Budapest, 2015. 11. 06.. A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
Advertisements

KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ
Kis csoport szeptember
Környezeti nevelés az óvodában
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Napocska Napköziotthon
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
1 „Fenntartható fejlődés” Új tartalmak közös (informatikai) platformon Kovács Kálmán államtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Szabadka, 2008.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
A muzeális intézményrendszer átalakítása
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Közép - Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézmény tevékenységei
Óvodánk 6 csoportos, 135 férőhellyel rendelkezik.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Az óvodai tevékenységterv
Szeretettel köszöntöm
PROGRAM.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
ÚT AZ ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODÁHOZ
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
„A Zöld Óvoda megvalósult gyakorlata”
Óvodai nevelés országos alapprogramjáról
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Összeállította: Szabó Ilona
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Előadó: Dorka Péter SZTE JGYPK TSTI
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Szeretettel köszöntjük
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Természetsarok a környezettudatosságért
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Budapest,

A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás. Ennek alapvető eszköze a környezeti nevelés, a fenntarthatóságra nevelés. Család-bölcsőde- óvoda-iskola (minden szinten)

A környezeti nevelés, a fenntarthatóságra nevelés fogalma, összefüggése. Megvalósításának „biztosítéka” az óvodában: Az Óvodai nevelés országos alapprogramja Rendkívül jó kerete a Zöld Óvoda Hálózat, amelybe aZöld Óvoda Cím elnyerésével lehet bekerülni: először, másodszor, harmadszor, azután – Örökös Zöld Óvoda

A környezeti nevelés céljai, kívánalmai, jellemzői Legyen komplex, rendszer-szemléletű Legyen élethosszig tartó és az élet minen területére kiterjedő Legyen lokális és globális egyszerre Legyen mai és jövőbenéző egyszerre Legyen tevékenységre orientált, és neveljen együttműködésre Neveljen problémamegoldásra Neveljen új értékrendszerre

A fenntarthatóság pedagógiai tartalma 1. Az egész életen át tartó tanulás Interdiszciplináris megközelítés A rendszerben történő és a kritikai gondolkodás fejlesztése Az együttműködés és a társas készségek fejlesztése

A fenntarthatóság pedagógiai tartalma 2. Multikulturális perspektívák és eltérő esélyek pedagógiai kezelése A pedagógusok kompetenciáinak fejlesztése Pedagógiai információs és szolgáltató hálózatok működése a fenntarthatóság érdekében A települések és közösségek szerepe Az egyes emberek feladatai A civil szervezetek és a fenntarthatóságra nevelés

Környezeti tudat (környezettudat): Az egyének és a társadalom környezeti értékrendje, melyet a környezetről alkotott tudás és a morális meggyőződés alakít ki. integrálja az ember- környezet megértéséhez szükséges ismereteket, valamint azt a szemléletmódot, amellyel körvonalazható, környezetünk ( benne az emberi élet) ökológiai, gazdasági, társadalmi fenntarthatósága Kovács András Donát,

Környezeti tudatosság (Környezettudatosság): A konkrét cselekvések által túlmutat a környezeti tudaton! gondolkodás és magatartás forma, az ember- környezet harmóniájának megteremtéséért. fokozatai: környezeti érzékenység, a problémákra való fogékonyság, környezettudatosság

A Nemzeti Környezetvédelmi Program (NKP) a a környezettudatos szemléletformálás lehetőségeiről 1. Oktatás: bölcsődétől- az ember egész életében környezeti, egészségnevelési programok, Zöld Óvoda Hálózat, Környezettudatos termelés és fenntartható fogyasztás: kimerülő természeti erőforrások, növekvő hulladékmennyiség, reklámok!

A Nemzeti Környezetvédelmi Program (NKP) a a környezettudatos szemléletformálás lehetőségeiről (2) Környezeti információkhoz való hozzáférés: a jogszabályok szerit nyilvánosak, A turizmus környezeti hatásainak felmérése, tudatosítása: előnyök – hátrányok,

Az Óvodai nevelés országos alapprogramja (363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet) A környezeti nevelés, a fenntarthatóságra nevelés szempontjából

I. Bevezető A környezeti nevelésnek a hazai óvodai nevelés történetében gazdag hagyományai vannak. Innovatív pedagógiai törekvések lehetősége. Nemzetiségi, sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelveit figyelembe veszi.

II. Gyermekkép, óvodakép II.1. Gyermekkép A gyermek fejlődését meghatározó tényezők szerepe: genetikai adottságok, érés, spontán és tervszerű környezeti hatások, Egészséges környezet – egészséges gyermek A személyi és tárgyi környezet meghatározó- befogadó

II. Gyermekkép, óvodakép II.2. Óvodakép Az integráltan nevelhető gyermekek nevelésének kötelezettsége - alkalmazkodás a megváltozott világhoz, a természet „gyógyító erejének” igénye. A környezettudatos magatartás alakítása- tevékenységek,megfelelő tárgyi környezet. Nemzetiségi, migráns gyermekek nevelése.

III. Az óvodai nevelés feladatai III.1. Az egészséges életmód alakítása A környezet védelmét és óvását szolgáló szokások- takarékosság ( víz, energia, papír), szelektív hulladékgyűjtés. A testi képességek fejlődését segítő pihenés, séták, udvari játékok, kirándulások.

III. Az óvodai nevelés feladatai III.2. Az érzelmi nevelés és a szocializáció biztosítása Pozitív attitűd a környezethez. A különbözőségek elfogadása-élőlények. Erkölcsi tulajdonságok-segítőkészség, önzetlenség. A szűkebb-tágabb környezet ismerete-kötődés a szülőföldhöz. Az óvoda dolgozóinak környezettudatos magata rtása

III. Az óvodai nevelés feladatai III.3. Az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés megvalósítása Kommunikáció. Tapasztalatok és élmények a környezetből. A környezeti nevelés, a fenntarthatóságra nevelés elvárásainak közvetítése. Állampolgári „ismeretek”- kötelességek és jogok, véleményalkotás.

IV. Az óvodai élet megszervezésének elvei IV.1. S zemélyi feltételek Az óvodapedagógusok és nem pedagógus alkalmazottak, mint modellek

IV. Az óvodai élet megszervezésének elvei IV.2. Tárgyi feltételek A z óvoda udvara, kertje- változatos élővilág, komposztálás M egfelelő munkakörnyezet

IV. Az óvodai élet megszervezésének elvei IV.3. Az óvodai élet megszervezése Napirend Heti rend Gondozás Az óvodai nevelés tervezése

IV. Az óvodai élet megszervezésének elvei IV.4. Az óvoda kapcsolatai múzeumok állatkertek, vadasparkok nemzeti parkok zöld civil szervezetek (HUMUSZ, KOKOSZ, Környezetünkért Óvodai Egyesület)

V. Az óvodai élet tevékenységformái és az óvodapedagógus feladata V.1. Szabad játék Sok tapasztalat, élmény a környezetből. Természetes anyagok felhasználása. Szenzitív játék.

V. Az óvodai élet tevékenységformái és az óvodapedagógus feladata V.2. Vers, mese Valósághű ismeretek a versben Mese erkölcsi „tanulságai” Népköltészet

V. Az óvodai élet tevékenységformái és az óvodapedagógus feladata V.3. Ének zene, énekes játék Természeti és társadalmi valóság Népköltészet Más népek dalai Hangszerek természetes anyagokból Hangszerek szelektíven gyűjtött agyagokból

V. Az óvodai élet tevékenységformái és az óvodapedagógus feladata V.4. Rajzolás, mintázás, kézimunka Esztétikus tárgyi környezet Élmények A valóság sajátos megjelenítése Alkotások létrehozása

V. Az óvodai élet tevékenységformái és az óvodapedagógus feladata V.5. Mozgás-a környezet más szempontú megismerése Egészségfejlesztés Mozgásos játékok Szabad levegő Szelektíven gyűjtött hulladékból készített eszközökkel

V. Az óvodai élet tevékenységformái és az óvodapedagógus feladata V.6. A külső világ tevékeny megismerése (1) A természeti és a társadalmi környezet megismerése A séták és a kirándulások szerepe, helyszíne A pozitív érzelmi kötődés alakítása A környezet formai, mennyiségi, téri jellemzői A környezet tevékeny megismerése A szülőföld, a hazai táj ismerete, szeretete A biztonságos életvitel alakítása A hagyományok, a néphagyományok

V. Az óvodai élet tevékenységformái és az óvodapedagógus feladata V.6. A külső világ tevékeny megismerése (2) A közlekedés Az ünnepek, különösen a zöld jeles napok A tudatos vásárlói szokások alakítása Az önálló véleményalkotás, döntési képesség Az erdei óvoda Az óvoda ”zöldítése”- zöld óvoda A természet- és környezetvédelem Az ökológiai összefüggések felismerése

Munkajellegű tevékenységek Az önkiszolgálás. A segítés az óvodapedagógusnak és más felnőtteknek, a csoporttársakkal együtt, értük Később önálló tevékenységként végzett alkalmi megbízások teljesítése Az elvállalt naposi vagy egyéb munka A környezet-, a növény- és állatgondozás

A tanulás minden formája változatos környezeti tartalommal bír Az utánzásos, minta- és modellkövetéses magatartás- és viselkedés tanulás (szokások alakítása) - környezettudatosság A spontán, játékos tapasztalatszerzés - a világ felfedezése A cselekvése tanulás - változatos tevékenységek A gyermeki kérdésekre, válaszokra épülő ismeretszerzés - igaz és valódi Az óvodapedagógus által irányított megfigyelés,tapasztalatszerzés, felfedezés - tudatos tervezés A gyakorlati problémamegoldás

VI. A fejlődés jellemzői az óvodáskor végére Testi, lelki és szociális érettség Testi érettség: mozgását, viselkedését, testi szükségletei kielégítését szándékosan irányítani képes Lelki érettség: kognitív folyamatai szándékossá válnak, érthetően, folyamatosan kommunikál, elemi ismeretekkel rendelkezik önmagáról és környezetéről Szociális érettség: egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni, késleltetni tudja szükségletei kielégítését, feladattudata kialakulóban van

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Bihariné dr. Krekó Ilona /