Státuszverseny és ellenszenv az iskolában Takács Károly MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont „Lendület” RECENS Kutatócsoport Közreműködők:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
Advertisements

Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
1Transzplantációs Alapítvány
Mayer József Budapest február 27.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Diszkusszió – Bíró Anikó
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
SZÁMVITEL.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
Konfliktusok az iskolában
Innovációs képesség és jólét összefüggései
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
A VERESEGYHÁZI KATOLIKUS GIMNÁZIUM felvételi tájékoztatója a 2018/2019-as tanévre „Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok.
KÉPZÉSSEL A MUNKAERŐ-HIÁNY ELLEN?
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Statisztika a gyakorlatban
DARUS.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Programjaink matematikából a es tanévben
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Programjaink fizikából a es tanévben
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Bemeneti kompetenciamérés 2007/2008 tanév
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Státuszverseny és ellenszenv az iskolában Takács Károly MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont „Lendület” RECENS Kutatócsoport Közreműködők: Pál Judit, Christoph Stadtfeld, André Grow, Keller Tamás MTA TK ” Lend ü let ” Research Center for Educational and Network Studies MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont mtatk május 12. HÉTFA Kutatóintézet Acronym: EVILTONGUE Project number

ÁTTEKINTÉS  Bemutatkozás  Verseny és negatív hálózatok: a Lendület kutatási program (2012-)  Státuszverseny és ellenszenv  Pál, J., Stadtfeld, C., Grow, A., and Takács, K Status Perceptions Matter: Understanding Disliking among Adolescents. Journal of Research on Adolescence, DOI: /jora.12231

A RECENS kutatócsoport Gyökerek Széchenyi István Szakkollégium (SZISZ), Budapesti Corvinus Egyetem, Szociológia és Társadalompolitika Intézet Beágyazódás A szociometria és a társadalmi kapcsolatháló elemzés erős hagyományokra épül Magyarországon Új impulzusok A hálózatelemzés térhódítása a világban, magyar kutatók vezetésével

A kutatás céljai és társadalmi hasznosítása 1.A negatív kapcsolatok és hálózatok eredete és magyarázata kiinduló hipotézis: a negatív kötések elkerülhetetlen velejárói a versenynek, amely a társadalmi lét minden színterét alakítja és viszi előre; Negatív kötés: következmény (relatív frusztráció) + stratégiai eszköz 2.A negatív kapcsolatok és hálózatok dinamikája 3.Társadalmi problémák: a negatív kapcsolatok és hálózatok következményei kiemelten: kirekesztés, szegregáció, alacsony teljesítmény Adatfelvételek: Általános iskola, 22 dim. hálózat, 5(6) hullám, N=1175 Középiskola, 4 hullám, 35 dim. hálózat, N 1 =1044 Ágens alapú szimuláció + kísérletek Politikai elit ( )

A verseny különböző kontextusai kontextuscselekvőkcél általános iskola diákoknépszerűség középiskola, felnőtt kor a közösség tagjai státusz* politikapolitikusokhatalom *Fontos: státusz ≠ (iskolai) teljesítmény (vagy bér)

Verseny: alapvetések A státuszverseny soha nem izolált, nem 2 résztvevős -megfigyelők -közvetítők -békéltetők -szövetségesek A versenytársak nem távoli ismeretlenek viscous competition pl az előléptetésért versengők a szervezetben egy munkaközösségből kerülnek ki, azonos státusz-szinten vannak, gyakran még barátok is

Negatív kötések „Látens” negatív kötések (érzelmek): - nem szeretem, - utálom (titkolható, ezért nem feltétlenül mutat túl a diádon; a státuszverseny következménye lehet) „Manifeszt” negatív kötések (viselkedés): - relációs agresszió < pletyka < csúfolódás < kirekesztés < fizikai agresszió (megfigyelhető, hálózati következményekkel jár; a státuszverseny eszköze lehet)

Elméleti keretek: kognitív és strukturális egyensúly

A negatív kapcsolatok káros következményei 1.Iskolai agresszió 2.Kooperáció hiánya és alacsony teljesítmény 3.Társas kirekesztés 4.Etnikai szegregáció

Iskolai hálózati paneladatok 1.Negatív kötések és iskolai teljesítmény Pozitív hatások: versenyt gerjesztenek a jó értelemben / mik az „optimális” strukturális feltételek? és negatív hatások is Összetettebb hálózati hatások: klikkesedés és teljesítmény- visszafogás (iskolai ellenkultúrák)

Iskolai hálózati paneladatok 2. Státuszverseny és társas kirekesztés Patkányverseny: a státuszért folytatott harc nem vagy alig változtatja az informális hierarchiát, viszont nagy befektetésekkel jár és a „fekete bárányok” kirekesztése a mellékterméke A „pedálok” (legjobb tanulók) kirekesztése

Iskolai hálózati paneladatok 3. Strukturális egyensúly, státusz általánosítás* és csoportközi konfliktusok Nemi és etnikai szegregáció az integrált osztályokban is A strukturális egyensúly mechanizmusai fokozhatják az elkülönülést és az ellenkultúrák kialakulását * Grow, A., Takács, K., and Pál, J Status Characteristics and Ability Attributions in Hungarian School Classes: An Exponential Random Graph Approach. Social Psychology Quarterly, DOI: /

Középiskolák: a relációs agresszió státusz- motivációi A relációs agresszió stratégiai eszköz a státuszversenyben (Pelligrini – Long, 2002;, Kreager 2007a; 2007b; Faris-Felmlee, 2010) Csipkelődés, élcelődés, cikizés, szekálás, zaklatás: státusz-motivációk vezénylik és hozzájárulnak a népszerűség növekedéséhez (Veenstra et al., 2007; Sijtsema et al., 2009) A státusz-viszonyok kapcsolati viszonyok és kapcsolati struktúrákban kell őket értelmezni

Mi a státusz? MEGBECSÜLÉS STÁTUSZ j k i l m j k i l m j j k i l m k

Státusz és negativitás: hipotézisek (H1-H2) Hogyan befolyásolja a megbecsülés / státusz a negatív kapcsolatok kialakulását? – H1: Akire felnézünk, azt kevésbé valószínű, hogy ellenszenvesnek fogjuk tartani (admiration). – H2: Akire lenézünk, azt valószínűbb, hogy ellenszenvesnek fogjuk tartani (disdain). 15 Pál, J., Stadtfeld, C., Grow, A., and Takács, K Journal of Research on Adolescence. DOI: /jora.12231

Megbecsülés és státusz közötti inkonzisztencia: – H3 (frusztráció): Akire nem nézünk fel, de úgy gondoljuk, hogy nagyra tartják (magas státusz), azzal szemben valószínűbb az ellenszenv kialakulása – H4 (konformitás): Akit nem nézünk le, de úgy gondoljuk, hogy kevésre tartanak (alacsony státusz), azzal szemben valószínűbb az ellenszenv kialakulása 16 Státusz és negativitás: hipotézisek (H3-H4) Pál, J., Stadtfeld, C., Grow, A., and Takács, K Journal of Research on Adolescence. DOI: /jora.12231

Hipotézisek: fogalmi tisztázás TerminologyDefinition Type Survey questionAb. First-degree upward status perception The perception of j’s relative high status by i Dyadic“I look up to him/her.”1↑ First-degree downward status perception The perception of j’s relative low status by i Dyadic “I look down on him/her.” 1↓ Second-degree upward status perception The perception of i about other actors’ opinions of j’s high status Dyadic “I think he/she is looked up to (by others).” 2↑ Second-degree downward status perception The perception of i about other actors’ opinions of j’s low status Dyadic “I think he/she is looked down on (by others).” 2↓ Aggregated status attribution Defining i’s position by subtracting nominations of first- degree downward status perception from first-degree upward status perception AttributeIndegree of “I look up to him/her.” minus Indegree of “I look down on him/her.” 17

Középiskolai adatok „Egymásba gabalyodva” (OTKA K81336)   4 hullám, 7 középiskola, 4 város, 44 osztály, N=1439 (itt: első 3 hullám)  Ebben az elemzésben szűkítve: 16 osztály, N=585  szándékoltan túl-reprezentáltak: roma és vegyes osztályok  önkitöltős kérdőív, a diákoknak és a tanároknak is

Módszertan 19 SABM (Snijders, van de Bunt, & Steglich, 2010), RSiena 4.0 (Ripley al., 2014); meta-elemzés (Snijders & Baerveldt, 2003) Ez a módszertan feltételezi, hogy a kapcsolatháló időbeni változása az egyéni preferenciák eredménye Becsült modell paraméterek – Strukturális változók Aktivitás, népszerűség, reciprocitás, tranzitivitás, ciklikusság, izoláltság – Egyéni és diadikus változók Ego, alter, hasonlóság, diadikus státusz hatások – Ko-evolúció (ellenszenv és barátság) Egyetértés az ellenszenvben barátságot szül (strukturális egyensúlyelmélet) A barátság egyetértést szül az ellenszenvben Pál, J., Stadtfeld, C., Grow, A., and Takács, K Journal of Research on Adolescence. DOI: /jora.12231

Leíró statisztikák: kapcsolathálók 20 MeanSDMin.Max. Disliking Network Indegree w1-w3 (D) Reciprocity (D) Clustering (D) Indegree centralization (D) Jaccard coefficient w1-w2 (D) Jaccard coefficient w2-w3 (D) Friendship Network Indegree w1-w3 (F) Reciprocity (F) Clustering (F) Indegree centralization (F) Jaccard coefficient w1-w2 (F) Jaccard coefficient w2-w3 (F)

Est.SEN Disliking network (1) Density-1.42*** (2) Reciprocity0.52*** (3) Transitive triplets (4) 3-cycles-0.16** (5) Indegree popularity0.09*** (6) Outdegree popularity (7) Outdegree isolate-3.07*** (8) First-degree upward 1↑ (H1) (9) First-degree downward 1↓ (H2)0.2* (10) InconsistencyUp (H3)0.13* (11) InconsistencyDown (H4)0.22** (12) Aggregated Status Ego-0.08** (13) Aggregated Status Alter-0.07*** (14) Aggregated Status Similarity (15) SES Ego (16) SES Alter0.1* (17) SES Similarity (28) Gender Ego (19) Gender Alter (20) Same Gender (21) Friends agreement on disliking0.18*** Pál, J., Stadtfeld, C., Grow, A., and Takács, K J. Res. Adolescence. DOI: /jora.12231

Eredmények Legfőbb tanulságok – Az ellenszenvi viszonyok viszonylag ritkák és kevésbé stabilak – A diadikus státusz fontos az ellenszenvi viszonyok kialakulásában, a társas kapcsolatok kontextusában Hipotézisek – H1: elutasítva – H2: megerősítve – Frusztráció (H3): megerősítve – Konformitás (H4): megerősítve További eredmények Egyetértés az ellenszenvben barátságot szül (strukturális egyensúlyelmélet) A barátság egyetértést szül az ellenszenvben 22 Pál, J., Stadtfeld, C., Grow, A., and Takács, K J. Res. Adolescence. DOI: /jora.12231

Policy Anti-bullying programok – KiVa (Finnország) – Olweus Anti-bullying Program (California) – Peacesites, Ditchthelabel (UK) – NoBully.org, stopbullying.gov, boomerangproject.com, Ontario, Ausztrália – Magyarországon: Parti Katalin (Országos Kriminológiai Intézet) Kollaboratív csoportmunka Ültetés – Hátrányok: kiegyenlítődés, teljesítmény-visszafogás Az osztálystruktúra lebontása – Hátrányok: megszűnő közösség, tanulmányi versenyt serkentő hatás megszűnése Népszerűségi szavazások a percepciós tévedések leküzdésére 23

Iskolai teljesítmény és kapcsolathálók -A társaknak erős befolyása van az egyéni attitűdökre, a viselkedésre és a tanulmányi teljesítményre is -A baráti és a státuszviszonyokba való policy beavatkozás nehezen lehetséges -A barátok választása endogén, az egyéni attitűdöktől, viselkedéstől, tanulmányi teljesítménytől is függ (pl. homofília) -De kik a releváns társak? -Közgazdász szemlélet: iskolai hatás, mint fekete doboz Keller, T. and Takács, K WZB working paper

Padtársak, mint releváns társak? Célok -Mi a padtársak hatása, ami a baráti hatásokon felül áll? -Az ültetés lehetséges intervenció -Nem pusztán az iskolai teljesítmény szempontjából, de a Roma integráció szempontjából is fontos eszköz lehet -A Roma diákok teljesítménye messze elmarad a nem-Romáéktól -Ez a magas Roma aránnyal rendelkező, rossz iskolákban is így van -A baráti hálók etnikai alapon szegregáltak még az integrált osztályokban is -„Acting white”: a jól teljesítő Roma diákokat a Romák gyakran rossz szemmel nézik Keller, T. and Takács, K WZB working paper

Padtársak hatása: mechanizmusok -Segítik egymást -Motiválják egymást -Jó (rossz) példát mutatnak egymásnak -Másolnak egymásról -Idővel összebarátkoznak Keller, T. and Takács, K WZB working paper

Középiskolai kapcsolatháló-adatok és kompetencia Keller, T. and Takács, K WZB working paper

A rossz iskolákban ültetnek Keller, T. and Takács, K WZB working paper -A mintánk kb. felében van ültetés, a másikban nincs -Átlagosan az ültetéses osztályok teljesítménye rosszabb (rosszabb iskolákban ültetnek)

Leíró statisztikák: erős padtárs-korreláció Keller, T. and Takács, K WZB working paper És a padtársak időben valóban nagy arányban barátok lesznek

Rekonstruált padtárs viszonyok Keller, T. and Takács, K WZB working paper Illusztráció két osztályból: -Több lehetséges padtárs -Nemi (és etnikai) szegregáció

31 Keller, T. and Takács, K WZB working paper No restrictionTeacher determines Models(1)(2)(3)(4)(5)(6) PANEL A Reading-score, NABC, 8 th grade0.512***0.510*** 0.526***0.529***0.526*** (0.024) (0.032) Desk-mates' (W1) 8th grade Reading-score 0.096** ** (0.042) (0.050)(0.054) (0.065) Friends (W1) 8th grade Reading-score 0.121** *0.053 (0.052)(0.063) (0.066)(0.079) Constant-0.208***-0.206***-0.203***-0.343*** *** (0.016)(0.017) (0.035)(0.039)(0.040) Observations Adjusted R Classroom FEYES F-test227.1*** 152.0***145.2***143.8***96.87*** Models(7)(8)(9)(10)(11)(12) PANEL B Reading-score, NABC, 8 th grade0.509***0.511***0.509***0.527***0.532***0.527*** (0.024) (0.032) Desk-mates' (W2) 8th grade Reading-score 0.143*** 0.123**0.142** 0.148** (0.049) (0.056)(0.060) (0.067) Friends (W2) 8th grade Reading-score 0.111** (0.054)(0.061) (0.068)(0.075) Constant-0.202***-0.207***-0.199***-0.334***-0.371***-0.339*** (0.017) (0.037)(0.042)(0.044) Observations Adjusted R Classroom FEYES F-test229.5***226.4***153.1***145.5***141.7***96.82*** Szövegértés teszt-pontszámok (10. osztály)

32 Keller, T. and Takács, K WZB working paper No restrictionTeacher determines Models(1)(2)(3)(4)(5)(6) PANEL A Math-score, NABC, 8 th grade0.482***0.483*** 0.497***0.503***0.501*** (0.023) (0.031) Desk-mates' (W1) 8th grade Math-score (0.039) (0.045)(0.050) (0.059) Friends (W1) 8th grade Math- score *-0.112* *-0.183** (0.055)(0.063) (0.068)(0.080) Constant-0.288***-0.300***-0.299***-0.459***-0.518***-0.509*** (0.017)(0.018) (0.034)(0.040) Observations Adjusted R Classroom FEYES F-test218.2***220.2***146.9***133.1***135.6***91.22*** Models(7)(8)(9)(10)(11)(12) PANEL B Math-score, NABC, 8 th grade0.481***0.482***0.481***0.497***0.498*** (0.023) (0.030)(0.031) Desk-mates' (W2) 8th grade Math-score (0.045) (0.051)(0.058) (0.065) Friends (W2) 8th grade Math- score (0.055)(0.063) (0.071)(0.079) Constant-0.282***-0.288***-0.285***-0.443***-0.475***-0.461*** (0.017)(0.018) (0.038)(0.042)(0.044) Observations Adjusted R Classroom FEYES F-test Matematika teszt-pontszámok (10. osztály)

A Romák padtársainak teljesítménye Keller, T. and Takács, K WZB working paper

A padtársak számítanak -A padtársaknak pozitív hatása van a szövegértés teljesítményre -A nem-barát padtársaknak a matematika teljesítményre is -A Roma tanulók alacsonyabb teljesítményéhez az is hozzájárul, hogy átlagosan alacsonyabb teljesítményű tanulók mellett ülnek -Nem ismerjük a tanárok ültetési gyakorlatát, de az ültetéses osztályokban a padtársak hatása erősebb Keller, T. and Takács, K WZB working paper

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Takács Károly