A kudarctűrő képesség fejlesztése Készítette: Monostori Mária.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Környezetszennyezés A mai emberek felelőtlenek. Szennyezik a levegőt, folyókat. Ezért napjainkba sok ezer ember hal meg környezet szennyezéstől.
H OGYAN SEGÍTHETEK GYERMEKEMNEK A STRESSZ LEKÜZDÉSÉBEN ? Szülők Iskolája 4. Nagyvárad, Dr. Balla Annamária.
Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Sz. Hegedűs Rita és Szerecz György Magyar Nyelvstratégiai Intézet Budapest A NAT mint a tanár segítsége.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
A év értékelése és a év újdonságai
Póker.
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Egészséges táplálkozás
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Isten Nagy Terve 2 rész: Isten, ma is Teremtő.
Valószínűségi kísérletek
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Becslés gyakorlat november 3.
ADVENTI GONDOLATOK SZENT-GÁLY KATÁVAL.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
HÉL (Hasonló értelmű licit)
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
FONTOSAK VAGYUNK EGYMÁSNAK...
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Konfliktusok az iskolában
Hallásvizsgálati eljárások
Gyereknevelési axiómák a Bibliában
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2008-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Albert Einstein idézetek.
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Család és iskola Nevelés.
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Református istentisztelet
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
MASLOW „PIRAMISA” AZ EMBERI SZÜKSÉGLETEK HIERARCHIÁJA
BTMN.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Viccesen kreatív és teljesen interaktív!
Családi vállalkozások
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
Krízisintervenció A jövő nemzedékének segítői –
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

A kudarctűrő képesség fejlesztése Készítette: Monostori Mária

Az előadás célja: Lehetőségek bemutatása

Mi a kudarc? A kudarc olyan állapot, amikor valaki a kitűzött vagy elfogadható célt nem teljesíti. A siker ellentéteként is értelmezhető. A kudarc olyan állapot, amikor valaki a kitűzött vagy elfogadható célt nem teljesíti. A siker ellentéteként is értelmezhető. Forrás: wikipédia

Élethelyzet alapján Vannak az életünkben teljesítményhelyze- tek. Ezek olyan szituációk, amelyekben egy feladat megoldása vagy cél elérése érdekében erőfeszítést kell tennünk. Ezek a helyzetek kétféleképpen végződhetnek: sikerrel vagy kudarccal. (A köztes lehetőségektől most eltekintünk.) Vannak az életünkben teljesítményhelyze- tek. Ezek olyan szituációk, amelyekben egy feladat megoldása vagy cél elérése érdekében erőfeszítést kell tennünk. Ezek a helyzetek kétféleképpen végződhetnek: sikerrel vagy kudarccal. (A köztes lehetőségektől most eltekintünk.)

Feladat:

Példák: Bizonyítvány Bizonyítvány Munkahelyi feladat elvégzése Munkahelyi feladat elvégzése Gyerek nevelés Gyerek nevelés Párkapcsolat Párkapcsolat

Mit élünk meg kudarcnak? Rossz lett a bizonyítvány Rossz lett a bizonyítvány Nem vesznek fel oda, ahová jelentkeztem Nem vesznek fel oda, ahová jelentkeztem Nem ismerik el a munkám Nem ismerik el a munkám Barátság vagy házasság felbomlása Barátság vagy házasság felbomlása Szófogadatlan, szemtelen a gyerekem Szófogadatlan, szemtelen a gyerekem Nem tudok lefogyni Nem tudok lefogyni Nem tudod leszokni valamiről Nem tudod leszokni valamiről

A kudarc megítélése függ a lelkiállapotunktól Amire egyik esetben csak legyintünk, egy másik alkalommal összeomlunk tőle. Amire egyik esetben csak legyintünk, egy másik alkalommal összeomlunk tőle.

A kudarc megítélése Függ attól, hányadszor próbálkozunk Függ attól, hányadszor próbálkozunk Függ attól, mennyire szeretnénk a célt elérni. Függ attól, mennyire szeretnénk a célt elérni. Függ attól, milyen mértékű a kudarc (pl. bizonyítvány 2-es, 3-as) Függ attól, milyen mértékű a kudarc (pl. bizonyítvány 2-es, 3-as)

Okai: Elsietünk valamit Elsietünk valamit Késlekedünk Késlekedünk Nem készülünk fel Nem készülünk fel Túl magasra tettük a célt Túl magasra tettük a célt Ismeret hiány – képzettség hiány Ismeret hiány – képzettség hiány Félelem Félelem Önbizalom hiány Önbizalom hiány Az önismeret hiánya Az önismeret hiánya Fáradtság, koncentráció hiány Fáradtság, koncentráció hiány Nem tanultunk a hibánkból Nem tanultunk a hibánkból Rossz tanácsra hallgattunk Rossz tanácsra hallgattunk A kitartás hiánya A kitartás hiánya Büszkeség Büszkeség Stb… Stb…

Szükséges-e a kudarc? Amikor a gyermek járni tanul, gyakran megbotlik és elesik. De nem érzi úgy, hogy a botlás kudarc. Úgy érzi, természetes dolog egy pillanatra felállni, és azután újra elesni. Amikor a gyermek járni tanul, gyakran megbotlik és elesik. De nem érzi úgy, hogy a botlás kudarc. Úgy érzi, természetes dolog egy pillanatra felállni, és azután újra elesni. Nem szégyen. Nem szégyen.

A kudarc, nem egy rossz döntés eredménye, hanem sorozatos rossz döntések következménye A kudarc, nem egy rossz döntés eredménye, hanem sorozatos rossz döntések következménye

Két típus: sikerorientáltak szeretnek kockáztatni és próbára tenni önmaguk ügyességét. kudarckerülők bizonytalanok önmagukban vagy szorongók. Az olyan feladatokat szeretik, amelyek olyan könnyűek, hogy a siker biztosnak tekinthető. A kettő közötti az ideális.

Hogyan tekintsünk a kudarcra? Különböző felfogások: Csak egy tapasztalat (Network marketing) Csak egy tapasztalat (Network marketing) "Ami nem győz le, az megerősít" – Nietzsche "Ami nem győz le, az megerősít" – Nietzsche Nincs kudarc, csak visszajelzés Nincs kudarc, csak visszajelzés Abban segíthet, hogy észre vegyük Abban segíthet, hogy észre vegyük gyengeségünket és fejlődni tudjunk Az Élet játéka (Eleanor H. Porter) Az Élet játéka (Eleanor H. Porter) Csak akkor vereség, ha nem tudunk Csak akkor vereség, ha nem tudunk tanulni belőle "Ha az Isten bezár egy ajtót, kinyit egy ablakot." (Karácsonyi mese - Egy hely a Paradicsomban - Paulo Coelho) "Ha az Isten bezár egy ajtót, kinyit egy ablakot." (Karácsonyi mese - Egy hely a Paradicsomban - Paulo Coelho) Ha valami nem úgy történik, ahogy akarod, mindig Ha valami nem úgy történik, ahogy akarod, mindig valami jobb történik helyette

Őszintén vizsgáld meg az okokat! Ne a körülményeket hibáztasd! Ne a körülményeket hibáztasd! Ne másokat hibáztass! Ne másokat hibáztass! Ismerd el, ha valamit mulasztottál! Ismerd el, ha valamit mulasztottál! Tanulj belőle! Tanulj belőle! Ne szégyellj segítséget kérni! Ne szégyellj segítséget kérni!

Megelőzés: Vedd észre a figyelmeztető „jeleket”! Vedd észre a figyelmeztető „jeleket”! Ne késlekedj cselekedni! Ne késlekedj cselekedni! Ne csak a testedet tápláld, hanem a LELKEDET is! Ne csak a testedet tápláld, hanem a LELKEDET is! Élethosszig tartó tanulás - képzés Élethosszig tartó tanulás - képzés Nem higgy mindenkinek! Sok a hamis „tanító”. Nem higgy mindenkinek! Sok a hamis „tanító”.

Hogyan fejleszthető a kudarctűrés: Játékok Játékok Tanulságos történetek Tanulságos történetek

Játékok: Társasjátékok Társasjátékok Fejlesztő játékok Fejlesztő játékok Egymás elleni játékok Egymás elleni játékok Csapatjátékok Csapatjátékok

Társasjátékok: Érezzünk együtt a másikkal, ha veszített. Érezzünk együtt a másikkal, ha veszített. Ne veszítsünk szándékosan a gyerek ellen, hanem tanítsuk meg győzni! Ne veszítsünk szándékosan a gyerek ellen, hanem tanítsuk meg győzni! Segítsünk kiértékelni: mit tanulhat belőle? Segítsünk kiértékelni: mit tanulhat belőle? Tanítsunk neki nyerő stratégiákat Tanítsunk neki nyerő stratégiákat

Fejlesztő játékok: Egyedül is játszhatók Egyedül is játszhatók Együtt is játszhatók Együtt is játszhatók Magyarázzuk el, hogyan lehet a játékot jobban játszani

Két személyes játékok A ketten egymás elleni játékokat fokozatosan vezessük be.

Csapatjátékok Közösen nem fáj úgy a vereség

Történetek: Tanmesék pl. Moha bácsi meséi Tanmesék pl. Moha bácsi meséi Történetek: Történetek: pl. Joni Eareckson Az Élet játéka Filmek: Filmek: pl. Mintadiák Bibliai történetek: Bibliai történetek: pl. József története

Idézetek: Az önbizalom hiány a legtöbb kudarc okozója Az önbizalom hiány a legtöbb kudarc okozója Az egyetlen igazi kudarc, ha többé nem próbálkozol Az egyetlen igazi kudarc, ha többé nem próbálkozol Minden kudarc lépcsőfok a sikerhez Minden kudarc lépcsőfok a sikerhez Az életben a legtöbb kudarcot olyan emberek szenvedik el, akik nem ismerik fel, milyen közel is voltak a sikerhez, amikor feladták. Az életben a legtöbb kudarcot olyan emberek szenvedik el, akik nem ismerik fel, milyen közel is voltak a sikerhez, amikor feladták.

Hogyan segítenek a történetek? Amikor látjuk, hogy mással is történik hasonló, akkor rájövünk, hogy nem csak mi vagyunk „szerencsétlenek”. Amikor látjuk, hogy mással is történik hasonló, akkor rájövünk, hogy nem csak mi vagyunk „szerencsétlenek”. Vonjuk le a tanulságot. Az okos ember más kárán tanul. Vonjuk le a tanulságot. Az okos ember más kárán tanul.

Az igazi kudarc Nem az a kudarc, ha nem találjuk meg életünk nagy szerelmét Nem az a kudarc, ha nem találjuk meg életünk nagy szerelmét Nem az a kudarc, ha nem leszünk híresek vagy gazdagok Nem az a kudarc, ha nem leszünk híresek vagy gazdagok Nem az a kudarc, ha nem értékelnek bennünket Nem az a kudarc, ha nem értékelnek bennünket Az a kudarc, ha nem hallgatunk arra a halk, szelíd belső hangra, ami az „igaz- élet” felé terelget bennünket. Az a kudarc, ha nem hallgatunk arra a halk, szelíd belső hangra, ami az „igaz- élet” felé terelget bennünket.

Minden a „fejünkben” dől el Akik az Istent szeretik, minden a javukra van. Róma 8,28

Reinhold Niebuhr imája Istenem, adj nekem békét elfogadni azt, amin változtatni nem tudok, amin viszont tudok, ahhoz adj erőt, hogy meg is tegyem, és adj bölcsességet, hogy a kettőt megkülönböztessem.