Óvodák a Köznevelési Kerekasztal munkájában Márkus Lászlóné NPK budapesti elnökségi tag Budapest, 2016.08.23..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
A koragyermekkori nevelésről
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
TÁMOP KÖZNEVELÉSI REFORMOK OPERATÍV MEGVALÓSÍTÁSA
Beszámoló az NPK egy éves tevékenységéről
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Készítette: Kovács Ferencné
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Óvodák a Köznevelési Kerekasztal munkájában Nagyné Szabó Etelka NPK országos elnökségi tag Budapest,
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
Az Óvodapedagógusok helyzete, problémái Nagyné Szabó Etelka Az NPK Óvodai Tagozatának elnöke Budapest,
Összefoglaló a Köznevelési Kerekasztal Pedagógus Foglalkoztatási Munkacsoportjának munkájáról előadó: Thaisz Miklós 1.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Köznevelési Kerekasztal Gyermek, tanulói életutak – munkacsoport – Javaslatok Dr. Zalay Szabolcs igazgató Pécsi Leőwey Klára Gimnázium, NPK elnökségi tag.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
AZ OKTATÁSI HIVATAL ÉS A SZAKÉRTŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSE
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
EGY PESSZIMISTA MINDEN LEHETŐSÉGBEN LÁTJA A NEHÉZSÉGET, EGY OPTIMISTA MINDEN NEHÉZSÉGBEN MEGLÁTJA A LEHETŐSÉGET Dr. GLOVICZKI ZOLTÁN SONKÁD, június.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Egy nyílt levél elő- és utóélete
Barcsák Marianna KPSZTI
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Tanfelügyelettel kapcsolatos előzetes feladatok - intézményvezetők
főosztályvezető-helyettes
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Vezetői célok és feladatok
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Hajnal Gabriella szakmai elnökhelyettes
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Óvodák a Köznevelési Kerekasztal munkájában Márkus Lászlóné NPK budapesti elnökségi tag Budapest,

Munkacsoportok. 6 munka- csoport Tartalomfejlesztés és módszertan Pedagógus foglalkoztatás 45 ülés Gyermek és tanulói életutak Köznevelés-irányítás 250 szak- ember Pedagógus hivatás Fenntartói

Témafelelős: EMMI (Munkacsoport vezető:Tóth Tamás igazgató) Résztvevők: NPK több tagozatának képviselője, EMMI, OH, KLIK, GOSZ, MTA, MMA, NOE, OKNT, KÖSZOE, MZTSZ, MKK, EKF Magyar Rektori Konferencia, Felsőoktatási dolgozók szakszervezete, Munkacsoportban képviselő: Smizsánszkyné Marján Ida Pedagógus foglalkoztatási munkacsoport

Pedagógus foglalkoztatási munkacsoport Tartalmak:  Pedagógusok munkaidejének felülvizsgálata  Nyugdíjasok továbbfoglalkoztatása  Üres álláshelyek betölthetősége  Pedagógusok és intézményvezetők adminisztrációs terheinek csökkentése  Pedagógusok előmeneteli rendszere, tanfelügyelet és önértékelés felülvizsgálata

Pedagógus foglalkoztatási munkacsoport Tartalmak:  Nevelést és oktatást segítők létszámának felülvizsgálata  KLIK-ben alkalmazott foglalkoztatási formák körének felülvizsgálata  Pedagógus pótlékok körének felülvizsgálata  Művészetoktatás speciális helyzetének érvényesítése az előmeneteli rendszerben, minősítésben

Tárgyalt, de nem véglegesített témák:  Elengedhetetlen a hatályos státuszszámítási szabályok betartása [326/2013 Korm. 35.§ (2)]  Szükséges ennek pontosítása is (gyakornokok, mesterpedagógusok, óvoda, szakszolgálat…)  Fontos, hogy az óraszámok és státuszok meghatározásánál minden jogszabályban előírt feladatot vegyenek figyelembe.  Óvodában javasolt a 32 óra 30 órára csökkentése, ez így is összefüggő 6 óra munkaidő szünet nélkül Pedagógus foglalkoztatási munkacsoport Óvodai vonatkozások I.

Tárgyalt, de nem véglegesített témák:  Javaslatként felmerült egyes MA végzettségek besoroláskor való figyelembe vételének lehetősége.  Nem megoldott és finanszírozott a jutalmazás lehetősége, aminek elvi lehetőségét törvény biztosítja [Nkt. 65.§ (4)]  Törvény teszi lehetővé [Nkt. 8. mell.] a pótlékok differenciálását, de rendelet már nem szabályozza, a finanszírozása pedig nem biztosított. Pedagógus foglalkoztatási munkacsoport Óvodai vonatkozások II.

Tárgyalt, de nem véglegesített témák:  Szorgalmazzuk az eseti helyettesítés díjazandó többletfeladatként való elismerését.  Javasoljuk hogy a munkaidő-nyilvántartás vonatkozásában szülessen ágazati szabályozás a köznevelésre.  Nem egyszerűen az adminisztratív terhekről van szó, a munkacsoport minden tagja egyetértett abban, hogy a Mt. jelenlegi szabályai a köznevelésben betarthatatlanok. Pedagógus foglalkoztatási munkacsoport Óvodai vonatkozások III.

Pedagógus foglalkoztatási munkacsoport IV. Tárgyalt, folyamatban lévő témák: Nyugdíjas év végéig, max 2 évig tovább foglalkoztatható legyen a vezető egyetértésével Kormányrendelet módosítás: a munkaközösség- vezetők 2 óra kedvezményt kapjanak Nevelőmunkát közvetlenül segítők 2x35.000Ft béren kívüli juttatás Fenntartótól függetlenül nevelést segítőknek január 1.-től 7+3 % béremelés

Amit javasolt és megvalósult: Az ideiglenesen PII fokozatba soroltak eljárás nélküli végleges besorolása A nyugdíj előtt állók eljárás nélküli PII-be sorolása A 2017-es minősítési eljárásokra intézményvezetők jelentkezésének lehetősége Az önértékelés, tanfelügyelet és minősítés adminisztratív terheinek csökkentése Vannak még javaslatok, több munkacsoport, és az NPK tagozata is foglalkozik ezzel, az EMMI és az OH részéről folyamatos és konstruktív az együttműködés. Pedagógus foglalkoztatási munkacsoport V.

Témafelelős: Nemzeti Pedagógus Kar (Munkacsoport vezető: Dr. Zalay Szabolcs országos elnökségi tag) Résztvevők: NPK különböző tagozatának képviselői, EMMI, NGM, KLIK, MMA, Eszterházy Károly Főiskola, NOE, PSZ, Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, MZTSZ, OKT, NIT, FPF, MKIK Témától függően változó Gyermek, tanulói életutak munkacsoport I.

Az eddigiekben megtárgyalt témák:  Tankötelezettség  Végzettség nélküli iskolaelhagyás  Kimeneti szabályozás  Átjárhatóság  Esélyegyenlőség  Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai-szakmai szolgáltatások Gyermek, tanulói életutak munkacsoport II.

 Integráció, szegregáció  Felzárkózatás, tehetséggondozás  Pedagógusképzés és továbbképzés  Pedagógusok munkaideje, nyugdíjasok foglalkoztatása  Kollégium  Mindennapos testnevelés  Diák érdekképviselet  Fenti témák óvodai vonatkozásai Gyermek, tanulói életutak munkacsoport III.

 Munkaidő  kötött munkaidő csökkentése 32 – 30 órára  Túlóra kifizetése  Mentori munka díjazása  Létszámtól függően külön keret meghatározása, melyet az intézményvezető a többlet feladatvégzésért jutalmazásra fordíthat Gyermek, tanulói életutak munkacsoport Óvodai javaslatok I.

 Óvodapedagógusok képzésének megújítása Módszertani megújulás 1 év gyakornoki idő beépítése a tanulmányi időbe – felkészült mentorok irányítása alatt végezze gyakornoki évét IKT eszközök széleskörű használata Tanuló évek előtt, alatt, végén több gyakorlat, változatos óvodákban Óvodai javaslatok II.

 Továbbképzések megújítása  120 óra legyen ingyen, amiben a pedagógusnak fejlődnie kell  A képzések akkreditációjának szigorítása  Mentorok képzése – vagy a gyakornokok a minősítésig maradjanak az intézményben  Infrastruktúra fejlesztése  Minden intézményre kiterjedő állagfelmérés  Minimális eszközök biztosítása minden intézményben  Hiányzó tornatermek  Korszerű eszközök – IKT Óvodai javaslatok III.

Óvodai javaslatok IV.  Pedagógus hiány csökkentése  Ösztöndíj bevezetése  Speciális igények felismerése, korai fejlesztés, integráció  Az érintett szakterületek együttműködésének kialakítása, a közös irányok, célok, feladatok és megvalósítási módok kidolgozására (szociális, egészségügy, oktatás…)

Óvodai javaslatok V. „Standard mérőeszköz”, (teljes testi és pszichés állapot felmérés) kidolgozása, bevezetése A szűrés eredményét figyelembe véve kiállított igazolással kerülhessen a gyermek abba az intézménybe, melyben biztosítható a neki szükséges fejlesztés (bölcsőde, óvoda). Pedagógiai Szakszolgálat javaslata: 4. évet betöltött gyermekeknél tanulási és beilleszkedési nehézségek megelőzése céljából szűrés elvégzése

Óvodai javaslatok VIII. „Különleges figyelmet igénylő család” fogalmának bevezetése Nem minden gyermek integrálható – próba nap Személyi feltételek – nevelést segítők és szakemberek számának felülvizsgálata, szükséglet kielégítése intézménybe lépéstől legyen megfelelő szakember, integrált csoportban legyen pedagógiai, gyógypedagógiai asszisztens 1,5 dajka/ csoport, gondnok

Óvodai javaslatok VI. Alapító okiratok felülvizsgálata, módosítása – feltételek! Szakértői vizsgálatok idejének lecsökkentése, 2 hónapon belül eredmény postázása Csoportok létszámára vonatkozó törvény betartatása (20 – 25) számított létszámként Ne csak SNI számítson 2-3 főnek (pl. magatartászavaros) Csoportonként max. 3 SNI gyermek Módszertani központok megerősítése

Óvodai javaslatok VII.  Tehetséggondozás  Rendszeres külső ellenőrzés mellett, költségvetési keret biztosítása tehetséggondozási tevékenységhez  A szakszolgálatoknál kijelölt tehetséggondozó koordinátorok feladatának bővítése – intézmények segítése pl. képzés  Anyagi támogatás képzéseken való részvételhez

 Minőségi személyiségfejlesztés  Meglévő mérési és fejlesztési rendszerek összehangolása  Fejlettségmérés, óvoda-iskola átmenet  Egységes megfigyelési szempontok kialakítása, bevezetése, 4 – 8 éves korra  KIR adatbázisának bővítését – születéstől amíg iskolába jár – folyamatosan bővíthető, módosítható Gyermek, tanulói életutak munkacsoport

 Köznevelési Kerekasztal Gyermek, tanulói életutak munkacsoport – Javaslatok 2016.június 14-i prezentációja, beszámolója (Dr. Zalay Szabolcs, )  Pedagógus foglalkoztatási munkacsoport összefoglalója (Szakál Ferenc, )  Tájékoztató a Köznevelési Kerekasztal tavaszi ülésszakáról (Sipos Imre, június 21,)  Az NPK óvodai tagozatának javaslatai  Nagyné Szabó Etelka prezentációja Felhasznált szakmai anyag

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Nemzeti Pedagógus Kar 1085 Budapest, József körút 63. Tel.: (+36-30) ; (+36-1)