Útkeresés kompetencia-térképpel Egy multifunkciós értékelési és fejlesztési eszköz a pedagógiai gyakorlatban Dr. Hercz Mária értékelési szakértő, NSZFI adjunktus Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet
LÉPÉSEK, hogy közelebb kerüljünk célunkhoz, avagy: miről lesz szó 1.MIÉRT kell utat keresnünk? 2.HOGYAN készült? 3.MIRE jó?
Problémák, kihívások, dilemmák A tudás közvetlen gazdasági értékké vált Elvárás: –azonnal hasznosítható, jól szerveződő tudás –Know-how –Egyenletes eloszlás (képzettség mindenkinek) A releváns tudás folyamatosan változik + TUDÁS GAZDASÁG
Paradoxonok közgazdász szemmel Alkalmazkodni a társadalmi változásokhoz Az iskola a „tudás háza” -a tudás termék -a termelőeszközök változatlanok Viszonylagos állandóság az oktatásban Versenytársak előnyben
Paradoxonok pedagógus szemmel Alkalmazkodni a társadalmi változásokhoz Tudomány + oktatáspolitika Mást, másképp … Jó úton járunk? Valódi gyerekek valódi osztályokban Hogyan?
Fogalmak útvesztőjében A TUDÁS NÉGY VÁLFAJA 1.A tények ismerete (know-what), [információ] 2.Az okok ismerete (know-why) [alapelvek és törvények] 3.Az út ismerete (know-how) [szakértelem – képességek, készségek, kompetenciák] [a tudás legbonyolultabban átadható fajtája, mert 1) változik; 2) elméleti és gyakorlati; 3) egyéni és közösségi ] 4.A megfelelő személyek ismerete (know-who) [információhoz jutás és szociális kapcsolatok] A 21. SZÁZAD TUDÁSKÉPE KOMPETENCIA MŰVELTSÉG SZAKÉRTELEM TUDÁS [ismeret; rutin, képesség; készség, motivumok]
A finn tanárképzés kompetenciatérképe
Nálunk: egy szakmacsoport részletes szakmai követelményei EGÉSZSÉGÜGYI KÁRTEVŐIRTÓ-FERTŐTLENÍTŐ3 GYÓGYÁSZATISEGÉDESZKÖZ-FORGALMAZÓ12 EGÉSZSÉGÜGYI GYAKORLATVEZETŐ116 EGÉSZSÉGÜGYI MENEDZSER121 FOGTECHNIKUS ÉS FÜLILLESZTÉK-KÉSZÍTŐ145 ÁPOLÓ235 MENTŐÁPOLÓ243 ORVOSI LABORATÓRIUMI TECHNIKAI ASSZISZTENS243 CSECSEMŐ- ÉS GYERMEKÁPOLÓ253 RADIOGRÁFUS26 ORTOPÉDIAI ESZKÖZKÉSZÍTŐ282 DIAGNOSZTIKAI TECHNOLÓGUS295 REHABILITÁCIÓS TEVÉKENYSÉG TERAPEUTA3 MASSZŐR32 MŰTÉTI ASSZISZTENS35 EGÉSZSÉGÜGYI ASSZISZTENS377 KÓRSZÖVETTANI, SZÖVETTANI SZAKASSZISZTENS418
Példa egy szakmacsoportból Módszer kompe- tenciák: Szakmai kompe- tenciák Személyes kompe- tenciák: Társas kompe- tenciák:
A követelményektől a kompetencia-térképig Szakmacsoportkompetenciák db% 01. Egészségügy40638,6 02. Szociális szolgáltatások16043,4 03. Oktatás10952,3 04. Művészet,közművelődés963020,4 05. Gépészet480610,2 06. Elektrotechnika-elektronika9532,0 07. Informatika12692,7 08. Vegyipar21164,5 09. Építészet8081,7 10. Könnyűipar4571,0 11. Faipar4190,9 12. Nyomdaipar6961,5 13. Közlekedés25915,5 14. Környezetvédelem- vízgazdálkodás13082,8 15. Közgazdaság31796,7 16. Ügyvitel11572,5 17. Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció25775,5 18. Vendéglátás-idegenforgalom8331,8 19. Egyéb szolgáltatások30196,4 20. Mezőgazdaság42749,1 21. Élelmiszeripar3670,8 Összesen: %
Hogyan készült a kompetencia-térkép? Modellkeresés Tervezés: támpontok és arányok Mik legyenek a főbb csoportok? Mik jellemezzék? Milyen legyen? Egyeztetés és véleményeztetés Kompromisszumok Folyamatos fejlesztés
Személyes kompetencia az egyén túlélése, életminőségének megőrzése, javítása A személyiség funkcionális rendszere Kognitív kompetencia az ember létezésének feltétele, eszköze az információfeldolgozás megvalósítása Speciális kompetenciák munkamegosztás eredménye (hivatás, szakma, foglalkozás) Szociális kompetencia csoportok, szervezetek, társadalmak, faj túlélése, életminőségének megőrzése, fejlesztése Nagy József modellje
Térkép-e a térkép? MÚLTJELENJÖVŐ differenciálódás multidiszciplináris összehangolás: fogalmi tisztázás célorientáltság átláthatóság szemlétesség
KOMPETENCIA- CSOPORTOK ismeretképességkészség (automatizált képesség) rutin / elemi készség 1. ALAPKOMPETENCIÁK kognitív kompetenciafigyelemkitartóan figyel gondolkodási képesség -összefüggés-megértésfelismeri az alapvető összefüggéseket kiemeli a lényeget -induktív gondolkodás -következtetés -problémamegoldáshibakeresésa hibás eredményt felismeri emlékezetvisszaadja az olvasottakat Szakmai kompetenciák 1. lépés
matematikai alapképességek elemi számolási készség használja a négy számtani alapműveletet képletekbe behelyettesít aránypárokat használ elsőfokú egyismeretlenes egyenletet megold százalékot és kamatot számít mértékváltásmértékegységeket átvált eszközhasználatszámológépet használ becslésaz eredmény nagyságrendjét megbecsüli Anyanyelvi kommunikáció szövegértésmegérti az olvasottakat íráshasználatszöveget leír
Egyszerűbben, átláthatóbban … Nagy József (2000, 2002): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest
Szakmai kompetenciák 2. lépés Személyes- és szociális kompetenciák Személyes kompetenciák Szociális kompetenciák Kognitív (intellektuális) kompetenciák Pszichés alap Matematikai műveltség Gondolkodási képességek Kommunikációs kompetenciák Szóbeli kommunikáció Írásbeli kommunikáció Vizuális kommunikáció IKT alkalmazás
2. lépés (részlet) Személyes- és szociális kompetenciák Személyes kompetenciák Pszichés tulajdonságok Technikai, technológiai alapkompetencia Szociális kompetenciák Pszichés tulajdonságok Társas készségek Viselkedés Önszabályozás Önreflexiós képesség, visszacsatolási készség Értékelési, önértékelési képesség Környezettudatosság Tervezési- folyamattervezési képesség Munka- és egészségvédelmi kompetencia
Funkciói: –tájékozódási / szemléletalakító eszköz –értékelési eszköz –fejlesztési eszköz Felhasználhatósága –oktatáspolitikai (irányítási)szinten –intézményi szinten –a napi gyakorlat, a pedagógus szintjén A kompetenciatérkép funkciói és felhasználhatósága
KOMPETENCIA- TÉRKÉP EGYSÉGES ÉRTELMEZÉS SZAKMAI / OKT.POL. SZINTEN ISKOLAI SZINTEN átjárhatóság egységes nyelven szóló szakmai párbeszédek IPP konkrét tervezés minőségfejlesztés egységes nevelőhatás tudatos tanulói személyiségfejlesztés nevelőtestületi klíma javítása HATÉKONYSÁG ÉRTÉKELHETŐSÉG ÁTLÁTHATÓSÁG SZEMLÉLET- FORMÁLÁS Pozitívumok
Item – kompetencia megfeleltetés AKSzakmai gondolkodás: összefüggés-megértés BKSzakmai matematikai alap-kompetencia CKMunka-védelmi kompetencia DKSzakmai szöveg-alkotás EKSzakmai szimbólum-értés FKSzakmai kapcsolat-kezelés GKSzakmai szövegértés HKEgészség-megőrzési kompetencia IKÁltalános szimbólum-értés JKSzakmai gyakorlati alap-kompetencia KKVizuális információ-tervezés és -feldolgozás
Szakmacsoportok összehasonlítása
Egy szakma (tér)képe
Ha a későbbiekben véleményük, kérdésük van, elérhetőségem: Köszönöm a figyelmet!