ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
1 Számítógép Hálózatok A hálózatok kialakulása, alapfogalmak Készítette: Csökmei István Péter ( CsIP ) Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Kar levelező.
Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Mozgásszervi rehabilitáció
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Valószínűségi kísérletek
Dr. Kovács László Főtitkár
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Táncsics Mihály Szakközépiskola Szakiskola és Kollégium Veszprém
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Távolság- és térérzékelés
LabVIEW bevezetéstől a feszültség-áram karakterisztikáig Vida Andrea
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Védőoltási Szaktanácsadók Beszámoló
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Környezeti teljesítményértékelés
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
☺ Programozási környezetek Validátorok Fazekas Judit PTI 2010.
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Hallgatói juttatási rendszer
Az egészséges nő A HPV-ről és a méhnyakrák megelőzéséről
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Programjaink fizikából a es tanévben
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Természetismereti kirándulásra való felkészüléshez javaslat
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A Szociális Ágazati Regiszter használatával kapcsolatos tudnivalók
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
Előadás másolata:

ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok

1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült, hogy az egyik érzék sérülését nem lehet a másikkal kompenzálni. Ez egy többszörös fogyatékosság, ami magában foglalja a látás- és a hallássérülést, mégsem tekinthető egyszerűen a siketség és a vakság kombinációjának; ezért rendszerint külön fogyatékossági típusként kezelik.

Siketvakság csoportjai az érzékszerveket érintő sérülés szempontjából: teljesen vak és teljesen siket teljesen vak és különböző mértékben nagyothalló teljesen siket és nagyothalló különböző mértékben nagyothalló és gyengénlátó

2. Siketvakság okai: a, veleszületett siketvak állapot koraszülöttség vírusfertőzés a terhesség első 3 hónapjában, születéskori fertőzések születéskori agysérülések, agyvérzések, genetikai szindrómák

2. Siketvakság okai: b, szerzett siketvak állapot Szerzetten siketvakoknak tekintjük azokat a személyeket, akiknél a már meglévő látás- vagy hallássérüléshez a későbbi életkorban társul a másik érzékszerv súlyos fokú károsodása, vagy mindkét érzékszerv már beszédtanulás után sérül. Lehetséges okai: vírusfertőzések, daganatos betegségek Usher szindróma Időskori cukorbetegség

3. Kommunikáció

Ujj-abc Az ujj-abc azon belül is a daktil abc jelélse a jobb kézzel történik. Kezünk illetve ujjaink formálásával jelelhetjük el a következő segítségével.

1. Gesztusnyelv: A természetesen kialakuló gesztusok és egyszerűbb jelek használata.

2. Taktilis jelnyelv: A siket jelnyelv taktilis változata. Olyan embereknél használjuk, akik már jelnyelv használók és meglévő hallássérülésük mellé később elvesztették látásukat. Ilyenkor a jeleket a kliens tenyerébe mutatjuk, aki tapintás alapján érzékeli. Kinek ajánlott? Azok számára akik jól ismerik a jelnyelvet, de látásteljesítményük már indokolttá teszi a taktilis párbeszéd bevezetését

3. Braille abc tenyérbe írása: Veleszületett látássérülteknél használjuk, akik beszédtanulás után veszítik el hallásukat és ismerik a Braille abc-t. Kinek ajánlott? Azok számára akik tanulták, ezáltal ismerik a Braille írást Magas beszélt nyelvi szinten vannak

4. Lorm abc: Lényege, hogy a tenyér egy-egy pontjának érintése jelent egy betűt. Kinek ajánlott? Azok számára akik más kommunikációs módszert nem ismernek Van kitartásuk türelmük a tanuláshoz Érdeklődőek Idegen nyelvet is ismernek Magas beszélt szinten vannak

5. Síkírás tenyérbe: Ez a módszer lassú, de szinte bárki könnyen elsajátíthatja. Kinek ajánlott? Azok a személyek tudják sikeresen alkalmazni, akik ismerik a síkírást Magas beszélt nyelvi szinten vannak

6. Tadoma: Siketvak személy újjal a beszélő arcának meghatározott pontjain vannak, ezáltal érti amit mondanak neki.

7. Bliss nyelv Az augmentatív kommunikáció és módszerek közé sorolt, nonverbális grafikus jelképrendszer

8. Kommunikáció képekkel és tárgyakkal: Elsősorban veleszületetten siketvak személyeknél használjuk. Egy-egy cselekvést tárgyakhoz, képekhez kötünk. Kommunikációs kártyák segítségével napirendet, vagy eseménysort is megbeszélhetünk.

Siketvakok bemutatása Bj2FT44 ebKwB8

Felhasznált irodalom C3%A1g ( :54) C3%A1g ( :03) ma/Interesting ( ) 12:18http://flickrhivemind.net/Tags/boston,tado ma/Interesting

Köszönöm a megtisztelő figyelmet Szente Judit