MKIK 2008. 05.31. reach A vegyi anyagok regisztrálása, értékelése, engedélyezése és korlátozása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Advertisements

Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
SZÁMVITEL.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
SZÁMVITEL.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

MKIK reach A vegyi anyagok regisztrálása, értékelése, engedélyezése és korlátozása

MKIK reach célja Az emberi egészség és a környezet magasszint ű védelmének, valamint az önmagukban, készítményekben és árucikkekben lév ő anyagok szabad mozgásának biztosítása, a versenyképesség és az innováció javítása mellett. Registration, Evaulation, Authorisation and restriction of CHemicals Fontos: a REACH csak az anyagok forgalombahozatali feltételeivel foglalkozik! (pl. osztályozással/címkézéssel nem)

MKIK EU a reach előtt Közel negyven (!) európai jogszabály -Csak veszélyesnek osztályozott anyagok -Létez ő : el ő tt forgalomba lév ő (kb db, EINECS lista) szabadon forgalmazható, kb esetén kötött osztályozás/címkézés -Új: után törzskönyvezett (kb db, ELINCS lista) A törzskönyvezés szerinti osztályozás/címkézés + további törzskönyvez ő k Jelent ő sebb jogszabályok: 67/548/EGK veszélyes anyag irányelv 1999/45/EK veszélyes készítmény irányelv 76/769/EGK korlátozási irányelv 793/93/EGK kockázatértékelési rendelet évi XXV. kémiai biztonsági törvény 44/2000. EüM VHR rendelet 41/2000. EüM-KöM PIC rendelet

MKIK reach dióhéjban Egyetlen jogszabály több helyett Gyártók és a szállítói lánc felel ő s az anyagért a teljes életciklusban Anyagok forgalomba hozatala önmagában, készítményben, árucikkben, felhasználásonként, különálló jogi egységenként (!) Anyagok kiértékelése és egységes osztályozás/ címkézés Engedélyezés/korlátozás feltételei Árucikkek, készítmények külön eljárásban „oda-vissza” tájékoztatás a szállítói láncban ECHA – egy európai ügynökség, európai eljárások Help-desk

MKIK reach dióhéjban

MKIK reach ki kicsoda „gyártó”: EU-s természetes vagy jogi személy, aki az EU-ban anyagot gyárt; „import ő r”: EU-s természetes vagy jogi személy, aki a behozatalért felel; „továbbfelhasználó”: az a gyártótól vagy import ő rt ő l különböz ő, EU-s természetes vagy jogi személy, aki ipari vagy foglalkozásszer ű tevékenységei során az anyagot önmagában vagy készítményben felhasználja. A forgalmazó vagy a fogyasztó nem továbbfelhasználó. „forgalmazó”: EU-s természetes vagy jogi személy, beleértve a kiskeresked ő t is, aki az önmagában vagy készítményben el ő forduló anyagot kizárólag harmadik felek számára tárolja és hozza forgalomba; „a szállítói lánc szerepl ő i”: valamennyi gyártó és/vagy import ő r és/vagy továbbfelhasználó a szállítói láncon belül; „árucikkek el ő állítója”: olyan természetes vagy jogi személy, aki az EU- ban árucikkeket gyárt vagy szerel össze; „árucikk szállítója”: árucikk gyártója vagy import ő re, forgalmazó vagy a szállítói lánc más szerepl ő je, aki egy árucikket piaci forgalomba hoz;

MKIK reach ki kicsoda példa

MKIK reach mi micsoda „anyag”: olyan természetes állapotban el ő forduló vagy gyártási folyamatból származó kémiai elem és vegyületei, amely az anyag stabilitásának meg ő rzéséhez szükséges adalékanyagot és az alkalmazott folyamatból származó szennyez ő t is tartalmazhat, de nem tartalmaz olyan oldószert, amely az anyag stabilitásának befolyásolása vagy összetételének megváltoztatása nélkül elkülöníthet ő ; „készítmény”: a kett ő vagy több anyagot tartalmazó keverék vagy oldat; „árucikk”: olyan tárgy, amely az el ő állítás során a funkcióját a kémiai összetételnél nagyobb mértékben meghatározó különleges formát, felületet vagy alakot kap; „polimer”: monomer egységek egy vagy több típusának sorozatával jellemzett molekulákból álló anyag. Az ilyen molekulák széles molekulasúly-tartományban oszlanak el, amelyben a molekulasúly különbségét els ő sorban a monomer egységek számának különbsége okozza. „bevezetett anyag”: a Létez ő Kereskedelmi Vegyi Anyagok Európai Jegyzékében (EINECS) lév ő + gyártották (15 év), de nem forgalmazták nem bevezetett anyag „felhasználás”: bármely feldolgozás, összeállítás, fogyasztás, tárolás, tartás, kezelés, tartályokba való töltés, egyik tartályból egy másikba való áttöltés, keverés, árucikk el ő állítása és minden egyéb felhasználás;

MKIK reach mi micsoda Kén, S anyagkészítmény mosószer árucikk Illatos gyertya

MKIK Reach lépések 1.A cég teljes „Reach” átvilágítása, REACH feladatkör meghatározása (most!) 2.A beszállítók teljes „Reach” átvilágítása (most!) 3.Melyik eljárásrend szükséges? (regisztráció, engedélyezés, korlátozás, továbbfelhasználó, árucikkgyártó, stb.) 4.Információ a potenciális partnerekr ő l 5.Kommunikáció a szállítói láncban

MKIK Reach lépések 1. 1.lépés A cég teljes „Reach” átvilágítása, REACH feladatkör meghatározása Anyagonként (önmagában, készítményben, árucikkben) Felhasználásonként Különálló jogi egységenként(!) REACH anyagtáblázat

MKIK Példa az anyagtáblázatra 1234… Anyag/készítmény Összetétel EINECS/ELINCS szám Helyettesít ő Tonna/év Származás Regisztráció köteles Engedélyköteles Felhasználás

MKIK Reach lépések lépés A beszállítók teljes „Reach” átvilágítása Ha anyagot gyártunk/importálunk - El ő regisztráció (most), ha nem, akkor jöv ő re regisztrálni kell! - Érdemes a „többieket” már most felkutatni (pl. kamarák, szövetségek, stb.) Továbbfelhasználóknak most még nem kötelez ő, de nagyon hasznos -Beszállítóknak jelezni el ő re a felhasználást (most!) Megkérdezni a beszállítót (most!), hogy -fog-e regisztrálni? -a felhasználás a regisztrációjának része-e? Ha a válasz nemleges, lehet ő ségek (kés ő bb): -új beszállító keresése -új helyettesít ő keresése -profilváltás

MKIK Reach lépések Lépés Melyik eljárásrend szükséges? 3/1. Regisztrációköteles? Gyártó/importáló, továbbfelhasználó/adattulajdonos 3/2. Engedélyköteles? Mindenki, aki érintett 3/3. Korlátozás alá esik-e? Mindenki, aki érintett 3/4. Továbbfelhasználói szerepek Mindenki, aki érintett 3/5. Árucikk gyártói szerepek Mindenki, aki érintett

MKIK /1. Reach regisztráció- ki? Az önmagukban vagy készítményekben el ő forduló anyagok EU-s gyártói és import ő rei Árucikkek EU-s el ő állítói és import ő rei, amely árucikkek az el ő írt kritériumoknak megfelelnek (lsd. kés ő bb). EU-székhely ű, az EU-n kívüli gyártó, el ő állító vagy árucikk gyártó által az import ő rök regisztrációs kötelezettségeinek teljesítésére kijelölt „kizárólagos képvisel ő k”.

MKIK /1. Reach regisztráció- mikor? (anyag önmagában/készítményben gyártója/importálója) Június Június- december December 1-ig* Június 1- ig* Június 1- ig* Bevezetett anyagok REACH hatályba lép El ő - regisztráció ≥ 1 t/év SIEF Nem bevezetett anyagok regisztrációja Tájékozódási kötelezettség Regisztráció ≥ t/év ≥ 1 t/év CMR (1., 2. kat.) ≥ 100 t/év nagyon mérgez ő (R50/53) Regisztráció ≥ 100 t/év Regisztráció ≥ 1 t/év * Hamarabb is beadható Ha e rendelet másképp nem rendelkezik, az évi 1 tonnát elérő vagy meghaladó mennyiségű, önmagában vagy egy vagy több készítményben előforduló anyag gyártója vagy importőre regisztrálási kérelmet nyújt be az Ügynökségnek. Alkalmazandó határidők:

MKIK /1. Reach regisztráció- mit? Elvileg mindent, de vannak mentességek Szempontok: -Mennyiség (éves tonna/felhasználás/cég) -Bevezetett anyag (átmenet)/ nem bevezetett anyag (azonnal) -Speciális (intermedier, árucikk) Mentességek: Radioaktív, tranzitáru, honvédelmi, hulladék, nem elkülönített intermedier, szállított anyagok Mentesül ő anyagok Élelmiszer/takarmány, gyógyászati termék, IV- V. melléklet szerinti anyagok, már regisztrált újrafeldolgozott, újraimportált, polimer, PPORD Regisztráltnak tekintett anyagok: Biocid, növényvéd ő szer, 67/548/EGK szerint bejelentett (törzskönyvezett) anyagok Egy vállalat által gyártott mennyiség 2007-ben 600 tonna, 2009-ben 1400 tonna 2008-ban 900 tonna, és 2010-ben 2000 tonna. A „3 éves átlag” 966 tonna/év 2010-ben, 2011-ben viszont már 1433 t/év. A vállalatnak regisztrálnia kell 2011-ben, mivel az el ő írt regisztrációs határid ő (2010. november 30.) már akkor elmúlt. Egy gyártó X évben 100 tonna kvaterner ammónium összetev ő t gyárt. Ebb ő l 50 tonna biocidokban használatos aktív anyagként kerül felhasználásra, 50 tonna pedig takarítószerekben lév ő felületaktív anyagként. Az utóbbi felhasználás regisztrációköteles; az el ő bbi felhasználás mentesül a regisztráció alól.

MKIK /1. Reach regisztráció- hogyan? 1.El ő zetes regisztráció ( ) Bevezetett anyagok, ECHA lista, Anyaginformációs Cserefórum (SIEF), adat- és költségmegosztás, konzorcium, fontos, mert ha nincs el ő regisztráció, az anyagot nem bevezetettként kell regisztrálni (akkor nincs határid ő !) 2. Adatmegosztás Regisztrációs dosszié: felhasználások, expozíciók, m ű szaki dosszié, kémiai biztonsági jelentés (> 10 t/év), anyagra vonatkozó információ, IUCLID, REACH-IT. Információgy ű jtés: meglév ő információk összegy ű jtése/megosztása, szükséges információk, hiányosságok meghatározása, vizsgálati stratégia, költségek megosztása, osztályozás címkézés 3. Beadás Ügynökséghez Vezet ő regisztráló, hiánypótlás BorsodChem RT BorsodChem RT P O Box 208, H-3702 Kazincbarcika HUNGARY Switchboard: General fax:

MKIK Példa a regisztrációra 1 Érintett felek: A, B, C és D vállalatok, melyek X anyagot gyártanak és/vagy importálnak vagy készülnek importálni az EU-ba(n). A és B vállalat az X anyagot évi 1000 tonna feletti mennyiségben gyártja. C vállalat kereskedelemmel foglalkozik, ami évente 10 és 100 tonna közötti mennyiségben importálja az X anyagot és D vállalat a következ ő évben évi 1 tonna feletti mennyiségben szándékozik az X anyagot az EU-ba behozni.

MKIK Példa a regisztrációra 2 El ő zetes regisztráció: A, B, C és D vállalatok mindegyike el ő zetesen regisztrálja az X anyagot. A és B vállalat azt jelzik, hogy 2010 június 1. el ő tt, C vállalat 2013 el ő tt, és D vállalat június 1. el ő tt szándékozik regisztrálni. ’A’ vállalat jelzi készségét, hogy vezet ő legyen. Közzététel: december 30-án az ECHA közzéteszi az el ő zetesen regisztrált anyagok listáját, mely tartalmazza az X anyagot. SIEF összehívása: B vállalat találkozóra hívja A, C és D vállalatok szakért ő it, hogy egy bizalmas adatkezelésre vonatkozó megállapodás mellett megkapják és áttekintsék a többi vállalattól származó információkat.

MKIK Példa a regisztrációra 3 A SIEF megalakulása: A vállalatok szakért ő i megegyeznek abban, hogy mindegyik anyag azonos. A és B vállalat azt javasolja, hogy kössenek konzorciumi szerz ő dést a helyettesítési költségek egyenl ő alapon való megosztására; C vállalat azt javasolja, hogy a költségeket osszák meg a mennyiség arányában. D vállalat bejelenti, ebben a stádiumban semmiféle konzorciumba nem lép bele. A, B és C vállalatok elhatározzák, hogy kijelölnek egy harmadik felet, hogy megbízottként járjon el, és tegyen javaslatot egy konzorciumi szerz ő désre „méltányos” adatmegosztási mechanizmussal, mindnyájan ellátják a megbízottat az el ő állított mennyiségre vonatkozó információval. Megegyeznek abban, hogy B vállalat lesz a vezet ő regisztráló.

MKIK Példa a regisztrációra 4 Adatmegosztás: A megbízott javasolja, hogy a költségek megosztásának aránya részben vegye figyelembe az aktuális mennyiségi tartományt. A szakért ő k összehasonlítják a különböz ő mennyiségi tartományokhoz tartozó adat-követelményekkel; Javaslatot tesznek a kulcsfontosságú vizsgálat kiválasztására, és azonosítják a hiányzó adatokat. A szakért ő k azt a következtetést vonják le hogy az 1000 tonnás mennyiségig szükséges összes adat elérhet ő, de az 1000 tonna feletti mennyiséghez még hiányoznak adatok. A és B vállalat megegyezik abban, hogy vizsgálati javaslatot készít azzal, hogy B vállalat végzi a vizsgálatot a hiányzó adat megszerzésére, valamint abban, hogy a költségeket egyenl ő arányban osztják meg.

MKIK Példa a regisztrációra 5 Adatok közös benyújtása: B vállalat május 10-én mint vezet ő regisztráló A, C és D nevében is regisztrálja az X anyagot. A vállalat május 2-án regisztrál. C vállalat nem látja értelmét annak, hogy 2013-ig várjon a regisztrálással, és elhatározza, hogy május 15-én regisztrál ben D vállalat eléri az 1 tonnás küszöbhatárt, és amint lehet, azonnal szeretne regisztrálni. Neki csak az elérhet ő adatokat és a fizikai-kémiai tulajdonságokra vonatkozó információkat kell benyújtani, de meg kell egyeznie a többi féllel, hogy hivatkozhasson a vezet ő regisztráló által benyújtott adatokra. D vállalat felkínál egy egyszeri 5000 € díjat. Regisztráció: A, B, C és D vállalatok megkapják a regisztrációs számot.

MKIK /2. Értékelés Az értékelés célja: a beadott regisztrációs dokumentáció elemzése, megfelel ő ségi áttekintése és a vizsgálati javaslattal kapcsolatos határozathozatal (5%), Ütemezés ( ) bevezetett anyagokra az anyagok elemzése (engedélyköteles/korlátozás, stb.) Közösségi Gördül ő Cselekvési Program Az ECHA szétosztja az anyagértékeléseket a tagállamok között

MKIK /3. Engedélyezés Különös aggodalomra okot adó anyagok (KAOA-k) kockázatkezelésére kialakított rendszer Milyen anyagok? CMR (1,2 kat.) (rákkelt ő, mutagén, reprodukciógátló) PBT (Perzisztens/nem lebomló, Bioakkumulatív, Toxikus/mérgez ő ) vPvB (very Perzisztens/nagyon nem lebomló, very Bioakkumulatív) endokrin rendszert romboló ezekkel ekvivalens, de nem a fenti kategóriába tartozó Alapvet ő en XIV. mellékletben leírt és jelöltlistás anyagok (amik csak kés ő bb kerülnek be!)

MKIK /3. Engedélyezés – példák kategóriákra Felhasználás: kaucsukgyártás Rákkelt ő 1. kategória Hg, Higany Felhasználás: pl. h ő mér ő kben DDT, diklór-difenil-triklór-etán (Felhasználás: rovarirtó (ma már nem), de malária visszaszorítása) 1,3-butadién PBT vPvB

MKIK /3. Engedélyezés Az eljárás menete: Alapelv: ne az anyagot, hanem kevésbé veszélyes helyettesít ő t használják Alapvet ő en nem használható a XIV. mellékletben felsorolt anyag a megadott felhasználásban, kivéve ha Engedélyt kértek rá (ECHA-tól) A XIV. mellékletben az adott felhasználás engedélyezett Ha készítményben van és a vonatkozó irányelvekben (pl. 1999/45/EK veszélyes készítmény) lefektetett koncentrációhatárnak megfelel

MKIK /4. Korlátozás XVII. melléklet (meglév ő k átvétele, tagállamok ig szigorúbb követelményeket is alkalmazhatnak!) anyag gyártásának, forgalmazásának, vagy adott felhasználásának tiltása, feltételekhez kötése. Meg kell nézni, hogy a felhasználás benne van-e a XVII. mellékletben (2009. június 1-t ő l). Példa 9.Panamakéreg-por (Quillaja saponaria) és annak szaponintartalmú származékai 1. Nem használhatók fel tréfás termékekben, vagy az ilyen célokat szolgáló tárgyakban, például a tüsszent ő por vagy a b ű zbomba alkotórészeként. 2. Az 1. pont azonban nem vonatkozik az 1,5 ml-nél kevesebb folyadékot tartalmazó b ű zbombákra.

MKIK /5. Továbbfelhasználók 1. lépés REACH szerinti szerep meghatározása 2. lépés El ő regisztráció 3. lépés Azonosítsa és alkalmazza a kapott biztonsági adatlapon vagy saját maga által készített kémiai biztonsági jelentésben, illetve más információban el ő írt kockázatkezelési intézkedéseket. Ellen ő rizze a beszállítótól kapott (feltéve, ha igen) expozíciós forgatókönyv(ek)kel való megfelelést. 4. lépés Döntse el, hogy abban az esetben, ha a felhasználás kívül esik a kapott expozíciós forgatókönyvben leírtaktól, mi tesz. (nem azonosított felhasználás) 5. lépés Ha a felhasznált anyag engedélyköteles vagy korlátozás alá esik, ellen ő rizze az ehhez kapcsolódó feltételeket. 6. lépés Értesítse a beszállítóját az anyag veszélyességével kapcsolatos bármilyen új vagy további információról 7. lépés Lássa el az anyag/készítmény átvev ő jét olyan információval, ami lehet ő vé teszi a biztonságos használatot. „ továbbfelhasználó”: az a gyártótól vagy importőrtől különböző, a Közösségben letelepedett természetes vagy jogi személy, aki vagy amely ipari vagy foglalkozásszerű tevékenységei során az anyagot önmagában vagy készítményben felhasználja. A forgalmazó vagy a fogyasztó nem továbbfelhasználó. A 2. cikk (7) bekezdésének c) pontja alapján mentesített újraimportáló továbbfelhasználónakminősül;

MKIK

MKIK /5. Továbbfelhasználók példa (1)(A) (B)-t bízza meg az etanol festékipari felhasználású forgalmazásával (2)(B) eladja (C)-nek, SDS-t és EF-t mellékel, (C) ennek alapján dolgozik (3)(C) festéket gyárt és eladja (D) kereskedőnek (4)(D) a végfogyasztónak értékesíti a festéket, aki az infot a címkén találja (5)(B) (E) ragasztástechnikai cégnek is elad etanolt (6)(E) jelzi (B)-nek vagy (A)-nak, hogy felhasználása nem azonosított (7)(A) regisztrálja az új felhasználást és beteszi az SDS-be (8)(E) maga azonosítja a felhasználást és készíti el az expozíciós forgatókönyvet

MKIK /5. Továbbfelhasználók expozíciós forgatókönyv Alkalmazás Felületi tisztítás – a fogyasztó felületeket tisztít általános felhasználású pumpás spray kiszerelésű felület tisztító segítségével Felhaszná- lási feltételek - a fogyasztó a felület tisztítását a spray, rongy vagy szivacs alkalmazásával végzi. - Tipikus gyakoriság: 1 alkalom/nap. - Az alkalmazás tipikus hossza: maximum 10 perc/alkalom Termék- specifikáció A hatóanyagok a pumpás spray csomagolású készítményben találhatóak. Az összetétel jellemzően: tenzid, oldószer és illatkompozíció ExpozíciókHumán-egészségügyi expozíció: - Belélegzési expozíció: véletlenszerűen várható, de a toxikus határérték alatt van. Javaslat: Vigyázzon, ne lélegezze be! - Bőr expozíció: véletlenszerűen várható, de a toxikus határérték alatt van. Javaslat: Érzékeny bőr esetén használjon gumikesztyűt. - Lenyelési expozíció: nem várható, nem kell intézkedés Környezeti expozíció: Diffúz környezeti expozíció, használat után várhatóan a csatornán keresztül vagy kommunális szeméttel távozik. Külön ártalmatlanítás nem szükséges, mert nem veszélyes besorolású, a tenzid vizes közegben biológiailag lebomlik. Ajánlott kockázatkezel ési intézkedések Humán-egészségügyi kockázatkezelési intézkedések Ajánlott AISE piktogramok Környezeti kockázatkezelési intézkedések: A használathoz nem kell külön környezetvédelmi kockázatkezelési intézkedés, ez az általános használatból következik. Gyermekek elől elzárandó Használat után mosson alaposan kezet és törölje szárazra Érzékeny vagy sérült bőr esetén kerülje a termékkel való hosszas érintkezést

MKIK /6. Árucikkek 1.lépés Kivételek (honvédelmi, takarmány, kozmetikum, orvostechnika, élelmiszer, visszanyert anyag) 2. lépés REACH szerinti szerepkör Az árucikkel végzett tevékenység alapján milyen REACH szerepkörbe tartozunk (gyártó, import ő r, felhasználó, stb.), illetve tényleg árucikk-e? 3. Lépés Eljárások 3.1. Kell-e az árucikkben lév ő anyagot regisztrálni? 3.2. Kell-e az árucikkben található SVHC (substances of very high concern, különös aggodalomra okot adó) anyagot bejelenteni? 3.3. Van- e az árucikkekben lév ő anyagokra vonatkozó korlátozás? 4. lépés Az árucikkekkel kapcsolatos kommunikáció a szállítói láncban, illetve a végfelhasználó felé „árucikk”: olyan tárgy, amely az előállítás során a funkcióját a kémiai összetételnél nagyobb mértékben meghatározó különleges formát, felületet vagy alakot kap;

MKIK /6. Árucikkek regisztráció Árucikkben lév ő anyagot regisztrálni kell az árucikk gyártójának/import ő rének(!), ha az anyag cégenként összesen évi 1 tonnát meghaladó mennyiségben van jelen az adott árucikkekben; az anyagot szokásos vagy ésszer ű en el ő relátható felhasználási feltételek mellett a környezetbe kívánják juttatni, vagyis az anyagot szándékosan kibocsátó árucikkeknél. Példa: A filctoll-ban 20 t % tinta van, kb. 2 g/db mennyiségben. 1 t/év db árucikk < = filctoll/év 2 g/filctoll Ha a filctollból < db kerül forgalomba az EU-ban, akkor nincs regisztrációs eljárásra szükség. Az anyag szándékos környezetbe juttatása, ha: az anyag kibocsátása szükséges az árucikk m ű ködéséhez (példa: nyomtatópatron) Az anyag kibocsátása az árucikk min ő ségét biztosítja (példa: illatosított tisztítókend ő ) Nem szándékos környezetbe juttatás,ha: az anyagkibocsátás az árucikk karbantartása, kezelése során történik. (például: ruhák mosása során mindenféle anyag (festék, stb.) kimosódhat) nem a használattal összefügg ő vegyi reakció termékének kibocsátása. (pl. a másológépek használata közben képz ő d ő ózon).

MKIK /6. Árucikkek KAOA-k Árucikkben lév ő engedélyköteles/jelöltlistás anyagot az árucikk gyártójának/import ő rének(!), be kell jelenteni az ECHA-nak, ha  az anyag el ő állítónként vagy import ő rönként összesen évi 1 tonnát meghaladó mennyiségben van jelen az adott árucikkekben;  az anyag 0,1 tömegszázaléknál nagyobb koncentrációban van jelen az adott árucikkekben. Példa: Egy szék fából és m ű anyagból készült részekb ő l áll. A szék tömege 2,001 kg. A szék fából készült része 10 mg mennyiségben tartalmaz egy KAOA anyagot, a fából készült rész tömege 2 kg. A m ű anyagból készült rész 1 mg-ot tartalmaz ugyanabból az SVHC anyagból, a m ű anyag rész tömege 1 g. (10* ) g * 100 KAOA anyag konc.(%) = % = 0,0005 (t/t) % < 0,1 (t/t) % 2001 g Azaz a példa árucikk gyártójának/import ő rének nem kell az Ügynökségnek bejelentenie az anyagot.

MKIK Információ a potenciális partnerekről Amennyiben ismert REACH szerepünk/ feladatunk -anyagonként -felhasználásonként -cégenként akkor a szállítói láncban alattunk és felettünk lev ő kr ő l is tudnunk kell, hogy milyen REACH lépéseket terveznek.

MKIK Kommunikáció a szállítói láncban Fentr ő l le: (pl. háztartás-vegyianyag gyártó a nagykereskedőnek) Biztons á gi adatlap (2-3. pont csere!) + Expoz í ci ó s forgat ó k ö nyvek: kock á zatkezel é si int é zked é sek Azonos í tott felhaszn á l á sok Inform á ci ó, ha a biztons á gi adatlap nem k ö telez ő Lentr ő l fel: (pl. festékgyártó az alapanyag-beszállítójának) Felhaszn á l á sok, felhaszn á l á si kateg ó ri á k K ü l ö nbs é gek a meg á llap í tott kock á zatkezel é si int é zked é sekben K ü l ö nbs é gek az oszt á lyba sorol á sn á l é s c í mk é z é sn é l A vesz é lyr ő l ú j inform á ci ó Tov á bbfelhaszn á l ó az Ü gyn ö ks é gnek: Anyag b esorol á si inform á ci ói (ha más mint a kapott) Nem azonos í tott felhaszn á l á sok

MKIK Osztályozási és címkézési jegyzék december 1- t ő l be kell jelenteni az Ügynökségnek: regisztráció köteles anyagokat, vagy azokat, amelyek veszélyes besorolásúak, vagy veszélyes készítményben a veszélyes készítmény irányelvben megadott koncentrációs határérték felett vannak. Mit? az anyag(ok) forgalomba hozataláért felel ő s gyártó(k), árucikk- el ő állító(k) vagy import ő r(ök) megnevezését; az anyag(ok) azonosító adatait; az anyag veszélyesség szerinti osztályozását; az osztályozásnak megfelel ő veszélyszimbólumokat és -jeleket; adott esetben a különleges koncentrációs határértékeket. Kik? Azok a gyártók, árucikket el ő állítók vagy import ő rök, vagy ezek csoportja, akik forgalomba hozzák az ilyen anyagokat.

MKIK GHS (Globális Harmonizációs Rendszer) Veszélyes anyagok/készítmények (keverékek) egységes osztályozási/címkézési világrendszere GHS Speciális (biocid, növényvédő) REACH Ágazati

MKIK GHS (Globális Harmonizációs Rendszer) 12 hónap REACH felkészülés 6 hónap el ő re- giszt- ráció Regisztráció ≥ 1000 t ≥ 100 t (R50- 53) ≥ 1 t (CMR) Regisztráció ≥ 100 t/év Regisztráci ó ≥ 1 t/év REACH GHS /548/EGK 1999/45/EK 2015 Anyagok Besorolás= régi/új Csomagolás/címkézés új Anyagok Besorolás= új Csomagolás/címkézés új Keverék Besorolás= új Csomagolás/címkézés új