09. 26. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara20

21 www.mkik.hu


Letölteni ppt "Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara."

Hasonló előadás


Google Hirdetések