Jövőkép és tanulás BMF-TMPK Suplicz Sándor pszichológus docens
A továbbtanulni szándékozóknak mindössze 17 százalékát nem vették fel semelyik egyetemre vagy főiskolára. 2,00 3,00 4,00 5,00 -17% Lemorzsolódás 10 – 40 % !!!
Mi végre? sorsom személyiségem szokásaim szavaim gondolataim cselekedeteim A képzés esély a gondolataim tartalmának bővítésére, minőségi újraértékelésére
Mitől sikeres az ember? Tartós motiváció o –A főemlősök közvetett, vagy távoli célokért nem tesznek semmit. (Csányi: Az emberi természet 101.odal) A jutalom maga a tevékenység és a cél képzetéből származó pozitív érzés vagy egy negatív következmény elhárítása. A várni tudás. A késleltetett jutalom kivárása o –Óvodai kísérletben akik várni tudtak sikeresebb felnőttek lettek. Az akarat. o –A pillanatnyilag nem jutalmazott, sőt kellemetlen tevékenység továbbvitele magasabb rendű cél érdekében.
(Goethe) Ki nagyot akar, magát zabolázza, Korlátozásban tűnik ki a mester S csak törvény adhat szabadságot nékünk.
Mitől sikeres az ember? Megértésre törekvés o –Értelmes/valósághű gondolati modellek létrehozása. A figyelem tartós beszűkítésének képessége o –Kevés zajt keltő belső világ. o –Tükörsima kedély /Hamvas B./ Vállalt értékrend o Fegyelmezett, együttműködő, kreatív, tanulékony Adottságok, nevelés, jó minták követése.
Mitől sikeres az ember? Megértésre törekvés o –Értelmes/valósághű gondolati modellek létrehozása. A figyelem tartós beszűkítésének képessége o –Kevés zajt keltő belső világ. o –Tükörsima kedély /Hamvas B./ Vállalt értékrend o Fegyelmezett, együttműködő, kreatív, tanulékony Adottságok, nevelés, jó minták követése.
Tudás információrelációmanipuláció ++
Az érdeklődés szintjei Érdekel a tárgy és szeretném felhasználni, megélni amit nyújt, megküzdök a tudásért. Érdekel a tárgy, megtanulom. Legyen néhány kreditem, valamiből ami érdekel is. Legyen néhány kreditem, mindegy miből, minimális erőfeszítéssel, jó a kettes.
Érdekel? igen nem Szükségem van a kreditre? Jegyzeteltem az órákon Van 10 órám zárthelyire? nem Van 20 órám a zárthelyire? igen Felvettem a tárgyat igen Nem nyert! nem Nyert! nem igen
Érdekel? igen Jegyzeteltem az órákon Van 10 órám zárthelyire? igen Felvettem a tárgyat Nyert! igen
Típusok és tanulás instrumentális zene mellett, jegyzet, ötletrajzok egyszerű logikai szerkezetekkel, ábrákat többször lerajzolva a nem logikusaknál mozaikszó, tömbösítés, saját magyarázatokkal, ismétlésekkel vizuálisan – auditívan Extravertált csapatban megbeszélve teázóban egyedül, kisebb érdekes egységekben önellenőrzéssel Introvertált egyedül csendben utána megbeszélve kevesebb ellenőrzéssel
Tanulás és felejtés idő Tanulással töltött idő előadások + 10 óra új isme rete k Értelmes rendszer Értelmetlen rendszertelen Elvárt szint (2) Maradandó tudás -
Tanulás és felejtés idő új isme rete k Értelmes rendszer Értelmetlen, rendszertelen Elvárt szint (2) Maradandó tudás + 6 Tanulással töltött idő előadások + 10 óra - + Jeles szint (5) Értelmiségi szint
Agyunk működése logikus és intuitív gondolkodásunk alapja a nyelv
Agyunk az értelmes elemeket kedveli Bármely nyelven is kezd beszélni egy gyermek, a mondatszerkesztés általános szabályait örökli szüleitől. (Ádám Gy. – N. Chomsky) A probléma világos megfogalmazása megértése, a megoldás első lépése. Genetikai adottságunk, hogy az értelmes szerkezeteket akaratlanul is felismerjük. „rájöttem” „gestalt”
Olvasópróba Armieaki tosudók sznriet az ebmer úgy ovals, hogy csak az eslő és utlsoó betű fotons a száárma a szóabn lvéő tböbi betű srdrenoje tegtszleőes lehet mgéis el tdjua olsavni a szögeevt.
A hamis ábra
A tanulás az ember legnagyobb erénye fejlődéstörténete során „Gondolkodás nélkül tanulni: kárba veszett munka. De tanulás nélkül gondolkodni veszélyes” ( Konfucius )
Az összes hozzáférhető információt begyűjtöttem? Pihentessük a feladatot, a problémát! Az érdeklődés, az akarat, a töprengés, a gyötrődés indítják el a belső, tudattalan munkát. Agyunk önállóan is dolgozik! Ingyen még a zsenik sem kapják a tudást! Mit tegyek, ha akadályba ütközöm?
Tipikus hibák forrásai: előzetes ismeretek érzelmi azonosulás monotonitás és kudarctűrés motiváció önfegyelem időbeosztás célok hiánya / más célok rendezetlen vázlat
Mit tegyek a hatékonyság javításáért? fizikailag elfogadható állapotba hozom magam keresek egy helyet, ahol senki sem zavar fontosnak tartom, amit tanulok a szükséges időt fordítom rá saját vázlatot készítek összefüggéseket keresek este vagy másnap újra átolvasom a jegyzeteimet kis adagokba rendezem a tanulnivalót ellenőrzöm tudásomat hiszek a sikerben
Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra. (Weöres Sándor)