Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin."— Előadás másolata:

1 1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó

2 2 ProblémafelvetésProblémafelvetés  Emelkedik a tanulási zavarral, nehézséggel küzdő gyerekek száma  Az elmúlt 10 év során ez a tendencia felerősödni látszik.

3 3  A nevelési tanácsadó esetforgalmában, és az iskola tanulói nyilvántartásában is reprezentálódik.  A létszámnövekedésben nemcsak a valódi tanulási zavarok jelennek meg.

4 4 Vizsgálati módszerek: Négy tanév esetforgalmának mennyiségi és minőségi elemzése  Ferencvárosi statisztikák  Országos adatok elemzése, összehasonlítás  Pedagógusok megkérdezése (kérdőív)

5 5

6 6

7 7

8 8 Országos adatok

9 9

10 10

11 11

12 12

13 13 A nevelési tanácsadó szerepének változásai a törvényi szabályozás tükrében:  1961. Fogyatékos gyerekek szegregáltan  1985. A speciális szükségletűek számára szegregált intézmények  1993. LXXIX ktv. „Más fogyatékos”; „beilleszkedési zavar”; „tanulási nehézség”; „magatartási rendellenesség” – hab./rehab.  1996. Mentesítési lehetőség, pozitív diszkrimináció érettségi vizsgán is.  1999. Egyéni továbbhaladás

14 14 Újabb elnevezések, változások, módosítások :  2003. SNI+BTM  2007. BTM: gyűjtő elnevezés vagy súlyossági kategória ?  Organikus és nem organikus eredet  SNI a.) b.)

15 15 A nevelési tanácsadó működését jelenleg meghatározó jogszabályok :  2007. évi LXXXVII. Törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról  7/2007. (II. 13.) OKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet módosításáról

16 16 Szakmai dilemmák, ellentmondások:  Fogalmi bizonytalanságok  Zavar vagy nehézség?  Organikus vagy nem organikus?  Diagnosztikus nehézségek  Kompetencia kérdése  Érdekeltségek  Szakmai függés-függetlenség  Új szerepben: ellenőrzés; kötelezhetőség

17 17 Fogalmi bizonytalanságok  más fogyatékos  speciális szükségletű  sajátos nevelési igényű  b eilleszkedési, t anulási, m agatartási nehézség

18 18 Diagnosztikus nehézségek Standardizált vizsgálatok…Standardizált vizsgálatok… Intelligenciahányados ….Intelligenciahányados …. Környezeti hatások…Környezeti hatások…

19 19 Zavar vagy nehézség? Gyűjtőfogalom, vagy súlyossági kategória?

20 20 Kompetencia kérdése Ktv 35.§(4) Meghatározza a szakemberek körét, akik a tanulási nehézséggel küzdő gyereket elláthatják. 14/1994 MKM rendelet biztosítja szakszolgálatok szakmai kompetenciáit DE! Az iskolában, óvodában a pedagógus munkakörök között fejlesztőpedagógus azonban nem szerepel. Vagyis, bárki elláthatja!!!

21 21 ÉrdekeltségekÉrdekeltségek 1.Intézmény érdeke: Létszámproblémák megoldása Felelősség kérdése 2.Gyerek érdeke: Kedvezmények, mentességek Fejlesztés Felzárkózás

22 22 Új szerepben…  Önkéntesség  Ellenőrzés

23 23 Pedagógusok véleménye  A tanulási nehézségről  A nevelési tanácsadóról

24 24 A tanulási nehézség mögött álló leggyakoribb okok

25 25 Szegregáltan, vagy integráltan?

26 26 A szakvéleményből leginkább hasznosítható

27 27 Felzárkózási esélyek

28 28 Mi segíti a felzárkózást?

29 29 Köszönöm a figyelmet! Fehérvári Katalin fehkat@gmail.com

30 30


Letölteni ppt "1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin."

Hasonló előadás


Google Hirdetések