1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
A képzett szakemberekért MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2009 Éves feladatok 2008 év feladatainak tapasztalatai Menner Ákos.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
HHR.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Az EQAVET szerepe a szakképzés fejlesztésében
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
HEFOP P /1.0 A működési folyamatok mintaszerű újraszervezése az integrált vidéki nagyegyetemek minőségközpontú működésének támogatása.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos

2 Az oktatás versenyképessége  Az oktatás világa új versenytérbe került  A magyar oktatási rendszer nem eléggé versenyképes súlyos eredményességi és hatékonysági problémák vannak  Demográfiai okokból erősödő verseny várható az intézmények között  Milyen a versenyképes iskola? (versenyképes iskola = eredményes iskola)  Hogyan tehetők az iskolák eredményessé?

3 Verseny és oktatás Hogyan járulhat hozzá az oktatás jobban a gazdaság és a társadalom versenyképességének a javításához? Hogyan javítható az oktatási rendszer és az iskolák versenyképessége?

4 Eredmények és különbségek (PISA 2003, matematika) Magas teljesítmény – Nagy különbség Magas teljesítmény – Kis különbség Alacsony teljesítmény – Nagy különbség Alacsony teljesítmény – Kis különbség >>

5 Az eredményesség titka  Eredményes iskola: – Tanulásra fókuszáló célok – Igényes elvárások – Az eredmény-adatok követése/elemzése – A tanárok folyamatos szakmai fejlesztése – A szervezet hatékony működtetése (feltételek biztosítása, ösztönzők alkalmazása stb.)  A vezetés kiemelkedő jelentősége

6 Mikro-szintű versenyképesség  A versenyképes vállalat – Intelligens tanulószervezet – Minőségtudatos szervezet – Alkalmazkodó, változásra nyitott szervezet – Teljesítményorientált szervezet – Kooperatív, biztonságot nyújtó szervezet  Milyen munkaerőt igényel a versenyképes vállalat?  Mit tehet a szakképzés azért, hogy a nevelés a versenyképes vállalat igényeinek megfelelő munkaerőt teremtsen?

7 A versenyképes vállalat igényeinek megfelelő munkaerő nevelése  Aktív részvétel a szervezeti tudás állandó fejlesztésében (az iskola mint tanuló szervezet  A minőségért és eredményért érzett felelősség (minőségbarát iskolai környezet)  A technológiai változások követésére való képesség (rugalmas, változó iskolai szervezet)  Teljesítményorientáció (ambiciózus célokat követő iskola)  Kooperativitás, kliensekkel való kommunikáció (együttműködést és kommunikációt bátorító iskola)

8 Fejlesztési területek és az intézmények kapcsolódási pontjai Közismeret és szakmai alapozás megújítása A szakképzési szakasz megújítása Hátrányos helyzetűek reintegrációj a Mérés-értékelésÖnfejlesztésMinőségfejlesztés INTÉZMÉNYI MŰKÖDÉS

9 A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések megvalósítása  Önértékelés  Fejlesztések visszamérése  Új fejlesztések indítása

VÁRT EREDMÉNYEI  Intézményi fejlesztési célkitűzések hatékony megvalósítása: – Beszámoló a partnereknek, – kommunikáció  Indikátorok feltöltése a benchmarking adatbázisba  Horizontális tanulás eredményei, együttműködés fenntartása  Teljesítményértékelés módszerei, eszközei és az erre épülő képzés kialakítása

11 Jogszabályi háttér  Közoktatási Törvény évi módosítása  Közoktatási Törvény [40. § (10) és (11)] IMIP – nek tartalmaznia kell:  A tervezés, irányítás, vezetés, ellenőrzés, értékelés folyamatait,  a teljes körű intézményi önértékelést,  a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát,  a vezetők és a pedagógusok teljesítmény értékelésének rendjét.  3/2002 OM rendelet [4.§ (1)]  1057/2005 Kormányhatározat (V.31.)

12 A CQAF Modell alkalmazása a szakképző intézményekben Vezetés Folyama- tok Dolgozók irányítása Politika és stratégia Partnerkap- csolatok és erőforrások A tevékeny- ség kulcs indikáto- rai Dolgozói eredmények Vevői eredmények Társadalmi eredmények Innováció és tanulás ADOTTSÁGOK EREDMÉNYEK

13 A Szakiskolai önértékelési modell bevezetési szintjei 3. KIVÁLÓSÁG SZINT 2. FEJLESZTÉSI SZINT 1. HELYZET- FELMÉRŐ SZINT  Az SZÖM II. szintjének megvalósítása  Modell  Képzés  Útmutató  Szakértői támogatás

14 A minőségfejlesztési terület fő tevékenységei 2008  Intézményi felelősök felkészítése a SZÖM II bevezetésére  Helyszíni szakértői támogatás biztosítása a SZÖM II megvalósításában  Teljesítményértékelés eszközeinek biztosítása, intézményenként 2 fő képzése  Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása  Intézkedési tervek megvalósításának mérése az önértékelésben  Benchmarking – 160 indikátorból álló adatbázis novemberi feltöltése, fejlesztett adatbázis

15 Intézményi felelősök felkészítése a SZÖM II bevezetésére Akkreditált pedagógus továbbképzés – Célja: A SZÖM II Modell megismerése, módszertan elsajátítása, önértékelés szabályozására felkészülés – A minőségügyi felelősök részvétele – Intézményenként 2 fő, 140 pedagógus – 30 órás képzés - Időszak: 2008 március - április - 15 – 20 fős csoportokban gyakorlatorientált képzés -Tanúsítvány kiadás feltételei

16 Támogatás biztosítása a SZÖM II megvalósítására  Célja: a CQAF alapú önértékelés módszertani követelményeinek megfelelő önértékelés és fejlesztési terv elkészítése, az előző fejlesztések eredményének visszamérése, új fejlesztések indítása  Szakértői, tanácsadói helyszíni támogatás  Önértékelés megtervezése, elkészítése, a megvalósítás értékelése, a folyamat szabályozása  intézményenként 32 óra  április – október  Informatikai támogatás kialakítása  Az önértékelés költségeinek részbeni finanszírozása:  Dologi költségek  Munkatársak tiszteletdíja  Együttműködések támogatása

17 Teljesítményértékelés eszközeinek biztosítása, intézményenként 2 fő képzése  Célja: a Közoktatási törvényben foglalt kötelezettség hatékony teljesítése, az oktatásban a legfontosabb erőforrás hatékony kezelése  2007-ben kifejlesztett teljesítményértékelési eszközök elektronikus formában való biztosítása  A teljesítményértékelés es tanévben való alkalmazására felkészítés: – 30 órás akkreditált képzés – Intézményenként két fő – augusztus – november  Fejlesztések eredményének mérése, anonim adatok biztosítása

18 A CQAF alkotó részei Mérés (Indikátorok) Monitoring ( Külső értékelés) Módszertan (Önértékelés) Közös Kritériumok (CQAF Modell) Előnyök Kölcsönös bizalom Átláthatóság Kredit Transzfer Mobilitás 18

19 Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása  A Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) harmadik eleme a Külső értékelés, egy olyan külső fél által történő értékelési rendszer működtetése, amely segíti a szakképzési rendszer és a szakképző intézmények értékelését, valamint az értékelés alapján kitűzött fejlesztések megvalósítását.  Az Európai gyakorlat meghonosítása, a fejlesztés megközelítésű külső értékelés rendszerbe állítása  Az intézmények támogatása működésük, illetve szakmai fejlesztéseik folyamatos fejlesztése érdekében  Első lépésben az azonos irányítási szinten levő szervezetek egymás közti külső értékelésének megvalósítása

20 Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása  A külső értékelés intézményi szinten az önértékelés hitelesítését jelenti  Segíti  az intézmények által végzett mérések és értékelések rendszeres felülvizsgálatát,  az intézmény működésének és eredményeinek rendszeres értékelését,  valamint összehasonlítható adatok szolgáltatását a szakképzésen belül  Jó gyakorlatok bemutatása, tapasztalatok megosztását  Együttműködési hálózatok kialakítását

21 Önértékelés alapján megvalósuló külső értékelés lehetőségének biztosítása  Intézmény „párok” pályázhatnak a külső értékelés megvalósítására  15 intézmény  Főpályázó – amely intézmény felelősséget vállal a lebonyolításra  Támogatás az értékelés költségeinek finanszírozására:  utiköltség,  Közreműködők tiszteletdíja,  Szakértői tiszteletdíj,  Dologi költségek,  Csak egyirányú értékelés  Határidők:  Szervezés 2008 első félév  Megvalósítás 2008 második félév  Értékelő csapat maximum 5 fő: 3-4 fő intézményi munkatárs, 1 fő külső szakértő, 1 fő kamarai munkatárs  Értékelők előzetes felkészítése  Fenntartók bevonása

22 A modern közoktatási elszámoltathatósági rendszerek négy összetevője:  Minden iskola visszajelzést kap arról, eredményes-e a munkája  Minden iskola intelligens: tud mit kezdeni a visszajelzéssel  Minden iskola motivált / ösztönözve van arra, hogy kezdjen valamit a visszajelzéssel  Ha semmi nem történik állami fejlesztő beavatkozásra kerül sor

23 Köszönöm a figyelmet! Menner Ákos  :   :