Százhalombatta, január 15. Egészségvédelem és munkabiztonság MOL vezető Kurucz Csaba TEHERGÉPJÁRMŰ VEZETŐK ALAPVETŐ BIZTONSÁGI SZABÁLYAI OKTATÁSI ANYAG
2 TARTALOM ELTÖKÉLT SZÁNDÉKUNK, HOGY ÉLETEKET VÉDJÜNK VEZÉRIGAZGATÓI ÜZENETA TEHERGÉPJÁRMŰ VEZETŐK ALAPVETŐBIZTONSÁGI SZABÁLYAINAK CÉLJAA SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZABÁLYOK MEGSÉRTÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYE FEGYELMI INTÉZKEDÉSEK SEGÍTSÉG ÉS TÁMOGATÁS ELÉRHETŐSÉGEK
VEZÉRIGAZGATÓI ÜZENET
4 ELTÖKÉLT SZÁNDÉKUNK, HOGY ÉLETEKET VÉDJÜNK „FOLYAMATOSAN RÉSZT VESZÜNK A KÖZLEKEDÉSBEN, AMI A MOL-CSOPORT TEVÉKENYSÉGÉHEZ IS HOZZÁTARTOZIK: A SZÜKSÉGES ALAPANYAGOK, A TECHNOLÓGIAI FELDOLGOZÁS SORÁN KELETKEZŐ MELLÉK- ÉS KÉSZTERMÉKEK GYAKRAN KÖZÚTI SZÁLLÍTÁSSAL ÉRIK EL CÉLÁLLOMÁSUKAT. ENNEK AZONBAN SAJNOS KOMOLY ÁRA VAN, HISZEN A KÖZÚTI SZÁLLÍTÁS GYAKRAN SÉRÜLÉSHEZ, VAGY LEGROSSZABB ESETBEN AKÁR HALÁLOS BALESETHEZ IS VEZETHET. A MOL- CSOPORT MUNKAVÁLLALÓI ÉS VÁLLALKOZÓI ÁLTAL MEGTETT TÁVOLSÁG ÉVENTE MEGHALADJA A 170 MILLIÓ KILOMÉTERT, AMELY NEM CSAK RÁJUK, HANEM A KÖRNYEZETÜKBEN LÉVŐKRE IS JELENTŐS KOCKÁZATOT JELENT ÓTA MUNKAVÁLLALÓINK ÉS VÁLLALKOZÓINK TÖBB MINT 800 KÖZÚTI BALESETNEK VOLTAK AZ ELSZENVEDŐI, EZEK KÖZÜL TÖBB MINT SZÁZ BALESET JÁRT SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL, ÉS SAJNOS ELŐFORDULT HALÁLOS KIMENETELŰ IS.”
5 VEZÉRIGAZGATÓI ÜZENET ELTÖKÉLT SZÁNDÉKUNK, HOGY ÉLETEKET VÉDJÜNK „AHOGYAN AZ ÖNÖK ELŐTT IS ISMERT, A MOL-CSOPORT 2014-BEN BEVEZETTE AZT A 10 ÉLETVÉDELMI SZABÁLYT, AMELYEK TELEPHELYEINKEN A LEGNAGYOBB KOCKÁZATÚ TEVÉKENYSÉGEKHEZ KAPCSOLÓDÓ TEENDŐKET ÉS TILALMAKAT HATÁROZZÁK MEG. MIVEL A KÖZUTAKON VALÓ KÖZLEKEDÉS MÁS TÍPUSÚ KOCKÁZATOKAT HORDOZ, EZEK KIKÜSZÖBÖLÉSÉRE ELHATÁROZTUK A KÖZÚTI SZÁLLÍTÁS ÉLETVÉDELMI SZABÁLYOK BEVEZETÉSÉT, AMELY EGYÉRTELMŰEN MEGHATÁROZZA AZT, HOGY MIT TEGYÜNK ÉS MITŐL TARTÓZKODJUNK A JÁRMŰVEZETÉS ÉS ÁRUSZÁLLÍTÁS SORÁN. A RENDELKEZÉSEKNEK VALÓ MEGFELELÉS KÖTELEZŐ VALAMENNYI MOL- CSOPORTOS MUNKAVÁLLALÓ ÉS VÁLLALKOZÓ SZÁMÁRA. ARRA KÉREM ÖNÖKET, HOGY VÁLLALJANAK SZEMÉLYES ELKÖTELEZETTSÉGET A KÖZÚTI SZÁLLÍTÁS ÉLETVÉDELMI SZABÁLYOK BETARTÁSA ÉS BETARTATÁSA MELLETT! ELŐZZÜK MEG EGYÜTT A KÖZLEKEDÉSI BALESETEKET ÉS A SZEMÉLYI SÉRÜLÉSEKET!. A BIZTONSÁG A LEGNAGYOBB ÉRTÉKÜNK, AMELY AZ EGYMÁS IRÁNTI TISZTELETEN ÉS SZABÁLYAINKON ALAPUL. AZ ÜZENETEM TOVÁBBRA IS UGYANAZ: HA BÁRKI MEGSZEGI EZEKET A SZABÁLYOKAT, AZ AZT IS JELENTI, HOGY NEM DOLGOZHAT TÖBBÉ A MOL-CSOPORTNÁL. ELTÖKÉLT SZÁNDÉKUNK, HOGY ÉLETEKET VÉDJÜNK.” MOLNÁR JÓZSEF A MOL-CSOPORT VEZÉRIGAZGATÓJA
A TEHERGÉPJÁRMŰ VEZETŐK ALAPVETŐ BIZTONSÁGI SZABÁLYAINAK CÉLJA
7 A MOL-CSOPORT STATISZTIKÁI A MOL-CSOPORT MUNKAVÁLLALÓI ÉS VÁLLALKOZÓI ÁLTAL MEGTETT TÁVOLSÁG ÉVENTE MEGHALADJA A 170 MILLIÓ KILOMÉTERT, AMELY NEM CSAK RÁJUK, HANEM A KÖRNYEZETÜKBEN LÉVŐKRE IS JELENTŐS KOCKÁZATOT JELENT ÓTA MUNKAVÁLLALÓINK ÉS VÁLLALKOZÓINK TÖBB MINT 800 KÖZÚTI BALESETNEK VOLTAK AZ ELSZENVEDŐI, EZEK KÖZÜL TÖBB MINT SZÁZ BALESET JÁRT SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL, EBBŐL OKTÓBER VÉGÉIG ÖSSZESEN 20 HALÁLOS KIMENETELŰ. SAJNOS A ÉV SEM VOLT MENTES HALÁLOS KIMENETELŰ KÖZLEKEDÉSI BALESETTŐL. MŰKÖDÉSI TERÜLETÜNKÖN OKTÓBER VÉGÉIG EGY MOL-CSOPORTOS MUNKAVÁLLALÓ, ÖT ALVÁLLALKOZÓI MUNKAVÁLLALÓ ÉS EGY HARMADIK FÉL VESZÍTETTE ÉLETÉT AZ UTAKON. A TEHERGÉPJÁRMŰ VEZETŐK ALAPVETŐ MUNKABIZTONSÁGI SZABÁLYAINAK MEGTARTÁSÁVAL SZÁMOS ÉLETET MEGMENTHETTÜNK VOLNA. EZZEL PÁRHUZAMOSAN NAGYSZÁMÚ SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL, KÖRNYEZETI KÁRRAL, ESZKÖZEINK MEGRONGÁLÓDÁSÁVAL JÁRÓ ÉS VÁLLALATI HÍRNEVÜNKET BEFOLYÁSOLÓ KÖZLEKEDÉSI ESEMÉNY FORDULT ELŐ.
8 A TEHERGÉPJÁRMŰ VEZETŐK ALAPVETŐ BIZTONSÁGI SZABÁLYAINAK CÉLJA A MOL-CSOPORT STATISZTIKÁI / MEGTÖRTÉNT ESETEK Esemény leírása Esemény: Alvállalkozó halálos közlekedési balesete Érintett működési terület: Pakisztán Időpont: Ok: Tapasztalatlan / képzetlen járművezető Egy kb.: liter kondenzátumot szállító tankautónak (bérelt jármű és sofőr) az első kerékabroncsa defektet kapott, felborult és kigyulladt, útban egy nyersolaj lefejtő üzemébe. A sofőr súlyos, harmadfokú égési sérüléseket szenvedett, a kohati kórházban sürgősséggel ellátták, majd az islamabadi égési centrumba szállították. A sofőr a gondos ápolás ellenére néhány nappal később belehalt sérüléseibe.. Esemény: Alvállalkozó több halálos áldozattal járó közlekedési balesete Érintett működési terület: Pakisztán Időpont: Ok: Fáradság, nem biztonságos helyszínen töltött pihenő idő Egy kőolajszállító tankautó szenvedett balesetet éjjel 1 óra magasságában az országúton. A tankautó a leállósávban parkolt, amikor egy szemből érkező teherautó frontálisan nekiütközött. A baleset következtében a tankautó kigyulladt, és a jármű személyzete – a két járművezető és a segítőjük -, valamint a balesetet okozó jármű vezetője és utasa a helyszínen életét vesztette.
9 Esemény leírása Esemény: Vállalkozó halála magasból történő leesés miatt Érintett működési terület: Horvátország Időpont: Ok: Nem megfelelő leesés elleni védelem A Rijekai Finomítóban tankautó töltés közben a vállalkozó járművezetője leesett a járműről. A járművezető nem a kijelölt járófelületet használta, hanem a másik oldalon a töltőkar mellett haladt, amelynek igen éles pereme van, fémcső leágazása keresztakadályt képez, a gőzvisszanyerő flexibilis cső (mérete 50 mm x 6 m). A vezető az éles perem mellett haladt el, hogy a töltőkar állásán változtasson és egy másik töltőkamrába helyezze azt át, eközben elvesztette egyensúlyát, és leesett a tartály tetejéről. Esemény: Alvállalkozó halálos közlekedési balesete Érintett működési terület: Magyarország, M7 autópálya 157 km Időpont: Ok: Fáradság, elalvás A közúti áruszállítási vállalkozó tartálykocsiját a Logisztika Bázistelepen kb liter benzinnel töltötték fel reggel 7:00 és 8:00 óra között. Ezt követően a tartályautó az M7-es autópályán Nagykanizsa irányába haladt, amikor Fonyód közelében a 157-es km-nél nekiütközött és átszakította a bal oldali szalagkorlátot. Az ütközés pillanatában a gépjármű azonnal kigyulladt. A baleset következtében a sofőr életét vesztette. Az autópályát mindkét irányba lezárták. A TEHERGÉPJÁRMŰ VEZETŐK ALAPVETŐ BIZTONSÁGI SZABÁLYAINAK CÉLJA A MOL-CSOPORT STATISZTIKÁI / MEGTÖRTÉNT ESETEK
10 Esemény leírása Esemény: Alvállalkozó halálos közlekedési balesete Érintett működési terület: Magyarország, M6-os autópálya és a 6-os főút összekötő útja Időpont: Ok: Fáradság, elalvás Reggel 6:00-kor egy vállalkozó tartálykocsija (amely kőolajat szállított a Dunai Finomítóba) az M6- os autópálya Százhalombatta - Dél lehajtónál (az M6-os autópálya és a 6-os főút összekötő úton) az árokba csúszott. Az eseményben más szereplő nem volt érintett. A gépkocsivezető halálos sérüléseket szenvedett. A tartálykocsi sérült dómfedelén keresztül kőolaj szivárgott a talajba. Esemény: Több halálos áldozatot követelő robbanás tartályátfejtés közben Érintett működési terület: Pakisztán, fúrási terület, tesztüzem Időpont: Ok: Antisztatikus védőeszköz használatának mellőzése robbanásveszélyes környezetben, nem megfelelő / hiányzó földelési rendszer Egy kútkörzetben termelőkutat tesztelték. A térfogatáram mérése után visszainjektálták a gázt a termelőegységbe, az olaj fázist átmenetileg egy tartályban tároltak, ahonnan időszakosan a Központi feldolgozó egységbe szállították egy helyi vállalkozó által üzemeltett tartálykocsikkal. Reggel 7:55-kor beállították a tartálykocsit töltési pozícióba és a közeli olajtároló tartályból kezdték meg a feltöltését. Ezalatt egy robbanás szerű hangra lettek figyelmesek a helyi dolgozók. Két tartálykocsi vezető és két segítő a még járó motorú tartálykocsi mellett tartózkodott amikor egy másik robbanás is bekövetkezett és tűz alakult ki a tartálykocsi, a közeli olajtároló tartály és a szivattyú körül. A robbanás és a tűz a közelben tartózkodó 4 dolgozó (2 sofőr és 2 két segítő) súlyos égési sérülését szenvedett. A sérülteket az islamabadi égési sérülteket ellátó egészségügyi központjába szállították át, de valamennyien belehaltak sérüléseikbe. A TEHERGÉPJÁRMŰ VEZETŐK ALAPVETŐ BIZTONSÁGI SZABÁLYAINAK CÉLJA A MOL-CSOPORT STATISZTIKÁI / MEGTÖRTÉNT ESETEK
11 A TEHERGÉPJÁRMŰ VEZETŐK ALAPVETŐ BIZTONSÁGI SZABÁLYAINAK CÉLJA HOGYAN SZÜLETTEK MEG EZEK A SZABÁLYOK? ÁTTEKINTÉS, ELEMZÉS: MOL-csoport statisztikái (halálesetek, súlyos és/vagy jelentős hatású balesetek) IOGP (Nemzetközi Olaj- és Gázipari Egyesület) ajánlott gyakorlatai Olaj- és gázipari gyakorlatok ALKALMAZÁSI FELTÉTELEK: Világosan megfogalmazott, a munkavállalók és vállalkozók által könnyen érthető szabályok A szabályszegések következetes ellenőrizhetősége A szabályok alkalmazhatósága valamennyi kategóriában (darabáru, folyékony áru, veszélyes áru általános és veszélyes környezetben egyaránt)
A SZABÁLYOK Szerepek és felelősségek
13 A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK Alkohol vagy kábítószerek használata, illetve legális gyógyszerek és egyéb bódító hatású szerek használata rontja a biztonságos vezetéshez és a munkavégzéshez szükséges képességet, ezért tilos ezen szerek hatása alatt vezetni, illetve munkát végezni! MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/ VEZETŐKÉNT/KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Csak munkavégzésre alkalmas embert jelöljön munkavégzésre; Biztosítson megfelelő eljárást az alkoholos, kábítószeres befolyásoltság kiszűrésére; Azonnal el kell távolítani az alkoholos vagy kábítószeres befolyásoltság alatt álló dolgozókat a munkavégzés helyszínéről. SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Mindig értesítse felettesét, ha olyan gyógyszert szed, amely hatással lehet munkavégző képességére vagy munkahelyi teljesítményére. Ha kérdése van, inkább forduljon orvosához; Tilos a kábítószerek fogyasztása; Jelentse valamennyi tudomására jutott alkohollal vagy kábítószerrel való visszaélést; Jelentse, ha nem érzi magát munkavégzésre alkalmas állapotban NE FOGYASSZON ALKOHOLT VAGY KÁBÍTÓSZERT!
14 A biztonsági öv megvéd a sérüléstől egy esetleges balesetben. A biztonsági öv használata a jármű vezetője és valamennyi utasa számára kötelező minden mozgó járműben. MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/ VEZETŐKÉNT/KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Követelje meg a sofőröktől a biztonsági öv használatát Ellenőrizze, hogy betartják-e az övhasználati szabályt. Szabályszegés esetén figyelmeztesse az érintetteket. Amennyiben többszöri alkalommal is megszegik a szabályt, indítson fegyelmi eljárást. SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Mielőtt a járművel elindul, minden esetben megfelelően kapcsolja be a biztonsági övét; Mindig tartsa be ezt a szabályt, amikor teherautót vagy személygépjárművet vezet; Rendszeresen ellenőrizze, hogy a biztonsági öve megfelelően működik; Használja megfelelően a biztonsági övét, mindaddig, amíg a járműve mozgásban van; Ellenőrizze az utasai helyes övhasználatát is; Győzze meg gépjárművezető társait is e szabályok betartásának fontosságáról. 02. HASZNÁLJA BIZTONSÁGI ÖVÉT! UTASKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Avatkozzon közbe, ha a sofőr vagy utastársai nem használják megfelelően a biztonsági övüket. A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
15 A gyorshajtás megnöveli a kockázatát annak, hogy elveszítjük uralmunkat a jármű fölött. A legnagyobb megengedett sebességet járműtípusonként (pl.: tartálykocsi) és működési területenként be kell tartani, valamint mindig figyelembe kell venni az út (pl.: aszfalt, kavics, homok, lejtő) és időjárási viszonyokat (pl.: eső, hó, vihar). A legnagyobb megengedett sebességhatár megtartása vagy az az alatti sebesség megválasztása mindig biztonságosabb. MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/VEZETŐKÉNT /KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Tartson megfelelő előzetes és ismétlődő oktatásokat a beosztott járművezetők részére a különböző körülményeknek megfelelő sebesség megválasztásáról (pl.: forgalom, út- és időjárás körülmények, stb.); Szervezzen biztonságos járművezetési képzéseket (pl.: defenzív járművezetési képzés, vezetéstechnikai tréning csúszós úton, stb.); Felügyelje a sebességhatárok betartását az utakon (lakott területen belül és kívül, autópályán, fő- és mellék utakon); Indítson fegyelmi intézkedést a gyorshajtókkal szemben. SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Haladjon a jármű számára megengedett legnagyobb sebességhatár alatt, vagy maximum a legnagyobb megengedett sebességgel a közúti jelzések, illetve az útvonalterv utasításainak maximális figyelembevételével, és az adott útviszonyoknak megfelelően; Folyamatosan és gondosan értékelje az aktuális út-, időjárási- és forgalmi viszonyokat és körülményeket, és ezek függvényében válassza meg a jármű sebességét. 03. NE LÉPJE TÚL A SEBESSÉGHATÁRT! UTASKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Avatkozzon közbe, ha a járművezető túllépi a megengedett legnagyobb sebességet. A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
16 A vezetési idő és a kötelező rendszeres pihenőidő tekintetében is szigorúan tartsuk be a helyi jogszabályi előírásokat. Semmiképpen se vezessünk, ha túl fáradtnak érezzük magunkat. Minden esetben kövessük és tartsuk be az előre meghatározott útvonaltervben foglaltakat. Az útvonalterv (journey management plan) egy olyan terv, amely segíti a gépjárművezetőt az út során és a biztonságos célba érésben. MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/ VEZETŐKÉNT/KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Tegye a rendszeres EBK és műszakindító megbeszélések részévé a fáradság és kimerültség megfelelő kezelésének kérdéskörét; Körültekintően ellenőrizze a vezetési idő, kötelező rendszeres pihenőidő előírásainak betartását (pl.: tachográf ellenőrzése, GPS nyomkövetés, stb.); Tegyen javaslatot a vállalatvezetésnek olyan műszaki megoldásokra, amelyek segítik beazonosítani a gépjárművezetői fáradságot és kimerültséget; Biztosítson olyan légkört az irányítása alá tartozó gépjárművezetők körében, hogy fáradságukat, kimerültségüket a műszakkezdést megelőzően is bátran jelenthessék; Tiltsa meg a járművezetést, amennyiben a járművezető fáradt és nyilvánvalóan nem alkalmas a járművezetésre; Biztosítsa az útvonaltervezés használatát, az abban foglalt terv betartását; Ellenőrizze, hogy a járművezetők megértik és betartják az útvonaltervezés előírásait. 04. KERÜLJE A FÁRADSÁGOT, TARTSON PIHENŐT! A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
17 A vezetési idő és a kötelező rendszeres pihenőidő tekintetében is szigorúan tartsuk be a helyi jogszabályi előírásokat. Semmiképpen se vezessünk, ha túl fáradtnak érezzük magunkat. Minden esetben kövessük és tartsuk be az előre meghatározott útvonaltervben foglaltakat. Az útvonalterv (journey management plan) egy olyan terv, amely segíti a gépjárművezetőt az út során és a biztonságos célba érésben. SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Minden esetben köteles maradéktalanul betartani a jogszabály, vagy az útvonalterv által meghatározott vezetési és pihenőidőt; Minden esetben, legalább a minimálisan előírt mértékben tartsa meg a járművezetési szakaszok közötti kötelező pihenőidőt; Tegyen meg minden tőle telhetőt annak érdekében, hogy a munkavégzésre fáradtság és kimerültség nélkül, kipihent állapotban jelentkezhessen; Felettesét minden esetben tájékoztassa, amennyiben fáradtnak érzi magamat, és ez alapján kérjen szabadnapot; Az első adandó lehetőségnél, biztonságos helyen állítsa meg a járművet, amennyiben nem érzi magát vezetésre alkalmas állapotban (pl.: fáradság vagy kimerültség miatt), és tartson pihenőt. Az energiaitalok helyett részesítse előnyben a pihenést és/vagy a mozgásgyakorlatokat; Ellenőrizze, hogy az utazás megkezdése előtt szükséges-e útvonaltervet készíteni, és azt egyeztesse az arra illetékes vállalati vezetővel; Még az utazást megelőzően ismerje meg az útvonaltervet; Értesítse a felettesét, amennyiben az útvonaltervben változás következik be. 04. KERÜLJE A FÁRADSÁGOT, TARTSON PIHENŐT! A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
18 A telefonhasználat járművezetés közben csökkenti a koncentrációnkat és növeli annak a kockázatát, hogy elvesztjük uralmunkat a jármű felett. A telefonhasználat kizárólag kézhasználat igénybevétele nélkül, kihangosítva megengedett. Más elektronikus berendezés (pl.: számítógép, játékok, egyéb multimédiás eszköz, stb.) használata sem engedélyezett. A CB rádió kizárólag szükséghelyzet esetén használható. MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/VEZETŐKÉNT/ KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Ismertesse meg a munkavállalókat a mobiltelefon használatának szabályaival, és bizonyosodjon meg a járművezetői képzések, EBK vagy műszakindító megbeszélések alkalmával, hogy a telefonhasználat tilalmát valamennyi járművezető megismerte és megértette; Ellenőrizze a telefon és egyéb elektronikus eszköz használatának járművezetés közbeni tilalmát; kezdeményezzen fegyelmi intézkedést a szabályszegőkkel szemben. SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE : Kapcsolja ki saját telefonját a járművezetés során; A munkairányítótól, diszpécsertől, stb. érkező vállalati bejövő hívásokat kizárólag kézhasználatot nem igénylő, kihangosított eszközzel fogadja járművezetés közben; A veszélyhelyzetet kivéve (pl.: súlyos közúti baleset esetén a sürgősségi szolgálat hívása) kimenő hívásokat még kézhasználatot nem igénylő, kihangosított eszközzel se kezdeményezzen járművezetés közben; Valamennyi elektronikus eszközt (pl.: táblagép, notebook, egyéb multimédiás eszköz) hagyjon kikapcsolt állapotban járművezetés közben; GPS navigációt kizárólag akkor használjon, amennyiben a célállomás az út megkezdése előtt került beállításra az eszközön. 05. NE HASZNÁLJON TELEFONT VEZETÉS KÖZBEN! UTASKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE : Avatkozzon közbe, amennyiben a járművezető telefont használ vezetés közben. A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
19 A dohányzás, evés és ivás járművezetés közben csökkenti a koncentrációnkat és növeli a kockázatát a jármű feletti uralmunk elvesztésének. MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/ VEZETŐKÉNT/KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Tájékoztassa a munkavállalókat a dohányzásra kijelölt helyekről; Tájékoztassa a munkavállalókat a robbanásveszélyes környezetben történő, dohányzás veszélyeiről. SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Vezetés közben kerülje a dohányzást, evést, ivást; Ismerje meg a kijelölt dohányzóhelyeket; Avatkozzon be és jelentse, ha valakit a kijelölt dohányzóhelyen kívül lát dohányozni. 06. NE DOHÁNYOZZON, IGYON VAGY EGYEN VEZETÉS KÖZBEN! A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
20 Nyílt láng vagy nem robbanás biztos eszköz használata robbanásveszélyes környezetben tüzet vagy robbanást okozhat. Tilos tűz- vagy robbanásveszélyes területen (pl.: zóna 1 vagy zóna 2) mindazon eszköz használata, amely gyújtóforrásként szolgálhat. MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/ VEZETŐKÉNT/KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Gondoskodjon arról, hogy teljesüljenek a biztonsági előírások a töltési és lefejtési folyamat közben; Tájékoztassa a munkavállalókat a robbanásveszélyes zónákra vonatkozó veszélyekről és szabályokról. SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Kerülje a gyújtóforrások használatát robbanásveszélyes területeken (nyílt láng vagy nem robbanásálló eszközök); Tilos járó motorú autó esetén a töltés vagy lefejtés megkezdése. 07. NYÍLT LÁNG, TOVÁBBÁ NEM ROBBANÁS BIZTOS ESZKÖZ HASZNÁLATA TILOS A ROBBANÁSVESZÉLYES TERÜLETEKEN! A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
21 A nem megfelelő földelés vagy a földelés hiánya és nem gyújtószikramentes eszköz veszélyes működési területen való használata a töltés és lefejtés során szikrához majd robbanáshoz vezethet. Minden technológiai eljárás során kötelező a megfelelő földelés biztosítása. MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/ VEZETŐKÉNT/KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: A sofőrök képzésének tartalmaznia kell az elektrosztatika, valamint a jármű és a töltés/lefejtés eszközei közötti egyenpotenciál témakörét. Rendszeres EBK és műszakindító megbeszéléseket kell tartani olyan veszélyes szituációról, balesetekről, amiket a megfelelő földelés hiánya okozott; Rendszeresen vagy véletlenszerűen ellenőrizni kell, hogy minden sofőr meggyőződik-e a földelő rendszer épségéről, töltés/lefejtés közbeni fizikai kapcsolatáról és működőképességéről (a napi ellenőrzési lista részeként); Indítson fegyelmi eljárást azon sofőrök ellen, akik rendszeresen elmulasztják a napi ellenőrzéseket, vagy nem megfelelően működő földeléssel szállítanak. 08. A TÖLTÉSI/LEFEJTÉSI TEVÉKENYSÉGEK SORÁN BIZTOSÍTSA A MEGFELELŐ FÖLDELÉST! A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
22 SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Ellenőrizze a földelő rendszer épségét (mechanikai integritását) a műszak kezdete előtt; Ha a földelő rendszer nem megfelelő állapotban van, akkor azt jelezze az intézkedésre jogosult vezetőjének és kérjen azonnali javítást. Addig ne induljon el a járművel, amíg az eszközt meg nem javították; Minden töltési/lefejtési tevékenység előtt első lépésként megfelelően csatlakoztassa a földelést; Csak a töltési/lefejtési tevékenység befejeztével válassza le a földelést utolsó lépéseként; Ha a telephely (töltőállomás, nagykereskedelemi telephelyek) és a tankautó is rendelkezik saját földelő kábellel, úgy elegendő a telephelyi földelőrendszer megfelelő csatlakoztatása a tankautó és a töltő/lefejtő technológia egyenpotenciálra hozatalához. A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK A nem megfelelő földelés vagy a földelés hiánya és a nem- gyújtószikramentes eszköz veszélyes működési területen való használata a töltés és lefejtés során szikrához majd robbanáshoz vezethet. Minden technológiai eljárás során kötelező a megfelelő földelés biztosítása. 08. A TÖLTÉSI/LEFEJTÉSI TEVÉKENYSÉGEK SORÁN BIZTOSÍTSA A MEGFELELŐ FÖLDELÉST!
23 Töltési/lefejtési tevékenységek közben veszélyes területeken (RB-s zónák) kötelező viselni a kockázati szintek alapján előírt egyéni védőeszközöket. Idetartoznak az antisztatikus védőeszközök (pl.: a teljes testet fedő védőruha, védőbakancs és védőkesztyű)a potenciális robbanásveszélyes környezetben gyújtóforrásként előforduló elektrosztatikus töltöttség megelőzése érdekében. További szükséges egyéni védőeszköz még a védőszemüveg és a védősisak. MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/ VEZETŐKÉNT/KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Győződjön meg arról, hogy minden szükséges egyéni védőeszköz rendelkezésre áll, azokat rendeltetésszerűen használják és a használatukra a munkavállalókat megfelelően kioktatták; Győződjön meg arról, hogy a veszélyes vagy potenciálisan veszélyes környezetben végzett munka biztonságosan megkezdhető. SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Tájékozódjon arról, hogy milyen egyéni védőeszközöket kell viselnie az egyes veszélyes munkaterületeken; Ellenőrizze a védőeszközt használat előtt; Tagadja meg a munkavégzést, ha az előírt egyéni védőruha és védőeszköz nem áll rendelkezésére vagy nem megfelelő. 09. MINDEN ESETBEN HASZNÁLJON MEGFELELŐ EGYÉNI VÉDŐESZKÖZT! A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
24 A magasban végzett munka gyakran elhanyagolt veszély a –töltés/lefejtés közben, pedig ez az egyik elsődleges oka a súlyos és halálos baleseteknek a közúti szállítás során. A megfelelő kikötési ponthoz rögzített teljes testhevederzet (pl.: horizontális leesésvédelmi rendszer vagy egyedi kikötési pont) használata kötelező 2 méter vagy a feletti munka során, ha nincsen szabványosan kiépített állvány, lépcső vagy 1m magas korláttal rendelkező járószint. MUNKAIRÁNYÍTÓKÉNT/DISZPÉCSERKÉNT/VEZET ŐKÉNT/KIJELÖLT FELELŐSKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Győződjön meg arról, hogy a leesés elleni védőeszközök rendelkezésre állnak és azok használatára a munkavállalók megfelelően ki vannak képezve; Győződjön meg arról, hogy a magasban végzett munka biztonságosan megkezdhető; Ellenőrizze, hogy megfelelő kikötési pontok állnak rendelkezésre, amennyiben leesés elleni védőeszközök használatára van szükség. SOFŐRKÉNT A KÖVETKEZŐKET KELL TENNIE: Tájékozódjon arról, hogy milyen leesés elleni védőeszközöket kell használnia, és azok használatának módjáról is Használat előtt ellenőrizze az eszközöket. A leesés elleni védőeszközöket (teljes testheveder) mindig rögzítse egy kikötési ponthoz, ha a védett munkakörnyezeten kívül, magasban történik a munkavégzés; Tagadja meg a munkavégzést, ha nincsen tisztában a leesés elleni védőeszköz használatával; Tilos munkaövet teljes testheveder helyett leesés védelmi eszközként használni. 10. MAGASBAN VÉGZETT MUNKA ESETÉN ÓVJA MAGÁT A LEESÉSTŐL! A SZABÁLYOK SZEREPEK ÉS FELELŐSSÉGEK
A SZABÁLYOK MEGSÉRTÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYE
26 A SZABÁLYOK MEGSÉRTÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYE A FOLYAMAT ÉS KÖVETELMÉNYEK GYAKORLATI ALKALMAZÁSA Valamennyi eseményt alapos kivizsgálás követ. A szabályt megszegők magasabb kockázatnak, sérülésnek vagy akár halálos balesetnek teszik ki saját magukat, illetve másokat. Amennyiben bebizonyosodik a szándékos szabályszegés, az alkalmazható legszigorúbb fegyelmi eljárást és szankciót alkalmazzuk. Vállalkozók és alvállalkozók esetében ez telephelyről történő kizárást, valamint a jövőbeni MOL-csoportos együttműködés korlátozását is jelentheti. Ha egy felettes miatt következik be a nem megfelelő körülmény, vagy miatta nem lehetséges a szabálykövetés, szigorú fegyelmi eljárást és szankciót alkalmazzuk.
27 A SZABÁLYOK MEGSÉRTÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYE HIBA / SZABÁLYSZEGÉS VIZSGÁLATA 1 Tehergépjármű vezetők alapvető biztonsági szabályainak megszegése megállapításra kerül 2 A vizsgálati csoport kijelölésre kerül* 3 Kiváltó okok tisztázása 4 A vizsgálati csoport javaslatot tesz következményekre* 5 Kiegészítő változások a rendszerben, folyamatokban, amennyiben lehetséges * a vizsgálati csoport kijelölése csak akkor szükséges, ha az adott esemény súlyos következménnyel jár, vagy személyi, környezeti, tárgyi eszköz vagy vállalati hírnév szempontjából nagy valószínűséggel súlyos következménnyel járhatott volna
28 A SZABÁLYOK MEGSÉRTÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYE JAVÍTÓ INTÉZKEDÉSEK / SAJÁT MUNKAVÁLLALÓK
29 A SZABÁLYOK MEGSÉRTÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYE JAVÍTÓ INTÉZKEDÉSEK / VÁLLALKOZÓK MUNKAVÁLLALÓI
SEGÍTSÉG ÉS TÁMOGATÁS Elérhetőségek
31 SEGÍTSÉG ÉS TÁMOGATÁS ELÉRHETŐSÉGEK LÁTOGASSA MEG A MOL-CSOPORT TEHERGÉPJÁRMŰ VEZETŐK ALAPVETŐ BIZTONSÁGI SZABÁLYAI HONLAPJÁT AZ ALÁBBI INFORMÁCIÓKÉRT: Kiadványok (plakátok, tájékoztató füzet, matrica) Oktatási anyagok Gyakori kérdések KÉRDÉSE ESETÉN ÁLLUNK SZÍVES RENDELKEZÉSÜKRE: Haraszti Gábor Egészségvédelmi és munkabiztonsági szakértő MOL Nyrt. Fenntartható fejlődés és Egészségvédelem, Biztonságtechnika, Környezetvédelem
KÖSZÖNJÜK A FIGYELMÜKET! ELTÖKÉLT SZÁNDÉKUNK, HOGY ÉLETEKET VÉDJÜNK