Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kompetencia alapú szakoktatás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kompetencia alapú szakoktatás"— Előadás másolata:

1 Kompetencia alapú szakoktatás
Tanulmányút Hollandiában október 21 – 28. Készítette: Szőcs Szilvia

2 Intézmény-fenntartói rendszer
Minisztérium Tudásközpontok: MBO, Aequor COLO: a tudásközpontok szövetsége Regionális oktatási központok: ROC, AOC Vállalati gyakorlati képző központok Vállalatok Iskolák

3 Hollandia oktatási rendszere
Egyetem (4év) HBO(4) Magasabb szakmai oktatás MBO(1-4) Szakmai oktatás Felnőttképzés VWO(6év) Egyetemi előkészítő (10-15%) HAVO(5év) Általános középiskola (20-30%) VMBO(4év) Szakmai előkészítő oktatás (60%) Általános iskola (8 év) 4-12 éves korig Nappali rendszerű szakiskolai képzés Inas-képzés egyenrangú végzettséget ad, csak az elmélet és a gyakorlat aránya más

4 Hollandia szakképzési rendszere
MBO(1-4) Szakmai oktatás szintjei 4.szint: Elszámoltathatóak a feladataikért, erről a szintről lehet szakosodni vagy a menedzseri pálya felé menni (pl: csoportvezető) 3.szint: Önálló feladatokat végeznek, amiért felelősek, kommunikációs és tervezési feladatot is végeznek, összetettebb feladatok ellátására alkalmasak 2.szint: Alapvető szakmai szint, saját feladatot végez egy csapat részeként 1.szint: Asszisztens, segédmunkás szint, csak közvetlen felügyelet alatt tud dolgozni egyszerű munkafolyamatokban

5 Mérés-értékelés Hollandiában
Diákok értékelése Az általános iskola végén írott tesztek alapján mehetnek továbbtanulni a gyerekek Portfolió: Minden tanuló rendelkezik saját portfolióval, amely a haladását és a már megszerzett kompetenciáit tükrözi, ebből derül ki, hogy mikor mehet vizsgázni. Az alapokat nagyon jól el kell sajátítani, csak akkor mehet tovább A portfolió alapján lehet átlépni egyik iskolatípusból a másikba

6 Mérés-értékelés Hollandiában
3. Vizsgáztatás Elmélet: feleletválasztós teszt vagy nyílt végű kérdések papíron vagy számítógépen Gyakorlat: valós vagy szimulált helyzetekben szervezett vizsgákon a szakmai tudás mellett a megjelölt kompetenciák meglétét ellenőrzik és az emberi kapcsolatokat is figyelembe veszik A vizsgafeladatokat a képzőközpontok állítják össze, a vizsga végén a tanár a diákkal együtt értékel, a vizsgáztatók függetlenek A végső minősítés: „megfelelt” vagy „nem felelt meg” A vizsgák szervezése nagyon drága, ezért általában csak kétszer lehet próbálkozni

7 Mérés-értékelés Hollandiában
Pedagógus-értékelés 2006. aug.: új törvény a tanári hivatásról - 7 oktatási kompetencia meghatározása Interperszonális Pedagógiai Legyen szakértő saját tárgyában és annak módszertanában Szervezési képesség Együttműködés a kollégákkal Együttműködés a környezettel (szülők, intézmények, szolgáltatók) Saját szakmai képességeinek ismerete A minőség a tanár személyes felelőssége Minden iskola számon tartja tanárai kompetenciáit Az iskola felelős az élethosszig tartó tanulásért a tanár szempontjából

8 Összegzés A tanulók az önálló feladatmegoldásokon keresztül teljesen egyénre szabott oktatást kapnak, egyéni képességeik szerint haladhatnak. Ösztönzőleg hat, hogy ugyanazt a végzettséget, ha jól halad megszerezheti 3 év alatt, de 5 év alatt is. Az oktatási központokban és az iskolákban minden eszköz rendelkezésre áll (szemléltető eszközök, számítógépek, gépek) Nincsenek klasszikus osztályok és tantermek, 15 tanulóval 3 tanár foglalkozik, a tanár feladata az önálló munka segítése A közismereti tárgyak a szakmai feladatokba vannak beépítve

9 Hága

10 Oktatási minisztérium

11 Hága városnézés

12 Sajtgyártás

13 Amszterdam

14 Rijks Múzeum


Letölteni ppt "Kompetencia alapú szakoktatás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések