Útkeresés kompetencia-térképpel Egy multifunkciós értékelési és fejlesztési eszköz a pedagógiai gyakorlatban Dr. Hercz Mária értékelési szakértő, NSZFI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A komplex tehetségfejlesztési program moduljainak tartalma
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
A tanári munka értékelése
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A kulcskompetenciák.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Kompetencia alapú oktatás
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
Tehetséggondozás a könyvtárban Eger, december 10. Hock Zsuzsanna Mérei Pedagógiai Intézet
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mérés-értékelés alprojekt Liptákné Czakó Ildikó 2009.december 14.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Onkológiai szakdolgozók képzése
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Kompetencia -eredményesség
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Az országos mérések megújult rendszere
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Bethlen Gábor Szakképző Iskola és Kollégium Gyomaendrőd Hősök útja 40.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A SZAKMAI KOORDINÁTOROK FELADATAI
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Szociális kompetencia
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Kompetencia alapú szakoktatás
eddigi tapasztalatainak ismertetése és a tanulságok
Előadás másolata:

Útkeresés kompetencia-térképpel Egy multifunkciós értékelési és fejlesztési eszköz a pedagógiai gyakorlatban Dr. Hercz Mária értékelési szakértő, NSZFI adjunktus Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet

LÉPÉSEK, hogy közelebb kerüljünk célunkhoz, avagy: miről lesz szó 1.MIÉRT kell utat keresnünk? 2.HOGYAN készült? 3.MIRE jó?

Problémák, kihívások, dilemmák A tudás közvetlen gazdasági értékké vált Elvárás: –azonnal hasznosítható, jól szerveződő tudás –Know-how –Egyenletes eloszlás (képzettség mindenkinek) A releváns tudás folyamatosan változik + TUDÁS GAZDASÁG

Paradoxonok közgazdász szemmel Alkalmazkodni a társadalmi változásokhoz Az iskola a „tudás háza” -a tudás termék -a termelőeszközök változatlanok Viszonylagos állandóság az oktatásban Versenytársak előnyben

Paradoxonok pedagógus szemmel Alkalmazkodni a társadalmi változásokhoz Tudomány + oktatáspolitika Mást, másképp … Jó úton járunk? Valódi gyerekek valódi osztályokban Hogyan?

Fogalmak útvesztőjében A TUDÁS NÉGY VÁLFAJA 1.A tények ismerete (know-what), [információ] 2.Az okok ismerete (know-why) [alapelvek és törvények] 3.Az út ismerete (know-how) [szakértelem – képességek, készségek, kompetenciák] [a tudás legbonyolultabban átadható fajtája, mert 1) változik; 2) elméleti és gyakorlati; 3) egyéni és közösségi ] 4.A megfelelő személyek ismerete (know-who) [információhoz jutás és szociális kapcsolatok] A 21. SZÁZAD TUDÁSKÉPE KOMPETENCIA MŰVELTSÉG SZAKÉRTELEM TUDÁS [ismeret; rutin, képesség; készség, motivumok]

A finn tanárképzés kompetenciatérképe

Nálunk: egy szakmacsoport részletes szakmai követelményei EGÉSZSÉGÜGYI KÁRTEVŐIRTÓ-FERTŐTLENÍTŐ3 GYÓGYÁSZATISEGÉDESZKÖZ-FORGALMAZÓ12 EGÉSZSÉGÜGYI GYAKORLATVEZETŐ116 EGÉSZSÉGÜGYI MENEDZSER121 FOGTECHNIKUS ÉS FÜLILLESZTÉK-KÉSZÍTŐ145 ÁPOLÓ235 MENTŐÁPOLÓ243 ORVOSI LABORATÓRIUMI TECHNIKAI ASSZISZTENS243 CSECSEMŐ- ÉS GYERMEKÁPOLÓ253 RADIOGRÁFUS26 ORTOPÉDIAI ESZKÖZKÉSZÍTŐ282 DIAGNOSZTIKAI TECHNOLÓGUS295 REHABILITÁCIÓS TEVÉKENYSÉG TERAPEUTA3 MASSZŐR32 MŰTÉTI ASSZISZTENS35 EGÉSZSÉGÜGYI ASSZISZTENS377 KÓRSZÖVETTANI, SZÖVETTANI SZAKASSZISZTENS418

Példa egy szakmacsoportból Módszer kompe- tenciák: Szakmai kompe- tenciák Személyes kompe- tenciák: Társas kompe- tenciák:

A követelményektől a kompetencia-térképig Szakmacsoportkompetenciák db% 01. Egészségügy40638,6 02. Szociális szolgáltatások16043,4 03. Oktatás10952,3 04. Művészet,közművelődés963020,4 05. Gépészet480610,2 06. Elektrotechnika-elektronika9532,0 07. Informatika12692,7 08. Vegyipar21164,5 09. Építészet8081,7 10. Könnyűipar4571,0 11. Faipar4190,9 12. Nyomdaipar6961,5 13. Közlekedés25915,5 14. Környezetvédelem- vízgazdálkodás13082,8 15. Közgazdaság31796,7 16. Ügyvitel11572,5 17. Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció25775,5 18. Vendéglátás-idegenforgalom8331,8 19. Egyéb szolgáltatások30196,4 20. Mezőgazdaság42749,1 21. Élelmiszeripar3670,8 Összesen: %

Hogyan készült a kompetencia-térkép? Modellkeresés Tervezés: támpontok és arányok Mik legyenek a főbb csoportok? Mik jellemezzék? Milyen legyen? Egyeztetés és véleményeztetés Kompromisszumok Folyamatos fejlesztés

Személyes kompetencia az egyén túlélése, életminőségének megőrzése, javítása A személyiség funkcionális rendszere Kognitív kompetencia az ember létezésének feltétele, eszköze az információfeldolgozás megvalósítása Speciális kompetenciák munkamegosztás eredménye (hivatás, szakma, foglalkozás) Szociális kompetencia csoportok, szervezetek, társadalmak, faj túlélése, életminőségének megőrzése, fejlesztése Nagy József modellje

Térkép-e a térkép? MÚLTJELENJÖVŐ differenciálódás multidiszciplináris összehangolás: fogalmi tisztázás célorientáltság átláthatóság szemlétesség

KOMPETENCIA- CSOPORTOK ismeretképességkészség (automatizált képesség) rutin / elemi készség 1. ALAPKOMPETENCIÁK kognitív kompetenciafigyelemkitartóan figyel gondolkodási képesség -összefüggés-megértésfelismeri az alapvető összefüggéseket kiemeli a lényeget -induktív gondolkodás -következtetés -problémamegoldáshibakeresésa hibás eredményt felismeri emlékezetvisszaadja az olvasottakat Szakmai kompetenciák 1. lépés

matematikai alapképességek elemi számolási készség használja a négy számtani alapműveletet képletekbe behelyettesít aránypárokat használ elsőfokú egyismeretlenes egyenletet megold százalékot és kamatot számít mértékváltásmértékegységeket átvált eszközhasználatszámológépet használ becslésaz eredmény nagyságrendjét megbecsüli Anyanyelvi kommunikáció szövegértésmegérti az olvasottakat íráshasználatszöveget leír

Egyszerűbben, átláthatóbban … Nagy József (2000, 2002): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest

Szakmai kompetenciák 2. lépés Személyes- és szociális kompetenciák Személyes kompetenciák Szociális kompetenciák Kognitív (intellektuális) kompetenciák Pszichés alap Matematikai műveltség Gondolkodási képességek Kommunikációs kompetenciák Szóbeli kommunikáció Írásbeli kommunikáció Vizuális kommunikáció IKT alkalmazás

2. lépés (részlet) Személyes- és szociális kompetenciák Személyes kompetenciák Pszichés tulajdonságok Technikai, technológiai alapkompetencia Szociális kompetenciák Pszichés tulajdonságok Társas készségek Viselkedés Önszabályozás Önreflexiós képesség, visszacsatolási készség Értékelési, önértékelési képesség Környezettudatosság Tervezési- folyamattervezési képesség Munka- és egészségvédelmi kompetencia

Funkciói: –tájékozódási / szemléletalakító eszköz –értékelési eszköz –fejlesztési eszköz Felhasználhatósága –oktatáspolitikai (irányítási)szinten –intézményi szinten –a napi gyakorlat, a pedagógus szintjén A kompetenciatérkép funkciói és felhasználhatósága

KOMPETENCIA- TÉRKÉP EGYSÉGES ÉRTELMEZÉS SZAKMAI / OKT.POL. SZINTEN ISKOLAI SZINTEN  átjárhatóság  egységes nyelven szóló szakmai párbeszédek  IPP konkrét tervezés  minőségfejlesztés  egységes nevelőhatás  tudatos tanulói személyiségfejlesztés  nevelőtestületi klíma javítása HATÉKONYSÁG ÉRTÉKELHETŐSÉG ÁTLÁTHATÓSÁG SZEMLÉLET- FORMÁLÁS Pozitívumok

Item – kompetencia megfeleltetés AKSzakmai gondolkodás: összefüggés-megértés BKSzakmai matematikai alap-kompetencia CKMunka-védelmi kompetencia DKSzakmai szöveg-alkotás EKSzakmai szimbólum-értés FKSzakmai kapcsolat-kezelés GKSzakmai szövegértés HKEgészség-megőrzési kompetencia IKÁltalános szimbólum-értés JKSzakmai gyakorlati alap-kompetencia KKVizuális információ-tervezés és -feldolgozás

Szakmacsoportok összehasonlítása

Egy szakma (tér)képe

Ha a későbbiekben véleményük, kérdésük van, elérhetőségem: Köszönöm a figyelmet!