Zala Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve 1.Első TAJ igények 2.Külföldön létrejött biztosítás bejelentése 3.Alkalmazandó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: Dr. TÖRÖK GYÖRGYI adószakértő
Advertisements

TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSA
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az egyéni vállalkozó /2009. évi CXV. tv./  Természetes személy  Letelepedés  Üzletszerű  Saját gazdasági kockázatvállalás.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság
Munkajog és társadalombiztosítás II.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
1 ONYF BM OEP Az EMMA működési modellje Munkavállalók adatai Munkáltatók adatai Munka- viszonyok adatai Munkavállalók EU FH OMMF KSH EMNY Központ Munkáltatók.
8. Tétel Vállalkozásában lehetősége nyílik alkalmanként foglalkoztatni még egy fodrászt. Határozza meg, hogy mely foglalkoztatási forma keretén belül.
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Szja célja adókötelezettség jellemzői hatály illetőség teljes körű és korlátozott adókötelezettség adókötelezettség keletkezése belföldi illetőségűek.
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
EU rendeletek jétől alkalmazandó a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet.
Szociális biztonsági rendszerek koordinációja
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
1,,Gazdasági kihívások az egészségiparban’’ Gyártó- és Forgalmazó Cégek Vezetőinek Országos Konferenciája Az egészségbiztosítási koordináció tények és.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Utazási iroda alapítása
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Az alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatott munkavállalók országos statisztikája, a továbbfejlesztés irányai Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Az egyéni vállalkozás.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A vállalkozási lehetőségekről gyermekgyógyászként Dr. Masszi György.
Amit a diákmunkáról tudni kell
A tartózkodási jog megszerzése érdekében létesített családi kapcsolatok problematikája december Előadó: dr. Kozlik Andrea.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
Társadalombiztosítással kapcsolatos tájékoztató
Az Európai Unió más tagállamába kiküldött munkavállalók társadalombiztosítási jogállása, közteher-fizetési kötelezettség Széll Zoltánné előadása.
Nyugdíjbiztosítási igazgatási ismeretek
Körmöczi Márta Országos Egészségbiztosítási Pénztár
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
A KIKÜLDETÉS SZABÁLYAI, GYAKORLATI KÉRDÉSEK
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
A bedolgozói munkaviszony (jogviszony) fogalma, létesítés szabályai, a munkavégzés helye, a munkáltató utasítás joga, bérezés.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
Egészségbiztosítási Szakmai Fórum ZM Kereskedelmi és Iparkamara, február 05. Dr. Árok Krisztina igazgató Zala Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási.
Tájékoztató az adózás rendjéről szóló törvény 2007-től hatályos változásairól.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Járulék- és egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséggel kapcsolatos változások év.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
Az első házasok kedvezménye
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Általános tájékoztatás az építőipari regisztrációról Az építőipari kivitelező vállalkozások regisztrációjának gyakorlati tudnivalói Győr, december.
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
A bírósági végrehajtás I.
Társadalombiztosítás, szociális hozzájárulási adó, egészségügyi hozzájárulás 2017-es változásai Dr. Kiss Mariann.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
A MUNKAVISZONY FOGALMA ÉS AZ MT. HATÁLYA
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Járulék, egészségügyi hozzájárulás, szociális hozzájárulási adó 2015.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Előadás másolata:

Zala Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve 1.Első TAJ igények 2.Külföldön létrejött biztosítás bejelentése 3.Alkalmazandó jog meghatározása - A1 nyomtatvány 4.Adategyeztetés

1. Első TAJ igény évi LXXX. Tv. 4 § u) Belföldi fogalma 1. Magyarország területén a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló évi LXVI. törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkező magyar állampolgár, a bevándorolt és a letelepedett jogállású, valamint a menekültként elismert személy, 2. a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek (Eu-s állampolgárok) beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény hatálya alá tartozó személy,aki a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodás jogát Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik, valamint 3. a hontalan;

1. Első TAJ igény TAJ kiadás belföldi részére: évi LXXXIII. Tv. Vhr. 12/A. A TAJ-t a Tbj. szerinti biztosított, illetve egészségügyi szolgáltatásra jogosult belföldi személy kezdeményezésére az ország területén bármely egészségbiztosítási szakigazgatási szerv, illetve az OEP hatósági igazolványon igazolja. Szükséges dokumentumok: - TAJ igénylőlap - személyes okmány (személyi igazolvány, regisztrációs igazolvány) - Lakcímkártya - Jogviszonyt igazoló dokumentum (pl. munkaszerződés, egyéb dokumentum) Honosított magyar állampolgárok

1. Első TAJ igény TAJ kiadás külföldi részére: A Tbj. szerint külföldinek minősülő biztosított részére a foglalkoztatója a foglalkoztatás megkezdése előtt – az erre rendszeresített nyomtatványon – az egészségbiztosítási szakigazgatási szervtől kéri a TAJ kiadását. Az egészségbiztosítási szakigazgatási szerv TAJ-t képez, és erről, valamint a TAJ-t igazoló hatósági igazolvány átvételének lehetőségéről értesíti a foglalkoztatót. A TAJ-t igazoló hatósági igazolványt a foglalkoztatott az ország területén bármely egészségbiztosítási szakigazgatási szervnél átveheti. A foglalkoztató "Megrendelőn" kéri meg a TAJ-számot a bejelentéshez, melyre levélben tájékoztatjuk a TAJ- számról. Szükséges dokumentumok: - megrendelő - TAJ igénylőlap - Személyazonosság igazolása (tartózkodási engedély, letelepedési engedély) - Tartózkodási hely igazolása: (lakcímkártya tartózkodási helyről, szálláshelybejelentő) - Jogviszony igazolása: munkavállalási engedély (3. állam állampolgárai részére) + munkaszerződés

1. Első TAJ igény

2. Külföldön létrejött biztosítás bejelentése Bejelentési kötelezettség: (A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló évi LXXXIII. tv. 80. § (5) bekezdés) A TAJ számmal rendelkező magyar állampolgár köteles a külföldön létrejött biztosítását és annak megszűnését 15 napon belül az erre szolgáló nyomtatványon bejelenteni a megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervéhez. Kire vonatkozik a bejelentési kötelezettség: -Európai Unió tagállamában biztosítással rendelkezőkre -Magyar Köztársaság által kötött nemzetközi egyezmények hatálya alá tartozó államban biztosítással rendelkezőkre: (Montenegro, Bosznia-Hercegovina, Kanada, Mongólia, Dél-Korea, Ausztrália, India, Japán, Szerbia, Macedónia, Koszovó, Oroszország, Ukrajna -saját biztosítási rendszerrel rendelkező szerv által biztosítottakra, (pl. UNICEF, Vatikán) A bejelentés alapján a TAJ szám átmenetileg érvénytelenítésre kerül. A TAJ szám érvénytelenítéséről az egészségügyi szolgáltatót az OEP a jogviszony ellenőrzési rendszeréből informálja (kék lesz a lámpa). Az egészségügyi szolgáltatónál a jogosultságot a TAJ számot tartalmazó hatósági igazolvány helyett a külföldi biztosító által kiállított Európai Egészségbiztosítási Kártyával igazolja az illető személy.

2. Külföldön létrejött biztosítás bejelentése

Teljes körű egészségügyi ellátás Magyarországon (E106, S1 nyomtatvány): Amennyiben a Magyarországon állandó lakóhellyel rendelkező, külföldön biztosított személy részére a külföldi biztosító kiállítja az E106 vagy S1-es nyomtatványt, akkor Magyarországon teljes körű egészségügyi ellátásra lesz jogosult, az ellátást a TAJ-kártyájával tudja igénybe venni. Az E106/S1-es nyomtatványt a külföldi biztosító kérelemre állítja ki A lakóhely fogalmát az illetékes állam a saját jogszabályai szerint értelmezi. Tapasztalataink szerint az E106/S1-es nyomtatvány kiállítására Nagy-Britanniában, Írországban, illetve Olaszországban munkát vállaló magyar állampolgárok esetében éppen a lakóhely fogalomnak a magyar jogszabályoktól eltérő értelmezése miatt nem kerül sor. Az Európai Egészségbiztosítási Kártya azonban az orvosilag szükséges mértékig feljogosít az ellátások igénybevételére.

3. Alkalmazandó jog meghatározása ( A1 nyomtatvány) 195/1997. (XI.5.) Korm. rendelet (1997. évi LXXX. tv. (Tbj.) Vhr.) Kiküldetés: R. 24. § (1) A koordinációs rendeletek és az egyezmény rendelkezései szerinti kiküldetés esetén az alkalmazandó jog meghatározása érdekében a munkáltató – az OEP által erre a célra rendszeresített és honlapján közzétett nyomtatványon– a székhelye szerint illetékes egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek az alábbi adatokat szolgáltatja: a) munkáltató neve (elnevezése), székhelye (lakóhelye), adóazonosító száma, b) a kiküldött munkavállaló természetes személyazonosító adatai, a munkáltatóval fennálló munkaviszony kezdete, c) TEÁOR-szám (egyéni vállalkozó esetén a mindenkor hatályos Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke szerinti ÖVTJ kód), d) a külföldi vállalkozás (személy) neve és címe, amelynél a kiküldött munkát végez, vagy ennek hiányában a külföldi foglalkoztatás helye (címe), és e) a kiküldetés tervezett időtartama.

3. Alkalmazandó jog meghatározása Jelentős gazdasági tevékenység: R. 25. § (1) Kiküldetésnél a magyar jog alkalmazandó jogként való meghatározásának feltétele, hogy a kiküldő munkáltató jelentős gazdasági tevékenységet folytasson belföldön. Jelentős belföldi gazdasági tevékenység akkor áll fenn, ha a) a munkáltató vállalja, hogy a kiküldetés teljes időtartama alatt a foglalkoztatott munkavállalók átlagos állományi létszámán belül a belföldön foglalkoztatottak aránya eléri, vagy b) belföldi tevékenységből származó bevétel összes bevételen belüli aránya eléri a 25 százalékot.

3. Alkalmazandó jog meghatározása ( A1 nyomtatvány) Nem állapítható meg a magyar jog alkalmazandó jogként, ha a) a foglalkoztató aa) a cégbíróság által jogerősen be nem jegyzett előtársaság, ab) a kiküldetés teljes időtartama alatt csak olyan munkavállalókat foglalkoztat belföldön, akik a cég irányításával vagy adminisztratív tevékenységével kapcsolatos feladatokat látnak el, vagy ac) a kiküldetés helye szerinti államban a magyarországi tevékenységéhez képest más nemzetgazdasági ágazatba tartozó tevékenységet folytat, vagy b) a munkavállaló ba) nem rendelkezik a kiküldetés kezdő napját közvetlenül megelőzően legalább 30 nap, megszakítás nélküli egészségügyi szolgáltatásra való jogosultsággal, bb) kiküldetésére azért került sor, hogy a kiküldetés helye szerinti államban a munkáltató által korábban kiküldött munkavállalót felváltson, bc) korábban ugyanabban az államban volt – a koordinációs rendeletekben, illetve egyezményben – a kiküldetésre meghatározott leghosszabb időtartamig kiküldött, és a korábbi kiküldetés lejártától nem telt el 60 nap, vagy bd) kiküldetésére azért kerül sor, hogy a kiküldetés helye szerinti vállalkozás a munkavállalót egy másik vállalkozás rendelkezésére bocsássa, vagy másik tagállamba küldje tovább Üzemi baleset

3. Alkalmazandó jog meghatározása ( A1 nyomtatvány) Önálló vállalkozó kiküldetése R. 26. § (1) Ha az önálló vállalkozó belföldön folytatott vállalkozói tevékenységét átmenetileg másik államban folytatja, a magyar jog alkalmazásának meghatározása érdekében választása szerint a lakóhelye, tartózkodási helye vagy vállalkozásának székhelye szerint illetékes egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek – az OEP által erre a célra rendszeresített és honlapján közzétett nyomtatványon – az alábbi adatokat szolgáltatja: a) természetes személyazonosító adatai, b) mindenkor hatályos Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke szerinti ÖVTJ kód, c) annak a külföldi vállalkozásnak (személynek) a neve és címe, amelynél munkát végez, d) a másik államban történő munkavégzés tervezett időtartama. Nem alkalmazható a magyar jog az önálló vállalkozó másik államban folytatott tevékenységének időtartama alatt, ha e tevékenységéhez hasonló belföldi tevékenységet az önálló vállalkozó a másik tagállami munkavégzés megkezdése előtt kevesebb mint 60 napig folytatott.

3. Alkalmazandó jog meghatározása ( A1 nyomtatvány) Párhuzamos tevékenység ( R. 27. § (1) ) Két tagállamban történő munkavégzés vagy vállalkozás esetén párhuzamos tevékenységről beszélünk. Az a személy, aki egyik tagállamokban munkavállalóként másik tagállamban önálló vállalkozóként végez tevékenységet, azon tagállam jogszabályainak a hatálya alá tartozik, amelyben a tevékenységet munkavállalóként végzi, d) ha a munkavállaló belföldön és a másik államban is munkavállaló, a belföldi és külföldi munkaviszonyához kapcsolódó munkaidő mértéke és munkabér (egyéb díjazás) összege, és azok egymáshoz viszonyított aránya e) ha az önálló vállalkozó belföldön és a másik államban is önálló vállalkozó, a belföldön és külföldön elért vállalkozói bevétel összege, és azok egymáshoz viszonyított aránya. Csatolni kell az adatlaphoz: munkavállalónak munkaszerződést önálló vállalkozónak az e tevékenysége folytatásához szükséges, vagy arra való jogosultságot igazoló okiratot. A magyar jog alkalmazásának megállapítására a belföldön fennálló lakóhely alapján akkor kerülhet sor, ha a) a munkavállaló belföldön folytatott tevékenységéhez kapcsolódó munkaidő vagy munkabér (egyéb díjazás) eléri az összes munkaidő, illetve munkabér (díjazás) 25 százalékát, b) az önálló vállalkozó belföldön elért bevétele eléri az összes vállalkozói bevételének 25 százalékát..

Adategyeztetés Javasoljuk a foglalkoztatóknak, kérjék meg Hivatalunktól, hogy nyilvántartásunk szerint mely munkavállalókat és milyen időszakokra jelentettek be. Ellátás folyósítása során vizsgáljuk az esetlegesen „nyitva maradt” jogviszonyokat. Nyitva maradt jogviszony esetén felszólítást küldünk a foglalkoztatónak, hogy igazolja a kijelentés teljesítését. Európai Egészségbiztosítási Kártya kiállítása során vizsgáljuk, hogy az illető személy rendelkezik- e egészségügyi szolgáltatásra való jogosultsággal. Egészségügyi ellátás során „piros lámpát” kapott személyek okirati bizonyítást kezdeményezhetnek, ilyen esetekben a bejelentés teljesítésének igazolására szólítjuk fel a foglalkoztatót.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!